Academia de Ayurveda – Influenta gusturilor asupra sanatatii
0Academia de Ayurveda – Influenta gusturilor asupra sanatatii
Proiect susținut de Ayurmed.
Invitat permanent: Doamna doctor Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda.
Realizator: Cecilia Caragea.
Cecilia Caragea: Stim cu totii ca, atunci cand suntem tristi, suparati, avem nevoie de putina ciocolata. In alte situatii, avem nevoie sa mancam ceva sarat sau acru! Asadar, fiecare dintre noi, in anumite momente, preferam un anume gust. Am inteles, insa, ca in Ayurveda este o intreaga teorie a gusturilor, pentru ca fiecare gust spune ceva despre noi si, mai mult, spun ceva despre noi gusturile pe care le alegem. In plus, gusturile pot fi utilizate pentru sanatatea noastra, pentru anumite tratamente. Discutam astazi acest subiect al gusturilor in Ayurveda cu doamna doctor Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda! In primul rand, cate gusturi exista in Ayurveda?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Ayurveda considera ca sunt sase gusturi. Deci noi regasim in alimentatia noastra sase gusturi, si anume: gustul dulce, gustul sarat, gustul acru, gustul picant, gustul amar si gustul astringent! Toate acestea sase reprezinta gusturile cu ajutorul carora noi putem sa ne echilibram, daca le folosim dupa anumite principii, starea de sanatate si fiinta.
Cecilia Caragea: Inteleg ca aceste gusturi putem sa le folosim ca sa ne echilibram! Asta inseamna ca noi, in mod natural, ar trebui sa stim de ce gusturi am avea nevoie?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, asa este! Cu ajutorul gusturilor, ne putem echilibra si chiar putem sa ne tratam anumite afectiuni, deoarece principiile dupa care remediile pe baza de plante sunt alese in Ayurveda le reprezinta gusturile pe care ele le au. Ar fi un criteriu foarte important gusturile pe care remediile le au… Apoi, exista si alte caracteristici care se adreseaza, aceste caracteristici ale plantelor, fiecaruia dintre etajele noastre constitutionale. Asa cum spuneam cu alta ocazie, in tipologia noastra avem trei tipare constitutionale – constitutia fizica, corpul fizic, partea structurata, tot cee ce inseamna organe, sistem, aparate, apoi avem constitutia dinamica, care defineste felul in care corpul nostru functioneaza, si avem constitutia psihomentala si emotionala. Aceste trei etaje constitutionale pot sa fie toate afectate in situatii de boala si, in momentul in care noi urmarim sa tratam o anumita boala cu un remediu pe baza de plante, trebuie sa stim cu ce aport vine acea planta pe fiecare dintre aceste etaje constitutionale.
Cecilia Caragea: Da, pentru ca noi am mai discutat si spuneam ca fiecare dintre noi s-ar incadra intr-o anume tipologie, intr-o anume Dosha – Kapha, Pitta si Vata. Si este vorba de cate o tipologie pe fiecare dintre aceste etaje!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Noi, cand am vorbit de aceste tipologii, le-am prezentat pe fiecare de sine statator tocmai ca sa putem sa le intelegem mai bine caracteristicile. In schimb, noi, de fapt, avem pe fiecare etaj constitutional o combinatie a celor trei Dosha-uri, combinatie care poate sa fie in proportii egale sau poate sa fie in proportii inegale. Deci exista o foarte mare varietate de combinatii de Dosha-uri care pot sa apara pe cele trei etaje constitutionale si, de asemenea, exista posibilitatea ca fiecare etaj sa aiba alta combinatie sau alta predominanta de Dosha-uri. In momentul acela, intr-adevar, lucrurile par, pentru o persoana neavizata, extrem de complicate, dar o persoana care cunoaste aceste notiuni, cu ajutorul catorva intrebari pe care le pune persoanei care i se adreseaza pentru o consultatie, poate sa isi dea seama care sunt perturbarile, de ce natura sunt sau care Dosha este perturbata in cazul problemei respective si cu ce remediu poate fi ea corectata.
Cecilia Caragea: Intr-adevar, pentru un profan, Ayurveda pare de o complexitate incredibila! Adica sa stii tu, la nivel psihomental, intre ce Doshe esti tu ca persoana, ce gusturi se recomanda… pentru ca am inteles ca gusturile actioneaza, in primul rand, la nivel psihomental!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Exact!
Cecilia Caragea: Este corect?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da!
Cecilia Caragea: Si, tocmai de aceea, atunci cand sunt trist, am nevoie de gustul dulce!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Asa este!
Cecilia Caragea: Pentru ca intre sentimente, senzatii, emotii si gusturi este o legatura foarte puternica!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, este! Neintamplator, in Ayurveda se foloseste aceeasi denumire sanscrita, Rasa, atat pentru denumirea gusturilor, cat si pentru denumirea emotiilor, ceea ce arata natura lor comuna. De fapt, ele au o aceeasi baza energetica, acelasi suport energetic, dar gustul actioneaza preponderent asupra trupului, pentru ca noi il percepem cu ajutorul organelor de simt, iar emotia corespunzatoare respectivului gust o percepem la nivel psihomental.
Cecilia Caragea: Asadar, gustul actioneaza, bineinteles, si asupra corpului nostru fizic, la nivelul lui structural, cat si la nivel psihomental!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Asa este!
Cecilia Caragea: Daca este sa luam pe rand gusturile, caror Doshe le corespunde fiecare gust si caror emotii?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, putem sa facem o asociere foarte buna intre gusturi si Dosha-uri, avand in vedere ca atat unele, cat si celelalte sunt caracterizate pe baza sistemului de calitati generale sau atribute care este folosit in Ayurveda. Si, in general, se foloseste pe baza a trei perechi de calitati pentru care fiecare dintre noi avem o reprezentare foarte clara. Si anume: perechea de calitati greu-usor – fiecare dintre noi avem reprezentarea a ceea ce este greu, ce este usor, da? Perechea de calitati uscat-umed-uleios si perechea de calitati fierbinte-rece. Asa cum am discutat cu alte ocazii, spuneam, la Dosha-uri, ca fiecare este caracterizata de una din reprezentatele acestor calitati, un reprezentant din fiecare pereche si una dintre calitatile respective era calitatea reprezentativa, adica pe care nu o gaseam si la celelalte Dosha-uri. Si spuneam atunci ca calitatea de greu este calitatea reprezentativa pentru Kapha, calitatea reprezentativa pentru Pitta este fierbinte, iar pentru Vata este calitatea de uscat. Intotdeauna, cand eu ma confrunt cu o stare de uscaciune, trebuie sa imi dau seama ca in fiinta mea Vata Dosha este prezenta probabil mai mult decat ar trebui, daca senzatia respectiva de uscaciune este deranjanta. In momentul in care ma confrunt cu o stare de greutate, de inertie, de lentoare, imi dau seama ca am un exces de Kapha, iar in momentul in care ma confrunt cu o stare de fierbinteala, poate chiar o febra, este in mod categoric un exces de Pitta.
Cecilia Caragea: Si atunci pot sa folosesc anumite gusturi ca sa echilibrez aceste dezechilibre!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Bineinteles! Pentru ca, la fel ca si Dosha-urile, si gusturile sunt caracterizate tot de aceste trei perechi de calitati, da? Nu o sa intru acum detalii ca sa prezint aceste calitati pentru fiecare gust, o sa spun doar cum putem sa folosim gusturile ca sa echilibram aceste perturbari care pot sa apara la nivelul Dosha-urilor. Dar vreau sa va spun ca exista o clasificare a gusturilor dupa mai multe criterii, si anume: aceste sase gusturi de care am pomenit – dulce, sarat, acru, amar, picant si astringent – pot sa fie impartite intr-o categorie de gusturi reci si gusturi fierbinti. La categoria gusturi reci avem gustul amar, gustul astringent si gustul dulce, la categoria gusturi fierbinti avem gustul picant, gustul acru si gustul sarat. Eu le-am si enumerat aici in ordinea descrescatoare a acestei calitati in functie de care noi le-am clasificat. De asemenea, avem gusturi usoare si gusturi grele, avem gusturi uscate si gusturi umed-uleioase!
Cecilia Caragea: Si, daca am putea sa spunem si acestea care ar fi, pentru ca, daca, de exemplu, suntem Kapha si avem o senzatie de greutate la un moment dat, am vrea sa stim ce gusturi sa alegem!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, bineinteles ca vom alege gusturi usoare! Daca, de exemplu, Kapha Dosha are caracteristica reprezentativa calitatea de greu, in momentul in care ea se dezechilibreaza in sens cantitativ, apare un exces de Kapha, adica un exces al calitatii de greu, al calitatii ei reprezentative. Asta inseamna ca o persoana care se confrunta cu aceasta situatie trebuie sa manance gusturile care au calitatea de usor si anume, gustul picant, gustul astringent si gustul acru. Deci, in momentul cand un Kapha sinte ca este greoi, el trebuie sa manance aceste gusturi care o sa il ajute datorita calitatii de usor pe care aceste gusturi o au sa echilibreze excesul de greu pe care el il are in structura. In mod analog, o persoana care se confrunta cu un exces de Pitta, care se manifesta prin calitatea de fierbinte in mod excesiv, adica o fierbinteala, o febra, in mod categoric aceasta persoana va trebui sa echilibreze acest exces de fierbinte cu calitatea complementara, calitatea de rece pe care o gasim in gustul amar, in gustul astringent si in gustul dulce. Deci, aceste trei gusturi sunt gusturile reci, gustul amar fiind cel mai rece dintre gusturi si neintamplator, in momentul in care avem probleme de sanatate care duc la perturbarea calitatii sangelui care devine fierbinte, care devine inflamat, vezi infectii, vezi inflamatii, patologie hepatica acuta, remediile pe care le luam in acel moment, au toate preponderent gust amar, pentru ca este gustul cel mai racoritor si cel mai echilibrant pentru excesul de fierbinte cu care noi ne confruntam in acel moment.
Cecilia Caragea: Puteti sa ne dati exemplu de un remediu amar si cand anume este recomandat?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Un remediu amar, de exemplu, un remediu ayurvedic, o planta binecunoscuta si folosita in Ayurveda este Margusa sau Neem-ul, Azadirachta indica denumirea ei latina, care este, neintamplator, o planta cu actiune purificatoare si antiinflamatoarre. Inflamatie inseamna fierbinteala, mai ales daca este vorba de o inflamatie acuta. Si, atunci, in momentul in care noi luam aceasta Margusa, aceasta planta, automat vom beneficia de acesta racorire, deci reducerea inflamatiei. Bineinteles ca acesta este criteriul ayurvedic dupa care noi alegem, pentru ca aceasta planta are, de asemenea, actiune antiinflmatoare prin componentele chimice pe care le are. Are actiune antibacteriana, antiinfectioasa… Adica noi venim si cu suportul fizic corect, respectiv compozitia in principii active care sa aiba aceasta actiune. Dar, din punct de vedere ayurvedic, exista si acest criteriu de alegere, mai ales ca noi putem foarte usor sa determinam caracteristicile gustative ale plantelor, gustandu-le. Plantele cresc in jurul nostru si, in momentul in care eu vreau sa stiu ce caracteristici are o planta, este suficient sa o iau, sa o bag in gura, sa o mestec, sa o tin putin sub limba si imediat imi dau seama. Deci am analizorul la purtator, cum s-ar spune, nu am nevoie de un laborator de analize care sa vina sa imi confirme mie aceste lucruri care in Ayurveda se studiaza si se cunosc.
Cecilia Caragea: Asadar, remediile recomandate sunt recomandate nu numai pentru actiunea lor biochimica, sa spunem asa, ci si pentru aportul lor de o alta natura. Vin cu un anumit energetism aceste plante, vin cu anumite gusturi. Dar, pentru a reveni la gusturi, exista si persoane Vata care mai uita de ele, uita sa manance si asa mai departe… si, atunci, inteleg ca ele ar avea nevoie de niste gusturi grele. Pentru ca vorbeam de gusturile usoare… au nevoie anumite persoane de gusturi grele care sa le mai aduca in aceasta lume?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Au nevoie de gusturi grele, dar un Vata, cand se dezechilibreaza, el se dezechilibreaza, in special, pe seama calitatii lui reprezentative, care este calitatea de uscat. Intr-adevar, cand o persoana se confrunta cu un exces de Vata, ea va resimti acest lucru prin exagerarea sau perceptia exagerata a calitatii de uscat. Se manifesta in fiinta ei aceasta calitate de uscat pentru ca aceasta este calitatea reprezentativa a lui Vata. Vreau sa fac, in schimb o precizare! Intotdeauna cand o Dosha se dezechilibreaza, vor avea de suferit si celelalte calitati ale ei, dar putem sa o recunoastem mai bine prin aceasta calitate reprezentativa, care este, oricum, prima afectata, da? Deci daca Vata este uscata, usoara si rece, automat si celelalte calitati ale ei, adica rece si usor, le vom simti amplificate. Dar reprezentativ ca sa pot sa recunosc excesul va fi acest exces de uscat, care mie imi da indiciul clar despre dezechilibrul lui Vata Dosha.
Cecilia Caragea: Adica exista persoane care, efectiv, incep sa se simta uscate! Cu pielea uscata, simt nevoia sa bea neaparat ceva pentru ca sunt foarte uscate?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Exact! Si sa-si dea cu crema sau cu ulei pe corp! Ei, dincolo de aceste ajustari exterioare, aceste persoane trebuie sa ia remedii care sa aiba gusturi care sa aiba aceasta calitate de umed-uleios si anume gustul sarat. De fapt, gustul sarat este gustul care echilibreaza cel mai bine excesul de Vata, pentru ca toate calitatile lui vin sa echilibreze toate calitatile lui Vata, si anume: gustul sarat este fierbinte, este greu si umed-uleios. In felul acesta, toate calitatile lui Vata, care sunt uscat, rece si usor, sunt echilibrate. Un alt gust umed-uleios este gustul dulce si un altul este gustul acru. Deci asta inseamna ca un Vata, cand este dezechilibrat, trebuie sa consume alimente si remedii care sa aiba gustul sarat, gustul dulce si gustul acru si, in felul acesta, el va reusi sa se echilibreze.
Cecilia Caragea: Si persoanele care se inscriu in celelalte tipologii – Kapha, respectiv Pitta – ce gusturi ar trebui sa prefere?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: In momentul in care ele vor sa isi pastreze starea de echilibru, am pomenit anterior de aspectele lor de dezechilibru, cu ce corectam un dezechilibru, deja in momentul acela trebuie sa mergem tintit pe anumite gusturi. Noi avem aceasta paleta de sase gusturi, ale caror energii se gasesc toate in fiinta noastra, dar in ponderi diferite si in functie de ponderea Doshe-lor pe care noi le avem in corp. In momentul in care noi, de exemplu, avem preponderenta in fiinta Kapha Dosha, automat noi avem si toate energiile gustative care ii sunt oarecum asociate ei, si anume… un Kapha, datorita calitatilor pe care le are (greu, rece si umed-uleios), are in fiinta lui prezente deja energia gustului dulce, energia gustului acru si energia gustului sarat, dar el, ca sa poata sa isi mentina starea de echilibru, trebuie sa aiba sau sa aduca o pondere corespunzatoare si a celorlalate trei gusturi. Si, atunci, daca el este o fiinta armonioasa, preferintele lui naturale gustative, preferinte naturale care vor reflecta starea lui de inteligenta naturala, il vor ghida catre alimente cu gust amar, cu gust astringent si cu gust picant, pentru ca acestea sunt gusturile care pe el il vor echilibra. Daca Kapha in discutie este dizarmonios si ignora nevoile energetice pe care le are si deficientele de energie datorita faptului ca anumite energii gustative nu sunt prezente, el va continua sa manance tot dulce sarat si acru, asa cum fac, de exemplu, persoanele Kapha care au un exces ponderal si care spun: „Eu nu ma pot abtine sa mananc cartofi prajiti, prajituri, inghetata” s.a.m.d. Desi este constient ca nu ii face bine… nu intelege. Probabil, in momentul in care ar intelege necesitatea sa-si echilibreze din punct de vedere energetic fiinta si cu energiile celorlalte gusturi, ar fi probabil mai motivat sa faca aceste transformari. Iar aceste lucruri sunt valabile si la celelalte Dosha-uri. Si o sa dau exemple, ca sa fie foarte clar. In situatia in care avem un Pitta Dosha armonios, in fiinta lui sunt deja prezente energia gustului picant, energia gustului acru si energia gustului sarat. In mod natural, ca sa isi mentina starea de echilibru, aceasta fiinta de tip Pitta ar trebui sa fie atenta sa aduca in alimentatie preponderent, deci nu neglijam gusturile deja prezente, dar ele nu vor fi preponderente. Preponderente vor fi lucrurile care au pondere mai mica, si anume, in cazul lui Pitta, gustul amar, gustul astringent si gustul dulce. In momentul in care un Pitta este dizarmonios, el nu va tine cont de aceste nevoi si va continua sa manance picant, acru si sarat, adica gusturile fierbinti care pe el il vor dezechilibra. Stiu ca pare putin complicat, dar, in momentul in care le punem pe hartie si le asezam, este usor sa ne dam seama. Iar, asa cum spuneam, la Vata Dosha, care are in structura lui prezenta energia gustului amar, energia gustului picant si energia gustului astringent, el trebuie sa opteze, ca sa isi pastreze starea de echilibru pentru remediile sarate, pentru remdiile dulci si pentru remediile acre sau pentru aceste gusturi. Pentru ca, daca el va continua, dezechilibrat fiind, sa manance astringent, amar si picant, o sa se usuce pe picioare la modul propriu si la modul figurat!
Cecilia Caragea: Am inteles ca in India chiar exista restaurante unde se prepara mancare conform unor retete ayurvedice, conform unei bucatarii ayurvedice… Si am inteles ca, acolo, uneori, bucatarul iese, se uita la persoana care a comandat ceva anume si intervine in reteta si ii da persoanei respective ceea ce are persoana respectiva nevoie. Si toate persoanele care mananca in restaurante ayurvedice spun ca dupa aceea se simt foarte bine, chiar daca nu au primit ceea ce au cerut ei, se simt foarte bine si sunt dispusi sa plateasca ceva mai mult ca sa li se dea nu ceea ce au cerut ei, ci ceea ce au nevoie!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, asta, intr-adevar, ar fi un lucru extraordinar si asta ar trebui sa facem fiecare dintre noi in momentul in care ne cunoastem tipologia constitutionala si in momentul in care stim, pe baza acestei cunoasteri, cu ce gusturi ne putem echilibra fiinta din punct de vedere energetic, astfel incat sa ne simtim foarte bine, sa facem un efort digestiv minim si sa nu ne imbolnavim.
Cecilia Caragea: Inteleg, asadar, ca primele recomandari pe care le-ati face cuiva care ar veni la dumneavoastra la cabinet si ar cere o analiza din punct de vedere ayurvedic ar fi, in primul rand, niste recomandari alimentare – ce gusturi sa aleaga, ce gusturi sa prefere si sa se tina de un anume regim, pentru ca astfel ar preveni o serie intreaga de afectiuni… Si abia apoi am ajunge la remedii ayurvedice!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, e adevarat. Intotdeauna, pacientul, cand vine in cabinet pentru o asemenea discutie de determinare a tipului constitutional, primeste si indicatiile corespunzatoare referitoare la alimentatie si, in special, la gusturile pe care trebuie sa le prefere in alimentatie, pentru ca, intr-adevar, asta reprezinta baza mentinerii starii lui de echilibru.
Cecilia Caragea: Asadar, in baza unei consultatii, dumneavoastra ati putea sa ii spuneti unei persoane din ce tipologie face parte si, mai mult, sa vedeti daca este o persoana echilibrata sau dezechilibrata si sa-i spuneti ce gusturi ar trebui sa prefere si cum anume sa se corecteze, sa se reechilibreze!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, sigur ca da!
Cecilia Caragea: Si inteleg pacientii ce au de facut?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, pentru ca urmaresc sa le explic pe limba lor si, in momentul in care le dau exemple potrivite, imediat isi dau seama, pentru ca cunosc alimente… Adica nu le fac recomandari de alimente care nu le sunt accesibile sau pe care nu le pot gasi. Si, in felul acesta, spun: „Da, am cateodata tendinta sa prefer sa mananc…, dar nu mi-am dat seama de ce!” In momentul in care el si intelege motivul pentru care prefera un anumit aliment sau un anumit gust, deja sunt primele demersuri de autocunoastere din aceasta perspectiva, din acest punct de vedere!
Cecilia Caragea: Si, in acest fel, ii ajutati ca sa nu ajunga sa aiba o serie intreaga de afectiuni la care ar fi predispusi!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Bineinteles, pentru ca, in momentul in care noi mancam alimentele care au gusturi care aduc energia care deja exista in fiinta noastra, nu facem decat sa declansam anumite excese, sa declansam manifestarea excesiva a calitatii care caracterizeaza gustul respectiv. Acest lucru ne poate duce la imbolnavire, pentru ca calitatea respectiva, pe care noi o aducem excedentar sau in surplus cu ajutorul gustului respectiv, o sa aiba actiune exact pe Dosha care are acea calitate si pe care vine sa o perturbe. Este normal!
Cecilia Caragea: Deci un cumul de energii dintr-un anume tip nu ne face bine!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Bineinteles ca nu! Deci noi trebuie sa avem in mod echilibrat si potrivit structurii noastre constitutionale energia acestor gusturi in alimentele pe care le consumam!
Cecilia Caragea: Si spuneati ca noi alegem cate un aliment sau alt aliment in functie de structura noastra! Daca suntem echilibrati sau dezechilibrati, uneori, din nefericire, alegem gusturile si in functie de emotiile pe care le traim. Si ca ar exista o concordanta intre gusturi si emotii…
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Exista o foarte mare concordanta intre gusturi si emotii, pentru ca, asa cum spuneam, ele avand la baza acelasi tip de energie, intotdeauna un anumit gust o sa ne determine o anumita emotie. Dar conteaza si suportul material care vehiculeaza gustul respectiv si conteaza, de asemenea, si modalitatea in care eu percep, si tendinta fundamentala care exista la nivelul mintii mele. Sa spunem, calitatea mintii mele si felul in care eu gandesc. E putin mai complicat de explicat acest lucru, dar intotdeauna noi alegem in functie de un anumit gust sau un anumit aliment, in functie de o deficienta energetica si in functie de starea noastra mentala. Asta este categoric!
Cecilia Caragea: Am pus aceasta intrebare deoarece, in ultima vreme, tot mai multa lume vrea ceva dulce: „Vreau ceva dulce!” De dimineata pana seara, copii, adulti, varstnici vor ceva dulce! Poate e ceva dezechilbrat in felul in care ne traim noi viata daca suntem atat de ahtiati dupa dulce! Ce inseamna asta?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: In primul rand, dulcele aduce energie! Deci, daca stilul de viata pe care noi il avem este un stil care ne consuma foarte multa energie, in mod categoric vom avea nevoie de aceasta energie. In al doilea rand, din punct de vedere emotional, gustul dulce ne da o stare de bine, o stare de satisfactie, o stare de fericire, o stare de multumire!
Cecilia Caragea: De liniste!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: De liniste, da, dar, asa cum spuneam, conteaza suportul material care vehiculeaza si conteaza si felul in care eu prelucrez energia pe care am primit-o prin respectivul suport material.
Cecilia Caragea: Inteleg, asadar, ca fiecarui gust ii corespunde o emotie si, atunci, noi putem sa ajungem sa ne controlam si emotiile in functie de gusturile pe care le alegem! Sau sa ni le ajustam cumva?
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, sigur ca da!
Cecilia Caragea: Este foarte interesant si, cu siguranta, vrem sa aflam asa ceva, cum sa ajungem la aceasta performanta, asa ca urmatorul nostru subiect, cu siguranta, va fi acesta!
Dr. Carla Fabian, medic specialist in fitoterapie si Ayurveda: Da, cu mare drag!
Cecilia Caragea: Va multumim!
Cecilia Caragea: Asa cum v-am obisnuit, va invitam si la concursul emisiunii Academia de Ayurveda! Cinci dintre dumneavoastra vor putea castiga cate un set de produse de la Ayurmed! Fiecare set contine o cutie de Margusa si o cutie de Trifyla! Iata ce trebuie sa faceti ca sa participati la concursul nostru: la prezenta emisiune online, va invitam sa inserati un comentariu cu textul – „Detoxifiere si echilibru cu Ayurmed” – si, peste trei zile de la prezenta postare, vom extrage la sorti cei cinci castigatori! Noi va multumim si va asteptam in continuare alaturi de noi in seria de emisiuni Academia de Ayurveda, sustinuta de Ayurmed!