Sanatatea Auzului – Despre poluarea fonica din marile orase si necesitatea testarii periodice a auzului, cu specialistii Cabinetului Clarfon Bucuresti Colentina
0Sănătatea Auzului – Despre poluarea fonică din marile orașe și necesitatea testării periodice a auzului, cu specialiștii Cabinetului Clarfon București Colentina
Invitaţi: domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111), şi doamna Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina (Șoseaua Colentina nr. 55, Bl. 83, Parter, Bucureşti, Sector 2, 0771.276.678)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Poluarea fonică este una dintre problemele marilor orașe. Zgomotul mult prea puternic suportat mult prea mult timp și, bineînțeles, îmbătrânirea organismului ne pot face ca, în timp, să nu mai auzim atât de bine. Dar Clarfon ne este alături, extinzându-și rețeaua de cabinete, astfel încât să ne fie foarte simplu să ajungem într-un cabinet Clarfon. De curând, a deschis un nou cabinet la intersecția dintre Șoseaua Colentina și Doamna Ghica!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Știm cât de prețios este timpul pentru fiecare! Să pierzi timp în trafic și în aglomerație este o corvoadă, este destul de neplăcut pentru un pacient hipoacuzic… și nu numai. Tocmai de aceea, a fost o necesitate să deschidem un cabinet în Colentina, intersecția dintre Doamna Ghica și bulevardul Colentina, exact în intersecție. Este un cabinet vizibil, un cabinet primitor, să zic așa, în care pacienții își pot rezolva problema de hipoacuzie, de la testarea auzului la consiliere, gratuit, timpanogramă și, bineînțeles, toate serviciile legate de protezarea auditivă, la un nivel înalt de standarde profesionale, oferit de colegele de la cabinetul din Colentina. Cu această prezentare, aș vrea să le transmit pacienților din Colentina și nu numai, din Voluntari, din zonele limitrofe, că avem o promoție de 1+1 gratuit. Al doilea aparat auditiv este gratuit, la protezarea bilaterală, pentru toate modelele. Aș vrea să mă fac foarte bine înțeles, pentru că pacienții aud informațiile, le iau așa, în treacăt, și nu le analizează în detaliu. 1+1 gratuit înseamnă că, la orice model și la orice nivel de preț, al doilea aparat auditiv este gratuit, ceea ce este un avantaj atât pentru o persoană care se adresează unui aparat auditiv basic sau de nivelul mediu, cât și pentru persoanele care doresc un aparat auditiv performant. Noi încurajăm achiziționarea de aparate auditive performante, pentru că acele aparate auditive performante nu-ți dau bătăi de cap. Au foarte multe funcții automate și știu singure să se adapteze la mediul sonor, știu singure să se focuseze pe interlocutorul cu care vorbești, mai ales că noi, oamenii, ne petrecem cea mai mare parte a timpului în conversații. Deci aparatele performante sunt gândite să îmbunătățească și conversațiile. Aparatele auditive performante pot avea o adresabilitate pentru persoanele mai tinere, pentru că sunt o provocare din punct de vedere tehnologic, pentru că sunt atractive din punctul de vedere al designului și sunt confortabile, întrucât se pot reîncărca. Nu trebuie să alergi după baterii, se pot conecta la telefon, se pot conecta la televizor, poți să asculți muzică. Poți să ai o hipoacuzie ușoară și să experimentezi purtarea unor aparate auditive performante. Le poți purta cum ai purta căștile wireless, cu care asculți muzică în momentul în care alergi sau faci sport sau pur și simplu te ocupi de alte activități. Iar aparatul auditiv îți întinerește creierul, prin stimularea ariilor corticale, prin stimularea urechii. Practic, te întinerește ca persoană. Este important să ne programăm, să nu așteptăm. Programarea se face la un număr de telefon scurt, 031 9111. Programarea se poate face online, dacă pacienții intră pe site. Acolo văd și cabinetele, unde sunt poziționate. Găsim o soluție, legat de programare. Timpul cât durează o testare a auzului poate să varieze, dar este în jur de 20-30 de minute, cu anamneză și cu testare a auzului. Găsim soluții, astfel încât pacientul poate să își testeze auzul în zona unde locuiește sau, dacă nu, în zona unde lucrează, pentru că avem 13 cabinete, în momentul de față, în București, deci acoperim o plajă destul de extinsă.
Cecilia Caragea: Rețeaua Clarfon s-a extins cu un nou cabinet, într-o zonă a Bucureștiului cu un trafic foarte intens, este vorba de intersecția dintre Șoseaua Colentina și Doamna Ghica. Stăm de vorbă cu doamna Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist, și vrem să aflăm cine sunt pacienții care trec pragul acestui nou cabinet Clarfon!
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Bine ați venit în cabinetul de pe Șoseaua Colentina! Într-adevăr, este un cabinet ce s-a deschis anul trecut. Ne bucurăm de un număr mare de pacienți. Pacienții noștri vin din mai multe surse, fie din spital, fie din surse Facebook, pentru că acum suntem mai vizibili și, atunci, ne bucurăm de acest număr mare de pacienți. Pacienții noștri acuză diferite cauze. Cauzele, așa cum și dumneavoastră ați observat că suntem într-un mediu mai poluat fonic, din păcate, afectează foarte mult auzul. Acest lucru îl putem observa prin efectuarea audiogramei. În urma audiogramei, putem observa dacă apar sau nu probleme de auz.
Cecilia Caragea: În afară de zgomotul marilor orașe, care este, bineînțeles, mult mai pregnant în intersecțiile intens circulate, care sunt alte cauze care pot să ne influențeze negativ sănătatea auzului?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Așa cum spuneam, poluarea fonică. Am observat, în ultimii ani, apariția hipoacuziei în rândul tinerilor. Știți, tinerii sunt foarte expuși zgomotelor ce provin din cluburi, din restaurante. Și-atunci aceste traumatisme pot să-i afecteze dacă nu sunt tratate în mod corect și prompt. Pentru că, în momentul în care noi sesizăm că urechea noastră acuză simptome cum ar fi o ureche înfundată, cum ar fi un țiuit și nu ne-am prezentat de urgență la medic, acestea pot lăsa sechele și pot duce până la pierderea auzului.
Cecilia Caragea: Spuneați că pacienții ar trebui să se prezinte cât mai repede la medic, imediat după apariția primelor simptome pe care ei le sesizează. Dar nu ar putea să vină direct într-un cabinet Clarfon?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Sigur că da, pentru că noi, cu ajutorul audiometriei, putem să facem acest lucru. Putem verifica conductul pacientului, să nu fie un dop de ceară, putem verifica timpanul, să nu fie lezat. Și apoi putem efectua audiograma. În urma audiogramei, se va vedea dacă există o pierdere pe frecvențele înalte. Practic, din acest grafic ne putem da seama dacă este sau nu o traumă sonoră sau o altă hipoacuzie.
Cecilia Caragea: Așadar, pacienții pot să se adreseze fie medicilor, fie specialiștilor din cabinetele Clarfon. Aici, la dumneavoastră, în acest nou cabinet, ce ați constatat? Vin mai mult persoane mai în vârstă, persoane mai tinere?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Nu există o diferență, sunt jumătate – jumătate, să spunem așa. Este, practic, un mix de pacienți, pentru că, așa cum spuneam și mai devreme, numărul tinerilor a crescut, persoanele tinere sunt mult mai afectate acum. Dacă în trecut persoanele de peste 50-60 de ani erau cu probleme de auz, acum, din cauza mediului de lucru, din cauza traficului, tinerii sunt supuși acestor pierderi de auz. Deci și tineri, și persoane mai în vârstă ne calcă pragul.
Cecilia Caragea: Și dumneavoastră de la ce vârstă ați recomanda să vină o persoană să-și facă o audiogramă, o testare a auzului, chiar dacă nu are niciun simptom?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Nu există neapărat o medie, o limită a vârstei, pentru că în momentul acesta noi avem și o campanie și încurajăm, practic, pacientul să își testeze gratuit auzul în cabinetele noastre, tocmai pentru a afla din timp dacă avem sau nu probleme de auz. În momentul în care o persoană lucrează în zgomot, automat, este necesar ca măcar o dată pe an să se facă evaluarea auzului.
Cecilia Caragea: Așadar, este bine să avem o atitudine preventivă, dar lumea este temătoare atunci când este ceva care are legătură cu domeniul sănătății, pentru că se gândește: „Mă duc… poate mă doare, poate e neplăcut.” Cum este audiograma?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Audiograma este un test foarte simplu. Este un test realizat strict pe răspunsul pacientului. Nu ar trebui să ne sperie acest lucru, pentru că sunt copii foarte curajoși. O luăm ca pe un joc, în momentul în care copilul apare în cabinet. Mai ales că, în zilele noastre, copiii sunt cu căscuțe pe urechi, sunt cu butonașe și, atunci, în momentul în care mergem în cabina insonoră, putem să le explicăm ca și cum ne-am juca.
Cecilia Caragea: Așadar, ei sunt obișnuiți cu butoane, cu căști și, atunci, audiograma nu li se mai pare ceva atât de deosebit, atât de extravagant.
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Exact! Iar persoanele vârstnice pot fi la fel de liniștite, pentru că este simplu: două căscuțe pe urechi și un buton. În momentul în care aude un sunet, are de făcut doar apăsarea butonului sau ridicarea mâinii.
Cecilia Caragea: Așadar, este simplu. Trebuie doar puțin curaj ca să treci pragul cabinetului Clarfon.
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Exact! Nu trebuie decât să-și facă curaj să ne treacă pragul. Dacă nu avem disponibilitate la momentul respectiv, pot face și o programare telefonic și cu mare drag îi putem ajuta.
Cecilia Caragea: Și pe dumneavoastră personal ce v-a impresionat în relația cu pacienții hipoacuzici?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Pe mine personal mă impresionează faptul că nu îi ajut doar pe partea de auz. Sunt pacienți care vin și își expun probleme personale. În cabinet, legăm o relație foarte strânsă cu fiecare pacient în parte. De ce spun acest lucru? Pentru că pe noi ne emoționează fiecare poveste, de la copii la persoane vârstnice. Pentru că, după protezare, pentru a lega o relație, trebuie să vină periodic la eventuale reglaje, la eventuale verificări ale audiogramei și acest lucru se poate face doar printr-o relație foarte strânsă cu specialistul din cabinet.
Cecilia Caragea: După ce un pacient s-a protezat auditiv, trebuie să mai vină în cabinet? Dacă da, de câte ori? Și când? Și de ce?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Sigur că da! A ne cumpăra o proteză auditivă nu înseamnă că nu ne mai vedem cu specialistul. Această relație trebuie să fie de lungă durată, pentru că auzul nostru se poate modifica. Ni se pot întâmpla anumite evenimente în viață. Și, atunci, toate aceste modificări pe audiogramă trebuie reactualizate în memoria aparatului.
Cecilia Caragea: Așadar, periodic, pacientul trebuie să vină în cabinetul Clarfon, își mai face o audiogramă și se actualizează softurile aparatului.
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Exact! În momentul în care pacientul vine în cabinet, se repetă audiograma, iar softul calculează după noile valori aceste modificări în aparat.
Cecilia Caragea: Acea audiogramă se încarcă, cumva, în softul aparatului.
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Exact! Nu trebuie să facă nimic pacientul, noi facem acest lucru. Dacă pacientul sesizează că aparatul nu-l mai poate ajuta la volumul care este la momentul respectiv, atunci se prezintă în cabinetul nostru Clarfon și menționează acest lucru.
Cecilia Caragea: Și aparatul este setat astfel încât să răspundă noilor nevoi ale pacientului.
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Corect.
Cecilia Caragea: Există situații în care pacienții vin și cer un alt aparat, mai performant?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Sigur că da, pentru că tehnologia avansează pe zi ce trece și, atunci, bineînțeles că noi îi putem ajuta pe pacienții noștri cu ultimele generații de aparate. Chiar dacă acum doi ani și-au luat ultima generație de aparate, la momentul acesta, a apărut altceva, mai performant.
Cecilia Caragea: Dar, în medie, cam la cât timp își schimbă pacienții aparatul auditiv?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Ca medie, undeva la 5 ani. Dar, de fiecare dată când pacienții vin în cabinetul nostru, îi informăm cu privire la apariția altor proteze auditive.
Cecilia Caragea: Așadar, pacienții pot să aleagă modele din ce în ce mai performante.
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Exact. Sau mai există și varianta de upgradare a propriului aparat. Pacienții care și-au cumpărat în urmă cu doi ani un aparat cu o tehnologie mai scăzută au posibilitatea să beneficieze de o tehnologie avansată doar prin schimbarea softului.
Cecilia Caragea: Deci se poate schimba softul aparatului existent.
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Exact! Nu aparatul, ci softul.
Cecilia Caragea: Ceea ce înseamnă că este mult mai convenabil din punct de vedere financiar.
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Și, nu în ultimul rând, pacienții nu trebuie să omită nici curățarea și întreținerea aparatelor auditive, un lucru foarte important.
Cecilia Caragea: Ei trebuie să vină, așadar, în cabinetul Clarfon periodic, pentru curățarea aparatului. La cât timp?
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: La un an… ar fi recomandat de către noi. Dar sunt și cazuri când pacienții au un mediu de lucru mai poluat din punctul de vedere al ambientului, mă refer la praf sau impurități. Sau urechile care sunt mai bogate în cerumen. Și-atunci această curățare și verificare a aparatului se face mai des. Dar, până la a ajunge în cabinetul Clarfon, pacienții au posibilitatea să facă acest lucru și acasă, cu ajutorul unui kit, la fel, achiziționat din cabinetele noastre Clarfon, care îi va ajuta să-și curețe singuri aparatul auditiv și, practic, să-i prelungească durata de viață.
Cecilia Caragea: Așadar, un aparat bine întreținut ține mai mult!
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Bineînțeles! Cu cât acordăm mai multă atenție îngrijirii aparatului, cu atât el ne va ajuta pe o perioadă mai mare.
Cecilia Caragea: Așadar, din foarte multe puncte de vedere, relația dintre pacienții hipoacuzici și specialiștii din cabinetele Clarfon este una de lungă durată.
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Sigur că da! Cu multă încredere, îi așteptăm în cabinetele Clarfon!
Cecilia Caragea: Mulțumim pentru toate informațiile!
Mădălina Mușat-Necula, audioprotezist Cabinetul Clarfon București Colentina: Cu mult drag!