Sanatatea Auzului – Testarea si protezarea auditiva in Cabinetele Clarfon din Deva, Hunedoara si Petrosani
0Sănătatea Auzului – Testarea și protezarea auditivă în Cabinetele Clarfon din Deva, Hunedoara și Petroșani
Invitaţi: domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111), doamna Iulia Bălușă, director zonal Clarfon, și doamna Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva (Bulevardul 22 Decembrie nr. 6, parter, în incinta Laurus Medical, Deva, județul Hunedoara, 0731.600.618)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Am venit în Deva, în județul Hunedoara, pentru a afla care este situația pacienților hipoacuzici de aici și pentru a afla care este ajutorul pe care Clarfon îl acordă acestora.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Clarfon, calitatea auzului tău! Hunedoara, un județ cu industrie grea, unde sunt foarte mulți pacienți afectați de aceste condiții de muncă: traumă sonoră, presiune, o industrie grea, care a afectat populația din punctul de vedere al auzului. Acoperim județul Hunedoara cu 3 cabinete. Arătăm că ne pasă și vrem să fim acolo unde este nevoie de noi. Orașul Deva, cabinetul este deschis în 2013, Petroșani, Hunedoara, orașul, deci avem 3 cabinete în acest județ. Avem o echipă de profesioniști și vrem să le oferim pacienților: testarea auzului gratuit, timpanogramă în luna martie gratuit, piesa de ureche, indiferent că ai aparat auditiv vechi și nu contează brandul, o facem gratuit pentru pacienții purtători de aparat auditiv. Dacă ai un aparat auditiv defect, putem să înlocuim microfonul sau difuzorul în anumite condiții și reparăm aceste aparate auditive în luna martie gratuit, pentru pacienții purtători de aparate auditive, indiferent de modelul, de brandul și când au fost achiziționate aceste aparate auditive. Suntem prezenți pentru a oferi calitatea auzului tău.
Cecilia Caragea: Suntem în județul Hunedoara, un județ aparte din punctul de vedere al pacienților hipoacuzici, și stăm de vorbă cu doamna Iulia Bălușă, care este directorul zonal al companiei Clarfon. În județul Hunedoara, știu că aveți 3 cabinete Clarfon. Dacă ați putea să ne vorbiți puțin despre activitatea acestor cabinete, ținând cont că sunt într-un județ aparte din punctul de vedere al pacienților hipoacuzici.
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Bine ați venit în județul Hunedoara! Da, așa este. Este un județ aparte, pentru că este un județ cu profil industrial. Avem minerit, avem energie și avem siderurgie sau am avut mai mult sau mai puțin din aceste trei profesii, să spun așa. Iată că noi am deschis 3 cabinete în zone importante și considerăm că sunt zone importante pentru pacienții noștri, deoarece aceste cabinete sunt localizate fix în zona spitalelor, unde pacienții ajung pentru diferite probleme, fiind și cu boli profesionale în urma acestor meserii pe care le-au avut în trecut. Vorbim despre un județ cu o populație de 360.000 de locuitori și consider că avem nevoie de testare auditivă în acest județ. Oamenii au lucrat în zgomot, de aceea noi oferim testare gratuită pentru pacienții noștri, și acest lucru cred că vine în avantajul oamenilor care locuiesc în acest județ. Cred că este important să le oferim testarea gratuită și să testăm un număr cât mai mare de oameni care locuiesc aici, în zonă.
Cecilia Caragea: Da, Clarfon oferă testarea gratuită a auzului în toată țara și spuneți că în acest județ oamenii ar trebui să fie mult mai atenți la această ofertă de testare gratuită a auzului, pentru că ar trebui să-și testeze auzul, pentru că există riscul de a avea anumite probleme.
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Da, sunt persoane… majoritatea oamenilor care locuiesc în acest județ au lucrat în medii zgomotoase, de aceea este necesar să repete testarea de auz anual.
Cecilia Caragea: Și în județul Hunedoara știu că aveți 3 cabinete: în Deva, în Hunedoara și în Petroșani.
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Da, avem un cabinet în Petroșani, pe strada Petru Maior nr. 2. Este în zona Spitalului de Urgență din Petroșani. De asemenea, am deschis recent în Hunedoara, pe strada Victoriei nr. 12. Este tot lângă Spitalul Municipal „Alexandru Simionescu” din Hunedoara. Și avem un cabinet în Deva, care este cumva principalul cabinet, este motorul acestui județ, să spun așa, pentru că este cabinetul situat în orașul-reședință de județ și este aproape de Spitalul Județean din Deva. De aceea cred că suntem în niște puncte importante ale județului. Încercăm prin acest lucru să facilităm ca pacienții să ajungă cât mai repede în cabinetele noastre și să fim cât mai aproape de ei.
Cecilia Caragea: Deci, tocmai de aceea ați deschis 3 cabinete, pentru că distanțele dintre orașe sunt destul de mari și să fiți aproape de pacienți.
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Să deservim toată populația și oamenii să nu facă un efort atât de mare să ajungă la noi. Noi mergem aproape de ei, să fim lângă ei și o să vedeți că, în timp, noi devenim ca o familie cu pacienții pe care îi avem și de aceea este important să le fim alături, să fim unii lângă alții pentru tot felul de nevoi. Ei vin cu aparatele, discutăm, facem reglaje, avem tot soiul de discuții și atunci este bine să fim cât mai aproape, să nu se deplaseze pe distanțe lungi.
Cecilia Caragea: Știu că aveți aparate noi, performante, dar pacienții se împacă bine cu aceste aparate noi și performante? Știu să le manevreze? Să le manipuleze?
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Da, avem aparate pentru toate categoriile de vârstă, pentru toate buzunarele. Avem oferte 1+1 gratis, ceea ce este o noutate pentru toată lumea și o noutate în piață, deoarece oferim încă un aparat, pe lângă aparatul pe care pacientul l-a achiziționat deja. Așa cum știți, avem și un decont de la Casa de Asigurări. Casa de Asigurări ne ajută cu decontarea unui singur aparat, de aceea, noi ne-am gândit să venim în sprijinul pacienților și să oferim 1+1 gratis, ceea ce este o ofertă foarte, foarte bună și cumva imbatabilă, să spun așa.
Cecilia Caragea: Dar această ofertă este valabilă doar în luna martie, în luna care stă sub semnul sănătății auzului. Am înțeles corect?
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Da, doar că, pe parcursul anului, în funcție de evenimente și de zile importante, cum ar fi sărbători sau anumite campanii pe care le avem noi, încercăm să mai oferim această ofertă. M-ați întrebat de partea de tehnologie. Da, oamenii se descurcă cu aparatele performante, pentru că noi avem cei mai buni consilieri care să-i învețe să le folosească. Aparatele care au… sunt de înaltă tehnologie sunt, să știți, mai ușor de utilizat, pentru că aceste aparate vin cu niște setări automate. Practic, ele se autoreglează în funcție de mediul în care persoana merge. Dacă intră într-un restaurant, acest aparat, aparatele performante se reglează în funcție de mediul în care persoana care le-a achiziționat merge, și atunci este mult mai ușor pentru pacienți. Avem pentru toate categoriile de vârstă, pentru toate buzunarele, așa cum am spus adineauri, și cred că tehnologia ne ajută, mai ales în acest domeniu, tehnologia ne ajută extraordinar, să spun așa.
Cecilia Caragea: Și cei mai mulți pacienți din județul Hunedoara care vin în cabinetele Clarfon sunt persoane în vârstă?
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Da, sunt persoane în vârstă preponderent, însă am descoperit în ultimii ani că avem și persoane care sunt mai tinere și trec pragul cabinetelor noastre, deoarece populația tânără este expusă din ce în ce mai mult la zgomot, la poluare fonică. Vorbim aici și despre poluarea de pe stradă, dar și despre poluarea din diferite medii, cum ar fi restaurantele, cluburile. De aceea cred că este important să începem să ne testăm de la o vârstă mai fragedă, să spun așa, și ar trebui să facem câte un control anual. Chiar dacă nu suntem în vârstă și poate nu avem nevoie de aparat auditiv, însă cred că ar trebui să ținem sub control acest simț al auzului și să fim în permanență… Așa cum ne facem un control la ochi, ar trebui să ne facem și la urechi, este la fel de important.
Cecilia Caragea: Corect, pentru că poate tu nu-ți dai seama că ai început să nu mai auzi chiar atât de bine, trebuie să spună specialistul din cabinet.
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Așa este! Specialiștii noștri sunt bine pregătiți și îi așteaptă pe pacienți cu brațele deschise, chiar dacă nu au probleme de auz, pentru că este posibil să fie și persoane normoacuzice. Noi îi tratăm la fel și încercăm să le povestim despre felul în care ar trebui să audă. Ei pot spune mai departe, poate că au rude sau persoane mai în vârstă cu care interacționează sau persoane care au probleme, pentru că sunt și tineri foarte mulți care au probleme și care, vedeți, nu se pot integra unii dintre ei în muncă… De aceea, noi îi așteptăm pe toți să vină, să se testeze cu încredere.
Cecilia Caragea: Și, în mod normal, cu toții, pe măsură ce îmbătrânim, începem să nu mai vedem atât de bine, să nu mai auzim atât de bine și atunci este bine să știm că există soluții și să nu ne sperie înaintarea în vârstă. Există soluții și dacă nu vedem atât de bine, există soluții și dacă nu auzim atât de bine. Dar încă ceva… Am constatat că toate aceste 3 cabinete din județul Hunedoara, din Deva, din Hunedoara, din Petroșani, sunt lângă spitale. De ce ați ales aceste locații?
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Am ales aceste locații pentru că oamenii, de obicei, merg la unitățile sanitare pentru diverse probleme și atunci suntem mult mai vizibili, suntem mult mai aproape de ei și atunci ei reușesc să ajungă mai repede la noi.
Cecilia Caragea: De regulă, pacienții merg la medicul ORL și medicul ORL îi trimite să își testeze auzul într-un cabinet unde pot să beneficieze de audiogramă gratuită și de timpanogramă gratuită. Dar știu că pacienții pot să vină și direct în cabinetul Clarfon pentru toate aceste testări. Nu e nevoie de o trimitere de la medic, nu?
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Nu, nu este nevoie de o trimitere de la medicul de familie. Pacienții pot veni cu toată încrederea oricând, ne pot suna, se pot programa sau pot veni pur și simplu la noi. Dacă nu suntem disponibili, putem să le facem o programare și atunci îi primim cu mare drag oricând în orice cabinet pe care-l avem, în orice cabinet Clarfon.
Cecilia Caragea: Suntem în Deva și noi am găsit foarte ușor cabinetul Clarfon din oraș. Este chiar lângă Spitalul Județean. Așadar, alegerea locațiilor a fost foarte inspirată.
Iulia Bălușă, director zonal Clarfon: Da, așa este. Ne-ați găsit rapid, să spun așa. Îi așteptăm pe toți pacienții să vină în cabinetele noastre, pentru că le suntem aproape, așa cum ați constatat, atât prin prisma locațiilor, cât și prin prisma ofertelor pe care le avem. Să vină cu toată încrederea la noi și vor fi tratați de cei mai buni specialiști.
Cecilia Caragea: Mulțumim!
Cecilia Caragea: Suntem în cabinetul Clarfon din Deva și stăm de vorbă cu doamna Cristina Tompa, audioprotezist în cadrul acestui cabinet, care ne-a împărtășit câteva cazuri mai deosebite, pe care vrem să le aflați și dumneavoastră, pentru că, în acest fel, noi considerăm că îi vom determina pe toți cei care ne urmăresc să vină să își facă o testare a auzului.
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Așa este. Pacienții vin în primă fază și ne calcă pragul ca să le facem testarea de auz, audiograma, fie trimiși de la medic, fie pentru că își dau ei seama că nu mai aud cum trebuie sau cei din jur… Mai sunt cazuri când cei din jur sunt cei care le spun că nu mai înțeleg și atunci, în primă fază, vin la noi, le facem testarea de auz, apoi urmează… vedem, în funcție de… Dacă este o problemă din sfera ORL, se întorc înapoi la medic pentru tratament și așa mai departe, dacă este o hipoacuzie, atunci urmează consilierea și să găsim varianta cea mai potrivită pentru pacientul nostru. Bineînțeles că aici vom povesti cu pacientul nostru și vedem de viața lui socială pe care o are, fie că vorbim de o persoană tânără, fie că vorbim de o persoană mai în vârstă. Și atunci împreună alegem varianta cea mai potrivită. Bineînțeles, exact cum spuneați că sunt povești impresionante, fiecare pacient al meu are o poveste și împreună alegem ce e mai potrivit, ca să fiu sigură că el, în momentul în care pleacă din cabinetul nostru, este mulțumit și că am făcut împreună alegerea cea mai bună.
Cecilia Caragea: Și dintre cazurile care v-au impresionat cel mai mult?
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Sunt multe cazuri, bineînțeles. Acum îmi vine în minte, stând de vorbă cu dumneavoastră, de un pacient al meu mai tânăr, care a avut probleme de auz din copilărie, cumva purtător de aparate auditive, dar care mereu a avut… Odată ajuns adult își dorea să lucreze, da… avea problema asta că nu înțelegea bine și avea probleme în găsirea unui loc de muncă, pentru că e… vă dați seama, foarte important să înțelegem, să auzim, într-un colectiv…
Cecilia Caragea: Trebuie să fim în stare să cooperăm, să colaborăm.
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Exact, exact și atunci, împreună am ales un model de aparate performante și rezultatul a fost la nivelul waw, adică, pe lângă că a fost foarte emoționat în cabinet, când am făcut probă cu aceste aparate și a văzut cât de bine aude și cât de bine înțelege, după, am fost sunată și mi s-a confirmat că și-a găsit un loc de muncă și că problema de auz nu mai este o problemă în viața lui. Ba mai mult, acesta urma să își întemeieze o familie, și soția era gravidă… Tot timpul se gândea, oare ce-o să fac în momentul în care o să am copilul, n-o să-l aud plângând, n-o să-l aud când vorbește încet sau… și vă dați seama că este impresionant.
Cecilia Caragea: Așadar, aici, la Clarfon, se poate spune că schimbați vieți. Cu un aparat auditiv, poți să te integrezi social, poți să îți găsești un loc de muncă așa cum ți-ai dorit, poți să ai o familie fericită și împlinită și să ai satisfacția că îi ajuți pe cei dragi și că poți să le oferi ajutorul atunci când au nevoie de tine. Cât de cumplit poate să fie să te gândești că tu ai putea să nu-ți auzi copilul care strigă după tine, care plânge după tine.
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Exact! Exact, așa este! Și automat și cea mai mare satisfacție a mea ca audiolog, audioprotezist… vă dați seama, ce împlinire pentru mine să văd că pacienții sunt mulțumiți și că rezolvăm problema de fapt, problema de auz, și că aparatul auditiv, asta trebuie să înțelegem, aparatul auditiv ne ajută să stabilizăm o dată auzul nostru și doi, să rezolvăm problemele pe care le avem, fie sociale, cum vorbeam, de familie și așa mai departe.
Cecilia Caragea: Și presupun că legați relații pe viață cu acești pacienți.
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Exact. Mereu, pacienților, în momentul în care pleacă cu aparatele de la noi din cabinet, le spun că acum au intrat în familia Clarfon și că îi rog de fiecare dată să mă sune, ori de câte ori au o nelămurire sau o neliniște legată de aparatele auditive. Să nu-și facă griji, eu sunt aici, le voi răspunde la telefon, îi aștept în cabinet. De multe ori, pacienții trec să ne salute sau să ne întrebe cum suntem și noi, la rândul lor, cum sunt ei, adică nu neapărat că este o problemă. Deci suntem o familie până la urmă și chiar dacă este bine și nu ne vedem 2-3 luni, putem să ne vedem așa, să ne întrebăm ce facem și cum suntem.
Cecilia Caragea: Dar presupun că se întâmplă să vină și când au anumite probleme. Cu ce probleme se pot confrunta ei după ce ați făcut protezarea auditivă?
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Da, sunt mai multe cazuri sau pot apărea mai multe situații. De exemplu, după câteva luni de la purtarea aparatului auditiv, poate apărea dopul de ceară și atunci, în momentul în care vin la cabinet, noi verificăm conductul auditiv. Dacă constatăm că este dop de ceară, atunci trebuie mers la ORL și scos acest dop de ceară, sau mai poate apărea situația când trebuie reglate aparatele sau actualizat reglajul, dacă nu ne vedem un an, da… Ceea ce e mult. Ei trebuie să vină și pentru actualizare.
Cecilia Caragea: Cam la cât timp?
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Depinde. Acum, noi le recomandăm la jumătate de an, la un an sau ori de câte ori este necesar și este nevoie, cu siguranță. Acum depinde de la pacient la pacient, vă dați seama. Dar noi de fiecare dată îi așteptăm când au nevoie.
Cecilia Caragea: Și se întâmplă să vină și cu alți membri ai familiei sau cu vecini, cu cunoștințe, să-și testeze și aceștia auzul?
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Desigur. De cele mai multe ori. De ce? Pentru că odată pacientul meu fiind mulțumit și merge acasă sau la locul de muncă, automat, dacă sunt alte persoane pe care le știe cu probleme, le îndrumă să vină la noi. Pe lângă faptul că este avantajul testării gratuite, în momentul în care pacientul pleacă de la noi cu aparatul, aparatele auditive, primește de la noi un card cadou și cartea mea de vizită și atunci acest card cadou îl înmânează la cine crede el de cuviință că are nevoie de o testare de auz gratuită.
Cecilia Caragea: Așadar, prin acest sistem, dumneavoastră, de fapt, vreți să faceți cunoscut faptul că în cabinetele Clarfon testarea auzului este gratuită.
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Sigur că da. Și este foarte important acest lucru. Chiar dacă noi la momentul acesta nu bănuim că avem o pierdere de auz, este important să ne testăm, pentru că audiograma este gratuită, ba mai apoi putem să și ajutăm pe altcineva care real poate are nevoie de aparat auditiv.
Cecilia Caragea: Da, trebuie să ne gândim și la cei din jurul nostru, dar mai apare o problemă aici. Foarte mulți tineri au plecat să lucreze în străinătate. Acasă au rămas părinții sau bunicii. Ești plecat în străinătate. Îi suni. Nici măcar nu aud telefonul. Atunci când vii acasă, cred că ar trebui să-i iei, să îi aduci într-un cabinet Clarfon pentru o testare a auzului și pentru o protezare auditivă. Aveți situații de genul ăsta? Multe?
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Desigur, mai ales în perioada concediilor, adică în luna decembrie, când este perioada sărbătorilor de iarnă, sau sărbătorile de Paște, perioada undeva în luna august iarăși… În aceste luni, mereu vin copii, exact cum spuneți, cu părinții la testarea de auz, fiindcă, cum spuneați, nu au posibilitatea, mulți dintre ei sunt singuri aici.
Cecilia Caragea: Poate că au posibilitatea, dar nu au curajul. Persoanele în vârstă trebuie ajutate puțin din acest punct de vedere.
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Așa este. Cel mai important este să ajungă la noi în cabinet, pentru că în urma audiogramei urmează proba, iar în momentul în care facem probă cu aparatul auditiv, pacientul deja vede diferența și cât de mult îl ajută aparatul auditiv și cât îi este de necesar.
Cecilia Caragea: Dar încă ceva, la cât timp ar trebui schimbate aparatele auditive?
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Acum, depinde. Recomandarea este la 5 ani. Tot la 5 ani pacienții beneficiază de ajutorul oferit de către Casa de Asigurări de Sănătate, care este în valoare de 1.203 lei. Pentru acest ajutor se face un mic dosar. Noi îi ajutăm și îi îndrumăm. Casa de Asigurări de Sănătate decontează 1.203 lei pentru un aparat auditiv, iar aici venim noi în întâmpinarea pacienților cu oferta pe care o avem, 1+1 gratuit. Astfel, dacă pacientul nostru are nevoie de două aparate, pentru el este un avantaj și un plus această ofertă că își poate lua amândouă aparatele fără un cost prea mare.
Cecilia Caragea: Așadar Casa de Asigurări de Sănătate decontează 1.203 lei dintr-un aparat auditiv, pacientul fie își ia un aparat care se încadrează în acești bani, fie un aparat pentru care mai trebuie să plătească el o diferență, iar al doilea aparat auditiv, dacă are nevoie de o protezare bilaterală, îl face Clarfon gratuit, cadou. Și acest lucru îl faceți în martie, în Luna Sănătății Auzului.
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Așa este, fiindcă vrem să atragem atenția importanței protezării bilaterale.
Cecilia Caragea: Da, altfel auzi cu două urechi.
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Sigur.
Cecilia Caragea: Încă ceva. Am înțeles că în județul Hunedoara sunt ceva mai mulți pacienți hipoacuzici, decât în restul țării, ținând cont de locurile de muncă din acest județ, ținând cont de activitatea acestor oameni.
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Cu siguranță, având în vedere… fiindcă județul Hunedoara a fost și mai este încă în zona Petroșaniului ca zonă de minerit. De exemplu, la Petroșani, acolo avem minerii care au lucrat sau lucrează la mina de cărbune, iar la noi, la Deva, ajung pacienți care au lucrat la mina de aur de la Brad și automat au traumă sonoră lucrând în zgomot puternic și așa mai departe. Și la Hunedoara, toată lumea știe, este Combinatul Siderurgic, unde au fost, tot așa, foarte mulți oameni, și aceia ajung cu hipoacuzie. Așadar, îi așteptăm pe toți din județul Hunedoara să ne treacă pragul. Noi îi așteptăm cu mare drag și suntem aici cu cele mai bune soluții pentru ei.
Cecilia Caragea: Cu siguranță, vor găsi la Clarfon soluțiile de care au nevoie. Vă mulțumim tare mult!
Cristina Tompa, audioprotezist Cabinetul Clarfon Deva: Și noi vă mulțumim!