Dialoguri pentru Sanatate – De ce e importanta reabilitarea auditiva bilaterala
0Dialoguri pentru Sănătate – De ce e importantă reabilitarea auditivă bilaterală
Invitată: doamna Lavinia Staicu, audioprotezist în cadrul Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: În cadrul emisiunii noastre Dialoguri pentru Sănătate, stăm de vorbă cu doamna Lavinia Staicu, audioprotezist în cadrul Clarfon. Vrem să aflăm care sunt pașii de urmat pentru un pacient care vrea să vină să-și testeze auzul și ar avea nevoie de un aparat auditiv. Aș vrea, înainte de toate, să ne spuneți în ce constă o testare a auzului!
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Numai așa putem decide dacă este nevoie de o proteză auditivă și ce tip. Astfel, pacientul se prezintă la noi în cabinet. Prima dată o să i se verifice de către un specialist audioprotezist, cum sunt și eu, canalul auditiv, astfel încât ne asigurăm că avem un canal auditiv liber, nu avem un dop de cerumen. După care putem verifica timpanul, să nu fie perforat. Dacă avem problema aceasta, pacientul este înștiințat, fiindcă sunt niște măsuri pe care pacientul ar trebui să le ia în viitor. De exemplu, la baie, la duș, să nu îi intre apă în ureche. Astfel, preîntâmpinăm o posibilă otită, inflamație a urechii. Dacă totul este în regulă, pacientul este invitat în cabina insonoră, unde se testează cu diapazonul, după care efectuăm testarea propriu-zisă, adică audiograma tonală și vocală.
Cecilia Caragea: Și dumneavoastră vă dați seama dacă are deficiențe de auz. Și, în acest moment, vă dați seama dacă are nevoie de un aparat auditiv.
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Sigur că da. Hipoacuziile sunt diferite, putem să avem hipoacuzii pe anumite frecvențe, deci degradări ale auzului pe frecvențele înalte, spre exemplu. Frecvențele înalte sunt responsabile pentru consoanele din cuvinte. Și, atunci, specialistul din cabinet îi recomandă fix proteza potrivită pe hipoacuzia pacientului, astfel încât protezarea să se facă eficient și să avem randament cât mai mare.
Cecilia Caragea: Aveți și situații speciale, când trimiteți pacienții la medici de specialitate ORL?
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Sigur că da. Sunt pacienți care vin și se testează și observăm că nu e vorba de o hipoacuzie sau nu am stabilit clar că e vorba de o hipoacuzie. Trimitem pacienții către un medic ORL când găsim un dop de cerumen în canalul auditiv sau în momentul în care observăm că timpanul are o inflamație. Sau, în urma testării urechii medii prin timpanogramă, observăm că avem o otită acolo și, desigur, pacientul trebuie să meargă la un medic ORL.
Cecilia Caragea: Dacă vedem că nu auzim tocmai bine sau așa cum ne-am dori, venim și ne facem o testare a auzului.
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Exact.
Cecilia Caragea: Și apoi vedem ce recomandare primim. Fie să mergem la un medic specialist, fie puteți să ne faceți aparatul de care avem nevoie. Cum anume se alege aparatul de care am avea nevoie?
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Sigur. În urma audiogramei, stabilim exact ce tip de problemă avem și dacă o putem rezolva aici, în cabinet. De cele mai multe ori, pacienții au o hipoacuzie, care se repară, se rezolvă prin protezare auditivă. Deci reabilitarea auditivă este indicată. Protezele, după cum spuneam, se recomandă în funcție de această audiogramă. Pacientul poate testa protezele. Firma poate să îi dea pacientului acasă, o săptămână sau două, să testeze înainte și să se convingă că este real nevoie de o proteză auditivă.
Cecilia Caragea: Îi dați un aparat de test, să spunem.
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Exact.
Cecilia Caragea: Și, după ce vede și cum se adaptează cu acel aparat, poate să vină să și-l achiziționeze.
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Exact!
Cecilia Caragea: Am înțeles că există niște aparate foarte performante, cu telecomandă, care se conectează singure la televizor, la telefon și așa mai departe. Sunt greu de utilizat aceste aparate auditive?
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Tehnologia a evoluat într-atât de mult încât aparatele fac singure toată treaba aceasta, deci sunt foarte ușor de utilizat. Tehnologia a evoluat și putem vorbi acum de aparate care sunt foarte simplu de utilizat, mai ales că au și funcția de control automat. Vă prezint acum protezele auditive de la Unitron, Unitron fiind un brand destul de cunoscut și firmă producătoare de proteze auditive printre cele mai mari de pe piață. Ei bine, aceste aparate spuneam că au funcția de control automat. Asta înseamnă că pacientul nu o să mai fie nevoit să folosească butonul de volum pentru „mai tare” sau „mai încet”. De ce? Are o memorie și, atunci, identifică locul în care pacientul se află, mediul sonor, astfel încât se axează foarte mult pe claritate. Pentru că o problemă o reprezenta faptul că pacientul hipoacuzic nu înțelegea în mediile cu zgomot. Ei bine, funcția de control automat spune că aparatul are singur proprietatea de a regla volumul, astfel încât pacientul să înțeleagă clar, indiferent de mediu sau indiferent de locul în care se află persoana cu care vorbește. Pacientul care se protezează beneficiază, clar, de un auz mai bun, auz în parametrii normali. Aparatele auditive au și alte beneficii. S-a demonstrat științific faptul că preîntâmpină apariția demenței, depresiei, anxietății.
Cecilia Caragea: Adică, în primul rând, nu te mai simți singur, poți să comunici, poți să-ți spui gândurile, părerile, durerile și acest lucru, automat, face să te simți inclus în familie, în societate și, prin urmare, să ai suportul pe care ți-l oferă familia și societatea, nu te mai simți izolat!
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Exact! Izolat, ați spus foarte bine, fiindcă toți pacienții care au o hipoacuzie e clar că nu pot să aibă o conversație liberă, pentru că nu înțeleg. Și, atunci, vin și spun că preferă să se retragă din discuții decât să mai întrebe o dată sau de două sau de trei ori.
Cecilia Caragea: Pe măsură ce înaintăm în vârstă, auzul, de fapt, scade. Dar scade și la urechea stângă, și la urechea dreaptă, nu? Și, atunci, ar trebui să avem doua aparate auditive, nu?
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Este important, într-adevăr, să protezăm bilateral. Așa cum purtăm ochelari cu două lentile, și urechile noastre au nevoie de două aparate. Creierul nostru trebuie să primească informație în același timp de la ambele urechi, ca informația să ajungă clar și să o descifreze. Într-adevăr, majoritatea pacienților care se prezintă la cabinet și au pierdere a auzului, această pierdere este bilaterală. Și, atunci, dacă pacientul dorește să pună un singur aparat, e clar că randamentul și rezultatul o să fie undeva la jumătate. Spun maxim jumătate, fiind indulgentă. Dacă vrem să avem un randament bun și o înțelegere cât mai clară, trebuie să punem aparate stânga-dreapta. Numai astfel putem să înțelegem corect și normal sunetele și conversațiile.
Cecilia Caragea: Adică s-ar putea ca, într-o primă fază, să îți pui un singur aparat auditiv, din motive financiare, să spunem, dar apoi este recomandat, cât se poate de clar și de ferm, să îți iei și al doilea aparat auditiv pentru cealaltă ureche, pentru că în acest fel înțelegi altfel lumea. Și presupun că influențează și echilibrul.
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Sigur că da. Știm cu toții că urechile au rol de echilibru. Și, atunci, e de preferat să facem lucrurile acestea bine încă de la început. Mai bine mai strângem niște bănuți. Mai ales că în Cabinetele Clarfon pacienții pot beneficia de un sistem de rate fără dobândă și se pot bucura în fiecare lună de ofertele pe care le avem. Astfel, e important, încă de la început, să reparăm problema în totalitate, ca și pacientul să beneficieze de un auz fin, de un auz normal. Până la urmă, vorbim de auz normal. Auzim cu două urechi, vedem cu doi ochi, deci trebuie să reparăm bilateral problema.
Cecilia Caragea: Așadar, este foarte important ca oamenii să știe, să vină din timp, să-și facă o testare a auzului și să găsească soluțiile adecvate, pentru că, până la urmă, își îmbunătățesc calitatea vieții și e ceva ce ține de sănătatea lor.
Lavinia Staicu, tehnician audioprotezist Clarfon: Sigur că da. Mai ales că, împreună, am gândit o campanie pentru conștientizarea testării auzului. Mai ales că, în luna martie, toți pacienții care vor veni la cabinet vor beneficia de testarea gratuită a auzului.
Cecilia Caragea: Mulțumim tare mult! Și nu uitați să acordați atenție și sănătății auzului!