Dialoguri pentru Sanatate – Testarea auzului si beneficiile aparatelor auditive moderne. Conceptul Cabinetelor Clarfon, prezentat de Ionut Stefanescu, audiolog si director general Clarfon
0Dialoguri pentru Sanatate – Testarea auzului si beneficiile aparatelor auditive moderne. Conceptul Cabinetelor Clarfon, prezentat de Ionut Stefanescu, audiolog si director general Clarfon
Invitat: domnul Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general al Cabinetelor Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: 3 martie este Ziua Mondială a Auzului și, cu această ocazie, ne-am gândit ca în cadrul emisiunii noastre Dialoguri pentru Sănătate să stăm de vorbă cu domnul Ionuț Ștefănescu, audiolog și în același timp director general al cabinetelor Clarfon. Înainte de toate, aș vrea să ne prezentați conceptul cabinetelor Clarfon, cabinete unde știm că poți să vii să-ți testezi auzul, iar persoanele cu deficiențe de auz pot găsi soluțiile adecvate.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Clarfon este o rețea de cabinete de protezare auditivă, în număr de 60: 10 cabinete sunt în București, iar restul, în principalele orașe din țară. Ne ocupăm cu protezarea auditivă de peste 20 de ani, chiar în acest an, de fapt, împlinim 20 de ani de activitate.
Cecilia Caragea: Felicitări!
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Mulțumim! Încercăm să-i facem pe oameni să zâmbească, să se bucure de viață, pentru că protezarea auditivă, în fond și la urma urmei, înseamnă o calitate a vieții, o integrare socială în comunicare, într-un mediu sonor mult mai adecvat. O persoană hipoacuzică, de foarte multe ori, se poate izola, poate suferi de depresie… Iar, în cazul protezării auditive, se schimbă radical modul de viață și, bineînțeles, starea de spirit a pacientului.
Cecilia Caragea: Percepi altfel lumea, te descurci altfel în lume, poți să mergi altfel pe stradă, nu ți-e frică de mașini și așa mai departe… Pentru că, dacă nu auzi…
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Ultimele studii au demonstrat că un pacient hipoacuzic neprotezat are și un risc de demență accentuat. Deci, practic, aparatul auditiv stimulează sistemul nervos, aria corticală responsabilă cu decodificarea sau cu analiza sunetului, dar are implicații asupra întregului sistem nervos. Și pacientul este mai activ, mai viu. Practic, întinerește din momentul în care poartă un aparat auditiv.
Cecilia Caragea: Foarte interesant! Așadar, ar trebui să avem grijă de auzul nostru, pentru sănătatea noastră generală și ca să ne putem descurca în lume, în familie.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Categoric! Mai ales că auzul, în ultimul timp, este mult mai important în activitățile sociale pe care le facem. Ascultăm muzică, comunicăm, aproximativ 60% din timpul nostru comunicăm cu cei din familie, cu cei dragi, cu prietenii, o bună parte ascultăm la televizor, la telefon sau muzică… Deci, practic, ne utilizăm auzul, din punct de vedere social și din punctul de vedere al comunicării, foarte mult.
Cecilia Caragea: Însă persoanele care au deficiențe de auz și au nevoie de aparat auditiv înțeleg că au mai multe variante care vin, și ele, cu o serie de costuri, care iarăși pot să fie foarte diferite. Dar știu că dumneavoastră aveți și un sistem de rate!
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Practic, dezvoltându-ne, pe parcursul activității noastre, în acest domeniu, am găsit tot timpul soluții, înainte ca pacientul să-și pună semne de întrebare, că nu poate să se protezeze, că nu poate să-și achiziționeze un aparat auditiv…
Cecilia Caragea: Deci ați venit în întâmpinarea pacienților!
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da! În ultimul timp, sistemul de rate pe care Clarfon îl aplică, fără dobândă, negociabil, rapid, în cabinet… Deci nu este un sistem de rate prin bancă, să fie greoi, să se ducă, să alerge, este un sistem de rate în cabinet. Este un sistem de rate care se poate negocia și în funcție de avans, și în funcție de numărul de rate pe care pacientul este dispus să-l plătească. Prin reducerile pe care le-am folosit în ultimul timp, mai ales după pandemia Covid, am încercat să ajutăm pacientul, să nu se mai adreseze Casei de Asigurări de Sănătate, în acea perioadă, când nu aveai voie să circuli, când instituțiile nu funcționau așa cum trebuie… noi am redus din start suma pe care Casa de Asigurări de Sănătate o compensa. Acum mergem în paralel și reducem această sumă, iar, dacă pacientul optează și prin Casa de Asigurări de Sănătate, practic, are o reducere dublă, pentru orice tip de aparat auditiv. Politica noastră, în ultimul timp, a fost să oferim acces pacientului hipoacuzic la tehnologie. Ne-am orientat pe pacient, ne-am orientat ca pacientul să fie mulțumit. Și acest lucru se poate face doar dacă produsul, aparatul auditiv pe care îl achiziționează este unul performant. Iar un aparat auditiv de top, care-ți face un auz de Superman, Superman-ul auzului, am putea spune, este mai scump, este inaccesibil oricărui pacient. Și, atunci, noi am redus la jumătate de preț, pe o perioadă de campanie promoțională de 3 luni sau de 6 luni. Aparatele auditive performante, de top… am vrut ca pacientul care este purtător de aparat auditiv să poată să facă un pas în față privind calitatea produselor, a tehnologiei și pacientul care se protezează pentru prima dată, la fel, să poată să-și achiziționeze un aparat auditiv performant din start. Deci suntem singura firmă de protezare auditivă care a redus cu 50% prețul aparatelor de top, pe termen mediu sau lung. Am început campania anul trecut și o continuăm în funcție de modelele de aparate auditive care se lansează pe piață. La 3 luni, o tot prelungim.
Cecilia Caragea: Înțeleg că această campanie ați gândit-o împreună cu producătorii de aparate auditive de top. Într-adevăr, costurile sunt mari, pentru că, în foarte multe situații, din ceea ce înțeleg eu, ai nevoie de aparat auditiv și pentru o ureche, și pentru cealalată. Așadar, ar fi costuri duble, pentru două aparate, nu?
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da, ar fi costuri duble, pentru două aparate. Se recomandă protezarea bilaterală. Într-adevăr, campaniile le-am făcut împreună cu producătorii, un ajutor din partea lor, pentru că altfel nu am fi putut. Pacientul, cu încredere, achiziționează un produs corect, achiziționează un produs facil din punct de vedere financiar, prin acel sistem de rate și prin discount. Iar din punctul de vedere al soluției pe care o oferim, protezarea bilaterală, suportul pe care-l oferim cât timp are nevoie… specialiștii noștri din cabinet, care sunt instruiți chiar de către producător, și este o instruire continuă în domeniu, pe care noi o facem de foarte mult timp, îi dau pacientului siguranța că achiziționează o soluție profesionistă.
Cecilia Caragea: Vorbeați de aparate de top. Ce aduc în plus aceste aparate de top?
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Eu am fost surprins! Deși colegii mei care lucrează în cabinet cunosc în detaliu aceste funcții și aceste opțiuni pe care le au aparatele auditive, dezvoltarea tehnologiei a permis acum ca aparatele auditive să se conecteze la telefon, la televizor, la toate dispozitivele care au bluetooth. Aparatele auditive analizează automat mediul sonor în care tu ești, în care activezi, astfel încât să-ți reducă zgomotul, să se adapteze la muzică, la convorbire în grup, la convorbire în zgomot, fără ca tu să faci ceva din punctul acesta de vedere. Practic, aparatul auditiv are o inteligență artificială bazată pe formule ce analizează auzul tău, nevoia ta și mediul sonor în care ești. Totul se face automat, inteligent. Îți protejează urechea, pentru că aparatele auditive au o compresie a sunetelor, astfel încât să nu te deranjeze un sunet puternic. Practic, cu un aparat auditiv ești mai protejat decât fără. Cu un aparat auditiv poți să auzi mai bine decât aude un om care are auz normal și nu poartă aparat auditiv, evident. Cu un aparat auditiv poți să-ți setezi niște funcții, astfel încât să fii cu un pas în față, să fii mult mai upgradat decât o persoană care aude normal.
Cecilia Caragea: Așadar, o persoană care aude normal și este într-un spațiu în care este un sunet foarte încet, să spunem, poate să nu audă acel sunet foarte încet, dar acel sunet să fie auzit de o persoană care poartă un asemenea aparat auditiv.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da, este posibil.
Cecilia Caragea: De asemenea, dacă suntem într-un spațiu în care este un zgomot foarte puternic, care poate să mă deranjeze pe mine, care am un auz normal, poate să nu-l deranjeze pe cel care are un aparat auditiv, pentru că, automat, acel aparat auditiv reușește să reducă acel sunet.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Perfect adevărat!
Cecilia Caragea: Deci te protejează de anumite traume auditive!
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Te protejează de anumite traume auditive. Iar tehnologia a făcut posibil ca o persoană activă, care lucrează într-un birou sau care are o ședință, un copil care se duce la școală să se folosească de anumite accesorii care să-i îmbunătățească transmiterea sunetului mult mai facil. Adică poți să auzi la 10 metri, la 20 de metri, prin niște dispozitive wireless. Ai pus un microfon pe catedra profesorului sau, la ședință, pe masa de consiliu și persoanele care vorbesc sunt receptate mult mai bine de către tine, purtător de aparate auditive.
Cecilia Caragea: Asta înseamnă că pot să-i aud, dacă am un asemenea aparat, și pe cei din camera alăturată!
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da, este posibil.
Cecilia Caragea: Deci las un microfon în camera alăturată, plec și aflu și ce vorbesc ceilalți despre mine, eventual.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da! Se poate!
Cecilia Caragea: Deci, într-adevăr, este vorba de anumite puteri, superputeri pe care ți le dă un asemenea aparat auditiv! Dar pacienții care vin la dumneavoastră, la Cabinetele Clarfon, cam ce tipologie au? Ce vârste au majoritatea dintre ei?
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Vârsta a început să scadă. Adică pacientul care se proteza sau recurgea la această soluție era undeva la peste 65 de ani. În momentul de față, vârsta este undeva la 55 de ani. O barieră psihologică a fost depășită în protezarea auditivă. Adică pacientul, deși noi am găsit soluții din punct de vedere financiar să poată să-și achiziționeze un aparat auditiv și un aparat auditiv performant, discret, pacientul trebuie să-și depășească și o barieră psihologică, de a lua decizia să poarte un aparat auditiv. Fiind un domeniu nișat, pacientul nu a știut ce înseamnă aparatul auditiv. Probabil că își imagina… și eu, când eram mic, știam că un aparat auditiv este un aparat auditiv de buzunar, cu fir, incomod. În momentul de față, eu, de exemplu, port un aparat auditiv pe urechea dreaptă, nu cred că v-ați dat seama…
Cecilia Caragea: Nu!
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Un aparat care este reîncărcabil, deci nu mai am grija bateriilor, un aparat care se conectează la telefon, care poate să funcționeze cu o telecomandă… Practic, este un gadget, o bijuterie, cu care mă pot juca, care poate să îmi dea și o satisfacție tehnologică, nu numai a rezolvării problemei de auz. O să-l scot, să vedeți cum este. Acesta este un aparat auditiv cu difuzor în ureche. Experimental îl port, ca să vă arăt și dumneavoastră, și pacienților, telespectatorilor cum arată. Este atât de discret, deși este în spatele urechii, încât nu se observă.
Cecilia Caragea: Corect! Este mic, este delicat și spuneați că poate fi conectat la telefon. Asta înseamnă că puteți vorbi la telefon fără să țineți telefonul la ureche, fără să fie telefonul pe speaker.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da! Aud în aparatul auditiv și vorbesc prin aparatul auditiv. O calitate a sunetului extraordinară, pentru că am probat astfel de aparate. Sunt confortabile. La un moment dat, am intrat în duș fără să-mi dau seama că am aparat auditiv pe ureche! Ele sunt și waterproof, în mare măsură. Nu este indicat să înoți cu ele, dar sunt din ce în ce mai performante ca rezistență, mai ergonomice și tehnologice.
Cecilia Caragea: Și spuneați că are și telecomandă.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da, aparatele auditive care se conectează prin bluetooth la telefon au și telecomenzi sau alte accesorii.
Cecilia Caragea: Ce faceți cu telecomanda?
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Cu telecomanda pot să dau volumul mai tare, mai încet, pot să schimb și manual programe de audiție… Mă duc și ascult muzică clasică sau jazz, am apăsat pe programul respectiv și se adaptează mai bine la muzica respectivă.
Cecilia Caragea: E o altă calitate a sunetului, pe care știe el să ți-o ofere.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da, au fost analizate vreo 3.700 de medii sonore, pe care soft-ul le-a încadrat în 7 medii sonore mari și late. Un mediu sonor foarte important este cel de conversație, pe care l-a împărțit în 4 medii sonore: conversația one-to-one, conversația în zgomot, conversația în grupuri mici, conversația în grupuri mari. Aparatele auditive, cele pe care le avem noi, se focusează foarte mult pe conversație, pentru că, de fapt, acesta este principalul factor sau beneficiu pe care pacientul îl urmărește. O să pun în ureche și un aparat auditiv intraauricular mic, ca să vedeți cum arată. Este un aparat auditiv discret, care se confecționează după conductul auditiv al pacientului, în urma unui mulaj. Este atât de mic și de discret încât nici dacă te uiți nu-l vezi…
Cecilia Caragea: Și cum se ia acest mulaj?
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Se ia în cabinetul Clarfon, printr-un sistem, o metodă tehnică.
Cecilia Caragea: Adică nu este dureros, nu este deranjant… pentru pacient, vorbesc.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Nu este. Ca în stomatologie, cum se ia mulajul, e același material, un silicon care urmărește relieful conductului auditiv. Spuneați mai devreme… ce se întâmplă în cabinetul Clarfon. Noi am creat… pacientul ar trebui să știe… în cabinetul Clarfon, pacientul vine să-și testeze auzul. Ați spus că luna martie sau 3 Martie este Ziua Auzului. Testarea auzului în cabinetele Clarfon va fi gratuită pe toată perioada lunii martie.
Cecilia Caragea: Pentru toată lumea, de la copii la vârstnici…
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Exact. Cine vrea să-și testeze auzul, să vadă despre ce este vorba vine în cabinetul Clarfon, fără bilet de trimitere de la medicul de familie.
Cecilia Caragea: Pur și simplu, intră în cabinet și spune: „Vreau să-mi testați auzul!”
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da. E preferabil să se programeze, pentru că sunt cabinete aglomerate, care lucrează pe bază de programare, mai ales că am trecut prin perioada Covid și am deprins niște metode de lucru. Pacientul se poate testa. Este indicat să-și facă o testare a auzului, să vadă despre ce este vorba, că aude bine, că aude mai puțin bine… Are, cel puțin, o evaluare. Fără bilet de trimitere înseamnă fără bătăi de cap, să nu mai facă un drum în plus, pentru că în ziua de astăzi să te deplasezi este complicat, mai ales în orașele mari, știm asta. În cabinetul Clarfon, tehnicianul acustician audioprotezist evaluează conductul auditiv. Deci pacienții care au dop de ceară știu din start, din cabinetul Clarfon, că au această problemă.
Cecilia Caragea: Atunci, poate că nu au nicio problemă cu auzul, au doar un dop de ceară.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Exact. Testarea auzului este una completă și complexă, astfel încât noi putem, în cabinetul Clarfon, pe lângă evaluarea pragului de auz, să evaluăm și funcția urechii medii, prin timpanogramă. Dacă pacientul are o otită sau a răcit sau are o otoscleroză, noi putem să ne dpm seama din start, în cabinetul Clarfon, care este problema.
Cecilia Caragea: Și, dacă vedeți anumite probleme, îl trimiteți la medicul specialist.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Exact. Tocmai de aceea, în cele din urmă, pacientul vine de la medicul specialist ORL la cabinetul Clarfon pentru audiogramă, pentru timpanogramă, pentru protezare auditivă, pentru protezare auditivă 100%. Dacă pacientul vine direct în cabinetul Clarfon, în urma evaluării, va fi trimis la medicul specialist ORL, în cazul în care are dop de ceară, în cazul în care are anumite afecțiuni care pot fi tratate sau operate, sau optează pentru protezarea auditivă în cabinetul Clarfon.
Cecilia Caragea: Se întoarce, își ia aparatul auditiv și e un om nou, cu o nouă viață!
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Exact! În unele cazuri, se întoarce, în unele cazuri, își ia aparatul auditiv pe loc. Deci își rezolvă problema eficient.
Cecilia Caragea: Așadar, soluții există, totul este ca pacienții să știe că pot să vină și să găsească rapid soluțiile de care au ei nevoie. Dar, în ultima vreme, ați constatat, cumva, o scădere a vârstei la care începi să ai probleme cu auzul?
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da. Statistic, este o scădere, pentru că factorii care duc la hipoacuzie – poluarea, zgomotul, ascultatul muzicii la căști sau în cluburi, care au un anumit nivel de decibeli – pot afecta auzul. Dar noi considerăm că un regim de viață nesănătos și o poluare excesivă, la fel, afectează urechea internă.
Cecilia Caragea: Vorbim de poluarea fonică…
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Nu! Și poluarea! Pentru că îți afectează tot organismul, nu numai aparatul auditiv, ci și alte organe. Practic, corpul se degradează. Recomandăm mâncare sănătoasă și sport pentru o viață sănătoasă. Într-adevăr, a scăzut vârsta pacienților care recurg la soluția de protezare auditivă, dar cred că este și un curaj din partea lor, pentru că vor să audă mai bine. De ce să nu aud bine, de ce să nu mă bucur de sunete, de tehnologie dacă am această posibilitate și acest acces? Pentru că acum 25-30 de ani era restrictiv accesul la tehnologie și la aparatele auditive, erau puține modele. Noi, cu furnizorii pe care îi avem, acoperim 70% din tehnologie.
Cecilia Caragea: 70% din modelele de pe piață.
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da! Practic, acoperim o paletă vastă. Ce vrea pacientul poate să găsească, din punctul de vedere al tehnologiei, al procesorului aparatului auditiv și al opțiunilor.
Cecilia Caragea: Dar pentru pacienți este facil să opereze aceste aparate auditive? Vorbiți de tehnologie, dar, totuși, este vorba, de multe ori, de persoane în vârstă sau poate să fie vorba chiar de copii… Reușesc aceste persoane să utilizeze aceste aparate așa cum trebuie? Le oferiți o consultanță, îi învățați cum să le utilizeze?
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Da. Procesul este unul adaptativ, de la instrucțiuni până la modul de… cum se poartă, cum se utilizează. Însă, în cabinetele Clarfon, specialiștii noștri oferă consultanță sau suport cât este nevoie. De la reglaje până la indicații sau tot felul de informații utile.
Cecilia Caragea: Și, dacă are vreo problemă, poate să se întoarcă…
Ionuț Ștefănescu, audiolog, director general Clarfon: Cu siguranță! Aparatele au 2 ani garanție. Avem o paletă largă nu numai din punctul de vedere al tehnologiei, ci și al modelelor. Aș putea spune că toți pacienții hipoacuzici ar trebui să încerce serviciile Clarfon. Avem aparate auditive cu vibrație osoasă, care nu sunt cele clasice. Practic, dacă ai o problemă cu pavilionul urechii, pot exista aparate care se aplică în spatele urechii, pe mastoidă și vibrează, iar sunetul se transmite prin vibrație osoasă. Avem cel mai puternic aparat auditiv de pe piață, singurul produs analogic care a mai rămas, care rezolvă hipoacuziile profunde accentuate. Iar în cazul în care un aparat auditiv nu face față, avem și implant cohlear, care este un dispozitiv mai complex și mai complicat, dar care poate să rezolve o hipoacuzie, de fapt, o cofoză sau o hipoacuzie foarte accentuată.
Cecilia Caragea: Așadar, soluții există! Și nu uitați că în luna martie propunerea Clarfon este să acordați atenție sănătății auzului! Și puteți veni să vă faceți o testare gratuită a auzului. Și, dacă aveți deficiențe, găsiți aici și soluțiile potrivite. Noi vă mulțumim tare mult pentru că urmăriți seria noastră de emisiuni Dialoguri pentru Sănătate! Și nu uitați că pe www.accmediachannel.ro găsiți foarte multe emisiuni de sănătate de calitate, cu specialiști de top din domeniile lor de activitate. Vă mulțumim tare mult și vă dorim multă sănătate!