In Arena – Campaniile de responsabilitate sociala derulate de Clarfon
0
Cecilia Caragea: Astăzi, lumea nu mai este atentă doar la produsele și serviciile unui brand! Este atentă și la campaniile de responsabilitate socială ale acelui brand, la campaniile pentru educație, cu atât mai mult dacă este vorba de un brand din domeniul sănătății. De aceea, vrem să vedem care sunt valorile și proiectele brandului Clarfon în privința responsabilității sociale. Stăm de vorbă cu domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Proiectul nostru „Un pacient protezat, un copac plantat!” este un proiect ce a prins rădăcini în ultimii ani. Însă în spatele acestui proiect sunt mult mai multe elemente, am putea spune: emoționale, de responsabilitate socială, așa cum ați spus. Este un proiect care a început în 2021.
Cecilia Caragea: Înțelegem, așadar, că este o acțiune de plantare de copaci.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Da.
Cecilia Caragea: Cum alegeți locurile în care plantați copaci?
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Le facem, bineînțeles, cu profesioniști, cu ONG-uri care se ocupă cu așa ceva. Noi participăm ca sponsori, că este normal să susținem, și ca voluntari. Deci, practic, noi stăm de vorbă cu asociațiile ce fac astfel de activități sociale, de responsabilitate socială.
Cecilia Caragea: Și spuneați că mergeți cu toată echipa Clarfon și ajutați la plantarea copacilor. Angajații Clarfon sunt voluntari în această acțiune.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Exact! Deci, în funcție de localitate, pentru că plantarea de copaci s-a făcut la un moment dat în toată țara, astfel încât puteau să contribuie și colegii din diverse părți ale țării, din diverse regiuni. Însă, atunci când am început proiectul, ne-am gândit că facem un lucru bun. Ne-am gândit că ajutăm, că ajutăm natura, ajutăm generațiile viitoare. Știu că pare, așa, o descriere generală, care s-a tot spus, însă ne-a dat satisfacție această activitate și a început să prindă formă, a început ca lumea să vorbească. După prima plantare, pe care am avut-o în 2021, unde am plantat 2.100 de copaci în localitatea Urlați, colegii au vorbit tot anul, atunci când au avut ocazia, de această activitate. Le-a dat satisfacție, le-a dat un scop, un scop dincolo de activitatea profesională. Pentru că noi am zis, la un moment dat: Ce interesant! Ajutăm pacientul hipoacuzic să audă, ajutăm și comunitatea sau natura!
Cecilia Caragea: Și unde ați mai plantat?
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Am plantat în Oltenița, am plantat în Prahova… Avem mai multe zone din țară… Am plantat în Iași. În această toamnă, plantăm și la o școală de hipoacuzici din București, la „Sfânta Maria”. Este un proiect interesant, pentru că este o pădure urbană cu peste 20 de specii de plante și copaci. Deci, practic, proiectul pe care noi l-am inițiat în 2021 îți dă și posibilitatea să te dezvolți pe partea asta de imaginație, pentru că sunt foarte multe direcții în care te poți duce. Să plantezi o pădure urbană, un concept japonez, mi se pare interesant. Am plantat stejari, am plantat salcâmi, am plantat plopi… Înveți despre copaci. Mai ales persoanele care nu au trăit la țară sau în natură foarte mult sunt foarte încântate.
Cecilia Caragea: Plus că, în ultima vreme, se vorbește foarte mult de faptul că în București ar trebui să existe mult mai multe spații verzi.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Da. Și este foarte important să găsești locul potrivit unde să le dezvolți, pentru că nu peste tot poți să faci spații verzi.
Cecilia Caragea: Corect.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Trebuie să aibă un sens, o logică. Atunci când am inițiat proiectul, ne-am gândit că facem un lucru bun. Pe urmă, am văzut ce înseamnă: reacția pacienților, reacția aparținătorilor, de la tineri până la părinți sau bunici. Noi încercăm să motivăm populația să se angreneze în acțiunea pe care noi am întreprins-o. Pentru că noi nu suntem o firmă mare, suntem cea mai mare din domeniu, dar nu ne comparăm cu business-uri de sute de milioane de euro. Însă, din activitatea noastră, așa restrânsă, pentru că reprezentăm o nișă în business, am putea spune, am făcut și acest lucru bun: să plantam copaci, să dăm societății ceva benefic înapoi.
Cecilia Caragea: Sloganul acestei campanii, „Un pacient protezat, un copac plantat!”, înseamnă că pacienții care se protezează, care își cumpără aparate auditive contribuie întrucâtva, am putea spune, la aceste acțiuni de plantare a copacilor. Adică: Clarfon, din profitul pe care îl are, alege să investească acest profit, să sponsorizeze cu acest profit plantarea de copaci.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Sigur! Da. Sloganul ne-a venit în minte așa, pe loc, rapid. Nici nu am stat să căutăm sau să avem un scop în a găsi un slogan. Ne-a plăcut cum sună, l-am folosit ca motor și motivare pentru cei care au perceput sau au auzit mesajul. Pentru că nu este vorba doar de pacientul hipoacuzic. Pacientul hipoacuzic ne alege pentru calitatea produselor, pentru prețuri și pentru servicii. Am vrut ca pacientul și cei din jurul pacientului, de la, așa cum am spus, prieteni, părinți, familie, să fie și ei implicați. Pentru că eu, unul, aș alege Clarfon pentru protezarea auditivă dacă aș avea probleme. Sau, dacă cineva din familie sau prieteni ar avea probleme, i-aș direcționa către Clarfon și pentru că Clarfon este implicat mai mult decât în a-ți oferi un auz mai bun. Am avut la un moment dat chiar și un slogan „La Clarfon primești mai mult decât auzi!” Și ne-am gândit nu numai la promoții, la mici cadouri pe care le facem pacienților protezați, cadouri ce au legătură cu utilizarea aparatului auditiv, poate să fie o trusă de întreținere sau alte instrumente care ajută în funcționarea și utilizarea aparatului auditiv. „La Clarfon primești mai mult decât auzi!” ar putea fi vorba și despre această campanie, pentru că suntem o comunitate, nu o familie, suntem o comunitate. Noi considerăm că din Clarfon fac parte și pacienții noștri. Noi am protezat peste 100.000 de pacienți în 22 de ani de activitate. Și am angrenat acești pacienți într-un proces de învățare despre sănătatea auzului, așa cum am putut, cu instrumentele noastre, Facebook, specialiști din cabinet… Tocmai de aceea, ne dorim ca mesajul nostru „Un pacient protezat, un copac plantat!” să meargă mai departe, la tineri, la aparținătorii pacienților și nu numai. Pentru ca, în momentul în care un pacient hipoacuzic are nevoie de ajutor, să ajungă la Clarfon. Pentru că la Clarfon, pe lângă faptul că primește un auz mai bun, plantează și un copac. A planta un copac este o satisfacție, cel puțin din punctul meu de vedere. Când eram mic, auzeam des spunându-se că, dacă nu construiești o casă și nu plantezi un copac, nu ești om.
Cecilia Caragea: Ai trăit degeaba!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Probabil să plantezi un copac era, într-adevăr, un obiectiv, cel puțin în capul meu, nerealizabil pentru o persoană ce nu locuiește în mediul respectiv. Locuiești la bloc, în mediul urban, unde să plantezi copacul? O casă poți să construiești. E un lucru care îți dă mulțumire și satisfacție. Dacă la asta pui și plantarea unui copac, chiar ești un om împlinit!
Cecilia Caragea: Realizat!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Realizat… într-un procent mai mare. Ești un om care ar putea să zâmbească. Ne place ceea ce facem. Ne place acest proiect pentru că angrenăm colegii, angrenăm pacienții și vrem să angrenăm absolut toată comunitatea, toată țara. Adică a planta copaci este un lucru, evident, bun. Copacul face parte din natură, ne dă oxigen, nici nu ne dăm seama de…
Cecilia Caragea: Cât de interconectați suntem.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Da, cât de interconectați suntem cu natura.
Cecilia Caragea: Așadar, pacienții hipoacuzici care au nevoie de aparate auditive a putea să se gândească: „Aleg Clarfon, aleg să mă protezez la Clarfon pentru că particip indirect și la acțiuni de plantare a copacilor!” Ceea ce înseamnă un lucru bun pentru noi toți, pentru comunitate, pentru întreaga țară. Pentru că, așa cum ați spus, lucrurile sunt mult mai profunde, de fapt. Adică noi putem să fim sănătoși doar împreună. Noi putem să fim sănătoși ca indivizi, să auzim bine, să vedem bine, să ne simțim bine, dar și societatea trebuie să fie sănătoasă. Și, pentru o societate sănătoasă, este nevoie de oameni sănătoși care să interacționeze sănătos.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Practic, o asociere cu plantarea de copaci și cu ceea ce facem noi pentru natură, pentru că acțiunile noastre se pot duce și în altă direcție… vrem să curățăm râurile, vrem să curățăm pădurile, vrem să plantăm în continuare. Deci tot timpul o să facem o activitate de responsabilitate socială în această zonă. Acum plantăm copaci. Iar asocierea este una generală, pentru că nu există persoană care să nu aprecieze acest lucru. Ceea ce ne dorim noi este ca mesajul să ajungă mai departe și, tocmai de aceea, noi avem răbdare. Și atunci când am început proiectul nici nu ne așteptam să evolueze așa frumos, nu ne așteptam să creăm o comunitate de pacienți încântați, implicați. Sunt foarte mulțumiți și foarte satisfăcuți, vorbesc frumos despre acest lucru. Însă ne dorim ca mesajul să ajungă peste tot. Mesajul trebuie să ajungă la toată lumea și, la un moment dat, când își doresc să facă asta, la un moment dat, când se confruntă cu o situație… că un prieten, un membru al familiei are o problemă de auz, ne-am bucura să îl direcționeze către Clarfon, pentru că acolo primești un auz mai bun, și, mai mult decât atât, contribui la o activitate socială. Activități sociale am făcut tot timpul și am ajutat comunitățile de hipoacuzici, școlile de hipoacuzici, iar dacă în România populația se plânge că nu s-a realizat aia, că nu s-a făcut aia, că s-a distrus nu știu ce industrie, și în special natura… știm că pădurile din România au fost tăiate și vândute. Noi, atunci, contribuim, iar dacă pacientul vede acest mesaj, cu siguranță se va direcționa către Clarfon, către noi, pentru că nu poți să te plângi și să nu faci nimic. Noi facem ceva, îi așteptăm și pe ceilalți să se unească cu noi și această mică piesă din puzzle pe care noi o facem, combinată și cu o faptă bună făcută de alții, cu siguranță va face un mediu mai OK pentru noi, ca să trăim și să ne bucurăm.
Cecilia Caragea: Și, de fapt, orice parteneriat, dacă este să fie cu adevărat un parteneriat de succes, dacă este să fie cu adevărat un parteneriat pe termen lung, trebuie să fie un parteneriat win-win, cum se spune, adică să fie toate părțile câștigătoare. Și mie mi se pare că această acțiune de plantare de copaci se înscrie în această direcție.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Da, se înscrie foarte bine în această direcție. Am putea să ne ducem chiar în balanța unde câștigul este mai mult al societății, al oamenilor. Un copac plantat supraviețuiește sute de ani.
Cecilia Caragea: Și după noi!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Și după noi!
Cecilia Caragea: Și după noi vor fi acei copaci pe care i-am plantat.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Exact.
Cecilia Caragea: Aveți dreptate! Să plantezi copaci, chiar și-atunci când ești în vârstă, chiar și-atunci când știi că nu o să te mai bucuri de roadele acelor copaci, este un lucru extraordinar! Un lucru pe care tu îl faci dacă ai înțeles că trebuie să lași ceva pe lumea asta, după tine. Și, de la țară fiind, am văzut foarte multe persoane în vârstă care plantau copaci și era foarte clar că nu vor mai apuca să se bucure de mere, de pere, de prune, de cireșe, de roadele acelor copaci. Și, totuși, făceau acest lucru cu foarte mare dragoste!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Este un testament pe care oamenii îl lasă. Tocmai de aceea, acum mai subliniem încă odată și importanța asta socială și emoțională. Bunicii noștri lăsau un testament. Nu le dădeam importanță acestor acțiuni, că eram mic, mă gândeam că un copac… nu apuc eu să-l văd sau crește greu. Însă, după ce nu mai sunt bunicii, părinții noștri, vedem acest mesaj pe care l-au lăsat. Eu, când văd un copac plantat de bunicul meu, de bunica mea, parcă vorbesc cu ei, comunic cu ei, pentru că mi-au lăsat un mesaj.
Cecilia Caragea: Un mesaj de dragoste!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Un mesaj de dragoste, exact. Pentru că zâmbim. Atunci când vedem un copac plantat de membrii familiei, membrii familiei ce nu mai sunt, zâmbim, pentru că acel copac este viu și ne reamintește de viața persoanei care nu mai este și parcă este acolo cu noi, prezentă. Adică, indiferent pe ce parte am întoarce-o, a planta copaci, a avea grijă de natură este un lucru minunat și bun. Fiecare îl vede în felul lui. Însă sunt foarte multe persoane care încă nu acționează. Să treci pe lângă natură și să spui: „Lasă, că fac alții.” Cum să spun eu… în momentul în care te implici, o să fii mult mai mulțumit.
Cecilia Caragea: Și aceste acțiuni de plantare de copaci mi se pare că se leagă foarte mult cu sănătatea auzului. De ce? Pentru că noi știm foarte bine că auzul ne este afectat trăind în mari orașe, unde poluarea fonică este foarte mare. Și-atunci avem nevoie de aceste ieșiri în natură care ne liniștesc. Avem nevoie să mergem undeva la țară, într-o pădure, unde sunt alte zgomote. Cineva dacă a fost la munte, într-o pădure, să spunem, a văzut că simte altfel foșnetul frunzelor, vântul cum bate printre copaci și așa mai departe. Sunt alte sunete, foarte fine, pe care le auzi acolo, tocmai pentru că zgomotul din jur nu este atât de mare. Și această relaxare pe care tu o trăiești în aceste weekend-uri la munte, într-o pădure, să spunem, te ajută, elimină stresul, inclusiv stresul auditiv.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Așa cum percepeam lucrurile când eram mic și bunicii voiau să planteze un copac pentru generațiile viitoare… și nu credeam foarte mult în acest proiect, doar timpul a putut să ne demonstreze că este un proiect consistent, minunat, pentru că în timp vezi acei pomi, acei copaci care cresc și se dezvoltă. Tot așa și noi, dacă am început proiectul în 2021 și avem deja peste 10.000 de copaci plantați, urmează ca noi să urmărim acele păduri, minipăduri, acei copaci pe care i-am plantat, cum au crescut, cum s-au prins, cum au evoluat. Această demonstrație pe care o să o facem probabil că o să motiveze și mai mult generațiile tinere, așa cum pe mine m-a motivat faptul că am văzut rezultatul plantării de copaci și de pomi fructiferi din partea bunicilor.
Cecilia Caragea: Foarte frumos! Ceea ce ne-au transmis bunicii noștri trebuie și noi să transmitem mai departe, prin exemplul nostru.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Sigur că da! Familia și bunicii au rol foarte important. Pentru noi sunt importanți bunicii, pentru că ne-au învățat lucruri sănătoase. Iar o persoană în vârstă, este o persoană, din punctul meu de vedere, care a filtrat în viață foarte multe lucruri, experiențe, a tras o concluzie și, practic… acești profesori, practic, predau nepoților lucrurile corecte. Practic, plantarea de copaci este această punte între cele două generații, între bunici și nepoți.
Cecilia Caragea: Ce am învățat de la bunici facem și noi!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Exact. Deci, practic, este o activitate complexă. Putem să vorbim despre ceea ce facem, despre acest proiect „Un pacient protezat, un copac plantat!” foarte mult.
Cecilia Caragea: Dar este un proiect foarte interesant, pe care l-ați gândit și ca să poată participa angajații Clarfon din întreaga țară. Pentru că, după cum spuneați, ați plantat copaci în mai multe zone din țară, tocmai ca să poată participa și angajații Clarfon din zonele respective. Deci este un proiect foarte bine gândit, după părerea mea.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Suntem o rețea de cabinete de protezare auditivă, 120 de cabinete. Facem protezare auditivă în România. Bineînțeles că avem pacienții și din afara țării, care vin și sunt încântați de serviciile și produsele pe care le oferim, pentru că sunt la standarde occidentale, europene. Este un proiect în toată țara pentru că ne interesează, ne interesează comunitatea, ne interesează…
Cecilia Caragea: România!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: România! Este o țară frumoasă și din punctul de vedere al bogățiilor naturale, al reliefului… Este o țară verde, este o țară minunată! Însă trebuie să ne focusăm, ca nație, pe lucruri frumoase. Este important să ne focusăm pe ceea ce putem face și o să vedem că aceste lucruri contează. Pașii ăștia mici pe care îi facem, la un moment dat, consolidează o bază emoțională și o să fim mult mai mulțumiți, pentru că suntem utili. Noi, ca oameni, vrem să fim utili dacă vrem să ne integrăm în societate și să ne respecte aproapele nostru.
Cecilia Caragea: Dar și ca să ne respectăm noi pe noi înșine.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Exact, și noi pe noi înșine! Și foarte mulți oamenii probabil că sunt nemulțumiți, stresați, pentru că nu se simt utili.
Cecilia Caragea: Sau nu văd un sens al acțiunilor lor.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Și nu văd un sens. Pentru că noi acum dăm sens doar cifrelor, mă refer din punctul de vedere al banilor. Și are succes acel individ care reușește să urce pe treapta socială, să câștige cât mai mult, să aibă putere, să aibă funcții. Nu. Satisfacția vine exact din ceea ce explicam mai devreme, să facem lucruri care contează cu adevărat. Și, chiar dacă apreciem anumite lucruri, cum ar fi plantarea de copaci, dar nu o facem, suntem goi. Dacă am contribuit, o să vedem o schimbare în noi.
Cecilia Caragea: Trebuie să treci la acțiune!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Și nu înseamnă că trebuie să ia cineva un copac de tulpină, să se ducă să-l planteze, să-l ude, să pună pământ. O pot face prin aceste ONG-uri, o pot face prin a se implica material sau voluntar. Dar acum vorbim și de partea asta de a se asocia cu o comunitate care contribuie. Pentru că, la fel ca într-o instituție, ca într-un spital, ca într-o fabrică, toți contează. De la portar până la director. Și, dacă noi contribuim la astfel de acțiuni… Tocmai de aceea îndemn pe cei care ascultă mesajul și văd mesajul nostru să transmită mai departe. Noi continuăm proiectul, pentru că vrem să demonstrăm. Noi acum facem o combinație de mesaj și de fapte. Adică faptele sunt! Mesajul încearcă să lămurească despre ce este vorba. Pentru că eu cred că asta este problema: oamenii nu sunt lămuriți. Sau nu sunt foarte…
Cecilia Caragea: Nu conștientizează.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Nu sunt foarte focusați la ceea ce transmitem. Și este normal. Dar nu ne lăsăm! O repetăm până când fiecare persoană ce ascultă acest mesaj va aprecia și va da importanță acestor acțiuni. Nu trebuie să o facă neapărat cu Clarfon, trebuie să o facă cu ce doresc ei, cu orice asociație, să o facă din proprie inițiativă. Este important să contribuim. Pentru noi și pentru generațiile viitoare.
Cecilia Caragea: Știți cum se spune: Ai reușit? Continuă! N-ai reușit? Continuă! Pentru că perseverența este extrem de importantă.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Exact!
Cecilia Caragea: Dar, ca să fii perseverent, ai totuși nevoie de o forță interioară, ai nevoie de convingere că ceea ce faci este bine și corect.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Copilului meu îi spun tot timpul că răbdarea este foarte importantă. Și îi atrag atenția că este un proverb cu „răbdarea trece marea”. Din experiență, vă pot spune că răbdarea nu a fost un atu pe care eu l-am avut, însă a trebuit să o învăț și să o apreciez. De învățat o învățăm, și teoretic, și practic. Dar am apreciat-o. În cele din urmă, răbdarea dă rezultate. Și creșterea unui copac se face lent și cu răbdare, dar, în cele din urmă, are valoare.
Cecilia Caragea: Dacă te interesează cum va fi lumea peste ani și ani, asta ai de făcut: să plantezi copaci!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Da, cred că suntem uneori puțin egoiști, pentru că nu ne prea interesează.
Cecilia Caragea: Nu, vrem totul imediat, acum!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Vrem totul imediat, dar, cu siguranță, cei care au copii au o gândire pentru viitor, au o gândire pentru copiii lor. „Un pacient protezat, un copac plantat!” ne definește și prin cultura noastră organizațională. Clarfon este o firmă verde. Este verde la propriu, adică… culoarea siglei este verde. Ne-am regândit imaginea astfel încât să ne asociem și cu elemente din natură: cu plante, cu copaci, cu flori… Adică pacientul găsește un cadru natural, nu unul rece, de birou, de office sau de cabinet medical învechit. Găsește un spațiu relaxant, apropiat și prietenos. Astfel, îl facem pe pacient să conștientizeze importanța auzului și importanța de a se bucura de viață. Pentru că, atunci când auzi și te bucuri de sunet, starea ta de spirit este una mai bună, pozitivă.
Cecilia Caragea: Mulțumim tare mult pentru toate aceste sfaturi și toate aceste explicații, pentru că, așa cum bine spuneați, mare parte dintre noi avem nevoie de explicații ca să înțelegem lucrurile. De ce se fac, cum se fac, când se fac și așa mai departe. Și, bineînțeles, vă dorim cât mai mulți pacienți protezați și copaci plantați!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Mulțumim! Vă invităm cu noi, să plantăm împreună copaci! Urmăriți-ne și o să vedeți o poveste frumoasă, povestea Clarfon „Un pacient protezat, un copac plantat!”
Emisiune realizată cu sprijinul Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111).


