Dialoguri pentru Sanatate – Audiograma, timpanograma si protezarea auditiva. Ce sunt si cui se recomanda
0Dialoguri pentru Sănătate – Audiograma, timpanograma și protezarea auditivă. Ce sunt și cui se recomandă
Invitat: domnul Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general al Cabinetelor Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: De Ziua Mondială a Sănătății Auzului, așa cum ne-a obișnuit, Clarfon derulează campanii de educație pentru sănătate și, bineînțeles, are și oferte speciale care vin în ajutorul pacienților hipoacuzici. Stăm de vorbă cu domnul Ionuț Ștefănescu, audiolog și directorul Cabinetelor Clarfon. Aș vrea să ne spuneți, înainte de toate, ce ați pregătit pentru luna martie!
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Bună ziua! Mulțumesc de invitație! Luna martie poartă amprenta Lunii Mondiale a Auzului și noi vrem să sărbătorim cu persoanele hipoacuzice. Tocmai de aceea, ne-am gândit la cele mai bune soluții pentru persoanele hipoacuzice. Le oferim un pachet de servicii gratuite cum n-am mai oferit până acum, în sensul că, pe lângă audiograma gratuită, testarea auzului gratuit, avem și timpanograma gratuită.
Cecilia Caragea: Aș vrea să vă întreb ce înseamnă audiogramă și ce înseamnă timpanogramă?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Audiograma testează pragul de auz. Practic, vedem nivelul de auz al pacientului, pe fiecare ureche în parte.
Cecilia Caragea: Și cine ar trebui să-și facă o audiogramă? Și când? Și de câte ori pe an?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: O audiogramă este indicată în cazul în care pacientul consideră că nu se mai descurcă într-o conversație, că nu mai înțelege, că nu mai înțelege la televizor sau nu mai înțelege atunci când discută cu cei din jurul lui, membrii familiei, prieteni. Foarte mulți pacienți vin cu problema „aud, dar nu înțeleg”. Este un semn că ar putea fi o problemă de hipoacuzie. Cât de gravă este, putem să ne dăm seama dintr-o audiogramă. Iar în cabinetele Clarfon vizualizăm conductul auditiv, vedem dacă există un corp extern, un dop de ceară, măsurăm auzul, facem această audiogramă completă, pentru că audiograma măsoară funcția urechii, atât pe cale aeriană, cât și pe cale osoasă. Deci, practic, putem să măsurăm funcția urechii interne, cum se spune în termeni medicali, funcția nervului auditiv.
Cecilia Caragea: Așadar, o persoană care nu înțelege chiar toate cuvintele dintr-o conversație, îi scapă anumite elemente din conversație, ar trebui să se gândească la faptul că poate a început să se confrunte cu o slăbire a auzului și ar trebui să vină să își facă o audiogramă.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Corect. Este un semnal, în momentul în care nu ne descurcăm și nu mai înțelegem, că trebuie să ne testăm auzul. Sunt foarte mulți factori care, în perioada anotimpului rece, afectează auzul, de la răceli, otite… sau am putea să luăm în calcul și perioada sărbătorilor, care ar putea să ne afecteze cu zgomote puternice, de la petarde, artificii… și este indicat să facem o testare a auzului. În mod normal, după vârsta de 50 de ani, este indicat ca orice persoană să-și testeze auzul o dată pe an, mai ales că această testare a auzului este gratuită. Primești o consiliere gratuită, vorbești cu un specialist despre importanța auzului și ce factori afectează auzul, precum și efectele, pentru că efectele pot fi unele la care nu ne gândim cu seriozitate și sunt, într-adevăr, din punctul nostru de vedere, ca specialiști, niște efecte dăunătoare sănătății și integrării sociale.
Cecilia Caragea: Și, până la urmă, dacă începem să nu mai auzim bine, acest lucru ne va afecta sănătatea generală, calitatea vieții, felul în care relaționăm cu cei din jur.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da, sunt anumite efecte din punct de vedere emoțional, din punctul de vedere al calității muncii, al integrării. Copiii nu-și pot dezvolta limbajul și nu pot avea rezultate la școală. Persoanele adulte nu pot avea un rezultat eficient la muncă. În momentul în care întâlnești și discuți cu o persoană hipoacuzică, încerci să eviți să comunici cu acea persoană, pentru că nu-ți rezolvă problema eficient.
Cecilia Caragea: Și e deranjant să tot repeți un lucru până celălalt îl înțelege.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Tocmai de aceea, acestea sunt niște efecte sociale, dar efecte din punctul de vedere al sănătății mintale, al creierului, pot fi depresia, Alzheimerul se accentuează, demența și alte efecte asupra funcționării și plasticității neuronale. Se distrug, practic, niște conexiuni nervoase și organismul îmbătrânește accelerat. O persoană hipoacuzică, prin purtarea unui aparat auditiv, își rezolvă sau își limitează aceste efecte.
Cecilia Caragea: Adică, pe lângă faptul că ai un sentiment de respingere, pentru că vezi că cei din jur evită să comunice cu tine, pentru că sunt deranjați să tot repete același lucru din ce în ce mai tare, până când îl auzi tu, acest lucru te afectează și la un alt nivel. După cum spuneați, îmbătrânești mai repede, organismul îmbătrânește mai repede.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Tu devii o persoană mai tristă, o persoană izolată, depresivă… Adică sunt foarte mulți factori ce trebuie luați în calcul, legat de efectul nociv al hipoacuziei netratate.
Cecilia Caragea: Și, astăzi, lucrurile sunt rezolvabile.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Lucrurile sunt rezolvabile, cu soluții foarte bune, aș putea spune minunate. Nu vreau să epatez, să mă bucur foarte mult, pentru că știu ce înseamnă calitatea unui aparat auditiv din punct de vedere tehnologic și ce poate să facă în momentul de față, însă, într-adevăr, rezolvarea problemei prin protezarea auditivă poate să fie una de confort, de discreție, un aparat auditiv intraauricular discret, aproape invizibil și foarte performant, pentru că aparatele auditive au ajuns la un nivel de performanță și de analiză a mediului sonor, astfel încât pacientul să fie încântat… de cum aude și cum se adaptează la ce este în jurul lui din punct de vedere sonor.
Cecilia Caragea: Și Clarfon vine în întâmpinarea pacienților hipoacuzici, oferind aceste soluții. Ca noi să vedem dacă avem nevoie de un aparat auditiv, dacă avem nevoie de protezare auditivă și, apoi, ce aparat auditiv ne vom alege trebuie să venim, înainte de toate, să ne facem o audiogramă. După cum spuneați, în luna martie, audiograma este gratuită. Este o analiză care nu doare, se face rapid, fără să ai nevoie de bilet de trimitere de la medicul de familie și așa mai departe. Și specialiștii din cabinetele Clarfon văd, în urma audiogramei, dacă ai nevoie de aparat auditiv. Corect?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Corect.
Cecilia Caragea: Când este indicată și timpanograma? Și ce înseamnă timpanogramă?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Ați punctat foarte bine, pentru că timpanograma în luna martie va fi gratuită, așa cum am spus. Avem audiograma gratuită, timpanograma… Timpanograma analizează funcția urechii medii. Și, practic, putem să ne dăm seama dacă există o problemă de funcționare în urechea medie. Între timpan și cohlee, avem un lanț de oscioare. În urechea medie se pot întâmpla multe, de la o otită până la o otoscleroză. Și noi putem să ne dăm seama, prin acest test, care este obiectiv, nu ține de răspunsul pacientului, adică putem să vedem clar dacă funcționează, de la timpan până la cohlee, această zonă. Este un test interesant, pentru că nu foarte multe cabinete medicale au avut în dotarea lor acest dispozitiv de măsurare a urechii medii, timpanometru. Noi îl avem prezent în toate cabinetele din țară și testarea va fi gratuită în luna martie.
Cecilia Caragea: Așadar, timpanograma se face cu un dispozitiv special, nu doare, tot așa, se face în cabinetele Clarfon fără bilet de trimitere și gratuit în luna martie. Dar cui i se recomandă timpanograma?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Sunt foarte mulți pacienți care acuză ureche înfundată. Acest pacient care acuză ureche înfundată este pacientul potrivit pentru o timpanogramă.
Cecilia Caragea: Adică, dacă am urechile înfundate, vin într-un cabinet Clarfon și solicit o timpanogramă. Ce se vede în urma timpanogramei?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Urechea înfundată poate să fie din cauza unui dop de ceară. La fel, vizualizăm conductul auditiv și știm dacă este dop de ceară sau nu. Sau poate să fie o otită sau otoscleroză. Un blocaj în transmiterea sunetului de la timpan la urechea internă. Cu această timpanogramă, noi avem un rezultat obiectiv și clar, știm dacă pacientului îi funcționează urechea medie.
Cecilia Caragea: Așadar, în urma timpanogramei, specialiștii din cabinetele Clarfon sesizează despre ce este vorba, dacă este acolo o problemă… și s-ar putea să nu fie vorba de un aparat auditiv, ca recomandare.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Dacă nu este vorba de un aparat auditiv și avem, totuși, o problemă de ureche înfundată, pacientul este direcționat către medicul ORL-ist, medicul ORL-ist care se ocupă de partea de tratament și de partea medicală în rezolvarea acestei probleme.
Cecilia Caragea: Deci, în urma audiogramei și în urma timpanogramei, dacă se constată că e nevoie de un aparat auditiv, specialiștii Clarfon discută cu pacientul ce aparat auditiv i s-ar potrivi, dacă nu, pacientul este trimis la medicul ORL-ist.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. Cele două teste, interesante și importante, ne pot arăta un tablou complet al funcționării urechii. În proporție de 95% știm ce problemă avem cu urechea și cum ne situăm cu auzul. De aici rezultă și recomandările pe care specialistul în protezare le poate da pe partea de protezare auditivă, dar și, bineînțeles, pe partea de tratament, unde se ocupă medicul ORL-ist.
Cecilia Caragea: Așadar, audiograma este absolut necesară pentru a vedea dacă ai nevoie de un aparat auditiv, dar timpanograma, nu. Timpanograma este recomandată doar în anumite situații.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. În afecțiunile urechii medii.
Cecilia Caragea: Pacienții care și-au făcut audiogramă, și-au făcut timpanogramă, și-au luat aparat auditiv de la Clarfon, se descurcă ei? Pentru că toate aparatele auditive moderne de care am auzit par foarte complicat de utilizat.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da, există un studiu că doar 20% din informație este înțeleasă de către pacient.
Cecilia Caragea: În privința acestor aparate auditive pe care și le iau din cabinetele Clarfon?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: În privința protezării auditive. Drept urmare, noi am gândit o soluție, care este gratuită, pentru pacientul hipoacuzic și nu numai. Este Ghidul Pacientului Hipoacuzic, care abordează, în linii generale, cât de important este auzul, ce înseamnă protezarea auditivă, cum îți întreții și cum folosești un aparat auditiv. Vrem să împrietenim pacienții hipoacuzici și vrem să motivăm pacienții sau rudele pacienților hipoacuzici să se direcționeze către această soluție. Am explicat și de ce. Pentru că persoana hipoacuzică suferă. Persoana hipoacuzică, practic, este exclusă din societate și persoana hipoacuzică își accentuează și alte probleme, cele legate de îmbătrânirea accelerată, demență, depresie, Alzheimer. În sensul acesta, noi ne-am gândit la soluții complete, care au decurs din experiența de 20 de ani pe care o avem cu pacienții hipoacuzici și experiența în protezarea auditivă, din relația pe care o avem cu cei mai buni furnizori de aparate auditive din piață. Deci, practic, pacientul, în luna martie, primește o audiogramă gratuită, o timpanogramă gratuită și Ghidul Pacientului Hipoacuzic, care poate fi util nu numai pentru o persoană hipoacuzică. Este un material educațional, didactic, pe care, dacă îl ai în familie, îl poți studia sau îl pot studia membrii familiei. Ajutăm, practic, în felul acesta, ca pacienții să înțeleagă, să conștientizeze că este important să ai o sănătate a auzului, nu numai de dragul de a auzi sunete, ci de a te simți bine, de a te bucura de viață, de a te integra și a fi eficient în activitățile pe care le ai.
Cecilia Caragea: Așadar, acest Ghid al Pacientului Hipoacuzic nu se adresează doar pacientului hipoacuzic care are un aparat auditiv, ca să îi fie mai ușor să utilizeze acel aparat auditiv, ci se adresează și membrilor familiei, membrilor comunității din care face parte pacientul respectiv și, pur și simplu, are, de fapt, o adresare generală, ca să înțelegem cu toții cât de important este auzul.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact!
Cecilia Caragea: Nu doar ca să ne bucurăm de muzică, de sunete, după cum spuneați, ci, pur și simplu, și pentru siguranța noastră. Adică, dacă nu mai auzim bine, se poate să ne calce mașina, că nu auzim că vine mașina.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da. Noi vrem, practic, să ne facem cunoscuți cu soluțiile pe care le oferim. Am gândit soluții bune pentru pacienții hipoacuzici și, de foarte multe ori, pacientul hipoacuzic se bucură când ne găsește. Sunt pacienți hipoacuzici care au achiziționat amplificatoare auditive de pe internet, ce nu sunt aparate auditive.
Cecilia Caragea: Doar amplifică sunetele, toate sunetele, la același nivel, nu?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da, într-un mod grosier, să zic așa. Adică nu este un ajutor performant. Și o să discutăm și despre ceea ce înseamnă un aparat auditiv și ceea ce lansăm în luna martie din punct de vedere tehnologic pentru pacientul hipoacuzic. Însă noi ne dorim ca pacienții să discute despre rețeaua de cabinete Clarfon… Pentru că noi ce oferim? Oferim posibilitatea unui pacient purtător de aparat auditic să ne găsească oriunde în țară. Dacă se duce la mare, ne găsește la Constanța sau în Mangalia. Dacă se duce la munte, ne găsește în Brașov sau în Făgăraș. Adică pacientul protezat la noi își poate rezolva problema de auz dacă se întâmplă ca în călătoriile lui să întâmpine o problemă de funcționare a aparatului auditiv. Va găsi un cabinet în zonă. Plus că suntem foarte bucuroși că, în număr din ce în ce mai mare, pacienții ne caută. Tocmai de aceea, ne-am gândit să dezvoltăm rețeaua, astfel încât să putem să ajutăm pacienții din fiecare colț al țării. Persoanele hipoacuzice sunt într-un procent destul de mare, de 8% din populație, însă în România se protezează doar 1,5-2%, comparativ cu restul țărilor din vestul Europei, unde procentul este mai mult decât dublu.
Cecilia Caragea: Și persoanele care știu că ar trebui să se protezeze auditiv, să-și ia unul sau două aparate auditive, ar trebui să știe ce să aleagă, astfel încât să facă alegeri sănătoase, ca să spunem așa.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact.
Cecilia Caragea: Pentru că, așa cum spuneați, un amplificator de auz e altceva decât un aparat auditiv. Care este diferența? Putem să spunem, pe scurt?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Putem să spunem pe scurt. Există pacienți care fac greșeală în a alege un produs, cum am discutat mai devreme despre acele amplificatoare de auz. Diferența dintre un aparat auditiv și un amplificator ieftin, de pe internet, este faptul că aparatul auditiv are niște funcții gândite de specialiști audiologi, astfel încât protejează urechea de sunetele puternice, ține cont de funcția normală a pavilionului urechii, a conductului auditiv și compensează și această pierdere de inserție, pentru că, pe noi, pavilionul urechii ne ajută, în mod normal, să ne orientăm în spațiu, să înțelegem mai bine sunetele medii și înalte. În momentul în care purtăm un aparat auditiv în spatele urechii, pavilionul își pierde din funcția de a capta sunetul. Iar aparatul auditiv, pe lângă faptul că îți compensează pierderea de auz detectată prin audiogramă și ți-o compensează printr-un reglaj făcut de specialist, printr-un soft, compensează și această pierdere de inserție. Deci aparatul auditiv este un dispozitiv care are în spate tehnologie. În momentul de față, aparatele auditive despre care vorbim… și noi lansăm în luna martie un produs nou, de la Sonova. Se numește Vivante și este un produs performant, care are un procesor ce face 500 de milioane de calcule pe secundă. Acest aparat auditiv, în momentul în care am intrat într-o cameră sau sunt într-un mediu sonor, are foarte multe scanări pe secundă ale mediului sonor. Aveți idee cam câte scanări pe secundă face un aparat auditiv performant, aparatul despre care vă vorbesc? 689 de scanări pe secundă. Este o performanță, pentru că, din analiza pe care am făcut-o, sunt aparate care au ajuns undeva la 100-200 de scanări pe secundă. Deci 689 de scanări pe secundă se găsesc la aparatul auditiv Vivante de la Sonova, care are un procesor foarte performant.
Cecilia Caragea: Și el utilizează toate aceste scanări ca să știe cum să se autocalibreze, ca pacientul să audă corect, dacă am putea spune așa.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. Tocmai de aceea, când vorbim despre soluțiile Clarfon, vorbim despre soluțiile gândite de noi pentru binele pacientului, pentru a avea un auz performant. Aparatele auditive performante, de top, nu fac altceva decât să analizeze mediul sonor, să-l detecteze, să separe zgomotul de mesajul util, să intensifice mesajul vocal și să se focuseze.
Cecilia Caragea: Elimină zgomotele de fond.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Elimină zgomotele de fond și are o funcție automată de autofocus pe persoana cu care discut. Dacă eu discut cu dumneavoastră, aparatul auditiv află că în această cameră este o persoană cu care discut și se focusează într-o arie utilă, pentru a ne înțelege în conversație. Dacă în următorul moment apare altcineva în cameră și stă de vorbă cu mine și mi se adresează, aparatul auditiv se focusează pe acea persoană în momentul în care acea persoană vorbește. Dacă din spatele meu vorbește cineva, la fel, aparatul auditiv se focusează pe acea persoană. Se numește autofocus și acest lucru îl face automat. Pacientul nu trebuie să facă absolut nimic. Aparatul gândește pentru pacient, se focusează pe semnalul util și îl ajută foarte mult. Tocmai de aceea, noi vrem să oferim performanță pacienților, pentru că persoana hipoacuzică, în 70% din cazuri, este o persoană în vârstă și nu trebuie să facă foarte multe etape în purtarea lui, manevre, nu trebuie să știe să-și aleagă programe de audiție sau să-i complicăm viața. Și aparatul auditiv gândește automat ce este mai bine pentru pacient. Un astfel de aparat auditiv este un aparat auditiv de top. Dar de ce pacientul să nu ia un aparat auditiv de top?
Cecilia Caragea: Poate din cauza prețului…
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: A prețului, exact. Atunci noi am venit cu soluția de a da al doilea aparat auditiv gratuit.
Cecilia Caragea: Deci cumpără un aparat și pe al doilea îl primește gratuit.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da, este cea mai bună ofertă la aparatul auditiv Vivante, pe care îl lansăm în luna martie, cu ocazia Zilei Mondiale a Auzului. Avem al doilea aparat auditiv gratuit. Avem al doilea aparat auditiv gratuit la toate nivelurile de performanță. Noi lucrăm cu doi furnizori de renume mondial. Aparatul auditiv Vivante despre care vă vorbesc este produs de Sonova, Elveția. Ei sunt lideri din punct de vedere al domeniului protezării auditive. Acest aparat auditiv este recomandat sau aparatele auditive sunt recomandate a se achiziționa și purta bilateral, pentru că ele comunică unul cu altul și se pot focusa, exact cum v-am spus, pe vorbitorul care este în dreapta, care este în stânga, care este în față.
Cecilia Caragea: Deci cele două aparate auditive de pe cele două urechi comunică între ele.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Comunică între ele și, în acest mod, ele se pot direcționa către sursa de sunet. Este un nonsens să ne protezăm pe o singură ureche cu un aparat auditiv performant. Tocmai de aceea este gratuit al doilea. Primul aparat auditiv se poate lua prin Casa de Asigurări de Sănătate, cu o compensare. Diferența de preț se poate lua în rate, fără dobândă. Vrem ca pacientul să fie mulțumit și satisfăcut, iar în luna martie, în plus față de promoția 1+1 gratuit la aparatele auditive, la toate aparatele auditive, la aceste aparate auditive de la Unitron, la Vivante, mai avem un voucher. Acest voucher se găsește ca informare și ca informație pe Facebook și se referă la încărcător, pentru că pacientul poate beneficia de aparate auditive reîncărcabile, scapă de grija bateriilor și încărcătorul, acumulatorul aparatului auditiv este unul performant.
Cecilia Caragea: Ca să fie foarte clar, pentru cei care ne urmăresc: în luna martie, dacă am nevoie de protezare auditivă bilaterală, deci pe ambele urechi, vin într-un cabinet Clarfon, îmi fac audiogramă, timpanogramă, pentru că sunt gratuite, și îmi comand un aparat auditiv. Pe al doilea îl primesc gratuit, pentru că aveți 1+1.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Corect.
Cecilia Caragea: Și din aparatul pe care trebuie să-l achiziționez, să-l plătesc, dacă sunt asigurat, 1.250 de lei mi se decontează prin Casa de Asigurări de Sănătate, deci eu plătesc diferența de la 1.250 până la prețul aparatului, cât o fi prețul aparatului pe care l-am ales. Și, dacă intru pe Facebook Clarfon, găsesc acolo un voucher, iau acel voucher și am și încărcătorul acestui aparat gratuit.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da. Și voucherul este substanțial, pentru că un încărcător este 800 de lei. Deci iei un voucher de 800 de lei, dar trebuie să intri pe Facebook, vezi despre ce este vorba, te adresezi cabinetului Clarfon pentru aparatele auditive Vivante Unitron, care au tehnologia Sonova.
Cecilia Caragea: Și care știu ele să se adapteze mediului sonor în care mă găsesc, astfel încât să se calibreze, să se autocalibreze pentru auzul meu din acel moment.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. Au 8 programe automate de adaptare și o să vă spun care este noutatea la acest aparat auditiv. Dar am o întrebare: oamenii, în general, unde credeți că își petrec cea mai mare parte din timp? Sunt studii că oamenii își petrec cea mai mare parte din timp în conversații. Tocmai de aceea, conversațiile sunt importante, iar aceste aparate auditive sunt focusate pe conversație. Aduc ceva nou față de predecesorul lor, pentru că aparatele auditive Vivante au un program automat de conversație față în față, conversație în grupuri mici, conversație în grupuri mari, la restaurant sau când vorbesc mai multe persoane, conversație în zgomot și conversație în zgomot puternic. Această funcție mie mi s-a părut foarte interesantă, pentru că putem să discutăm chiar și într-un club. Și adresabilitatea… la forma lor și la cât de moderne sunt, sunt și pentru persoanele tinere. Conversația în zgomot puternic înseamnă o conversație cu hiperfocus pe vorbire, în momentul în care sunetele din jurul meu depășesc un anumit nivel de decibeli, de peste 80-90 de decibeli, iar adaptarea se face lent. Îmi detectează vorbitorul, că sunt în club, vorbitorul poate să fie în fața mea, sau în dreapta, sau în stânga, aparatul auditiv se focusează pe vorbitor și începe să reducă nivelul de zgomot treptat, nu dintr-odată, să am un șoc.
Cecilia Caragea: Din ceea ce spuneți, cu un asemenea aparat auditiv aud mai bine decât o persoană care are un auz normal.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. Creierul face această focusare și putem (dar este limitat!) să ne focusăm pe mesajul util. Dar aparatul auditiv mă ajută mult mai mult și într-un mod foarte confortabil. Dacă noi ne trezim într-o cameră întunecată și aprindem lumina brusc, nu este o senzație plăcută. Așa se întâmplă și cu aceste aparate auditive.
Cecilia Caragea: Fac niște treceri.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Reduc din zgomot în momentul în care observă că eu continui conversația cu persoana de lângă mine și zgomotul din jurul meu se reduce, astfel încât eu să înțeleg mult mai bine decât înțelege o persoană nepurtătoare de aparat auditiv. Mi s-a părut un lucru extraordinar și, din acel moment, am zis… nu se poate, adică, pacientul trebuie să se orienteze pe un aparat auditiv performant cu aceste funcții automate. Are funcția Tap. În momentul în care îmi sună telefonul, ating lobul urechii, nu aparatul auditiv. Deci, practic, trebuie să fac o mișcare rapidă, să ating urechea și aud telefonul în aparatul auditiv, conectivitate bluetooth performantă.
Cecilia Caragea: Deci îmi ating lobul urechii și, astfel, răspund la telefon. Aud ce spune persoana de la telefon și, vorbind, persoana cu care sunt la telefon aude ce spun, pentru că acest aparat auditiv are și un microfon în acest sens, nu?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. Aparatul auditiv trebuie să-mi ofere un confort asupra vieții. Și, dacă tehnologia a permis acest lucru, a fost integrat în aparatul auditiv. Pot să ascult muzică direct în aparatul auditiv, pot să ascult televizorul direct în aparatul auditiv, iar aparatul auditiv gândește pentru mine cele mai bune soluții de a mă descurca în conversații, în mediul în care îmi petrec cel mai mult timp, în discuții cu oamenii.
Cecilia Caragea: Din tot ceea ce mi-ați povestit, cred că și pe mine mă tentează să îmi iau un aparat auditiv.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da, eleganța lor, la fel, este o componentă de competitivitate în piață. Aceste aparate auditive de care vorbesc sunt slim, foarte subțiri, nu se văd din lateral, se ascund atât de bine după pavilionul urechii.
Cecilia Caragea: Și nu mă deranjează dacă am ochelari.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Și nu mă deranjează, exact, pentru că ele sunt concepute… designul este chiar pentru purtarea ochelarilor.
Cecilia Caragea: Foarte interesant!
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Au o anumită formă, unduită, să zic așa, ca să poți elegant să-ți pui ochelarii, să-i porți și să nu ai nicio problemă.
Cecilia Caragea: Așadar, aparatele auditive moderne, performante, care se găsesc în cabinetele Clarfon pot să te transforme într-un Superman al auzului. Chiar dacă nu ai probleme cu auzul, ești foarte tentat să-ți iei un asemenea aparat, pentru că te ajută, după cum spuneați, când ești la un club, când ești într-un alt mediu cu zgomot puternic, poți să ai și conversația pe care ți-o dorești, nu? Pentru că știe ce sunete să amplifice. Şi spuneați de acele amplificatoare de auz, care amplifică tot… Și pot să amplifice atât de mult încât să-ți facă rău?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Sigur că da! De aici, probabil, a plecat și mitul că aparatele auditive pot strica auzul. Dar, în trecut, aceste amplificatoare erau mult mai puțin avansate din punct de vedere tehnologic. Acum își păstrează aceeași funcție de amplificator liniar, fără reglaj, pentru că un aparat auditiv trebuie reglat în cabientul de protezare, de către specialist.
Cecilia Caragea: În baza audiogramei pe care ți-ai făcut-o în cabinetul Clarfon. Adică îmi fac o audiogramă, specialistul îmi recomandă un aparat auditiv și mi-l reglează în cabinet, adică reglează pe ce frecvențe acel aparat ar trebui să ridice sunetul, nu?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da, protezarea auditivă ar trebui privită ca o intervenție, pentru că este vorba de sănătatea noastră, de sănătatea auzului și soluția dă rezultate evidente, pentru că pacientul pleacă mulțumit, în momentul în care observă că se descurcă și că aude mai bine. Am vorbit mai devreme de partea financiară. Este o investiție în sănătate pe termen lung. Orice intervenție pe partea de sănătate costă. Din punct de vedere al raportului calitate-preț în protezarea auditivă, lucrurile sunt echilibrate, chiar merită fiecare bănuț.
Cecilia Caragea: Am garanție la acest aparat?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Garanția este de doi ani, este și o postgaranție că aceste aparate auditive funcționează cinci ani și ne ocupăm de ele și avem, bineînțeles, și o asigurare de daună la aparatele auditive. Suntem singurii din piață care oferă așa ceva. Dacă aparatul auditiv suferă o daună, este înlocuit cu unul nou. Timp de un an, ai această asigurare.
Cecilia Caragea: O daună care nu este din vina pacientului.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: O daună care nu este din vina pacientului, un furt sau un accident, astfel încât aparatul auditiv nu mai este, nu mai funcționează, va fi înlocuit cu unul nou. Sunt cazuri rare, dar, în momentul în care un pacient are o astfel de daună, vă dați seama cât de mult se bucură pentru că își rezolvă problema fără costuri, cu un aparat auditiv nou, din aceeași categorie sau același model. Peste un an, dacă nu mai există acel tip de aparat auditiv în producție, va lua un aparat auditiv de același nivel ca număr de programe, ca număr de frecvențe de reglaj și alte funcții.
Cecilia Caragea: Așadar, sunt multe avantaje ca să-ți iei un aparat auditiv!
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Sigur că da. Și nu recomand acele amplificatoare liniare de pe internet, pentru că acelea pot afecta auzul și sunt bani aruncați în vânt. Sunt pacienți care le-au folosit câteva zile… s-au stricat. Au cumpărat două, trei. Nu au garanție, nu au reglaje.
Cecilia Caragea: Așadar, este mult mai bine să alegi un aparat auditiv care are garanție. Știi foarte bine de unde l-ai luat, te poți duce dacă apare vreo problemă, pentru că e altfel dacă apelezi la un brand.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Noi garantăm prin foarte multe elemente. Aș putea să menționez câteva: faptul să suntem pe piață de 20 de ani, faptul că avem o rețea de cabinete, cea mai mare rețea din țară, faptul că lucrăm cu cei mai mari producători și importanți din piață și faptul că ne gândim serios la a rezolva problema de auz a pacienților hipoacuzici. Ne-am luat ca slogan, nu numai în această lună, când apreciem, să zic așa și vrem să sărbătorim împreună cu pacientul hipoacuzic, ne-am luat sloganul „Să ajutăm România să audă!” Asta cu atât mai mult în luna martie, când este Luna Mondială a Auzului și noi oferim aceste servicii gratuite, aceste promoții și produse noi și performante. Practic, suntem o garanție a calității auzului tău!
Cecilia Caragea: Da, ar fi foarte bine să auzim mai bine, să auzim și mesajul dumneavoastră despre sănătatea auzului mai bine!
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Așa să fie!
Cecilia Caragea: Mulțumim!