Targul Mierii de la Blaj, la ora bilantului
0Cecilia Caragea: Suntem la finalul Sarbatorii Mierii de la Blaj! Stam de vorba cu doamna Alina Mates, director de marketing Apidava si organizatoarea acestui targ minunat si dulce! Cum sunteti la ora bilantului? Sunteti multumita de desfasurarea targului?
Alina Mates, director marketing Apidava: Cu siguranta, da! In primul rand ca vremea ne-a facut o surpriza frumoasa si astazi, in ultima zi, ziua copiilor, este soare, frumos, cald… Si toti consumatorii si iubitorii de miere au iesit cu placere in oras sa vada ce gasesc la Targul Mierii!
Cecilia Caragea: Ce-i drept, a inceput, asa, mai tumultuos, cu zapada, cu frig, toata lumea era speriata, invitatii care nu stiau ca mai ajung, ca nu mai ajung… Dar totul e bine cand se termina cu bine!
Alina Mates, director marketing Apidava: Da, multi dintre invitati erau nesiguri daca pot pleca din Bucuresti sau din alte zone din sud… Si apicultori care anuntasera pe Facebook ca vor participa la eveniment s-au hotarat in ultimul moment, sambata dimineata, sa porneasca la drum… Si am avut surpriza placuta ca la ora 11, cand am inceput conferintele, sala a fost arhiplina si a trebuit sa suplimentam cu locuri la prima prezentare a domnului Etienne Bruneau, fiind cel mai mare aflux de apicultori doritori sa auda din partea domnului Etienne Bruneau care sunt, la nivel european, provocarile pe piata mierii, care sunt provocarile tuturor apicultorilor din Europa si cum anume putem noi, in Romania, sa incercam sa pastram un mediu cat mai curat pentru a avea albine sanatoase!
Cecilia Caragea: In acest an au fost cei mai multi apicultori din toata istoria targului?
Alina Mates, director marketing Apidava: Adevarul e ca nu i-am numarat niciodata, dar din punctul de vedere al participarii la conferinta au fost cei mai multi. In niciun an nu am avut asa o prezenta, o abundenta de apicultori care sa ramana pana seara la ora 18 in sala de conferinta! Nu doreau sa mai plece, deci erau avizi de informatie! Au fost avizi de partea de carti care s-au lansat si au fost foarte avizi de informatiile care au fost prezentate in Ghidul de bune practici in recoltarea produselor apicole, prezentata de doamna Alina Varadi impreuna cu domnul Etienne Bruneau in cartea de Apinutritie, precum si cartea recomandata de domnul Dorel Visan, apicultorul Dorel Visan, Calendarul lucrarilor apicole pe 2018, un calendar lunar scris de domnul profesor Petre Iordache care a fost un succes din punctul nostru de vedere, tinand cont ca, pana in prezent, la niciun targ apicol nu au existat lansari de carti apicole, in ultimii ani!
Cecilia Caragea: Excelent! Dar ca sa revenim putin la ideea cu care ati inceput raspunsul referitor la bilantul Festivalului Mierii de la Blaj! Spuneati ca au participat foarte multi apicultori dornici sa afle ce trebuie facut in Romania ca sa putem sa avem un mediu curat, un mediu potrivit pentru apicole de calitate! Care ar fi directiile de urmat in aceasta privinta?
Alina Mates, director marketing Apidava: Asa cum am punctat si in cadrul conferintelor, am dorit sa punem la dispozitia apicultorilor toate informatiile legate de modul in care pot sa isi conceapa apicultura ecologica, sa isi schimbe din productia conventionala in cea ecologica, tinand cont ca Romania are aceasta calitate de a avea in prezent arii vaste care nu sunt cultivate intens si se poate practica in continuare agricultura ecologica, acesta fiind atuul nostru pe plan european. Fiindca nu putem concura la nesfarsit cu tari care stau in pragul Europei, cum este Ucraina, si care isi doresc sa exporte la niste preturi mult mai competitive decat cele din Romania, decat daca venim cu doua lucruri concrete: calitate superioara si miere bio!
Cecilia Caragea: Asadar, apicultorii au clar directiile de dezvoltare, directiile care ar fi recomandate ca sa se poata dezvolta si presupun ca ati facilitat si relatiile dintre si ei organismele de certificare ecologica! Au raspuns in numar mare acestor provocari?
Alina Mates, director marketing Apidava: Da! Sala a fost la limita, am aranjat o sala separata, de 70 de persoane, care a fost plina incepand cu ora 12, la prezentarea organismului de certificare, dupa care a fost un reprezentant de la Apia, care a prezentat Programul National Apicol de sprijinire a apicultorilor, iar ulterior a fost o prezentare legata de cresterea matcilor, apis melifera, si care a fost foarte interesanta pentru multi dintre apicultori!
Cecilia Caragea: Dar, pe langa aceasta sectiune dedicata apicultorilor, au fost si sectiuni pentru publicul larg, pentru cei care au dorit sa afle cum sa includa apicolele in mod corect in alimentatia lor de zi cu zi. Au fost cursuri de apinutritie, de apiterapie, au fost personalitati din domeniu in Romania… Daca puteti sa ne spuneti si despre aceste nume grele, nume mari care au venit si au tinut conferinte aici!
Alina Mates, director marketing Apidava: Am avut doua invitate de exceptie, am avut-o pe doamna Cristina Mateescu, presedinta comisiei de Apiterapie din cadrul Apimondia, care a prezentat o lucrare: Apiterapia intre sperante si limite – cum anume putem sa trecem aceste bariere si psihologice, dar si cele legale in a promova produsele apicole la adevarata lor valoare fara a induce consumatorii in eroare! Dansa, de cativa ani, prezinta foarte clar si care sunt conditiile de incriptionare a suplimentelor apicole si acorda consultanta in acest sens. Atunci cand dorim sa lansam un produs pe piata, el trebuie notificat la Institutul de Bioresurse Alimentare, pentru a putea primi aprobarea modului de recomandare a acestor produse apicole. Si aceasta este important sa fie prezentata de un specialist!
Cecilia Caragea: Da! Si exista o multime de reguli in privinta etichetarii suplimentelor alimentare, suplimentelor nutritive, care trebuie respectate si multe alte conditii care trebuie indeplinite, dar aceste lucruri trebuie cunoscute de producatori, de procesatori tocmai pentru a facilita, pana la urma, prezentarea pentru publicul larg, care sa inteleaga corect. Pentru ca, asa cum spuneati, exista si anumite prejudecati, exista si idei preconcepute, exista si limite, exista si speranta si lucrurile trebuie prezentate corect. Nici sa nu spunem ca produsele apicole sunt un panaceu…
Alina Mates, director marketing Apidava: Nu un panaceu universal!
Cecilia Caragea: Dar sa spunem și la ce sunt bune!
Alina Mates, director marketing Apidava: Exact! Produsele apicole nu sunt un panaceu universal si de aceea este asa de important rolul apinutritionistilor si apiterapeutilor, care, prin profesia lor, prin cazurile pe care le-au avut de-a lungul timpului si prin studiile care s-au facut – unele pe animale, cu diferite doze de produse apicole in alimentatia zilnica – pot confirma efectul benefic al produselor apicole in diferite afectiuni. De aceea, noi am invitat-o pe profesor Banu Yucel de la Universitatea din Izmir, care a avut chiar un asemenea studiu prezentat, cum a influentat benefic – mai mult decat benefic, a fost ceva fantastic – modul in care si-au schimbat animalele hranite cu produse apicole si partea fiziologica. Era vorba de o metoda naturista de incurajare a consumului de produse apicole la partea masculina, care e mai putin cunoscuta si care poate ajuta cu adevarat la cresterea fertilitatii masculine. Si a prezentat un produs nou pe piata din Turcia, dar foarte cunoscut acum cativa ani in Romania – apilarnilul. Pe langa asta, si celelalte produse apicole au facut parte din acel studiu si multe dintre acele concluzii se regasesc si in cartea Apinutritia, lansata la Targul Mierii.
Cecilia Caragea: Inteleg ca astazi, alti cercetatori din alte tari descopera ceea ce noi stiam odata!
Alina Mates, director marketing Apidava: Ei nu descopera acum, ci, prin colaborare cu alti cercetatori romani care aveau aceste baze, aceste cunostinte, au pus la dispozitie laboratoarele si centrele de cercetare de la universitatile din Turcia, care sunt destul de bine finantate din punct de vedere al statului pentru a face astfel de proiecte. Si rezultatele sunt publicate acum in carti in limba romana, urmand sa fie traduse si in limba turca. Deci beneficiaza din aceasta colaborare atat Turcia, cat si Romania!
Cecilia Caragea: Deci este, de fapt, o colaborare intre specialistii romani si specialistii turci, turcii venind in plus cu toata aceasta baza materiala, laboratoare de analiza…
Alina Mates, director marketing Apidava: Centre de cercetare, da, care sunt finantate in cadrul universitatilor, din partea Ministerului Dezvoltarii din Turcia si a Ministerului Invatamantului si Agriculturii.
Cecilia Caragea: Asadar, si in directia stiintifica targul a fost un succes! Si pentru publicul larg?
Alina Mates, director marketing Apidava: Am avut un aflux de persoane doritoare sa caute produse apicole deosebite, cocktailuri cu miere de care au auzit, miere de menta, cosmetice cu miere… multa lume a auzit de mierea de mana si au dorit sa o guste, sa vada exact la ce-i buna, sa-i cunoasca proprietatile! Chiar am ramas placut surprinsi de afluxul de persoane, care, in ciuda zilelor friguroase, au venit anume la Targul Mierii pentru a-si achizitiona produse pentru o perioada lunga de timp.
Cecilia Caragea: Si, in final, la bilant, va ganditi in viitor sa continuati pe aceste trei directii: relatia cu apicultorii, partea stiintifica, partea pentru consumatorul final? Vreti sa aduceti ceva in plus, v-au venit deja ceva idei?
Alina Mates, director marketing Apidava: Cu siguranta vom continua! Aceasta a fost a unsprezecea editie si dorim sa continuam si chiar suntem foarte multumiti de modul in care a iesit acest eveniment anul acesta. Ceea ce vrem sa continuam, pentru ca am vazut ca exista un mare interes, am vrea sa largim partea de conferinte pe ambele zile ale targului, nu doar pe ziua de sambata, astfel incat sa poata beneficia cat mai multi consumatori, dar si apicultori de cunostintele unor specialisti. Si la anul de ne dorim sa aducem aici, la Blaj, si o conferinta internationala, Beecome se numeste, care aduce, reuneste specialisti pe sanatatea albinei din intreaga albinei. In acest sens avem sprijinul domnului Etienne Bruneau de la Apimondia, care a inteles ca aici, la Blaj, este centrul apiculturii pentru doua zile, in inima Transilvaniei, si ca noi avem si potentialul logistic, dar si suportul din punct de vedere al relatiilor personale pe care le avem cu apicultorii de multi ani, in a aduce pentru cele doua zile apicultorii interesati, dar si specialistii necesari atat din Romania, cat si din afara tarii care sa sustina lucrari stiintifice!
Cecilia Caragea: Apropo, un congres Apimondia in Romania?
Alina Mates, director marketing Apidava: Aceste congrese Apimondia nu se tin decat in urma unor concursuri, deci fiecare tara trebuie sa-si depuna candidatura inainte cu patru ani. Se face la nivel ministerial, nu o poate face o companie privata. Sincer, s-ar putea sa existe o astfel de candidatura in viitor din partea Romaniei daca reusim sa obtine sprijinul Ministerului Agriculturii. Nu este exclus, fiindca Romania are un rol foarte important pe piata europeana.
Cecilia Caragea: Are un potential grozav!
Alina Mates, director marketing Apidava: Da, are un potential grozav, mai ales pe ce inseamna apiterapie si, in acest sens, ma bucur ca ati amintit, desi Apimondia, partea de congres si de Targ International nu s-a tinut in Romania de la inceput, de la infiintare, totusi, anul acesta in Romania, in luna octombrie se va tine congresul de Apimedica si calitatea produselor apicole, si care este tot parte din Apimondia, la Sibiu!
Cecilia Caragea: Asadar, ne vedem la toamna, la Sibiu!
Alina Mates, director marketing Apidava: Exact! Cu mare drag! Va asteptam!
Cecilia Caragea: Pana cand sa ne vedem la urmatorul Targ al Mierii din capitala mierii, Blaj!
Alina Mates, director marketing Apidava: Cu siguranta! Asta este un lucru important: ca avem posibilitatea de a promova Romania si prin astfel de conferinte si evenimente!
Cecilia Caragea: Multumesc tare mult!