Sanatatea Auzului – Relatia dintre pacientii hipoacuzici si specialistii audioprotezisti nu se incheie odata cu protezarea auditiva. Explica specialistii Clarfon Ramnicu Valcea
0Sănătatea Auzului – Relația dintre pacienții hipoacuzici și specialiștii audioproteziști nu se încheie odată cu protezarea auditivă. Explică specialiștii Clarfon Râmnicu Vâlcea
Invitaţi: domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111), şi doamna Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea (Calea lui Traian nr. 183, bl. 15, parter, Râmnicu Vâlcea, jud. Vâlcea, 0730.110.814)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Relația dintre pacienții hipoacuzici și specialiștii audioproteziști nu se încheie odată cu protezarea auditivă. Este o relație care continuă, pentru că este nevoie de reglaje, de diferite ajustări, de eventuale reparații și, bineînțeles, de periodicele testări auditive. Este, așadar, vorba de o echipă pacient – audioprotezist. Despre toate acestea am discutat cu specialiștii Clarfon Râmnicu Vâlcea.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: 70% din persoanele hipoacuzice sunt persoane în vârstă, vârsta fiind un factor de risc pentru hipoacuzie. Persoanele hipoacuzice trebuie ajutate, trebuie motivate să facă acest pas și sprijinite. Hipoacuzia înseamnă izolare, hipoacuzia înseamnă tristețe. Noi suntem prezenți în orașul Râmnicu Vâlcea și în Drăgășani. Oferim pacienților testarea auzului gratuit, oferim pacienților probă gratuit cu aparatul auditiv acasă, în mediul lor natural, să vadă despre ce este vorba, timp de o săptămână sau două. Oferim pacienților purtători de aparat auditiv piesa de ureche gratuit, dacă sunt pacienți ce poartă aparat auditiv, indiferent de brand, indiferent când a fost achiziționat. Se pot adresa cabinetelor Clarfon și noi le facem acea piesă de ureche gratuit. Oferim pacienților reducere la al doilea aparat auditiv, este gratuit. Primul aparat auditiv se poate lua prin Casa de Asigurări de Sănătate. Vrem să ajutăm pacienții din județul Vâlcea, vrem să ajutăm pacienții din Râmnicu Vâlcea, din Drăgășani și din localitățile limitrofe. Clarfon, calitatea auzului tău! Suntem prezenți pentru tine, suntem prezenți ca tu să te bucuri de viață!
Cecilia Caragea: Suntem în cabinetul Clarfon din Râmnicu Vâlcea și stăm de vorbă cu doamna Florentina Mihai, audioprotezist în cadrul acestui cabinet. Aș vrea să vă întreb, înainte de toate: la dumneavoastră în zonă, vin pacienții din timp pentru necesara protezare auditivă?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Din păcate, pacienții nu vin din timp pentru a-și verifica auzul, pentru a vedea dacă există o problemă, o pierdere de auz sau o altă problemă. Foarte mulți pacienți vin trimiși de familie, pentru că, adesea, cei din familie observă că există o problemă. Pacientul poate nu-și dă seama că are o problemă, crede că este, poate, o lipsă de concentrare. Chiar am avut foarte mulți pacienți care au venit la mine și mi-au spus că ei aud perfect, însă bănuiesc că nu se pot concentra suficient. Dar membrii familiei observă că televizorul este mult mai tare, încearcă să comunice cu ei, ei înțeleg altceva, nu răspund… Și-atunci, la îndrumarea acestora, ei acceptă să vină, să excludă posibilitatea, poate, a unei pierderi de auz. Dar, cu toate acestea, sunt și pacienți care sunt conștienți că există o problemă și vin să o testeze și să o și rezolve, eventual.
Cecilia Caragea: Și, din momentul testării până în momentul protezării, în cazul celor care au nevoie de o protezare auditivă?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Din momentul în care ei află că au o problemă în privința auzului, sunt pacienți care recurg imediat la protezare auditivă, sunt pacienți care au nevoie de mai mult timp, poate vor să mai consulte părerea unui medic. De obicei, pacienții care aleg să nu se protezeze au tot felul de prejudecăți, se tem că poate vor râde cei din jur de ei sau poate au auzit de la alții că nu se simt bine, cred că poate fi o investiție degeaba. Însă trebuie să le spunem faptul că tehnologia a evoluat foarte, foarte mult, acum există aparate foarte performante, cu zgomot de fond redus, cu claritate foarte, foarte bună. Deci ar trebui să nu mai aibă nicio teamă și să încerce să ajungă într-un cabinet pentru a testa o astfel de proteză.
Cecilia Caragea: Într-adevăr, lucrurile au evoluat, tehnologia după care sunt realizate aparatele auditive este cu totul și cu totul alta față de acum câteva decenii. Și, în plus, aparatele auditive pot fi realizate chiar pe conductul auditiv al pacientului, ceea ce înseamnă că vor fi și foarte confortabile. Mici, discrete, confortabile… n-are sens să-ți mai faci tot felul de probleme și să te gândești la ce-ar zice lumea!
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Așa este. Aveți dreptate. Primul pas este ca pacientul să vină în cabinet, să-și facă testarea auditivă, să i se explice de către specialist ce înseamă un aparat auditiv, o proteză auditivă. Există mai multe tipuri de proteze auditive și trebuie stabilit care anume se potrivește persoanei în cauză.
Cecilia Caragea: Corect. Nu trebuie să asculți ce zice gura lumii. Nu trebuie să asculți ce zic vecinii sau alții care au avut aparate auditive cumpărate acum foarte, foarte mulți ani. Lumea se schimbă, lucrurile evoluează.
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Exact. Asta le spun și eu tot timpul, să nu mai asculte ce spun ceilalți, pentru că nu știm toate datele, nu știm ce pierdere de auz are fiecare, nu știm ce proteză are fiecare… Și-atunci cel mai bine este să vină fiecare în cabinet și aflăm exact despre ce anume este vorba și care ar fi soluția optimă pentru fiecare persoană în parte.
Cecilia Caragea: Și chiar și cei care au aparate auditive cumpărate de foarte multă vreme ar trebui să vină să-și facă o retestare a auzului și, poate, să-și achiziționeze alte aparate auditive, mai noi, mai performante.
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Sigur că da! Audiograma este recomandat să se facă în fiecare an, mai ales când am stabilit că există o pierdere de auz. Este, cumva, necesar să repet audiograma în fiecare an, pentru că pot apărea mici modificări și atunci e bine să acționăm din timp. Poate e nevoie de o altă proteză, poate e nevoie de o ajustare în soft, o ajustare a reglajului… și atunci noi putem face lucrul acesta din timp.
Cecilia Caragea: Mai ales că testarea auzului în cabinetele Clarfon este gratuită! Și-atunci chiar ar fi păcat să nu treci pragul unui cabinet Clarfon și să-ți testezi auzul.
Florentina Mihai: Exact. Este un mare, mare avantaj pentru pacienți, din punctul nostru de vedere, faptul că își pot testa auzul gratuit, pentru că foarte mulți se sperie de costuri. Adică ei vin în cabinet și întreabă dacă trebuie să plătească și atunci noi le spunem că audiograma este gratuită, să nu-și facă nicio grijă în privința părții financiare.
Cecilia Caragea: Și-apoi și în privința protezării auditive, o parte din costul unui aparat auditiv în cazul pacienților asigurați este suportat de Casa de Asigurări de Sănătate, în baza unui dosar care trebuie depus. Și pacientul plătește doar diferența, dacă este de plată vreo diferență, în funcție de tipul de aparat pe care și l-a ales. Dar ceea ce vreau să vă întreb: la dumneavoastră în zonă, majoritatea pacienților care vă trec pragul au avut anumite meserii care să-i predispună la hipoacuzie?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Sigur că da. Există pacienți care de-a lungul vieții au lucrat în medii cu zgomot, cum ar fi, de exemplu, fabricile de prelucrare a lemnului, cum am avut și noi aici, în zonă, o fabrică de prelucrare a lemnului. Pacienții care au lucrat în astfel de medii cu zgomot, clar, dobândesc o pierdere de auz pe frecvențele înalte. Cu alte cuvinte, capătă o pierdere de auz de percepție, se cheamă, adică pacienții aud, însă nu mai înțeleg ce se vorbește. Ar mai fi, din ce am constatat în ultimul timp, și polițiștii au astfel de probleme, pentru că știm că ei trag cu arma, au tot felul de exerciții ce presupun zgomote foarte puternice și-atunci și ei sunt afectați pe zona aceea de frecvențe înalte și bineînțeles că și ei se confruntă cu o pierdere de auz de percepție. Și o altă categorie de pacienți ar fi din domeniul educației, învățători, profesori, deci care au lucrat cu copiii. Probabil mediul acela zgomotos, zumzetul acela constant, la fel, și-a pus amprenta pe frecvențele înalte și și ei, cumva, se confruntă cu probleme de înțelegere a cuvintelor.
Cecilia Caragea: Așadar, există anumite categorii socio-profesionale care sunt mai predispuse la probleme cu auzul, la hipoacuzie, pe lângă faptul că noi toți ajungem, la un moment dat, să nu mai auzim atât de bine, pentru că îmbătrânim și… asta e! Dar, în anumite situații, acest lucru, hipoacuzia, se poate întâmpla mai repede. Și-atunci aceste persoane trebuie să vină mai din timp să-și facă o testare a auzului și apoi la retestare anuală.
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Așa este. În momentul în care pacientul lucrează într-un mediu cu zgomot destul de mare, el ar trebui să fie conștient că auzul îi poate fi afectat. Și sfatul nostru este să meargă să-și facă o testare anuală, pentru a avea o evidență a evoluției stării de sănătate a auzului. Urechea umană este capabilă să reziste unui zgomot de până la 80-85 de decibeli, însă tot ce depășește trebuie să fim conștienți că poate crea leziuni asupra auzului, leziuni ce pot fi reversibile, dar și ireversibile. Deci sunt situații în care auzul nu se mai poate reabilita. De obicei, când este expusă urechea la un zgomot mai mare de 80-85 de decibeli, se instalează, cumva, o traumă sonoră.
Cecilia Caragea: Și atunci?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Și-atunci pacientul își dă seama de lucrul acesta, pentru că apare un sunet în ureche, un țiuit. În momentul în care noi constatăm că avem acest sunet în ureche, este necesar să mergem într-un cabinet să testăm auzul, pentru că pe audiogramă se pot vedea modificări, ne putem da seama dacă este o problemă care necesită tratament sau îl putem îndruma pe pacient să meargă la medic și așa mai departe. Dacă se constată că este o traumă sonoră, pacientul este îndrumat la medic. Pacientul trebuie să meargă la medic, să urmeze sfatul medicului și, dacă este cazul, să recurgă la protezare auditivă cât mai din timp.
Cecilia Caragea: Și cred că este foarte important să ne luăm și momentele noastre de liniște, să facem plimbări în aer liber, să ascultăm foșnetul frunzelor dintr-o pădure, pentru că cred că și urechile noastre au nevoie de așa ceva. Și știu că la dumneavoastră în județ vin foarte mulți pensionari la tratament în celebrele stațiuni Călimănești, Căciulata, Băile Olănești, Govora. Acești pacienți se întâmplă să ajungă și pe la dumneavoastră la cabinet?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Așa este. Avem câteva stațiuni în județul nostru, stațiuni vizitate de mulți pensionari, care vin, poate, la tratament sau să se relaxeze, sunt stațiuni care au tot felul de tratamente cu apă termală și așa mai departe. Se întâmplă ca pacienții să ajungă și în cabinet, poate sunt pacienți purtători de proteze sau poate nu, depinde de situație. Dar, da, am avut pacienți care au venit la stațiune și ne-au călcat pragul și nouă. Poate au avut nevoie de ajutor în privința protezelor pe care le poartă deja.
Cecilia Caragea: În timp ce se aflau în stațiuni, s-a întâmplat să aibă nevoie de diferite reparații ale aparatelor auditive?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: S-a întâmplat și lucrul acesta. Foarte mulți pacienți au aparate cu receiver. Receiverul este prevăzut cu un filtru, care de cele mai multe ori se înfundă.
Cecilia Caragea: Cu filtru? Ce rol are acest filtru?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Filtrul împiedică cerumenul să pătrundă în interiorul receiverului. În momentul în care ceara trece de acest filtru, receiverul se poate defecta și atunci este necesar să-l schimbăm cât mai des posibil. Depinde și de cât cerumen produce urechea. Sunt pacienți care-l schimbă mai rar, sunt pacienți care-l schimbă mai des. Dar am avut pacient, de exemplu, un pacient de la București, care avea proteze de acolo, de la București, a venit la stațiune aici și era foarte speriat că nu știa de ce nu-i mai funcționează proteza. A venit, m-am uitat, am văzut despre ce e vorba și mi-am dat seama că e vorba de acest filtru, i-am schimbat filtrul și atunci aparatul a revenit la viață, să zic așa.
Cecilia Caragea: Deci filtrul se schimbă rapid, în cabinet.
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Sigur că da. Și aparatul funcționează din nou în parametri normali.
Cecilia Caragea: Și ați avut cumva și pacienți care au venit în aceste stațiuni la tratament și s-au gândit să își facă și o protezare auditivă? Probabil inspirați de alte persoane pe care le-au cunoscut la tratament, în stațiuni?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Sigur că da, am avut și astfel de pacienți, care s-au întâlnit la tratament cu alți purtători de aparate auditive. Cumva, au testat aparatele auditive…
Cecilia Caragea: Ale persoanelor respective…
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Exact, ale persoanelor respective. Și și-au dat seama că este un lucru bun și-atunci au căutat un centru, ne-au găsit pe noi, au venit, au făcut audiograma și evident că am recurs și la o probă cu aparate auditive, care este cea mai concludentă. Practic, pacientul își dă seama cât de bine s-ar descurca cu un aparat auditiv, își dă seama că poate să își audă pașii, respirația și alte sunete pe care nu le mai auzea. De asemenea, și înțelegerea vorbirii se îmbunătățește, pentru că acesta e și rolul aparatului sau cel mai important rol, să zic așa, faptul că înțeleg mult mai bine ceea ce se vorbește. Și au achiziționat aparatele pe loc, s-au întors la stațiune cu aparate pe urechi.
Cecilia Caragea: Puterea exemplului este extraordinară!
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Așa este, aveți dreptate! Ar trebui să-i încurajăm pe cei din jurul nostru, mai ales dacă constatăm că o persoană are o deficiență, mă rog, nu înțelege ce se vorbește, ar trebui să-i încurajăm să meargă să-și facă o testare auditivă, pentru a vedea despre ce e vorba și nu să-i descurajăm.
Cecilia Caragea: Corect. Important este să vină într-un cabinet Clarfon, să-și testeze auzul gratuit și să treacă la protezarea auditivă, dacă le este recomandată. Pot să achiziționeze aparate auditive pe loc sau pot să își depună acel dosar prin Casa de Asigurări de Sănătate. Și, cum Clarfon reprezintă o rețea de cabinete, presupun că, și dacă sunt la tratament în celebrele stațiuni vâlcene și constată aici, la dumneavoastră, că au nevoie de un aparat auditiv și vor să și-l ia prin Casa de Asigurări de Sănătate, presupun că pot să-și facă dosarul și apoi să-și ia aparatele auditive necesare din cabientul Clarfon din județul lor.
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Așa este. Pacienții pot beneficia de aparate auditive fie pe loc, fie prin Casa de Asigurări de Sănătate. Prin Casa de Asigurări de Sănătate sunt necesare niște acte. Noi le spunem de ce acte au nevoie, după aceea, pacientul se duce la Casa de Asigurări de Sănătate, depune dosarul, ulterior primește acasă o decizie, în baza căreia își poate achiziționa protezele auditive.
Cecilia Caragea: Dar cel mai în vârstă pacient al dumneavoastră?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Cel mai în vârstă pacient al meu este, de fapt, o doamnă de 98 de ani, pe care am protezat-o acum câțiva ani cu aparate performante. Doamna a dorit neapărat să se protezeze cu aparate performante, a înțeles ceea ce i-am explicat, mai ales că dânsa avea o pierdere destul de mare, o pierdere severă și-atunci aparatele performante au ajutat-o să înțeleagă mult mai bine decât aparatele mai puțin performante. Doamna nu este din Râmnicu Vâlcea, este dintr-un oraș apropiat orașului nostru, se numește Horezu. Chiar am fost la dânsa acasă, am vizitat-o, am vrut să văd cum se descurcă cu protezele, să le verific, să văd în ce stare sunt, pentru că dânsa are 98 de ani, vă dați seama…
Cecilia Caragea: Se deplasează mai greu…
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Exact. Într-adevăr, o ajuta cineva, dar m-a invitat și dânsa pe acasă și am zis să vedem cum se descurcă cu auzul, cu protezele și cum se mai simte.
Cecilia Caragea: Mi se pare un exemplu extraordinar cum această doamnă, la 98 de ani, a ales aparate auditive performante, ca să se bucure de sunete! Și am mai constatat ceva: cât de puternică este relația între dumneavoastră și pacienții dumneavoastră. Pentru că se leagă lucrurile între oameni, de fapt. Faceți o echipă cu pacienții dumneavoastră. Nu îi protezați în cabinet și… gata. Pentru că apoi ei vin la anumite testări periodice, la anumite reglaje periodice sau reparații, după cum spuneați. Sau, dacă nu pot să se deplaseze, chiar mergeți dumneavoastră la ei. Este extraordinar!
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Așa este. În momentul în care am realizat protezarea auditivă, nu se încheie totul acolo, deci nu pleacă pacientul acasă și nu ne mai vedem. Pacienții trebuie să vină periodic la cabinet pentru anumite verificări, fie ale auzului, fie ale protezelor, mai ales că, în momentul în care punem aparate auditive pentru prima dată, se face un anumit reglaj pe un anumit mediu. În momentul în care pacientul pleacă cu proteză auditivă acasă, el va trece prin diferite medii, va întâlni diferite situații și-atunci lucrurile se schimbă și trebuie să vin ulterior la alte reglaje. Au fost situații în care membrii familiei au venit la cabinet și ne-au cerut ajutorul. Ne-au spus faptul că în familia lor este o persoană foarte în vârstă care poate nu se poate deplasa sau starea de sănătate nu permite, ne-au cerut ajutorul și noi am găsit soluția, am mers acasă la pacient, am văzut despre ce e vorba, am testat auzul și am făcut și protezarea la domiciliu.
Cecilia Caragea: Foarte frumos! Asta înseamnă, de fapt, să fii în sprijinul pacienților tăi! Dar voiam să vă întreb: cel mai mic pacient care a fost?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Cel mai mic pacient al meu este un băiețel în vârstă de un an și șase luni, pe care l-am protezat bilateral, el având o pierdere destul de mare pe ambele urechi. După ce micuțul a purtat protezele o perioadă de timp, ulterior, el a fost implantat cu implant cohlear, pentru că noi ne ocupăm și de zona aceasta a implantului cohlear.
Cecilia Caragea: Și a purtat aparate auditive înainte de implantul cohlear?
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Da, a purtat aparate înainte de implantul cohlear, pentru că asta este recomandarea medicului, ca nervul auditiv să fie stimulat o perioadă, o anumită perioadă de timp, după care se recurge la implantul cohlear. Clarfon furnizează ceea ce este necesar pentru implantul cohlear clinicilor care, evident, se ocupă de aceste proceduri. Ceea ce pot să spun este că, oricât de simplă sau complicată ar fi problema, la noi, toți pacienții o să-și găsească rezolvarea problemei, cu siguranță. Avem soluții pentru toți pacienții, indiferent de problema cu care aceștia se confruntă.
Cecilia Caragea: Noi vă mulțumim tare mult pentru toate aceste exemple și pentru imboldul de a trece pragul unui cabinet Clarfon pentru o testare a auzului și o eventuală protezare. Vă mulțumim tare mult!
Florentina Mihai, audioprotezist Cabinetul Clarfon Râmnicu Vâlcea: Eu vă mulțumesc și… vă mai așteptăm la Clarfon Râmnicu Vâlcea!