Arena Invingatorilor – Leonard Radutz, antreprenor si fondator VIVANATURA
0Arena Învingătorilor – Leonard Rădutz, antreprenor și fondator VIVANATURA
Invitat: Leonard Rădutz, fondator VIVANATURA (www.vivanatura.ro, 0751.078.171)
Realizator: Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Suntem în Arena Învingătorilor și stăm de vorbă cu domnul Leonard Rădutz, creatorul brandului VIVANATURA. Înainte de toate, cum v-ați gândit să creați un asemenea brand din domeniul sănătății și frumuseții?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Am lucrat și la stat, și în privat… Și mi se părea că locul de muncă e ceva tensionat. Îmi plăcea să muncesc, dar mi se părea că locul de muncă este ceva care îți afectează viața. Și m-am gândit… bun, atunci, o să-l fac eu! Am căutat să creez un loc de muncă, și pentru mine, și pentru alții, în care să-ți placă să muncești. Și, dacă era vorba să-mi placă, m-am gândit la ceva care face bine oamenilor. Să fac ceva în care, zi de zi, să nu mă gândesc neapărat cum să fac bani, să mă gândesc, zi de zi, cum să fac ceva care ajută. Să schimb direcția preocupării, să am o viață în care să mă ocup să ajut. Și-atunci, prima zonă în care m-am orientat a fost zona înțelepciunii populare, care ne aduce sănătate. Mi s-a părut un filon de aur. Și, pe vremea aceea, domnul Ovidiu Bojor era un reper, dânsul era un reper. Am căutat multe soluții, am fost chiar și la Facultatea de Farmaceutică, să vorbesc cu profesorii de acolo, am fost și la Agenția Națională a Medicamentului, să văd cum aș putea să aduc naturalul în mijlocul preocupărilor consumatorului român. Era foarte greu… Până la urmă, am început cu cosmeticele.
Cecilia Caragea: Și în ce an ați fondat compania?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: În 1996. Deci nu chiar la Revoluție, dar, oricum, compania aceasta, VIVANATURA, este de mult. Și și-a onorat toate obligațiile și… a muncit până acum, pentru a face bine!
Cecilia Caragea: Și ați început cu partea de cosmetice, de cosmetice cu ingrediente naturale.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da!
Cecilia Caragea: Ce fel de cosmetice, concret?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Am găsit soluții pentru creme care susțin tenul, care produc regenerare. Am găsit soluții pentru paste de dinți cu argilă. Asta a fost! Și am căutat în România și am găsit zăcăminte românești, valoroase… Aici ne-a ajutat Agenția Națională de Resurse Minerale, pentru că ne-a oferit multe date. Nu știam… am simțit că m-a ajutat aici… Am căutat în zăcămintele din România și am găsit zăcăminte cu o variantă de argilă foarte valoroasă.
Cecilia Caragea: Spuneați că pastele de dinți au fost printre primele produse care v-au făcut cunoscut, să spunem așa. Pastele de dinți, pe lângă faptul că au acest ingredient, argila, ce alte ingrediente au?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Principalele alte ingrediente decât argilă sunt plantele. Asta conțin ele, argilă și plante. Multe extracte din plante. Iar pentru asta am căutat… noi ne-am făcut multe din utilajele noastre, la început, ni le-am făcut singuri sau măcar le-am conceput singuri. Am găsit o tehnologie specială pentru a face extracte din plante mai ușor. E un lucru de care cu toții avem nevoie, cum să facem să extragem din plante, să extragem repede, să extragem bine, să extragem și ceea ce este greu de extras… Pentru că sunt ingrediente care ies greu din plantă, ca să le putem pune noi într-un extract.
Cecilia Caragea: Foarte interesant! Și spuneați că ați conceput aceste utilaje și apoi presupun că le-ați produs… cu ajutorul cui?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Am găsit un „Minitehnicus”, o firmă românească care, înainte, făcea service pentru companii farmaceutice românești și care am văzut că are foarte mult curaj. Uneori mai și greșesc, dar, oricum, le iese, până la urmă. Și fac utilaje bune. Se numește Degrize. Mi-e foarte drag de oamenii aceștia. Sunt niște români deștepți, care pot să înțeleagă ce le spui, din punct de vedere tehnic, și să și pună în practică. Chiar le doresc mult succes… și cred că, oricum, au, pentru că… această disponibilitate este rară, nici în străinătate nu găsești așa o disponibilitate a cuiva care să poată ataca orice domeniu tehnic, orice nevoie tehnică și să o împlinească. Sunt foarte buni!
Cecilia Caragea: Da, trebuie să stea de vorbă, ca să afle ce au de făcut. Și adevărul este că este mult mai simplu să faci ceva pe bandă rulantă, să reproduci ceva decât să creezi ceva. Dar înțeleg că ați avut norocul, să spunem, să dați de niște oameni care v-au ascultat… lucrurile de care aveați nevoie, toate explicațiile de rigoare și au produs utilajele de care aveați nevoie. Dar materia primă, plantele… de unde le luați?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Luăm plante chiar și din flora spontană a României. Și asta a contat. Arnica, de exemplu, este o plantă endemică, este o plantă care crește în puține zone și una dintre aceste puține zone este România. Am constatat că… noi doream să cumpărăm arnică de la culegătorii spontani și nu mai găseam, pentru că anumiți cumpărători italieni au cumpărat toată arnica românească, deoarece nu se găsește în altă parte! Și a trebuit să intervenim, să vedem cum ne descurcăm, ca să avem și noi parte de darurile țării noastre. Și să putem să facem un lucru bun. Pentru că arnica are un efect foarte bun pentru articulații, pentru reumatism și o folosim în crema noastră de masaj încălzitor pentru articulații, crema Lyber.
Cecilia Caragea: Asta este una din problemele României, că noi exportăm, în mare parte, materie primă, plante medicinale, miere și așa mai departe, pe când ar fi bine ca măcar o parte din această materie primă să o păstrăm în țară și să o prelucrăm noi, să venim noi cu rețete. Pentru că avem rețete de calitate!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, avem rețete de calitate!
Cecilia Caragea: Ce vă face pe dumneavoastră personal să continuați pe acest drum al antreprenoriatului?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Aș putea să spun… cine știe… poate curajul! Am fost contactați de un fond de investiții străin, ca să ne cumpere brandul și firma. Am aflat că și alți colegi de-ai noștri, alte firme care au același obiectiv au fost și ele contactate. Unii au răspuns cu „Da” și au zis: „Da! Noi preferăm banii și mergem cu ei!”
Cecilia Caragea: Au obosit, poate.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Pot să vă spun nume mari românești, care au ajuns mari și care au fost vândute. Recunosc că m-am gândit… sper să nu ajung la concluzia că am greșit. Am spus… păi, dacă ei cumpără și le trebuie, înseamnă că este bun. Dacă este bun, de ce să vând? Să caut să-i dau eu valoare! De ce românul să nu facă și să facă străinul? Nu că ar avea vreun defect străinul, dar de ce să nu facă românul? Așa că, deocamdată, continuăm. Asta nu înseamnă că este ușor. Legislația este tot mai dificilă… Vedeți, noi, în România, am beneficiat de forța de muncă… cândva, foarte ieftină, apoi ceva mai ieftină decât în restul comunității europene. Cu vremea, acest avantaj tinde către zero. Sigur că eu vreau ca oamenii să câștige, eu vreau ca lucrătorii mei să câștige, cu adevărat… nu e o luptă de clasă între mine și angajații mei, ci o legătură de prietenie, eu așa o doresc… Sigur, există o evoluție a salariilor, ceea ce este bine. Și noi trebuie, în același timp, să muncim foarte mult ca să ne îmbunătățim productivitatea, deci să avem o productivitate comparabilă cu a celor din Vest. Plus marketingul. Vă dați seama că, în domeniul marketingului, colegii noștri din Vest au o experiență gigantică. Ei se pricep foarte bine. Și mai ales au prioritate în canalele de distribuție. Ca să reușești să vinzi ceva într-un hypermarket, trebuie să faci față unor condiții draconice. Și, după ce faci față, nu este suficient…
Cecilia Caragea: Da, este destul de greu pentru un producător român să ajungă în supermarketuri, pentru că sunt diferite costuri. Dar online-ul poate să reprezinte o direcție de dezvoltare bună pentru antreprenorii români.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Pentru a răspunde necesităților, cumva firești, pe care le cere distribuția într-un hypermarket, trebuie să ai stocuri mari. Pentru că, dacă nu livrezi întotdeauna la timp, ai penalități, care sunt usturătoare. Și asta e încă o condiție. Accesul la capital, accesul la finanțare este posibil, dar este mult mai greu pentru firmele românești, cu costuri mult mai mari. Costuri care fac diferența, care fac o discriminare. Adică firmele străine vin cu taxe foarte mici și cu dobânzi foarte mici de la băncile lor, din Austria, Germania, Franța, iar firmele românești au cele mai mari dobânzi din Europa. Acest lucru se simte. După o vreme, se simte.
Cecilia Caragea: Dar, știți cum e, supermarketurile au o politică… care se ghidează și după solicitările consumatorilor. Credeți, cumva, că publicul de la noi este dispus să cumpere un produs românesc mai scump sau publicul de la noi este dispus să dea mai mulți bani pentru un produs franțuzesc, italienesc… Pentru că s-ar putea ca și publicul nostru să fie dispus să de mai mulți bani pe produsele străine.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Desigur! Întotdeauna, lucrul acesta a existat, produsul străin să aibă o aură în plus, pentru că este străin. Dar există și oameni care apreciază produsele românești.
Cecilia Caragea: Să sperăm că din ce în ce mai mulți vor fi dispuși să plătească pentru produse românești de calitate!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, să sperăm!
Cecilia Caragea: E loc de mult mai bine aici, nu?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Sunt oameni care își doresc să plătească… calitatea românească!
Cecilia Caragea: Apropo de produsele românești, spuneați că ați încercat să valorificați rețetele noastre tradiționale și să produceți cosmetice terapeutice, pentru durerile de spate, pentru durerile musculare… Care sunt cele mai vândute produse din această gamă de cosmetică terapeutică și cum sunt ele primite de publicul actual, modern?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: La început, produsele noastre nu aveau prețul pe care îl meritau. Noi ceream mai puțini bani, pentru că aveam o îndoială, așa, că oamenii ar aprecia produsele românești. Între timp, am schimbat perspectiva, am spus: punem în produse tot ce știm că este bun, natural și bun, și, în final, ne uităm cât ne-a costat ce am pus acolo și cerem prețul necesar. Uite, atât costă ceea ce am făcut! Pentru reumatism, pentru dureri, pentru articulații… E o cerere foarte mare, în România e o cerere foarte mare. Mulți oameni au probleme în acest sens. Mi-am adus aminte cum bunica folosea gazul, petrolul lampant, atunci când o durea glezna sau genunchiul. Și se masa chiar cu petrol, cu gazul de la sobă, pe care-l foloseam pentru foc. Între timp, am găsit fracții mai rafinate din petrol, fracții speciale, care sunt și permise pentru a fi folosite în cosmetică și care ne-au ajutat să facem produse uluitoare, pentru mine, uluitoare. Una este crema aceasta pentru masaj încălzitor, pe care o folosim pentru spate, pentru articulații. Și crema împotriva căderii părului, cu petrol. Aceste două creme… începând de aici, de la înțelepciunea bunicii, au ajuns la o eficiență deosebită. De exemplu, pentru, spuneam, masaj pentru spate și articulații, am găsit în înțelepciunea populară, în multe direcții, de exemplu, uleiul de muștar. Uleiul de muștar, extras printr-o metodă specială… Un producător român, aici am găsit un producător român, un „Minitehnicus” și el, care și-a făcut utilajele singur și care e un om atât de modest și atât de bun și caută să facă lucrurile bine. La el am găsit ulei de muștar foarte, foarte bun. Uleiul de cătină, tot de la el. Iarăși, cătina este o bogăție a României, o mare bogăție a României. În crema aceasta pentru masaj încălzitor avem extracte din 44 de plante. Gândiți-vă, câtă muncă numai să le aduni, numai să ai documente pentru 44 de plante, că de adunat le aduni, dar trebuie să fie și oficial… Și apoi să faci extract din 44 de plante, într-un mod în care să aibă sens, nu să te prefaci că ai pus acolo și că a ieșit. Adică a trebuit să extragem principiile active și să avem eficiență. Și ne-a ieșit! Nu știam cât de bun este produsul, până când foarte mulți oameni au fost entuziasmați și au zis: „Ați făcut ceva nemaipomenit! Unde e? Dă-o încoace! Eu am nevoie și pentru bunica, și pentru străbunica..”
Cecilia Caragea: La un moment dat, majoritatea dintre noi ajungem să avem dureri de spate, de genunchi…
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Dar o chestie foarte tare a fost și descoperirea aceasta cu crema împotriva căderii părului. Și ce am descoperit? Un produs făcut după o rețetă veche, și a bunicii, și a petroliștilor. Am completat apoi cu experiența… chiar a petroliștilor, care lucrau în petrol. A ajuns să fie atât de eficientă, încât efectele se văd de la prima utilizare. Deci nu… știți cum se zice: „Lasă, n-ai luat destul produsul, mai folosește tu 6 luni și după aceea… Plus că n-ai zâmbit la cer suficient de mult ca să aibă efect…” Nu, aici, într-o săptămână vezi efectul! Rețeta petroliștilor mai conținea și ulei de măsline, conținea și ulei de ricin. Și petrolul acesta, care era și binecuvântare, și blestem pentru ei, uite, aici a fost o binecuvântare!
Cecilia Caragea: Deci ați apelat la anumite ingrediente cunoscute, recunoscute pentru efectele lor și le-ați combinat astfel încât să ieșiți cu niște produse care nici nu miros a petrol. Pentru că, mai demult, îmi amintesc și eu că, pe vremuri, atunci când te dădeai pe cap cu petrol, cum făcea bunica, mirosea.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, e adevărat. Totuși, puțin miros de petrol există, dacă folosim produsul, crema împotriva căderii părului. Dar eu zic că merită acest mic neajuns, pentru că se petrece nu numai faptul că, în majoritatea cazurilor, viteza de cădere a părului scade… sau viteza anormală de cădere a părului, pentru că, în cazul oricărui om, niște fire de păr cad, e chiar necesar… am văzut că se petrece chiar și situația în care apar sau reapar fire noi.
Cecilia Caragea: Și-apoi, plecând de la succesul acestei creme împotriva căderii părului, ați dezvoltat o întreagă gamă pentru îngrijirea părului: șampoane, balsamuri…
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Eu n-aș spune succes. În afaceri, succesul înseamnă că se vinde foarte mult, nu că e un lucru bun, ci că se vinde foarte mult. Am văzut multe lucruri care conțineau mai nimic ca activ și care aveau preț mare și care se vindeau bine! Aveau succes, ele aveau succes. Această cremă are succes din perspectiva faptului că e, într-adevăr, bună. Dar poate vom reuși să o facem cunoscută.
Cecilia Caragea: Deci credeți că există mult loc de creștere în privința acestui produs, să se vândă mult mai bine.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, există mult loc de creștere. Deși obiectivul meu, poate părea straniu, obiectivul meu este să ajut oamenii, adică există mult loc de a face bine. Odată, facerea binelui… poate mai puțin decât în cazul oamenilor care sunt preocupați doar de bani… o să apară și banii, așa gândesc eu.
Cecilia Caragea: Dar să revenim la produsele create de dumneavoastră. Știu că ați elaborat mai multe șampoane, mai multe balsamuri de păr…
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, odată ce am pornit pe acest drum, a fost suficient să insistăm. Vorbeam cu furnizorii și spuneam: „Noi vrem natural. Noi vrem ingrediente naturale.” O provocare a fost să găsim soluții pentru șampoane și pentru balsamuri de păr. Și am căutat, la început, cu extracte directe din plante. Aveau o anumită eficiență, dar nu suficientă. Între timp, am reușit, am găsit extracte și substanțe de origine naturală suficient de bune. Da, am găsit extracte naturale care ajută la sănătatea părului, care fac părul mai gros, mai sănătos, mai rezistent, să nu i se rupă vârfurile, să nu fie afectate. Și sunt încântat, în unele situații, chiar sunt încântat de ce produc aceste balsamuri și șampoane și mai ales de ce produce crema de păr asupra firului de păr.
Cecilia Caragea: Și știu că în continuare vă dezvoltați cu noi și noi produse în gamele deja existente.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, am căutat o aplicație bună pentru proprietățile de regenerare ale argilei. Și am găsit. Facem pastă de dinți cu argilă.
Cecilia Caragea: Și are un gust mai aparte, mai ciudat această pastă de dinți cu argilă?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, are un gust mai aparte, mai ciudat, dar acest gust corespunde curățeniei. Argila este chiar un antiseptic natural, un ușor antiseptic natural. Această proprietate este foarte specială și ne ajută în multe cazuri. Absoarbe mirosurile. Iarăși, un avantaj pentru igiena bucală. Dar cel mai mare avantaj este faptul că argila regenerează țesutul cu care vine în contact. În plus, am folosit, pe lângă multe extracte din plante, și propolis. Propolisul este o comoară în direcția asta. Și sunt convins că nu numai argila, ci și propolisul ajută la eficiența pastei de dinți Parodontik.
Cecilia Caragea: Da, propolisul este, într-adevăr, o minunăție a naturii. Și chiar există studii despre acest ingredient. Așadar, vreți în continuare să duceți mai departe acest business, să creați produse de calitate și să încercați, ținând cont de toate dificultățile, să ajungeți cu ele în piață la publicul românesc.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da. Formația mea este o formație inginerească. Am lucrat în industrie și am crezut că acesta este atuul meu, faptul că am cunoștințe tehnice din mai multe domenii, că pot să atac perspectiva tehnică și de ingeniozitate, dar am constatat că este nevoie mai ales de foarte abilități de marketing și comerciale. Și am făcut foarte multe greșeli. Am învățat din greșeli, sper, îmi doresc din tot sufletul să fi învățat din greșeli. Și apoi am și studiat, am studiat… M-a costat timp și bani… pierduți, nu pe învățătură, ci pe greșeli.
Cecilia Caragea: Până la urmă, învățăm din greșelile noastre.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da. Nu aș putea spune că acum sunt, într-adevăr, bun, pentru că… cei din Vest, concurenții noștri, vin cu specialiști formați în mult timp, cu o știință care deja este clară pentru ei. Și aplică… metode pe care le-au aplicat în altă parte le aplică și în România. Noi trebuie să ne adaptăm, există mult know-how în direcția asta. Și, până la urmă, ce înseamnă, de fapt, un brand? Un brand este, în primul rând, marketingul asociat. Din păcate. Aș fi sperat ca un brand să însemne, în primul rând, calitatea produsului sau serviciului pe care îl oferă.
Cecilia Caragea: Bine, până la urmă, brandul este ceea ce crede consumatorul, ceea ce știe consumatorul despre lucrurile respective, despre produsele sau serviciile respective. Pentru că brandul este în inima și în mintea consumatorului. Tu trebuie să te faci cunoscut. Există foarte multe firme care produc, știu să producă, dar trebuie să și vândă și să comunice.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, trebuie să te faci cunoscut, dar nu e suficient. Trebuie să te faci cunoscut într-un anumit fel.
Cecilia Caragea: Corect!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Dacă greșești felul, degeaba te faci cunoscut. Adică pierzi banii, îi arunci pe fereastră. Pentru că nu vor produce efectul. Aici este o știință foarte profundă și delicată. Ei, încă luptăm în direcția asta. Am făcut și cursuri, desigur. Nu se poate fără să înveți. Cine crede că merge fără să învețe sigur o să aibă erori. E nevoie de intuiție, e nevoie de o inspirație și de o înclinație către asta… Îmi aduc aminte de Lumânăraru din „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, care era un foarte bun om de afaceri, deși nu știa să scrie și să citească. Dar nu mai e suficient! Ai nevoie de ce știa Lumânăraru, dar trebuie să înveți foarte mult.
Cecilia Caragea: Într-adevăr, poți să evoluezi, poți să mergi înainte, însă doar cu o bază foarte solidă de cunoștințe. Știți cum se spune, că soarta îi ajută pe cei care sunt, totuși, pregătiți. Și că marile descoperiri se fac uneori întâmplător. Da, dar tu trebuie să ai capacitatea să vezi acea întâmplare, să vezi acele conexiuni!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Un miracol poate să apară prin vocea multor oameni din jurul tău. Și, dacă ești orgolios sau dacă ignori, poți să pierzi comori care sunt lângă tine… Asta e o altă provocare pentru oricine, nu doar pentru un om care se străduiește să crească un brand din nimic. Să ne aducem aminte cum Nokia, cu oameni deștepți și bine plătiți… au luat decizii groaznice, care i-au adus în situația de a ajunge de pe primul loc în telefonie… la niciun loc!
Cecilia Caragea: Au mizat greșit, la un moment dat.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Deși erau cu biletul câștigător în mână, l-au pierdut!
Cecilia Caragea: Într-adevăr, trebuie să fii întotdeauna pe fază, să ții pasul cu tot ce se întâmplă și să ai inspirație.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Doamna Cecilia, vă mulțumesc pentru această mână întinsă, că m-ați întrebat de aceste lucruri și ați făcut emisiunea. Eu vă spun că m-a pus și pe gânduri, adică m-a pus să reflectez mai mult. Chiar dacă pare că vă spuneam lucruri pe care le știam de dinainte, faptul că am vorbit cu dumneavoastră m-a făcut să mă gândesc mai mult la anumite lucruri. Și poate și de aici vor ieși niște idei mai bune.
Cecilia Caragea: Vă mulțumesc tare mult și… mult succes!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Și dumneavoastră!
Cecilia Caragea: Mulțumesc!