Sanatatea Auzului – Cand este indicata timpanograma si in ce consta. Testarea si protezarea auditiva, in Cabinetului Clarfon Cora Pantelimon
0Sănătatea Auzului – Când este indicată timpanograma și în ce constă. Testarea și protezarea auditivă, în Cabinetului Clarfon Cora Pantelimon
Invitaţi: domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111) și doamna Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon (Şos. Vergului, nr. 20, sector 2, 0730.110.102)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Dacă te duci să-ți faci cumpărăturile în Cora Pantelimon, poți să-ți faci și o testare a auzului și chiar și a vederii, în cabinetul Clarfon deschis în acest centru comercial. Pentru că în unele cabinete Clarfon există, pe lângă testarea auzului și protezarea auditivă, și servicii de optică medicală!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Este singurul cabinet pe care-l avem, în momentul de față, în centrul comercial Cora Pantelimon. Oferă avantajul că poți să-ți parchezi mașina, poți să te duci la cumpărături și poți să-ți rezolvi și problema de auz. Pe lângă faptul că există acest confort de parcare și, bineînțeles, îți rezolvi și alte probleme, pentru că este un centru comercial consacrat, activitatea cabinetului se desfășoară și sâmbăta. Și pacienții care locuiesc în zonă… și nu numai, au fost foarte mulți pacienți care au venit din orașele limitrofe, aproape, pe autostradă, din Călărași, din Slobozia, s-au dus la Cora Pantelimon. Pentru ei a fost taman la fix, pentru că și-au rezolvat și problemele de cumpărături, și s-au adresat, bineînțeles, și la cabinetul de protezare auditivă. Că au venit cu părinții, cu bunicii… a fost un avantaj. Iar, pentru faptul că este deschis și sâmbăta și colegele din Cora Pantelimon sunt colege foarte implicate în activitatea pe care o fac, recomand cu încredere acel cabinet, care are o adresabilitate mare… și pacienții sunt foarte mulțumiți. Faptul că este deschis și sâmbăta acest cabinet de protezare auditivă, cel din Cora Pantelimon, rezolvă nevoile pacienților care sunt activi, care nu au timp în cursul săptămânii, pentru că se duc la job, pentru că au o viață aglomerată. Se pot duce sâmbăta, se pot programa și își rezolvă problema de auz într-un mod eficient și profesionist. Este un cabinet atrăgător, este un cabinet în care te simți bine, unde avem, bineînțeles, și partea de optică medicală, adică poți să-ți achiziționezi și ochelari dacă dorești. În anumite cabinete avem și partea de optică medicală. Suntem singurii care avem shop în shop, aparate auditive și ochelari. Iar pe partea de optică medicală avem niște oferte atrăgătoare, pentru că am mers cu o reducere de 50% la rame, indiferent de brand. Acum, că a venit vorba de cabinetul din Cora Pantelimon, unde există și serviciu de optică medicală, discutăm despre acest serviciu și produs. Însă vă așteptăm să rezolvăm problema de auz, pentru că noi ne identificăm cu calitatea auzului tău! De foarte multe ori, este de apreciat atunci când o persoană activă din familie își ajută părintele sau își ajută bunicul să-și rezolve problema de auz. Tocmai de aceea, sâmbăta, când este cabinetul deschis, poți să te ocupi de această problemă. Sunt foarte multe persoane de vârstă medie care sunt implicate în a rezolva problemele de auz ale părinților și ale bunicilor. Și acesta este un lucru care, probabil, va face o populație și o Românie mai fericită! Pentru că, atunci când auzi, te bucuri, te bucuri de ce se întâmplă în jurul tău, te integrezi, reîntinerești!
Cecilia Caragea: Unul dintre cele mai vechi cabinete Clarfon este în Centrul Comercial Esplanada din Pantelimon. Știm că, de obicei, în weekend venim să ne facem cumpărăturile. Și ar fi o bună idee să intrăm și în cabinetul Clarfon de aici, pentru a ne face testele de rigoare. Ce înseamnă teste de rigoare? Înseamnă audiogramă și, uneori, și timpanogramă. De audiogramă am mai auzit, dar ce este timpanograma și cui se recomandă? Aflăm toate aceste răspunsuri de la doamna audioprotezist Lavinia Staicu.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Timpanograma reprezintă un test pentru diagnoză. Mai exact, este o investigație pe care o facem atunci când vrem să vedem dacă la nivel de ureche medie există o problemă, cum ar fi o otită sau o otoscleroză, ori o fixare a lanțului osicular. Practic, este o testare nedureroasă și o testare obiectivă, spre deosebire de audiogramă, unde avem nevoie de interacțiune din partea pacientului. Tocmai din acest motiv se recomandă și o putem realiza chiar și de la cele mai fragede vârste.
Cecilia Caragea: Așadar, pentru realizarea audiogramei, este nevoie de cooperarea pacientului. Înțeleg că stă într-o cabină capitonată, îi puneți niște sunete, el semnalizează când aude, când nu mai aude și așa mai departe. Dar pentru timpanogramă nu este nevoie de nimic din partea pacientului, decât să fie prezent!
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Să fie prezent, exact! Este un dispozitiv care face singur toată treaba. Există o mică sondă care se introduce în urechea pacientului, ea exercită o presiune și emite o serie de zgomote, iar în urma testului rezultatul iese sub forma unui grafic, care ne indică dacă există o problemă la nivel de ureche medie.
Cecilia Caragea: Dar timpanograma când se face? La cererea pacienților? La recomandarea unui medic ? La recomandarea dumneavoastră, specialiștii din cabinetele Clarfon?
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Audiograma o realizăm ca să vedem pierderea auzului sau dacă există o pierdere a auzului, iar timpanograma, ca să aflăm un diagnostic. Dacă pacientul vine și spune că are urechea înfundată sau că simte durere acolo, putem să aflăm, prin sau cu ajutorul timpanogramei, dacă există, spre exemplu, otită. De obicei, otitele dor și dau senzația de ureche înfundată.
Cecilia Caragea: Așadar, pacienții care simt că nu mai aud așa de bine ar trebui să vină să-și facă o audiogramă. Iar cei care simt că au urechile înfundate sau îi doare ceva să vină să-și facă o timpanogramă. Sunt analize complementare, care se recomandă, de fapt, pentru lucruri diferite, dar, în anumite situații, trebuie efectuată și audiograma, și timpanograma.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Exact! Spre exemplu, majoritatea pacienților care au o hipoacuzie, adică o pierdere auditivă, această pierdere se observă de-a lungul timpului, pierdem treptat… însă, dacă există o afecțiune la nivelul urechii medii, otită, spre exemplu, cum spuneam mai devreme, asta se întâmplă brusc, cumva. Simțim dintr-o dată că urechea noastră este înfundată, simțim ceva diferit acolo și-atunci e bine să facem și timpanogramă. Ca să putem realiza timpanograma, trebuie să avem un canal auditiv liber, să nu avem un dop de ceară și să nu avem un timpan perforat. Introducem sonda în urechea pacientului, o sondă care o să exercite o presiune și care o să emită o serie de zgomote. În urma testării, rezultatul iese sub forma unui grafic care ne indică o posibilă boală a urechii medii. Dacă observăm că timpanograma nu este de tip A, adică nu este și nu a ieșit în parametri normali, atunci, clar, pacientul trebuie să meargă la un medic ORL-ist, care o să-l îndrume, în funcție de afecțiune, către un tratament sau către o altă investigație.
Cecilia Caragea: Da, se poate ca totul să fie în regulă și pacientul să fi avut, de fapt, doar o senzație ciudată, să spunem, nu?
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: De cele mai multe ori, facem audiograma, pe lângă timpanogramă, ca să avem un rezultat cât mai exact. Însă, sigur, sunt și situații în care pacienții nu au o afecțiune a urechii medii și-atunci nu sunt trimiși, ulterior, la un medic ORL-ist.
Cecilia Caragea: Așadar, dacă totul iese în regulă în urma timpanogramei și în urma audiogramei, pacientul poate pleca liniștit. Și, până la urmă, este bine să își facă cât mai multă lume, toată lumea, aceste analize!
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Indiferent de vârstă, recomandăm să ne testăm auzul, fiindcă reprezintă un lucru foarte important, printre cele mai importante simțuri și-atunci, așa cum spuneam, deși mă repet, recomandăm tuturor pacienților, indiferent de vârstă, măcar o dată pe an… Mai ales că avem testări gratuite, aici, la Clarfon. Vă invităm și vă așteptăm cu drag!
Cecilia Caragea: Așadar, dacă constatați probleme în urma timpanogramei, trimiteți pacientul respectiv la medicul ORL-ist. Dacă vedeți că, în urma audiogramei, există o pierdere de auz, propuneți direct protezarea auditivă, fără să mai meargă pacientul la medic.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: În urma audiogramei, pacientul este consiliat și îndrumat către proteza auditivă de care acesta are nevoie.
Cecilia Caragea: Și pacientul care vine să se testeze și află răspunsul, că suferă de o scădere a auzului și ar avea nevoie de protezare auditivă, deci de aparat auditiv, de unul sau de două, depinde dacă este vorba de o ureche sau de ambele urechi, nu are un șoc? Nu se gândește: „Ce fac eu acum? Uite, am nevoie de aparat auditiv!” Nu e un șoc pentru ei?
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Da și nu! Pentru că pacientul care ajunge la noi în cabinet e clar că a ajuns fiind conștient că există deja o problemă la nivel auditiv. Sunt, sigur, și pacienți care vin pentru control de rutină, așa cum le recomandăm, indiferent de vârstă. Însă marea majoritatea vin pentru că sunt conștienți că există o problemă la nivel de auz. Și-atunci sunt bucuroși să afle că avem soluții și mai ales faptul care stă la baza convingerii, de fapt, lucrul care stă la baza convingerii e efectiv proba cu aparatele.
Cecilia Caragea: Așadar, imediat după ce s-a constatat, în urma audiogramei, că pacientul ar avea nevoie de un aparat auditiv, se poate face imediat proba, ca el să vadă cum aude cu un aparat auditiv.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Pacienții au două posibilități. Pot să plece direct cu proteză auditivă, în urma testului. Evident că protezele auditive sunt sub diferite forme și pentru diferite tipuri de hipoacuzie: severe, medii, ușoare. Și-atunci, aparatele fiind diferite, unele se pot da pe loc, altele nu, pentru că va trebui să luăm o amprentă personalizată pe urechea pacientului… și atunci se așteaptă puțin. Asta ar fi o variantă. Să spunem că i se potrivește un tip de aparat pe care-l avem și i-l putem da pe loc. Iar cea de-a doua variantă, dacă pacientul, totuși, nu este convins 100% și are câteva temeri, pentru că cea mai des întâlnită întrebare pe care ne-o adresează pacientul este: „Bun, dar ce fac? Îmi iau aparat și, dacă, totuși, nu mă acomodez, ce fac? Am pierdut niște bani, îl țin în cutie, nu mă pot folosi de el?” Ei bine, pe această cale, vreau să le spun tuturor pacienților noștri sau viitorilor pacienți că nu, n-o să pierdeți, din contră, o să câștigați, pentru că avem aparate de test, aparate pe care i le dăm pacientului pentru o perioadă de maxim 2 săptămâni, fără niciun fel de cost, nu implică absolut niciun fel de cost, timp în care pacientul le poate testa. Și-atunci, în urma testului, pacientul știe clar dacă se poate acomoda, dacă aude bine cu aparatul și dacă-l achiziționează sau nu. Deci pierderi nu există!
Cecilia Caragea: Așadar, doar cu buletinul, îi dați de probă unul sau două aparate.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Exact! Avem o fișă, pe care o completăm pe baza datelor personale, pacientul a plecat acasă cu aparatele de test, iar după 2 săptămâni ne revedem și atunci finalizăm.
Cecilia Caragea: Și, cu siguranță, pacienții, mulțumiți, vor lua decizia să se protezeze, nu?
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: În cele mai multe cazuri, da, pacienții vin și se protezează în urma acestei testări. Sunt și câțiva pacienți care nu sunt hotărâți 100%, pentru că au întâmpinat, în cele 2 săptămâni, n-am să le spun probleme, dar dificultăți în a se adapta. De ce? Pacientul hipoacuzic este un pacient care s-a obișnuit în liniște. Nu mai aude zgomotul de fond la intensitatea normală, nu mai e obișnuit să audă pași, vânt, păsări și-atunci, când punem proteza auditivă, i se pare…
Cecilia Caragea: Deranjant.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Puțin deranjant sau prea mult… ceea ce nu e cu nimic greșit. Tocmai de aceea, noi oferim, pe toată perioada purtării, testării, chiar și după ce-și achiziționează pacientul protezele, consiliere, reglaje, verificări, gratuit.
Cecilia Caragea: Și pacientul, după ce s-a protezat, este mulțumit, pentru că aude sunetele pe care își dorea să le audă. Dar dacă i se strică aparatul?
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Avem soluție și pentru asta. Service-ul nostru se află aici, în București. Și-atunci pacientul vine la cabinetul de unde și-a achiziționat proteza sau nu neapărat, la orice cabinet Clarfon, lasă proteza, noi o vom trimite către colegii noștri din service… Și, ce e foarte important, le oferim pacienților care nu au o pereche de proteze de rezervă, le oferim proteze care să-i ajute pe perioada cât protezele se află în service.
Cecilia Caragea: Adică, atunci când aparatele lor sunt la reparat, ei au aparate de rezervă. Deci ei vor auzi și pe perioada cât aparatele lor sunt în laboratorul de reparații, să spunem.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Exact! Pacientul n-o să stea, practic, niciodată fără proteze. Știm cât de important este să auzim, cât de important este pentru pacientul nostru să se simtă în siguranță… și-atunci avem soluții și pentru perioada când aparatele propriu-zise ale pacientului sunt în service. În cazul în care aparatele pacienților nu se pot repara, fie că sunt foarte vechi sau au urme de coroziune foarte mare, atunci pacientul primește un discount destul de mare, 25-30%, pentru achiziția unui nou aparat.
Cecilia Caragea: Vorbeați de coroziune. Când apare? De ce?
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Foarte bună întrebarea și mă bucur că mi-ați adresat-o! Le spunem pacienților, încă de la început, că este important să folosim truse de întreținere. Factorul numărul 1 care strică aparatul este umiditatea. Și-atunci, încă de la început, ne-am achiziționat aparatele, achiziționăm obligatoriu și o trusă de întreținere, ca să evităm problemele pe perioada cât sunt în garanție sau nu. Prelungim, practic, viața aparatelor, prin faptul că am achiziționat și o trusă de întreținere încă de la început.
Cecilia Caragea: Și dumneavoastră presupun că le arătați cum se utilizează acea trusă de întreținere, cum să-și întrețină aparatul, de fapt.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Sigur că da. Ele sunt special concepute astfel încât să fie util și ușor de utilizat pentru orice pacient, indiferent de vârstă. Dar, sigur, oferim consiliere pentru utilizarea trusei, pentru folosirea aparatului, pentru orice.
Cecilia Caragea: Spuneați că trebuie ferite de umezeală. Asta înseamnă: nu intrăm cu aparatul auditiv la duș, nu mergem prin ploaie, mergem cu umbrelă, ne protejăm și pe noi, și aparatele auditive… Și ce alte recomandări ați avea?
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Cea mai importantă recomandare este achiziționarea acestei truse, pe care o putem folosi o dată, de două ori pe săptămână, indiferent de tipul aparatului pe care-l purtăm, ca să poată să scoată umiditatea din aparat și să-l igienizeze cu ultraviolete.
Cecilia Caragea: Înțeleg că se pune aparatul într-o cutiuță?
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Exact! Și cutiuța respectivă, la priză. Totul se întâmplă electronic.
Cecilia Caragea: Adică seara, la culcare, când dau jos aparatul, îl pun în această cutiuță.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Exact!
Cecilia Caragea: Așadar, pacienții hipoacuzici găsesc toate soluțiile de care au nevoie în cadrul cabinetelor Clarfon. Dar văd că aveți și ochelari!
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Da. Practic, pacientul vine să rezolve o problemă și își poate rezolva și cea de-a doua problemă, adică își poate testa gratuit vederea. Putem determina dioptriile, iar pacientul, așa cum la achiziționarea de proteze poate să beneficieze de un sistem de rate fără dobândă, la fel și în cazul achiziționării ochelarilor, poate să opteze și pentru un sistem de rate fără dobândă.
Cecilia Caragea: Așadar, cei care vin să-și facă cumpărăturile în acest centru comercial, pot să intre la Clarfon, ca să-și facă o testare a auzului gratuită și o testare a vederii gratuită. Și, bineînțeles, să găsească și soluțiile de care au nevoie.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Sigur, așa cum suntem și spunem cu toții că suntem în secolul vitezei, ne dorim să rezolvăm cât mai multe într-un timp cât mai scurt. Și atunci… într-un loc, le puteți găsi pe ambele! Așadar, îi așteptăm pe toți cei interesați la Clarfon de pe Șoseaua Vergului nr. 20!
Cecilia Caragea: Și în weekend aveți program?
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Sigur, avem și în weekend, însă numai pentru informații sau programări.
Cecilia Caragea: În mod normal, îți faci o programare atunci când vii să îți faci toate aceste testări sau atunci când ai nevoie de diferite servicii, dar presupun că programările se pot face fie direct în cabinet, dar și telefonic.
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Da, în cabinet, telefonic, dar și online. Îi așteptăm pe toți cei interesați!
Cecilia Caragea: Vă mulțumim tare mult pentru toate aceste informații și sperăm să fie de mare ajutor!
Lavinia Staicu, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Cora Pantelimon: Cu drag! Mi-a făcut plăcere și vă mai așteptăm!
Cecilia Caragea: Mulțumim!