Din Cetatea Albinelor APIDAVA – Traditii de Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului
1Vara, marcam una dintre marile sarbatori crestine – Adormirea Maicii Domnului, de Dumnezeu Nascatoarea si Pururea Fecioara Maria, aceasta sarbatoare fiind considerata popular ca Pastele de vara! Este ziua in care isi sarbatoresc onomastica cele care poarta numele Maria sau orice alt nume derivat. Si noi, Din Cetatea Albinelor Apidava, le spunem LA MULTI ANI CU SANATATE si bucurii tuturor care poarta acest nume atat de frumos si, ca de obicei, va invitam sa descoperiti impreuna cu noi traditiile legate de aceasta sarbatoare!
TRADITII
Data de 15 august marcheaza, dupa cum spuneam, in Biserica Ortodoxa, data de praznuire a Adormirii Maicii Domnului, adica a mortii si a ingroparii Fecioarei Maria si a inaltarii sale la cer. In Biserica Catolica, sarbatoarea este numita chiar Inaltarea cu trupul la cer a Maicii Domnului. Adormirea Maicii Domnului este un eveniment aparte, o garantie pentru toti cei ce cred in Invierea si in Inaltarea Mantuitorului Hristos: Fecioara Maria, Maica Vietii, cea din care s-a intrupat Iisus Hristos, Fiul Omului, a fost ridicata, dupa moarte, cu trupul la cer, pentru a fi pururea alaturi de Fiul ei.
Praznicul Adormirii Maicii Domnului este atestat inca de la sfarsitul secolului al IV-lea, in Ierusalim. Evenimentul Adormirii Maicii Domnului nu este amintit in Sfintele Evanghelii, ci numai in traditia Bisericii.
In scrierile Sfantului Ioan Damaschinul se spune ca Maica Domnului a fost instiintata printr-un inger de apropiata ei mutare din aceasta viata. De asemenea, se spune ca Apostolii au fost adusi pe nori din diferitele colturi ale lumii pentru a fi prezenti la eveniment. Dintre toti, doar Apostolul Toma nu a asistat la Adormirea Maicii Domnului, sosind trei zile mai tarziu. Intristat, a cerut sa se deschida mormantul, pentru a saruta si el mainile Preacuratei Maici, insa a descoperit ca mormantul era gol.
Mormantul Maicii Domnului se afla la Ierusalim, desi se crede ca Fecioara Maria ar fi murit la Efes (oras situat in Turcia de astazi), acolo unde a trait dupa Inaltarea la cer a Fiului ei. Astazi, pelerinii care ajung in Cetatea Sfanta a Ierusalimului se reculeg si in Biserica Adormirii Maicii Domnului, unde se afla mormantul Fecioarei Maria.
Scena Adormirii a reprezentat, de-a lungul timpului, o tema predilecta pentru iconografia ortodoxa. Maica Domnului este reprezentata stand intinsa pe un pat, inconjurata de Apostolii indurerati. Hristos, in slava, primeste in mainile Sale sufletul Maicii Sale. In traditia Bisericii Ortodoxe, praznicul Adormirii Maicii Domnului este considerat un al doilea Pasti, sarbatorindu-se astfel trecerea de la conditia terestra la fericirea vesnica.
Numele Fecioarei Maria este, astazi, cel mai cunoscut si mai des intalnit prenume feminin. Raspandit pe scara larga in Europa, cele doua Americi, in Australia, Africa si Asia, despre numele de origine ebraica Maria se spune ca ar insemna „copil dorit”. Vechi nume biblic, preluat de evrei din egipteana, numele Maria s-a raspandit, prin greaca si latina, la toate popoarele crestinate, devenind cel mai cunoscut prenume feminin. In Noul Testament, sunt amintite mai multe femei cu acest nume, dintre care cea mai importanta este, bineinteles, Maica Domnului, de Dumnezeu Nascatoarea si Pururea Fecioara Maria. Biserica Ortodoxa i-a inchinat Preacuratei Fecioare Maria mai multe praznice, printre care Nasterea Maicii Domnului (8 septembrie), Intrarea in Biserica a Maicii Domnului (21 noiembrie), Bunavestire (25 martie) si Adormirea Maicii Domnului (15 august). Traditional, persoanele care poarta numele Preasfintei Fecioare Maria isi sarbatoresc onomastica pe 15 august (Sfanta Marie Mare) si pe 8 septembrie (Sfanta Marie Mica).
De fapt, pentru Maria, care este unul dintre cele mai controversare prenume, s-au propus, pana astazi, mai bine de 60 de solutii etimologice. In acceptiunea egipteana, numele Maria ar putea veni de la cuvintele mry – „iubit” sau mr – „iubire”. In greaca Noului Testament, numele apare sub doua forme: Maryam si Miryam/Miriam.
La trecerea din greaca in latina, Mariam a devenit Maria, forma aceasta fiind preluata, cu mici modificari, in limbile romanica, dar si engleza de exemplu. Sfantul Ieronim (347-420), primul traducator al Bibliei din greaca, ebraica si aramaica in latina (Vulgata), considera numele Mariam ca fiind un compus din cuvintele ebraice mar – „picatura” si yam – „mare”, adica „picatura de mare”, redat in latina ca stilla maris (prin erorile de copiere a textului latin, s-a ajuns la structura mai cunoscuta stella maris – „stea de mare”). De aici se spune ca deriva si prenumele feminin Stela, care, initial, era considerat sinonim cu Maria.
In Europa de Vest, numele Maria este atestat incepand din secolul al IV-lea. Desi cultul Fecioarei Maria era larg raspandit, numele de botez Maria nu se generalizeaza decat destul de tarziu (intre secolele al XV-lea si al XVIII-lea), in buna parte si pentru ca numele era atat de respectat incat parintii nu indrazneau sa-l atribuie copiilor. In Spania, de exemplu, erau atribuite, prin botez, nume de sarbatori, de sanctuare sau de atribuite ale Sfintei Fecioare. Asa au aparut prenume precum Consuela/Consuelo, care inseamna „cel/cea care consoleaza”. Mult mai tarziu a inceput sa fie folosit pentru botez prenumele propriu-zis de Maria. Tot in vestul Europei se intalnesc frecvent prenume masculine duble, de tipul Jean-Marie, Rainer-Maria, Fernando-Maria etc. In a doua jumatate a secolului al XVIII-lea, in Anglia, se pare ca 25% dintre femei purtau numele Mary. Ca o curiozitate, numele capitalei Argentinei, Buenos Aires, se pare ca este si el legat de unul dintre culturile dedicate Sfintei Fecioare Maria: intemeietorul orasului, Pedro de Mendoza, a numit asezarea de pe malurile fluviului La Plata Nuestra Senora del Buen Aire, devenita, mai tarziu, Buenos Aires, dupa numele unei biserici din Sevilla, inchinate Fecioarei vanturilor bune, ocrotitoarea navigatorilor de pe vasele cu panze.
In Europa de Est, prenumele Maria nu a fost niciodata perceput ca fiind tabu. Desi la noi atestarile apar de-abia in secolul al XV-lea, se presupune ca numele era mult mai vechi, fiind folosit, probabil, inca de pe vremea populatiei romanizate si crestinate de la nordul Dunarii, inainte de contactul cu slavii.
Prenumele Maria are foarte multe derivate: Maricica, Marioara, Mariuca, Maruca, Mariuta, Marieta, Marica, Marita, Maruta, Mara, Mioara, Mia, Mimi, Mari, Mariana, Ana-Maria, Anne-Marie, Masa, Mita, Maia si atatea altele. Nume precum Marian sau Marius, despre care filologii nu considera ca ar avea vreo legatura etimologica cu numele Maria, popular se considera ca ar fi legate de numele Maria, intrand in mentalul colectiv ca fiind derivate de la acest nume. Asemanarile cu numele Maria sunt formale, aceste nume derivand pe alte filiere de la vechi ginte romane. (Originea numelui Mara este, de asemenea, disputata. Unii specialisti il considera un derivat de la Maria, in timp ce alti lingvisti sustin ca ar avea o alta origine, mai exact ca ar reproduce un vechi nume ebraic, Marah (care inseamna „amar”).
Oricum, noi le spunem LA MULTI ANI TUTUROR si le uram o viata dulce ca mierea APIDAVA, fara a uita insa sa amintim si cateva dintre personalitatile cu numele Maria din cultura noastra: Regina Maria a Romaniei, Maria Rosetti, prima femeie ziarist din Romania, care a constituit modelul pentru tabloul Romania revolutionara de Rosenthal, Maria Tanase, Maria Ciobanu si atatea altele.
CONCURS
Daca vreti sa faceti un cadou dulce persoanelor care isi sarbatoresc onomastica de Sfanta Maria Mare, noi va sugeram sa alegeti dulciurile sanatoase Apidava, mierea atat de buna din inima Transilvaniei! Bineinteles, a invitam si la traditionalul nostru concurs. Iata ce trebuie sa faceti ca sa participati la acesta. La prezenta emisiune online, va invitam sa inserati un comentariu cu textul „Iubesc traditiile si sarbatorile romanesti, precum Apidava!” Peste trei zile de la prezenta postare, chiar de Sfanta Maria (15 august 2018), vom extrage la sorti cinci castigatori. Fiecare dintre acestia va primi cate un borcan de miere poliflora Roua Florilor de la Apidava. Si, bineinteles, va asteptam sa urmariti in continuare seria noastra de emisiuni Din Cetatea Albinelor Apidava, ca sa aflam impreuna mai multe despre traditiile noastre atat de frumoase, despre numele noastre vechi si incarcate de semnificatii, dar sa aflam mai multe si despre un stil de viata sanatos, echilibrat, armonios!
„Iubesc traditiile si sarbatorile romanesti, precum Apidava!”