In Arena – Intalnire dulce cu Apidava, la Targul Mierii Bucuresti
0Va intrebati care sunt noile produse cu care Apidava, brandul mult iubit din inima Transilvaniei, a venit la Targul National al Mierii Bucuresti? Care sunt asteptarile consumatorilor astazi in privinta produselor? Ce sortimente de miere sau cocktailuri apicole sunt recomandate si pentru ce anume? Productia caror sortimente de miere a fost afectata in aceasta vara atat de ploioasa? Aflati raspunsurile din acest dialog extrem de interesant!
Cecilia Caragea: In acest week-end (14 – 16 septembrie 2018), bucurestenii sunt asteptati la o intalnire tare dulce! Sunt asteptati la Targul International al Mierii Bucuresti, care are loc in fiecare toamna si in fiecare primavara pe Platforma Apicola Baneasa (Bdul Ficusului, nr. 42, Bucuresti)! Asa cum stiti, noi promovam cu drag Apidava, brandul mult iubit din inima Transilvaniei! Asa ca va invitam la standul Apidava ca sa aflati mai multe despre toate aceste produse intr-o discutie extrem de interesanta cu doamna Alina Ochis Mates!
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Ne pare bine sa venim in fiecare toamna si primavara la Bucuresti! Targul este un targ dedicat producatorilor romani si in fiecare editie ne-am invatat consumatorii ca venim cu diferite noutati! Anul acesta, am pus accentul pe dulciurile pentru copii si am venit cu turta dulce cu miere, proaspat facuta, de trei zile, care este apreciata, fiindca multe doamne ne solicitau produse de consumat usor, de pus la gradinita, la scoala, dar in care sa inlocuim traditionalul indulcitor, zaharul, cu mierea. In acest sens, anul trecut am lansat caramelele, care sunt pe trei sortimente, cu miere, cu propolis si cu polen, iar anul acesta, turta dulce cu miere. Si am vazut ca au „zumzait“ multi copii la standul nostru, din acest motiv!
Si unde se va gasi aceasta turta dulce cu miere Apidava?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Va fi destul de dificila distributia, termenul de valabilitate fiind unul scurt, doar de sase luni, fiind un produs natural… Si, atunci, va trebui sa incercam sa facem diferite promotii, atat in magazinele traditionale cat si in unele mai nonconformiste, cum sunt benzinariile, cum sunt chioscurile scolare. Dar avem un distribuitor nou, care va face tot posibilul sa duca produsele in toate magazinele alimentare!
In primul si in primul rand, lumea cauta diferite sortimente de miere la targurile apicole! Tinanad cont ca aceasta vara a fost extrem de ploioasa, ce sortimente de miere au fost produse in cantitati mai mari, ce sortimente de miere in cantitati mai mici?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: E adevarat ca anul acesta apicol a fost atipic si, daca in anii precedenti ploaia afecta sortimentul de salcam, anul acesta ploile au afectat productia de miere de tei si de poliflora, care au fost scazute cam cu 50% si cu umiditate mai mare. Nu din cauza apicultorilor, ci a faptului ca exista umiditate din abundenta in aer!
Dar mierea de salcam s-a facut in cantitati suficiente, inteleg!
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Da… si a fost o productie de o calitate foarte buna, ceea ce ne-a bucurat! Acest lucru ni l-au confirmat si partenerii nostri din Japonia, care au stat si vara aceasta doua saptamani la noi, la Blaj, iar in laborator au testat toata mierea pe care noi o achizitionaseram din productia 2018. Si au fost placut surprinsi de culoare, de umiditate, de aroma, de continut de polen… Si au spus ca este un an foarte bun, chiar daca productia nu a fost una record. Cumva, exista si nemultumiri, dar si aceasta satisfactie, fiindca mierea de salcam este si cea mai scumpa si, atunci, si apicultorii castiga mai bine, iar consumatorii o apreciaza! Consumatorii romani o prefera in detrimentul altor sortimente fiindca nu cristalizeaza – este principalul motiv. Si se recomanda copiilor – avand un continut scazut de polen, este mai putin alergena. In tratamentele si coctailurile apicole pentru copii, se recomanda tot timpul mierea de salcam, dupa care celelalte sortimente!
Mierea de tei si mierea poliflora, care s-au facut in cantitati mai mici, cum afecteaza ele, per ansamblu, apicultura si apicultorii romani?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Cu siguranta ca va afecta un apicultor, pentru ca jumatate din castigul lui anual nu mai exista. Si nu este vina lui – asa s-a intamplat! Iar atunci el va investi mai putin in anul viitor. Nu va fi incurajat sa-si creasca numarul de familii de albine, nu vor fi incurajati tinerii sa se apuce de apicultura, fiindca 2017 a fost un an dezastruos pentru salcam, 2018 a fost un an destul de prost pentru mierea de tei si mierea poliflora... Daca mai ai si o mortalitate din cauza neonicotinoidelor, care se folosesc inca in culturile intense de floarea-soarelui, atunci cu adevarat esti dezamagit si nu stii daca mai merita sa practici apicultura in Romania!
Si cum mai stau lucrurile cu aceste neonicotinoide?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Ele au fost interzise, dar aceasta legislatie va intra in vigoare abia la productia si samanta de anul viitor! Pe ceea ce exista in prezent nu se mai poate face nimic. Cu siguranta, este un lucru bun ca au fost interzise si in Romania si vor fi in beneficiul apiculturilor si al albinelor aceste noi reglementari, insa totul depinde de vreme in apicultura! Si in apicutura, totul depinde, pana la urma, de vreme, iar schimbari climaterice sunt in toata Europa, nu doar in Romania si nu putem sa speram ca productia de miere va creste in viitor. Cred ca trebuie sa ne obisnuim cu gandul ca productia poate fi in orice an afectata si sa ne gandim ce produse apicole putem sa oferim consumatorilor cu o valoare adaugata mai mare sau diferite alte sortimente de produse care in alte tari se vand, cum sunt diferite batoane de cereale cu miere, cum sunt baclavalele din Turcia, unde consumul de miere este la un nivel foarte ridicat, astfel incat consumatorii romani sa cumpere mai multa miere si mai multe produse apicole si, atunci, apicultura va fi cu adevarat incurajata!
Asadar, dezvoltarea viitoare a apicultorilor romani va veni din diversificarea produselor pe care le ofera, pentru ca nu vor putea creste cantitatea pe care o produc!
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: La cantitate, Romania nu cred ca va mai putea sa creasca, dar va putea sa creasca la calitate, dar si la alte produse apicole, cum este polenul, cum este propolisul, cum sunt pastura, laptisorul de matca! Sunt multe produse apicole care de-abia acum au inceput sa devina cunoscute in Romania si care au un potential foarte mare. Findca in alte tari este foarte dificil sa ai o productie de polen, mai ales polen floral bogat diversificat, fiindca sunt doar culturi intense industrializate! Deci nu ai cum sa scoti polen de salvie, polen de paducel, polen de papadie… Or, toate aceste polenuri se regasesc, in Romania, in mierea poliflora! Sa nu uitam de ce este buna mierea poliflora, pentru ca are cea mai bogata paleta de polen! Daca o pui la microscop, sunt cele mai multe specii de polen pe o lamela fata de oricare alt sortiment de miere din Europa!
Si stiu ca mai exista si este foarte apreciata mierea poliflora de munte! Prin ce se diferentiaza mierea poliflora de munte de mierea poliflora pur si simplu?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Intr-adevar, noi si vindem… dar mai mult la export acest sortiment. Fiindca o selectam mai strict de la apicultori, pe baza continutului de polen, pe baza gustului si a mirosului, dar si a vascozitatii. Ea nu se incadreaza la mierea de mana, avand un continut, totusi, de polen, dar nu se mai incadreaza nici la poliflora, fiindca are elemente specifice mierii de mana. Mana de stejar, mana de foioase… Si, atunci, noi recomandam aceasta miere fiind cea mai putin poluata, fiindca zona de munte de unde se culege polenul respectivelor flori este cea mai putin poluata zona si putine tari din Europa au inca aceste zone de pasune, unde albina poate sa culeaga. Iar mierea respectiva are o aroma si un gust deosebit!
Asadar, este o miere poliflora din florile din zona montana, dar are si elemente din mierea de mana! Pentru ca multa lume nu face diferenta intre mierea poliflora de padure si mierea de mana! Si mierea de mana ce este?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Trebuie sa spunem ca am avut o clienta care, cu mare nemultumire, ne-a spus ca mierea de mana a avut o aroma de poliflora… Si i-am explicat ca albina culege si floare, daca gaseste in jur. Si era complet dezamagita ca nu este mana pura! Este o mana pura! Pentru ca, atunci cand continutul de polen este sub o anumita limita… sigur ca nu este zero absolut, nu poti sa-i spui albinei la ureche: „Nu mai culege nicio floricica, du-te numai la seva de la frunzele copacilor, ca sa facem cea mai curata si pura mana!“ Nu suntem in desenele animate! A inteles, dupa ce i-am explicat procedeul… si ca noi sortam… Daca un apicultor vine cu o miere de munte si cu o miere de mana, noi sortam, punand lamela la microscop si vazand care este concentratia de polen, ce fel de polen este in acea miere. Si dupa aceea analizez calitatile mierii de mana – conductivitatea electrica, vascozitatea si valoarea enzimatica, care este una deosebita. Sigur ca poti sa faci multe alte analize, dar astea sunt primele ca sa faci diferenta intre mierea de mana, care, intr-adevar, este mult mai bogata in minerale (calciu, magneziu, fier), este considerata de 20 de ori mai bogata decat orice alt sortiment si, intr-adevar, nu cristalizeaza. Se comporta aproape similar cu mierea de salcam, intr-o anumita masura (are un alt raport glucoza/fructoza), dar nu la multa lume place gustul, care este un gust usor amarui, nu doar dulce!
Vorbeati de toate aceste analize pe care le faceti in laboratorul Apidava!
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Da, de cele de care am vorbit, se fac toate in laboratorul Apidava!
Si toate aceste analize pe care le face un brand serios, care isi respecta consumatorii, exista cumva in arhiva firmei, inteleg!
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Da, bineinteles!
Consumatorii cum pot sa acceseze aceste informatii, tinand cont ca, totusi, pe eticheta nu se regasesc?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Chiar ii incurajam sa ne comunice, intotdeauna cand vor informatii despre o anumita miere! Ei s-au obisnuit sa spuna „am cumparat un borcan de miere poliflora“ si noi ii intrebam „da, dar pe borcanul acela este inscriptionat un numar de lot – daca ne puteti spune numarul de lot, va putem da caracteristicile de pe buletinul de analiza!“ Si abia atunci inteleg ca exista acest lot, care, daca la alte alimente (ciocolata, caramele, turta dulce) poate nu e asa de semnificativ, ca, de fapt, nu difera compozitia de la un lot la altul, la miere este esential! Deci calitatile unui lot pot sa difere complet fata de alt lot, chiar daca este de la acelasi apicultor, in functie de zona unde a fost cu stupii respectivi. Deci nu el face diferenta aceea. La miere, este foarte important lotul, fiindca fiecare lot are anumite proprietati si in felul acesta tinem noi trasabilitatea loturilor noastre si a analizelor pe care le facem pe loturi!
Si vorbeati de viitoarea dezvoltare a apiculturii romanesti si a apicultorilor romani! Cum vedeti dezvoltarea viitoare pentru Apidava?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Noi avem multe proiecte de viitor! Unele sunt mai de scurta durata, altele sunt mai de lunga durata. Ceea ce ne dorim, de cativa ani, sa lansam la targurile apicole, in special, este berea cu miere! Abia de sase luni au iesit autorizatiile necesare. Dar va fi o bere artizanala, nu va fi o bere de comert, nu o veti gasi in comert, o veti gasi exclusiv la astfel de evenimente, cum este Targul Mierii!
Va fi o bere cu alcool, fara alcool?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Da, va fi o bere cu alcool si va fi o bere fermentata! Miere cu apa, deci nu adaugata mierea la final. Dupa o reteta mai veche, sa spunem, cum erau berile de abatie ale calugarilor. Si chiar alcoolul va fi unul mai mare decat la o bere normala!
Poate veti avea succes si, pe termen lung, poate veti ajunge sa si imbuteliati aceasta bere!
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Da, ea nu este gandita de la inceput sa fie vanduta la sticla, ci la draft, dar, cu siguranta, daca va avea succes… Abia acum in Romania exista aceasta tendinta de a incerca si alte beri artizanale, nu doar cele din comert si noi speram ca si apicultorii sa isi doreasca sa consume bere cu miere. Noi, daca cumparam mierea de la apicultori, e normal sa dorim sa aducem produse finite care sa fie si pe placul apicultorilor, nu doar al consumatorilor!
Corect! Si alte produse, pe viitor?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Ceea ce noi ne dorim sa scoatem – mai multe tipuri de cocktailuri apicole! Anul acesta am inceput doar cu doua – Royal Cocktail, care este miere cu polen si laptisor de matca, si miere cu antioxivita, cu un extract din seminte si samburi de struguri. Dar dorim sa mai venim si anul viitor cu alte cocktailuri pentru imunitate si pentru sportivi, in special!
Apropo, de ce sa cumpere consumatorii un cocktail gata preparat si sa nu cumpere ei separat tot felul de ingrediente si sa-si faca ei acasa tot felul de cocktailuri apicole?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Nu este imposibil, dar este destul de dificil! Si mie mi-ar fi dificil, de exemplu, sa-mi fac singura acasa cocktailul cu polen si cu laptisor de matca in stare cruda, pentru ca laptisorul de matca si polenul crud se comercializeaza doar in magazinele care au frigidere… nu sunt convinsa ca o sa pun concentratia corecta si adecvata, astfel incat sa nici nu fac dereglaj in organism, dar nici sa nu aiba niciun efect! Cu el sau fara el, sa fie acelasi lucru. Si, atunci, pentru asta sunt recomandate cocktailurile cu retete testate si care sunt facute intotdeauna in spate de medici apiterapeuti.
Si inteleg ca dumneavoastra colaborati cu o serie de medici apifitoterapeuti. Cum va ganditi sa extindeti aceasta colaborare cu medicii?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Vom fi si noi parteneri, in perioada imediat urmatoare, in perioada 11-14 octombrie, la Congresul Apimedica si Api Quality de la Sibiu, care este un congres, de fapt, international. Vor fi participanti majoritari din Romania, medici cu competente in apiterapie, dar si la nivel mondial, interesati toti de scoala de apiterapie din Romania, de diferite tratamente aplicate de medici pacientilor pe baza de astfel de coctailuri apicole si mai ales de efectele pe care le-au avut medicii care si-au urmarit pacienti care au urmat anumite diete apicole! Si astfel de congrese sunt foarte interesante, nu doar din punct de vedere medical. In calitate de consumator de miere, daca participi la un astfel de congres, esti dispus, dupa aceea, sa urmezi astfel de tratamente, fiindca ai incredere ca au efect!
Si medicii participanti vor fi doar din Romania sau si din alte state?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Vor fi si din alte state, si din Japonia va fi prezent un cercetator, si din America, si din Anglia, si din Belgia… Deci va fi o participare internationala – este prima data cand se tine in Romania. El se tine la doi ani in alta tara. A fost tinut in Italia, a fost tinut in Slovenia, acum a venit randul Romaniei si organizatorii fac parte din Congresul Medicilor Apiterapeuti din Romania… Domnul doctor Stefan Stangaciu impreuna cu doamna doctor Cristina Mateescu vor fi organizatorii principali ai acestui eveniment!
Si, pana la urma, este o recunoastere a importantei Romaniei in piata remediilor apicole!
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Exact! Este o recunoastere si cei din afara vin cu mare incredere si cu adevarat sa absoarba informatiile pe care le au medicii din Romania, fiindca nu in toate tarile… in Japonia, de exemplu, nu este recunoscuta apiterapia. Este putin ilegala, ca sa traduc! Nu este recunoscuta ca o medicina homeopata acceptata si, atunci, orice medic care doreste sa dea astfel de tratamente le da pe propria raspundere, a lui si a pacientului, pentru ca nu are in spate nicio dovada ca fac bine aceste produse. Fiindca in Japonia nu s-au facut studii de cercetare cum s-au facut in Romania pentru efectul produselor apicole!
Si ei nici nu au o traditie, pana la urma, destul de curand au inceput sa consume apicole mai mult, pentru ca traditional nu era la ei acest consum!
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: In ultimii zece ani, da! Nu exista acest consum si nu cunosteau laptisorul de matca, nu cunosteau propolisul, nu cunosteau beneficiile, nu considerau ca se poate manca polenul crud. Erau foarte sceptici!
Dar, ca sa revenim la acest week-end, care este un week-end tare dulce pentru bucuresteni, cu ce ii asteptati dumneavoastra la stand?
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Acum, pe langa produsele apicole, mierea si sortimentele si coctailurile pe care noi le avem, ii asteptam pe domni, dar mai ales pe doamne, pentru ca avem o gama de produse cosmetice atat pentru fata, pentru intretinerea corpului, toate pe baza de ingrediente apicole, sapunuri vegetale aduse din Franta, pentru ca sunt niste parfumuri deosebite acolo si, nu in ultimul rand, produsele pe care noi le facem la Blaj. De la crema de corp pana la apa de gura, poti sa ai o ingrijire pentru tot corpul pe baza de produse naturale!
Este excelent! Asadar, toata lumea poate sa isi faca provizii si pentru sanatate, si pentru frumusete in acest week-end la Targul Mierii Bucuresti!
Alina Ochis Mates, director marketing Apidava: Da, cu siguranta! Iar noi asteptam intreaga familie!