Arena Invingatorilor – Sorin Preda, GENTLEMEN’S CORNER
0De vorba cu Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner
www.gentlemenscorner.ro
www.facebook.com/GentlemensCorner/
Comenzi: tel. 021.310.70.43, 0729.90.79.34
Cecilia Caragea: Astazi, in lumea in care traim, imaginea devine din ce in ce mai importanta, iar vestimentatia este esentiala pentru imaginea pe care vrem sa ne-o construim. Astazi, vrem sa le fim de ajutor domnilor, asa ca stam de vorba cu domnul Sorin Preda, care a pus bazele unei afaceri pentru barbatii care-si doresc sa fie eleganti – Gentlemen’s Corner! As vrea sa va intreb, inainte de toate, cum v-a venit aceasta idee si cand?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Bine ati venit, in primul rand! Asa ne adresam tuturor clientilor si oaspetilor nostri! Ideea a venit acum opt ani, in 2009, in plina criza economica, atunci cand am avut un capital si am stat sa ne gandim, efectiv, ce afacere vrem sa pornim. Am studiat piata, o studiasem de cam un an inainte… deci inceperea unei afaceri inseamna intotdeauna studiul pietei! Am observat o lipsa a unei idei de tip Gentlemen’s Corner, ceva adresat unui barbat elegant, unui barbat care stie ce isi doreste, care se respecta, care nu se desfasoara intr-un mall, ci se desfasoara intr-un loc mai intim, intr-o vila interbelica, intr-un alt mediu, destinat unor oameni care isi doresc mai mult decat au!
Cecilia Caragea: Suntem in showroom-ul Gentlemen’s Corner, situat pe bulevardul Dacia nr. 119, ca sa precizam exact unde ne gasim, in acest loc superb… unde pot sa vina cei interesati cu o programare prealabila sau pot sa vina pur si simplu! Ii primiti si fara programare?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Ii primim si fara programare, dar intotdeauna am insistat asupra programarii, mai ales in ziua de sambata, care este cea mai aglomerata zi pentru noi. Spatiul a fost gandit exact pentru oamenii care isi doresc altceva. Altceva fata de aglomeratia unui mall, altceva fata de nestiinta unor asa-zisi consilieri, ceva pentru sufletul tau!
Cecilia Caragea: Presupun ca alocati destul de mult timp fiecarui client care va trece pragul. Cam care este media timpului pe care il alocati unui client?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Esenta Gentlemen’s Corner este calitatea! Calitatea la un pret corect. De aceea, noi alocam mult timp unui client. De fapt, nu stiu daca am calculat vreodata timpul alocat, dar va spun sincer ca este mare. Se sta de la o ora, la doua ore, la trei ore, niciodata nu am spus: “Gata, am stat destul, ne oprim aici!”… sa incercam sa finalizam o vanzare! Nu, se sta cat este necesar, cat se simte bine clientul, de fapt!
Cecilia Caragea: Si pana este convins ca si-a ales tinuta dorita!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Da, exact! Asta este esenta discutiei! Sa intelegem ce isi doreste, sa ii venim in intampinare cu sfaturi, cu informatii noi, sa educam intr-un fel piata si sa-i oferim cea mai buna solutie, atat din punct de vedere al calitatii, cat si al banilor!
Cecilia Caragea: Clientii cam ce profil au?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Clientii sunt din diverse medii sociale, avem clienti liber profesionisti, detinatori de afaceri, medici, avocati, dar si oameni care isi doresc ceva mai mult, isi doresc un costum bun, isi doresc o consiliere adecvata! Nu am facut niciodata o diferentiere in functie de banii lor, de nivelul lor de cultura sau educatie sau social. Incercam sa fim profesionisti, il tratam pe oricare client ca pe un magnat al petrolului.
Cecilia Caragea: Dar care este raportarea barbatilor fata de costumul clasic? Asta m-ar interesa foarte mult, pentru ca stiu ca multi spun: „Prefer sa fiu comod, sunt prea incorsetat”!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Bine, e un trend mondial, sa zic, care se indreapta spre haine lejere, haine cat mai usor de purtat… Costumul a scazut in acceptare, in folosinta, dar ramane totusi o piesa importanta in garderoba unui barbat care se doreste elegant, care are intalniri de afaceri…
Cecilia Caragea: Sau care, daca este angajat undeva, intr-o corporatie, vrea sa avanseze, pana la urma!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Exact! Noi spunem: „Imbraca-te pentru succes!“ Nu poti sa ignori aceasta latura a hainelor in evolutia ta sociala sau evolutia spre succes!
Cecilia Caragea: Si nu poti sa ignori niste norme sociale, pana la urma! Adica te imbraci in hanorac cand te duci la munte, in week-end, dar in rest…
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Corect! Lejeritatea hainelor nu inseamna neaparat streetwear sau… “pun un tricou in orice conditie, ca ma simt lejer”! Nu despre asta e vorba. Lejeritate inseamna si o anumita constructie a hainelor, in special sacou, pantaloni, noi materiale, noi tehnologii, un anumit stil mai lejer, poate disparitia cravatei, intr-un anume fel, culori mai intense, dar nu inseamna renuntarea la traditie. Noi, la Gentlemen’s Corner, imbinam, zic eu, foarte bine traditia cu modernul. Trendurile moderne… noi stam foarte aproape de ce se intampla in piata, intelegem piata, dorim sa iesim in intampinarea clientilor, avem ideile proprii pe care dorim sa ni le impunem, intr-un fel – si noi cream anumite trenduri, dar nu putem ignora ce se intampla la nivel mondial.
Cecilia Caragea: Inteleg, asadar, ca, daca este vorba de a-ti alege un costum elegant, asta nu inseamna ca trebuie sa renunti la comoditate! Poti sa fii si elegant, dar sa te simti si comod si confortabil in costumul respectiv, pentru ca este facut dupa masurile tale, iti sta si bine… Aici, as vrea sa va intreb: exista acele costume clasice, facute la comanda (daca faceti asa ceva, cat dureaza?) si acele ajustari ale unor costume! As vrea sa vorbim putin despre aceste doua directii!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Da, noi am fost printre putinii din piata sau printre primii care au oferit un mix foarte interesant intre produse de serie ready-to-wear, parte de comanda, servicii de foarte buna calitate, produse de foarte buna calitate… totul, la un pret corect! In acest moment, dupa multi ani lucrand costume la comanda, camasi la comanda, putem spune ca stim foarte bine acesta piata… unde suntem la un nivel foarte bun, suntem foarte bine priviti. Noi ne-am tinut, de atata vreme, de cand facem comanda, un foarte bun renume. Incercam, daca promitem o anumita livrare (si livrarea la noi nu este una foarte scurta!), noi livram si avem un contract prin care ne asumam niste responsabilitati. Daca nu ne respectam acea livrare, oferim discounturi, adica totul este foarte, foarte serios, asta este esenta acestui business.
Cecilia Caragea: Presupun ca asta in situatii exceptionale! Adica, de regula, se respecta, pentru ca oamenii au evenimente!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Evident! Regula este sa se respecte. Noi propunem 5-6 saptamani timpul de livrare a unui costum la comanda, in rare cazuri, sa zicem, 4, dar, daca am promis, am respectat in proportie de 100% – nu de 90%, nu de 95%, ci de 100%. Adica ne asumam acel timp de livrare. Daca, sa zicem, un client are nunta sau evenimentul in doua saptamani…
Cecilia Caragea: Ce solutie oferiti?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Solutia sunt stocurile, adica partea de costume gata facute, pe care noi le putem ajusta, avand croitor, avand confectioner in casa, care lucreaza pentru noi si sunt disponibili tot timpul, ceea ce este un mare avantaj fata de alte case, care externalizeaza partea de croitorie sau nu au croitorie in casa. Noi putem jongla cu anumiti timpi de executie, putem rezolva orice problema in casa, astfel reducand timpul de rezolvare a unei probleme.
Cecilia Caragea: Si cam care este raportul solicitarilor pentru costumele la comanda si cele de ajustare a costumelor de pe stoc?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Difera mult in functie de magazin. Noi avem acest flagship store, unde raportul ready-to-wear – parte de comanda este in zona unu la unu si unde facem majoritatea partii de made-to-measure, dar avem si un alt magazin, mai micut, unde vindem foarte mult stoc.
Cecilia Caragea: Acolo, presupun, este un magazin unde cei care au un buget mai restrans pot sa gaseasca ceea ce isi doresc si sa fie eleganti la evenimentele pe care le au!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Da, asta a fost ideea unui nou magazin, intr-un fel o noua linie, sa spunem asa, unde vindem produse de cea mai buna calitate, dar am incercat sa avem un pret ceva mai jos. Venim cu reducerile de la prima linie, venim cu un serviciu su misura, made-to-measure, mai economic, incercam sa ne adresam unei paturi mai largi prin acel concept.
Cecilia Caragea: Si ca planuri de viitor?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Planurile de viitor sunt mari. O data, prin deschiderea de noi magazine Gentlemen’s Corner, dar un proiect drag noua este ideea de franciza Gentlemen’s Corner, o franciza pe care vrem sa o dezvoltam alaturi de oameni interesati, iubitori de frumos, iubitori de fashion in diferite orase importante ale tarii.
Cecilia Caragea: In general, cum considerati ca sunt barbatii romani, comparativ cu barbatii din alte tari europene in privinta vestimentatiei?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: E o intrebare destul de complexa…
Cecilia Caragea: Si provocatoare putin, recunosc!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Sunt multi barbati care isi doresc lucru la comanda, care stiu sa se imbrace…
Cecilia Caragea: Asta parca e putin o generatie mai veche, dar tinerii cum percep aceste lucruri?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Anumiti tineri sunt entuziasmati total de ideea asta de lucru facut la comanda, de lucruri noi, lucruri interesante facute doar pentru tine… Sunt foarte atrasi. Pentru unii, din pacate, e problema banilor, pentru ca, totusi, un costum la comanda, da, nu este scump, dar nu e nici ieftin. La noi incepe de la 1.900 de lei. Trebuie sa ai totusi niste resurse sa iti faci toata garderoba la comanda, dar vedem, printre tineri, si tineri care au inceput sa castige foarte bine de la varste fragede…
Cecilia Caragea: Probabil in domeniul IT…
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Mai putin IT-istii! Ei sunt mai sport, mai la tricou… Da, dar, la un eveniment, si ei isi doresc sa arate foarte bine… Nu cred ca exista o anumita varsta care se imbraca si o anumita varsta care nu se imbraca! Sunt oameni de 50-60 de ani care vor sa arate foarte, foarte bine si investesc mult in garderoba lor, la fel cum sint tineri de 20 si ceva de ani care investesc foarte mult in garderoba lor. Nu cred ca tinerii vor sa se imbrace numai lejer, iar batranii se imbraca numai in costum si numai intr-un anume fel. Nu. De aici si ideea de potential enorm al pietei, de crestere. Aici ne adresam noi cu ideea de franciza. Franciza noastra este si se doreste a fi ceva foarte, foarte flexibil. Noi vom gandi si vom customiza impreuna cu doritorul franciza pentru orasul respectiv, pentru ca fiecare oras are o anumita particularitate.
Cecilia Caragea: Corect!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Clientela din acel oras isi doreste ceva. La fel, trainingul personalului e foarte important. Nu poti sa vinzi produse de lux cu un training de produse ieftine. E alta poveste acolo! Deci sunt doua aspecte foarte importante: flexibilitatea noastra si dorinta de a-i invata, de a-i antrena, de fapt, pentru mediul respectiv. Noi cunoastem foarte bine acest mediu in care activam de opt ani. Si am particularizat: asa cum aici vindem ceva, in APACA se vinde altceva. Deci chiar si la nivelul unui oras trebuie o particularizare a ofertei.
Cecilia Caragea: Si in functie de zona, de cui te adresezi…
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Exact, in functie de zona, in functie de cui te adresezi… De aceea, noi putem sa facem ceea ce francizele mari nu fac, nu sunt interesate si nici nu pot… sa fie atat de flexibile cum putem noi sa fim. Noi putem sa creem, eu stiu, minicolectii pentru fiecare oras si care sa fie total diferite de la oras la oras! Ceea ce la o franciza mare nu exista. Acolo e un tot, asta e, il accepti sau nu il accepti, la revedere si drum bun! Nu e asa, noi vom dicuta cu fiecare om in parte care isi doreste sa investeasca intr-o franciza Gentlemen’s Corner, vom fi foarte flexibili, dar vom lucra cu comenzi. Deci totul va fi la comanda!
Cecilia Caragea: Am inteles. Dar aici apare urmatoarea problema, problema resurselor umane, dupa cum bine spuneati, ca trebuie sa fie oameni care sa fie scoliti, educati in aceasta directie, dar este vorba si de materiale! Care sunt sursele de materiale, care va sunt furnizorii?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Da, furnizorii nostri sunt cei mai buni si cei mai mari din lume, de la Vitale Barberis, pe partea de tesaturi pentru costume, lana in principal, Cerruti, Guabello! Sa zicem ca acestea ar fi cele mai accesibile. Pentru partea de comanda si partea de lux, de exclusivitate, sunt Zegna, Loro Piana… dar acela e un nivel de top oriunde in lumea asta. Noi incercam sa oferim… franciza noastra s-ar adresa unei mase cat mai largi. Evident, nivelul nostru este mediu spre inalt, dar esenta este sa poti vinzi, nu doar sa fie o chestie de prestigiu. Faci cateva costume pe luna si atat. Nu asta e ideea! Ideea e sa facem bani cu ea si sa fie o afacere profitabila pentru cel care investeste.
Cecilia Caragea: Si care sa se sustina si sa se dezvolte!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Care sa se sustina, corect, si sa creasca mult! Si poate sa creasca numai atunci cand iti pasa, atunci cand investetsti cu adevarat in ea, cand o urmaresti… Evident ca ne bucura oricine care si-ar dori sa vina alaturi de noi si doar pentru prestigiu. Se poate gandi si asa ceva, dar ideal ar fi ca si prestigiul sa iti aduca bani, pentru ca afacerea in sine ar trebui sa creeze un profit, nu doar sa aduca beneficii de imagine.
Cecilia Caragea: Da, bine, sunt conexate lucrurile intre ele, si prestigiul, si notorietatea, si profitul!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Evident! Dar noi incercam sa oferim un deal foarte, foarte bun, ca, pe langa prestigiu, sa fie si un profit decent, care sa merite sa continui si sa merite, nu stiu, sa iei o franciza si sa mai iei inca una. Adica asta ar fi ideal, nu doar… “da, am facut intr-un oras una, dau bine la presa, dau bine la oameni, e ceva de lux, ok, e de ajuns, nici nu conteaza cat castig”. Nu asta ar fi ideea francizei. Ideea ar fi sa facem profit din ea.
Cecilia Caragea: Ca sa iti permita sa te dezvolti ulterior, pentru ca, daca nu te mai dezvolti, ramai la acelasi nivel si la un moment dat vei “muri”!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Exact! Nu asta e ideea! Noi vrem sa crestem, vrem sa rostogolim un bulgare. De aceea, intr-un fel, vrem sa ni-i apropiem pe doritorii de frumos, dar care vor sa castige din asta. Nu e doar “iubesc frumosul, dar totul ma costa cat nu merita!” Nu, ideea este sa facem profit si, fiind mai multi impreuna, profitul va creste, nu va scadea. Pentru ca tocmai asta e ideea: in clipa in care noi reusim sa crestem si sa aducem alaturi de noi oameni care sa investeasca, costurile vor scadea, publicitatea va creste, adica sunt numai plusuri in dezvoltarea asta.
Cecilia Caragea: Da, este un pas major, dar necesar, pana la urma, pentru succesul in viitor!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Da, evident, este necesar.
Cecilia Caragea: Dar cred ca, in acest moment, mai este nevoie, totusi, de o activitate de educare a publicului, de educare a consumatorului, ca sa fie convins ca este important sa isi ia un costum de la Gentlemen’s Corner pentru diferite ocazii din viata lui! Si inteleg ca, daca vine cineva la dumneavoastra, poate sa-si gaseasca o vestimentatie perfecta pentru evenimentul pe care il vizeaza, de la A la Z, adica gaseste costumul, camasa, cravata, pantofii!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Educatia este unul din punctele noastre forte, pentru ca noi educam publicul, incercam sa il informam de opt ani de zile. Asa a si inceput. E unul din pilonii afacerii educatia. Dar nu in ideea ca lumea nu stie nimic si noi venim ca niste salvatori. Nu asta e ideea. Dar foarte multa lume ignora anumite reguli, nu are timp sa fie informata, multi competitori nici nu-si doresc sa informeze, pentru ca unui om neinformat poti sa ii iei banii mult mai usor. El nu stie ce e bine, ce e rau, ce se poarta, ce nu se poarta, ce ii sta bine chiar! Anumiti domni nu au purtat niciodata costum. Ei trebuie invatati ce inseamna un costum bun, ce inseamna sa stea bine un costum bun, cum se poarta un costum! Deci nu exista vanzare fara educatie. De aici, intr-un fel, noi, antrenandu-ne atat de mult in a educa oamenii, putem sa le dam din aceasta expertiza si celor care vor sa vina alaturi de noi. Trainingul acesta este foarte, foarte important, pentru ca un om care vinde bine iti aduce nu numai o vanzare atunci, dar poate sa iti aduca multi altii, pentru ca acei clienti foarte multumiti vor recomanda, la randul lor.
Cecilia Caragea: Dar trebuie sa fie o vanzare si corecta, sa spunem asa, adica sa-i spui omului, intr-adevar, ce-i sta bine, ce costum sa aleaga ca sa isi ascunda micile defecte, pentru ca toti avem defecte, si atunci clientul va vedea in timp – “Da, uite, am fost consiliat corect, nu doar mi s-a vandut, pur si simplu, ceva!”
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Corect! De aceea, una dintre primele intrebari a fost: “Cat dureaza consilierea?”, iar raspunsul era: “Mult!” Mult, pentru ca vrem ca omul sa ia decizia cea mai corecta; mult, pentru ca nu vrem doar sa vindem!
Cecilia Caragea: Si atunci se va si intoarce clientul, va veni pentru al doilea costum, al treilea costum!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Va recomanda, va aprecia ce facem aici, pentru ca nicio clipa nu a fost… “Vrem sa vindem asta!” Nu, vrem sa aratam ce putem face, vrem sa aratam ce inseamna a te imbraca bine, ce inseamna un lucru de calitate, de ce e acel lucru e de calitate, nu doar pentru ca spun eu ca acel bumbac e bun, acel costum e bun, acea lana e buna! Nu, e mult mai mult de atat. Si, atunci, toate aceste explicatii fac ca omul sa aprecieze munca noastra si sa se intoarca, evident.
Cecilia Caragea: Si, din ce stiu eu, aveti si niste noi materiale, surprinzatoare, aduse pentru prima data in Romania! Cu ce sunt ele atat de deosebite?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Corect, am adus de o luna si jumătate un material deosebit, patentat, un bumbac extraordinar, care nu se pateaza. Noi i-am zis “camasa care te fereste de neprevazut” sau “camasa care nu se pateaza” si e chiar o inovatie extraordinara. Nu se pateaza la lichide – e un bumbac tratat, gandit in asa fel incat sa reziste si la nenumarate spalari fara sa isi piarda aceste proprietati extraordinare. Si, evident, nu te patezi de vin, de cafea, se poate curata foarte usor… La fel, rezista la transpiratie, la pete, deci e chiar deosebit. Dar acum incercam sa-l promovam si am facut sedinta foto si o filmare la ultima colectie, in care promovam si un costum asemanator!
Cecilia Caragea: Care, tot asa, nu se pateaza?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Care, tot asa, e tratat, lana e tratata ca apa sa poata sa curga pe ea, se poate intinde mai usor, dar e 100% lana! Adica are toate beneficiile unui costum de lana, dar introduce partea asta de realizari tehnologice, ultimele realizari tehnologice – nu se sifoneaza, se intinde, e un strech natural… Deci esti mult mai confortabil in el. Oamenii care stau foarte mult la birou sau oamenii care calatoresc foarte mult vor simti diferenta. Si, la fel, te protejeaza de neprevazut! Asta e un trend foarte important pentru noi, pentru Gentlemen’s Corner, pentru industrie, de a te adapta tot timpul si de a aduce lucruri noi cu adevarat de substanta. Adica nu e doar un marketing gaunos, in care vinzi ceva care nu are, de fapt, valoare. Nu, sunt lucruri cu o reala valoare, pe care noi incercam sa le oferim la un pret cat mai corect. Poate, din anumite puncte de vedere, nu e ieftin! Camasa la comanda face 450 de lei – nu e un pret foarte mic, dar cine isi face camasi la comanda, raportat la acest tip de material, la finetea lui, stie ca nu e un pret mare.
Cecilia Caragea: Si un costum stiu ca variaza ca pret, in functie de materialul din care e facut s.a.m.d. Ati putea sa ne spuneti… cel mai scump costum pe care l-ati facut cat a fost?
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Nu preferam sa vorbim despre aceste sume, dar pot spune ca a fost peste 1.600 de euro. Evident, in oferta noastra exista si mai scumpe. Nu-mi place sa dau… pentru ca nu asta e ideea, cat de scump a fost sau ce oameni deosebiti ne-au intrat… Va asigur ca ne-au intrat oameni extraordinari, oameni cu foarte multi bani, oameni cu pozitii extraordinare… Nu asta ar fi ideea! Cu ce ne mandrim noi… ne mandrim cu un anumit mod de a face lucrurile, cu ideea ca ne respectam clientul asa cum ne respectam pe noi. La asta se reduce Gentlemen’s Corner, la ideea de a-ti pasa de celalalt! La fel, in franciza Gentlemen’s Corner, asta e baza – ne pasa de cel cu care vom sta la masa, vrem sa crestem impreuna cu el. Nu in defavoarea lui, nu pe spatele lui, ci cu el!
Cecilia Caragea: Si nu in defavoarea consumatorului…
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Evident! Normal! Asta este esenta… De aia lucram atat de mult la produse noi, la calitate, de aia nu am coborat calitatea atatia ani. Multi au coborat foarte mult calitatea tesaturilor in anii de criza! Adica au obisnuit piata cu o anumita calitate, dupa care a venit criza si nu au gasit alte solutii decat scaderea calitatii. Punct.
Cecilia Caragea: Asta este foarte important pentru un brand, sa pastreze aceeasi calitate!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Noi am reusit de atatia ani sa lucram cu cele mai bune materiale, cu aceleasi materiale, sa nu ne schimbam calitatea furnizorilor, din contra, sa reusim sa o crestem, sa aducem materiale noi, sa investim continuu in noi designuri, in noi idei, ceea ce, intr-un fel, se vede in piata. Si, intr-un fel, noi ne mandrim cu ideea asta, ca piata a inceput sa vada cine isi face treaba serios, cine doar sta intr-un mall si atat, cine investeste, cine face lucruri noi – eu zic ca se vede dupa atatia ani. De aceea, cred ca e un moment bun pentru noi si pentru cat a crescut firma asta sa se extinda, sa vina alaturi de oameni care isi doresc asta… Si care vor sa faca bani din asta – nu e o rusine a-ti dori sa faci profit si a face bani facand si ceva frumos!
Cecilia Caragea: Corect! Pana la urma, ce pot spune decat ca va dorim succes si, in Romania, in ziua de astazi cred ca trebuie sa fii un adevarat invingator sa faci fata unei asemenea piete, care este, totusi, destul de complicata!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Multumim! Da, piata romaneasca este foarte complicata, nu complicata. De aceea, tuturor celor care si-au exprimat interesul prima intrebare pe care le-am adresat-o a fost: “Stii in ce te bagi?” Pentru ca, daca vrei sa cresti, daca vrei sa faci bani, daca vrei sa-ti mearga o afacere, trebuie sa stii foarte bine si sa fii foarte bine informat unde te bagi! Ar fi o minciuna ca noi sa le prezentam celor care vor sa vina alaturi de noi si sa investeasca intr-o franciza Gentlemen’s Corner, sa le spunem: “A, e o piata usoara, vei face milioane de euro intr-o clipita, nicio problema, totul va merge struna, stai fara grija, doar iti deschizi ceva, iei putina marfa si astepti sa vina si totul merge struna!” Nu e asa deloc! Trebuie sa muncesti, sa iti pese de clienti, sa iti pese de propriii angajati, sa ii inveti tot timpul, sa le oferi un mediu cat mai bun, ca sa creasca. Nu neaparat sa iti iubesti clientii, dar cam asta e ideea, sa iti pese de clienti foarte mult, de feedback-ul lor, sa vii in intampinarea lor, sa stii piata, sa stii ce se vinde, sa stii cat sa investesti, unde sa investesti, sa stii ce merge… Astea sunt toate ingredientele pe care noi incercam sa le punem pe masa. Pare usor: deschidem o afacere de made-to-measure, luam un om, doi, mai cunoastem inca doi, trei, mai avem inca trei prieteni, inchiriem un spatiu cat de cat decent si o sa mearga! Nu, nu va merge, piata e plina de afaceri care nu merg pentru ca au fost incepute doar uitandu-te la celalalt si zicand: “A, daca aluia ii merge, sigur ne va merge si noua!” Nu exista asa ceva!
Cecilia Caragea: Din exterior vezi, oricum, numai lucrurile de suprafata, nu vezi esenta!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Vezi doar partea frumoasa, nu vezi munca enorma din spate, nu vezi transpiratia, nu vezi cat efort e acolo ca lucrurile sa mearga… Nu vezi seriozitatea, nu vezi nimic, vezi doar niste cifre si o inghesuiala intr-o zi de sambata si ce vorbeste lumea zicand: “A, stim noi, tipul ala vinde sute, mii de costume pe an!” Ok! Dar munca din spate? Seriozitatea? Ca iti platesti oamenii, ca iti platesti toate datoriile la timp, ca iti respecti cuvantul, asta nu se vede… Si, in clipa in care vii absolut nepregatit intr-o piata destul de dura si intr-o piata care nu e mare… Adica… ea poate sa se dezvolte foarte frumos, dar ea nu e America, nu e… Sunt deja multinationale de afara care nu au rival! Noi, sa zicem ca ne-am pozitionat intr-un range in care nu avem competitia lor, intr-un fel. Facand si partea asta de comanda, deja e in alta liga, e altceva! Nu poti sa stai linistit, pentru ca, v-am zis, comanda a crescut mult si e un miraj faptul ca vii cu foarte putini bani si deschizi imediat ceva, cunosti poate o fabrica, care iti face repede niste costume la comanda, tragi niste linii, pare ca totul e fantastic… Ei, nu e! Pentru ca piata, de fapt, nu e foarte mare, sunt niste jucatori, printre care si noi, o spunem fara modestie, care contam mult mai mult, iar cei mici prind foarte putine comenzi, care… atunci cand tragi o linie, de fapt nu iti acopera cheltuielile, de fapt nu mai e profit, e doar…
Cecilia Caragea: Vii cu bani de acasa!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Cam asta e, pana la urma! Si tragi o linie dupa niste ani si zici: “Am consumat niste mii de euro… nu mi-a iesit nimic!” Nu asta vrem sa fie modelul de franciza Gentlemen’s Corner! Adica eu nu vreau sa incant niste potentiali parteneri de afaceri, sa le spun: “Da, totul va fi minunat, totul va fi usor, doar veniti alaturi de noi, brandul nostru e atat de cunoscut incat va va garanta vanzari enorme!” Nu, e un parteneriat! Evident ca brandul nostru e cunoscut, evident ca noi punem la masa foarte multe ingrediente, pe care vi le-am enumerat, evident ca suntem foarte flexibili, dar si din partea cealalta asteptam acelasi lucru… Pentru ca nu poti sa vii intr-o relatie de business… doar unul trage si unul castiga! Nu exista asa ceva! Ori ambii castiga, si asta este esenta unei afaceri de succes, ori nu! Nu poti sa fie doar unul care castiga si unul care munceste!
Cecilia Caragea: Oricum, doar relatiile win-win sunt cele rezistente!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Corect! Si asta incercam sa facem, noi am gandit afacerea asta pe foarte multi ani… si de aici inainte este o idee pe foarte multi ani. De aceea, intotdeauna am fost foarte sinceri cu cei care ne-au abordat: ce inseamna afacerea asta, ce inseamna mediul de fashion, cum merg afacerile, cand se vinde mai bine, cand nu, ce merge, ce nu merge, care sunt minusurile, care sunt plusurile, pentru ca sunt si multe plusuri… De aia continuam si de aia credem in ea! Daca nu am vedea nici un plus, ne-am opri, efectiv. Dar credem ca sunt multe plusuri. Dar acele plusuri pot fi umbrite foarte usor de minusuri atunci cand nu stii. Si asta se intampla, de fapt, in piata! Foarte multi s-au apucat sa faca ceva… efectiv, nestiind nimic. Si noi recunoastem: ne-am apucat temerar de afacerea asta, dar: o studiaseram un an de zile, am avut un capital decent si am investit continuu – am investit continuu in educatie, am investit continuu in a ne informa, in a fi in trend! Deci e o continua crestere. Noi si acum invatam – tot timpul inveti in afacerile astea, tot timpul trebuie sa te adaptezi! Nu poti sa spui ca, gata, am investit 30.000 de euro, 50.000 de euro si gata, lucrurile curg, eu doar stau, banii vin pe noi fara sa mai facem nimic! Nu, nu exista asa ceva, nu asta e fashionul!
Cecilia Caragea: Deci succes se poate avea, profit se poate avea, dar greu!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Greu, evident! Dar, intr-un fel, ca de aia e plusul francizei: noi oferim know-how-ul! Asta este esenta fata de o mica afacere care incepe si care nu stie mai nimic si invata totul pe parcurs: noi oferim toti acesti pasi pana la a invata, ii oferim noi direct! Deci din prima clipa in care ne-am inteles, am semnat, omul va sti in ce se baga, va sti care sunt costurile, va sti ce merge, va sti ce ne-a mers noua, va avea o reteta de succes! Chiar daca, sa zicem, din afara multi incearca sa replice reteta noastra… si asta e o mare problema in piata romaneasca: toti incearca sa repete o reteta, foarte putini vin cu ceva nou la masa. Ei au vazut reteta noastra de succes, care li se pare ca e atat de simplu de facut: face comanda, face ready-to-wear, intr-un spatiu frumos, gata, a tras o linie, zice: “A, perfect! Si eu pot sa o fac!” Nu e adevarat! Pentru ca, iarasi, e… cum sa zic, doar firma, poleiala de afara, in spate sunt multe alte principii, multe alte secrete, de fapt, pe care, chiar daca as incerca sa le spun, cat de cat, trebuie sa le intelegi, sa stai alaturi de noi ca sa le intelegi, sa le simti, sa te imbibi cu ele, ca sa zic asa. E complicat. In clipa in care vezi ce inseamna, s-ar putea sa devina atat de complicat incat sa zici: “Nu merita!” Si e mai corect asa decat sa te incanti, sa zici “Da, vom face bani… enormi!” si, dupa aceea, vazand ca trebuie sa fii foarte serios, trebuie sa iti respecti cuvantul, trebuie sa platesti la timp, trebuie, trebuie, trebuie… sa zici: “Ah, nu, de fapt, nu asa vedeam eu lucrurile!” Mai degraba incepi stiind foarte, foarte bine in ce te bagi. Asta este, de fapt, ideea! Sa stii foarte bine in ce te bagi! Nu e o minciuna, o poleiala, nu despre asta e vorba. Noi am gandit pe foarte multi ani. Nu imi pemit sa il mint pe un potential partener ca va fi minunat… nefacand nimic. Nu se poate asa…
Cecilia Caragea: Da, mai bine ii prezentati realitatea asa cum este!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Da, pentru ca se poate face. Noi suntem marturie ca se poate face. Se poate face si corect, si neinseland, se poate face. Dar, evident, cu multa munca. Evident, cu ceva bani. Evident, tinandu-ti cuvantul. Nu e usor! Dar toate acestea, ca om care vii alaturi si ca franciza, iti fac viata mult mai usoara, pentru ca nu o iei de la capat. Noua ne-au trebuit niste ani, am schimbat niste furnizori ca sa intelegem… A durat, a trebuit o perioada de adaptare, de lucru cu furnizorii… Poate sa fie nevoie de ani de zile dupa care ajungi la intelegerea furnizorului respectiv si incepe treaba sa mearga foarte bine. Nu stiu cati isi permit sa inceapa ceva si dupa aia sa constate ca nu pot livra la timp, sa constate ca nu au marfa, sa constate ca marfa e de proasta calitate… Acestea sunt niste lucruri pe care noi le putem rezolva.
Cecilia Caragea: Asadar, cine are un capital si se gandeste ca si-ar dori sa investeasca intr-un asemenea domeniu poate sa va contacteze pentru o eventuala franciza. Dar, dincolo de asta, cine vrea, pur si simplu, sa isi faca un costum frumos, pentru un anume eveniment, un costum elegant… poate sa vina oricand la Gentlemen’s Corner, in bulevardul Dacia, nr. 119 sau la APACA, pentru un buget mai restrans, dar si acolo poate sa isi gaseasca costumul dorit!
Sorin Preda, fondator Gentlemen’s Corner: Ii asteptam pe toti cei care isi doresc sa fie eleganti, pe toti cei care isi doresc mai mult, pe toti cei care isi doresc sa se imbrace pentru succes si, nu in ultimul rand, ii dorim alaturi de noi pe toti cei care doresc sa investeasca in franciza Gentlemen’s Corner, sa investeasca in frumos si sa castigam impreuna!
Cecilia Caragea: Multumesc!