Arena Sanatatii – Turismul si brandul de tara. Georgia, destinatia sigura
0Cecilia Caragea: Orice criza reprezinta si o oportunitate. La fel si aceasta criza. Unii pot pierde imens, dar altii pot castiga. Insa, pentru a castiga, ai nevoie de idei, de munca, de seriozitate.
Un exemplu in acest sens il constituie Georgia. Da, ati auzi bine, Georgia, acea tara cu o istorie zbuciumata si cu un prezent complicat. Dar, inainte de a va spune de ce Georgia este o surpriza in acest moment, haideti sa ne reamintim putin cate ceva despre istoria Georgiei.
Georgia are aproximativ 4 milioane de locuitori si aproape 70 de mii de kilometri patrati. Georgia a reprezentat campul de lupta al armatelor Persiei si ale Imperiului Bizantin, pentru ca mai apoi, in secolul al XI-lea, sa se realizeze Regatul Unit al Georgiei, care s-a extins in toata zona, in tot Caucazul de Sud. A urmat apoi invazia mongola din secolul al XIV-lea, apoi razboaiele otomane, iar apoi, in secolul al XIX-lea, zona a fost ocupata de Rusia. Georgia si-a recastigat independenta in anul 1991, dar apoi au urmat conflictele armate din Abhazia si Osetia de Sud. A urmat apoi si o puternica criza economica.
Dar, de cativa ani, Georgia isi doreste un drum pro-occidental. Pe acest drum pro-occidental, Georgia isi doreste, bineinteles, dezvoltarea economiei si a turismului. Acum, cu ocazia acestei pandemii, Georgia a reusit sa stapaneasca lucrurile. Au fost acolo doar 700 de cazuri de Covid-19 confirmate, doar 12 decese, iar astazi mai sunt doar cateva cazuri care apar. Asa ca Georgia si-a propus sa-si deschida portile turistilor straini de la 1 iulie. Si si-a propus sa-si deschida portile, si-a propus sa-si deschida granitele pentru turisti sub sloganul „Georgia, destinatia sigura”.
Si aici ajungem la lucrul remarcabil de care va spuneam. Trebuie sa spunem ca, astazi, fiecare dintre noi vrea sa scape de frica, de frica de pandemie, de frica de boala, de frica de coronavirus. Numai ca acest lucru poate sa amplifice temeri mai vechi de-ale noastre, frici mai vechi de-ale noastre, tot asa cum poate sa le duca in uitare pe acestea, poate sa ne faca sa ne uitam fricile noastre vechi. Tocmai de aceea, acest moment depinde de cum il folosim. Si este o oportunitate pentru toata lumea, in arena politica, sociala, economica…
Si iata ca, in inteligenta lor, georgienii vin acum pe piata cu un asemenea slogan: „Georgia, destinatia sigura”. Aceasta oportunitate ei incearca sa o foloseasca cu o dubla bataie. Prin acest slogan, incearca sa stinga o teama de-a noastra mai veche fata de aceasta zona conflictuala si, in acelasi timp, sa puna in miscare un mecanism subconstient care sa ne faca sa ne simtim in siguranta in fata acetei pandemii, in fata acestui pericol major, existential, coplesitor.
Stim foarte bine ca frica noastra s-a instaurat acum profund in noi, tinand cont si de toata aceasta perioada de izolare. Si, atunci, avem nevoie de siguranta, avem nevoie de sloganuri care sa ne promita siguranta. Si, atunci, daca georgienii au venit pe piata cu acest slogan, „Georgia, destinatia sigura”, ei incearca, ca sa spunem asa, sa impuste doi iepuri dintr-o lovitura: sa ne faca sa intelegem si ca zona respectiva este sigura acum, din punctul de vedere al conflictelor geopolitice, dar sa ne faca sa intelegem si ca este o zona sigura din punctul de vedere al pandemiei. Iata de ce este un slogan extrem de bine ales! Este, de fapt, un semnal subliminal extrem de bine ales, care este menit sa ne faca sa intelegem ca este vorba de o zona sigura din punctul de vedere al pandemiei, dar ca este o zona sigura si tinand cont de alte temeri mai vechi ale noastre.
Astfel, destinatia turistica nesigura, asa cum o stiam noi, poate sa devina destinatia turistica sigura. Este o foarte buna idee de campanie de comunicare, de campanie de promovare! Ramane doar ca forta si efortul de a impune o asemenea campanie de comunicare si de promovare, de a impune un asemenea slogan, „Georgia, destinatia sigura”, sa fie suficient de puternice. Pentru ca e nevoie de forta, e nevoie de efort ca sa reusesti sa impui o asemenea campanie puternica, un asemenea slogan.
Trebuie sa spunem ca, daca georgienii vor reusi, aceasta va insemna un nou drum in istoria tarii lor si un succes in istoria brandingului!