Dialoguri pentru Sanatate – Efectele hipoacuziei si solutiile disponibile in Cabinetele Clarfon
0Dialoguri pentru Sănătate – Efectele hipoacuziei și soluțiile disponibile în Cabinetele Clarfon
Invitat: domnul Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general al Cabinetelor Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: „S-auzim de bine!” este una dintre urările noastre preferate, care înseamnă că ne dorim să se întâmple evenimente fericite, lucruri bune, dar și să auzim de ele! Iar asta ne face să ne gândim la problemele persoanelor hipoacuzice. Despre problemele persoanelor hipoacuzice stăm de vorbă cu domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon. Cu ce probleme se confruntă persoanele hipoacuzice, înainte de toate?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Am mai discutat în nenumărate emisiuni despre efectul hipoacuziei asupra persoanelor hipoacuzice. Ceea ce aș vrea să subliniez acum nu este neapărat efectul asupra sănătății creierului. Știm foarte bine că hipoacuzia netratată are un risc de declin cognitiv, de Alzheimer și de demență. Dar ce este important ca pacientul hipoacuzic să înțeleagă este că nu suferă doar el, ci suferă și cei din jurul lui: familia, prietenii, colegii, pentru că se chinuie cu persoana hipoacuzică să se facă înțeleși. Persoana hipoacuzică pierde comunicarea cu cei dragi.
Cecilia Caragea: Da, pentru că nu întotdeauna ai răbdare să-i explici, o dată, de două ori, de trei ori, unei persoane care, de fapt, nu aude bine, de aceea nu înțelege.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact! Iar persoana hipoacuzică se confruntă cu un fenomen interesant. Hipoacuzia nu doare, ci se instalează treptat. Hipoacuzia nu stă pe loc. Instalându-se treptat, persoana hipoacuzică se adaptează…
Cecilia Caragea: Și, de fapt, nici nu realizează că nu mai aude bine.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. Nu-și dă seama și ajunge la un moment de hipoacuzie severă, accentuată, profundă, când problema este destul de gravă, nu numai pe partea de comunicare, ci și pe partea de funcționare a creierului, pentru că există o degenerescență auditivă, ce se propagă pe nervul auditiv și în aria corticală responsabilă cu decodarea sunetului. Deci, practic, neantrenând urechea internă, neantrenând creierul, persoana hipoacuzică se recuperează mai greu dacă decide la un moment dat prea târziu, putem spune, să se protezeze auditiv. Tocmai de aceea este important ca persoana hipoacuzică să facă primul pas. Prin propria voință sau motivată de familie, de cunoștințe, de persoanele din jurul persoanei hipoacuzice, trebuie să facă primul pas, pentru că nu o costă nimic.
Cecilia Caragea: Și primul pas constă în…?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Testarea auzului. Testarea auzului se face simplu, este un examen nedureros, este un examen și un diagnostic ce-ți arată pragul de auz și știi cum stai cu auzul. Pacientul hipoacuzic se programează, simplu, la un număr de telefon scurt, testarea auzului este gratuită, iar specialistul din cabinet îi explică ce trebuie să facă, cum trebuie să se protejeze împotriva factorilor ce dăunează auzului, iar în cazul în care sunt probleme îi explică despre soluțiile pe care ar trebui să le urmeze.
Cecilia Caragea: Așadar, din grijă pentru tine, dar și din grija față de cei din jurul tău, față de membrii familiei tale, ca să le fie și lor mai comod să comunice cu tine, și ție mai comod să comunici cu ei, ar trebui să îți faci o dată pe an un asemenea control, nu?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Sigur că da. După vârsta de 45 de ani, orice persoană ar trebui să își testeze auzul o dată pe an. Dacă sunt probleme, bineînțeles, mai des, să vadă dacă evoluează sau nu hipoacuzia.
Cecilia Caragea: Și, în momentul în care se constată că sunt probleme de hipoacuzie, care sunt pașii următori?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Într-un cabinet de protezare auditivă Clarfon, avem soluția pentru pacientul hipoacuzic. Soluțiile sunt diverse. Tocmai de aceea vrem să motivăm pacienții să le încerce. Aparatele auditive pot fi mici, discrete, sofisticate, făcute pe conductul auditiv, aproape invizibile, deci nu se văd. Aparatele auditive pot avea performanțe tehnologice și avansează de la lună la lună, am putea spune. Noi aducem tot timpul aparate auditive performante ce se lansează în Germania, Elveția, Danemarca.
Cecilia Caragea: Și prețurile acestor aparate auditive performante cam la cât se ridică?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Este un alt subiect pe care pacientul hipoacuzic trebuie să-l știe și să-l ia în considerare în felul următor: o vizită la cabinetul de protezare auditivă nu înseamnă achiziția unui aparat auditiv. Poate să însemne o probă, avem aparate cu care pacientul pleacă acasă, în probă, o săptămână. Nu-l costă nimic.
Cecilia Caragea: Deci îi dați aparatul auditiv acasă, în probă, doar pe baza buletinului, să spun așa?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Sigur că da! Un proces-verbal că a luat aparatele auditive. Acele dispozitive sunt destinate probei. Se opresc după o săptămână sau pot avea anumite setări sau reglaje ca aparatul auditiv să funcționeze pe o perioadă limitată de timp. Deci pacientul îl folosește doar pentru a-și da seama dacă îl ajută sau nu. Îl folosește în mediul lui natural, acasă sau pe stradă, fără să se gândească la costuri. Pentru că pe partea de costuri noi am venit tot timpul cu soluții. O soluție ce mi se pare foarte avantajoasă și diferită față de ceea ce există pe piață ca soluție financiară, un sistem de rate. În mod normal, un sistem de rate este prin bancă și sunt anumite limitări de vârstă. Noi avem propriul nostru sistem de rate și nu există limitare de vârstă. Dacă pacientul are 100 de ani, poate să opteze pentru un sistem de rate. Deci prin bancă, mai ales că pacienții noștri sunt persoane în vârstă, marea majoritate, există o limitare și atunci pacientul renunță. Venind la noi, această problemă se rezolvă. Există sistem de rate, există compensare prin Casa de Asigurări de Sănătate, există reduceri.
Cecilia Caragea: Așadar, Clarfon oferă o foarte mare flexibilitate pentru alegerea soluțiilor financiare de către pacienții hipoacuzici. Ei pot să facă rate direct din cabinetul Clarfon în care merg să-și facă testarea auzului și să-și ia aparatul.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Sigur că da. Este cea mai avantajoasă soluție privind ratele. Deci fără dobândă, fără limită de vârstă.
Cecilia Caragea: Doar cu buletinul?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Doar cu buletinul și cu un talon de pensie. Sunt niște informații pe care pacientul le primește în cabinet, din punctul de vedere al procedurii, însă totul se rezolvă rapid, pe loc, fără bătăi de cap.
Cecilia Caragea: Nu trebuie să umble el la diferite bănci sau să facă diferite lucruri.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Nu. Este un sistem de rate pe care Clarfon îl are cu pacientul, este un sistem de rate… Și de ce nu? Pentru că aparatul auditiv este un dispozitiv pe termen lung, îți oferă posibilitatea să auzi. Deci cu aparatul auditiv tu, practic, auzi din nou, e ca și cum ai avea o intervenție asupra sănătății. Și știm bine că orice intervenție costă, iar noi, aici, am găsit soluții. Avem aparate auditive compensate 100% prin Casa de Asigurări. Deci pe pacient nu îl costă nimic. Noi îi oferim un discount, Casa de Asigurări de Sănătate compensează o parte din aparat și îl putem da compensat 100%. Și este un aparat auditiv performant. Pacienții au fost mulțumiți de acest produs.
Cecilia Caragea: Așadar, și Casa de Asigurări de Sănătate compensează o anumită sumă. Despre ce sumă este vorba?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Este vorba de 1.200 de lei. Trebuie să depui un dosar la Casa de Asigurări de Sănătate și să aștepți decizia de decontare.
Cecilia Caragea: Dar și aici știu că dumneavoastră oferiți suport pentru pacienți.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Noi avem contract cu toate Casele de Asigurări de Sănătate, cu toate Casele Județene, cu Casa de Asigurări de Sănătate a Armatei, deci cu toate Casele de Asigurări. Îndrumăm pacientul cum să-și depună dosarul la Casa de Asigurări de Sănătate. Singurul impediment este timpul de așteptare, care poate să fie de 3 luni, de 4 luni, depinde de la Casă de Asigurări de Sănătate la Casă de Asigurări de Sănătate.
Cecilia Caragea: Da, depinde cum funcționează în anumite zone.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da. Tocmai de aceea noi avem reduceri pentru al doilea aparat auditiv achiziționat. Pentru că al doilea aparat auditiv nu se compensează și, în mod normal, pacientul trebuie să audă cu ambele urechi. Al doilea aparat auditiv este redus de către noi cu 50%, iar în unele cazuri, când avem anumite produse… și o să vă prezint un produs inovator, aș spune eu, compensarea la al doilea aparat auditiv sau reducerea la al doilea aparat auditiv este totală. Deci cumperi unul, primești două.
Cecilia Caragea: Adică, în funcție de ce aparate auditive doriți să promovați într-o perioadă sau alta, aveți anumite reduceri, oferte deosebite la acele aparate. Dar ceea ce ar trebui să plătească pacientul, pe lângă suma compensată de Casa de Asigurări de Sănătate, se poate plăti în rate?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Sigur că da.
Cecilia Caragea: Deci, chiar dacă nu face o achiziție în care să suporte el toate costurile, ci suportă doar suma peste cea compensată de Casa de Asigurări de Sănătate, tot se poate în rate.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Diferența se poate plăti în rate. Acesta este un avantaj extraordinar. Iar în ceea ce privește anumite oferte mai atractive pentru pacienții noștri, acestea pot veni în urma lansării unor produse. Așa cum v-am spus mai devreme, noi suntem încântați de un aparat auditiv… și o să vi-l prezint, o să fie o surpriză, așa… Este un aparat auditiv conceput pentru situațiile extreme. Este un aparat auditiv rezistent la șocurile mecanice, este rezistent la inamicul public numărul unu al aparatului auditiv, la apă. Și îl bag la dumneavoastră în pahar, pentru că n-ați băut încă și o să vă schimbăm paharul… Este un aparat auditiv cu care, dacă din greșeală intri la duș sau te prinde ploaia, acest aparat auditiv funcționează. Este testat la 2 metri adâncime, în cazul în care înoți cu el, este testat la șocuri mecanice și la situații extreme, conceput pentru persoane ce lucrează pe platforme petroliere sau în industria grea. Dar inamicul numărul unu este transpirația, este umiditatea, este ploaia. Pacienții s-au plâns. L-am căutat și l-am găsit.
Cecilia Caragea: Există, așadar, un aparat auditiv pe care, dacă îl port, uit că port aparat auditiv și intru la duș, nu pățește nimic. Mă prinde o ploaie torențială pe stradă și aparatul auditiv nu pățește nimic.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. Este un aparat auditiv mic. În spatele urechii, clasic, dar nu este un aparat mare. Este un aparat auditiv reîncărcabil și are tehnologie în el. Se poate conecta la telefon, se poate conecta la televizor. Este un aparat auditiv ce-mi protejează urechea de sunetele puternice, având o compresie dinamică și are programe automate.
Cecilia Caragea: Asta aș vrea să explicați puțin, cum îmi protejează urechea de sunetele puternice? Dacă eu nu aud bine, sufăr de hipoacuzie, asta înseamnă că nu aud sunetele puternice la intensitatea la care sunt ele, nu?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Așa ar fi logic.
Cecilia Caragea: Și-atunci?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Dar în realitate nu este așa. O ureche hipoacuzică este mai sensibilă la sunetele puternice, se protejează în mod fiziologic, natural de sunetele puternice mai greu, pentru că reacția unei urechi afectate este diferită față de o ureche normală.
Cecilia Caragea: Foarte interesant! Și lumea nu știe acest lucru.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Nu știe acest lucru, pentru că sunt niște celule de protecție împotriva sunetelor puternice ce nu mai funcționează, nu mai există. Și-atunci pragul dureros de auz al pacientului hipoacuzic este mai sensibil.
Cecilia Caragea: E ceva puternic și simți nevoia să îți protejezi urechile.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact! O persoană hipoacuzică, în cazul în care se aude o petardă, au fost sărbătorile… sau un zgomot foarte puternic, este deranjată. Iar aparatul auditiv ține cont de pierderea de auz a pacientului și îi reglează și acest prag de disconfort, astfel încât urechea este ajutată să audă și protejată să nu fie deranjată de sunetele puternice.
Cecilia Caragea: Deci acest aparat face în așa fel încât sunetele puternice le mai coboară și sunetele foarte joase, pe care eu nu le mai aud, le ridică.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Corect. Ați punctat foarte bine. Asta face diferența dintre un aparat auditiv, dispozitiv medical, luat prin Casa de Asigurări, pentru că un aparat auditiv achiziționat prin sistemul de sănătate este un produs acreditat…
Cecilia Caragea: Testat.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Testat și acreditat. Nu este un amplificator. Pentru că, pe piață, pacienții au dezamăgirea, în cele din urmă, în urma unor achiziții ieftine de amplificatoare de auz, amplificatoare ce nu rezistă, nu se aud confortabil, nu protejează urechea de sunetele puternice.
Cecilia Caragea: Adică ele amplifică toate sunetele la fel.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact!
Cecilia Caragea: Și-atunci… îmi fac rău.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. Aparatul auditiv are înglobate niște formule de funcționare ce țin cont de hipoacuzia pacientului, de reglajul pe care specialistul îl face împreună cu pacientul și de nevoia pacientului. Pentru că sunt pacienți ce doresc sau activează într-un anumit mediu, în mediul didactic… „Vreau să aud mai bine elevii” sau „Vreau să aud mai bine conversațiile la ședință, în grup”, „Vreau să aud mai bine când ies afară pe stradă sau când mă duc la cumpărături, să înțeleg”. Este esențial, din punctul nostru de vedere, ca pacientul hipoacuzic să poarte aparat auditiv, pentru că poate să facă diferența dintre viață și moarte.
Cecilia Caragea: Corect. Ies pe stradă, nu aud că vine mașina, care mă claxonează. Ce se întâmplă?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact! Într-un mediu urban, unde traficul sau agitația cotidiană este una fizică, destul de mare, trebuie să fiu alert. Auzul ne-a ajutat tot timpul să ne adaptăm la natură, la pericolele înconjurătoare, la animalele ce ne atacau sau tot felul de alte sunete și zgomote esențiale pentru om.
Cecilia Caragea: Noaptea, când dorm, urechile mele funcționează, adică aud dacă se întâmplă ceva și mă trezesc. Ochii mi-i odihnesc.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact! Urechea este organul ce funcționează și atunci când dorm, dar din păcate urechea este sensibilă la îmbătrânirea organismului. Este organul cel mai afectat de îmbătrânire, iar în perioada tinereții urechea este afectată de sunetele puternice, tocmai de aceea nu este indicat să ascultăm muzică la o intensitate maximă, de peste 100 de decibeli. Iar factorii ce afectează auzul s-au înmulțit. Tocmai de aceea vârsta a scăzut și a ajuns undeva la 45-50 de ani ca recomandare pentru testarea auzului.
Cecilia Caragea: Și, în privința protezării auditive, ați constatat o scădere a vârstei?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Sigur că da. Când am început activitatea, deci persoanele hipoacuzice erau mult mai în vârstă. Media de vârstă a scăzut cu aproximativ 10 ani, ca medie.
Cecilia Caragea: Foarte mult.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact. Foarte mult. Pentru că, dacă în trecut erau anumite medicamente și se tot discuta despre medicamentele, despre antibioticele aminoglicozidice, streptomicina, gentamicina, canamicina, ce se administrau în unele tratamente, îți salvau viața, dar îți afectau auzul, astăzi există medicamente ce afectează auzul prin vasodilatare. În cantități mari… și uneori pacienții își administrează singuri, fără prescripția medicală, medicamente. Se tratează după ureche și urechea le este afectată.
Cecilia Caragea: Și exagerează. Cu tot felul de medicamente.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Și exagerează. Exact. Cine nu a luat ibuprofen? Dacă iei ibuprofen în cantități mai mari, îți poate afecta auzul, mai ales dacă este un teren sensibil.
Cecilia Caragea: E foarte bun. Te scapă de un episod dureros, dar, totuși, trebuie să ții cont, nu iei toată ziua bună ziua!
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Da, studiile probabil o să ne indice și alte substanțe, alte medicamente sau alte obiceiuri nocive pentru ureche, de care poate nici nu știm. Și tocmai de aceea trebuie să ne testăm auzul. Pentru că pacientul hipoacuzic tot timpul spune sau acuză faptul că nu înțelege. Acesta este un indicator că are hipoacuzie. Pentru că frecvențele joase nu sunt afectate, sunt afectate frecvențele înalte. Și-atunci pacientul, auzind zgomotul care este asociat cu frecvențele joase, zgomotul traficului, zgomotul mașinilor sau zgomotele cu frecvențe joase sunt auzite la un nivel normal, dar zgomotele cu frecvență înaltă sau zgomotele cu frecvențe medii, înalte, sunt mai slabe, se aud mai greu. Și-atunci pacientul are o hipoacuzie cu scădere în pantă.
Cecilia Caragea: Deci noi asta trebuie să înțelegem, că putem să nu mai auzim anumite frecvențe. Și într-un cabinet Clarfon asta aflăm: pe ce frecvențe auzul nostru nu mai funcționează așa cum ar trebui.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Urechea este ca o grădină de flori. Și sunt distruse doar anumite părți din grădină. Nu este un copac pe care l-am retezat și nu mai aud. Nu. Este o grădină.
Cecilia Caragea: Foarte frumoasă metafora!
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Este foarte frumoasă metafora, pentru că, dacă ne imaginăm, în urechea internă avem o membrană pe care sunt celule ciliate, exact ca plantele, ca florile. Și acele plante sunt distruse, parțial, total sau într-o anumită zonă. Și pacientul are impresia că el aude, pentru că vede doar o parte din grădină.
Cecilia Caragea: Și tot ceea ce ne-ați spus că oferă cabinetele Clarfon cred că merită luat în considerare de fiecare dintre noi. Să mergem să ne testăm auzul și să apelăm la soluțiile care ne sunt propuse, pentru că înțeleg că există și soluții financiare convenabile pentru toată lumea.
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact! Ar trebui să ne gândim la următorul lucru: cât de valoroase sunt pentru pacient râsul copilului, vocea celor dragi… Ar trebui să fie de neprețuit. Și, așa cum am mai spus, hipoacuzia nu stă pe loc, iar noi nu trebuie să amânăm. În cabinetele Clarfon se testează auzul gratuit, văd despre ce este vorba și mă îndrept către soluția potrivită. Avem o varietate mare de aparate auditive, așa cum v-am spus, și din punctul de vedere al prețului, și din punctul de vedere al beneficiilor pe care le oferă. Acum suntem încântați de acest aparat auditiv de producție nemțească, adică este calitate de la A la Z. Și a sunetului, dar și o rezistență, așa cum v-am mai spus. Și este ceea ce pacientul și-a dorit, pentru că dorește un aparat auditiv rezistent, fiabil, pe termen lung, pentru că este o temere, în cazul în care pacientul achiziționează un produs, să nu se strice, să reziste. Uneori, pacientul nu reușește să-l întrețină ca la carte. Dar acest aparat auditiv are un plus de rezistență. Ați văzut, l-am introdus în apă. Nu făceam asta cu un aparat auditiv performant, un aparat auditiv de care voiam să îmi bat joc.
Cecilia Caragea: Ați făcut acest lucru pentru că știți că rezistă la așa ceva!
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Exact! Și o să vă arăt că rezistă și la șocuri mecanice.
Cecilia Caragea: Adică îl scăpați pe jos?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Mai mult de atât, o să-l călcăm, să vedem dacă rezistă sau nu. Dacă se sparge sau nu acest aparat auditiv.
Cecilia Caragea: Foarte interesant! O să facem și proba, o să vă rog să-l aruncați pe jos, să-l călcați și să vedem că funcționează. Și aceste aparate auditive se găsesc în toate cabinetele Clarfon? Și în Baia Mare, în Suceava, în Constanța, în Timișoara, în Brașov, în București?
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: În toate cabinetele Clarfon. În momentul de față am atins 100 de cabinete.
Cecilia Caragea: Felicitări!
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: Mulțumim! Suntem rețeaua de cabinete de protezare auditivă cea mai extinsă, aproape de pacient. Sperăm ca în viitorul apropiat să venim și cu alte noutăți legate de performanța aparatelor auditive și o să informăm pacienții pe această cale. Tocmai de aceea este important să ne urmărească, pentru că periodic aducem produse noi.
Cecilia Caragea: S-auzim de bine!
Ionuț Ștefănescu, audiolog și director general Clarfon: S-auzim de bine! La Clarfon, primești mai mult decât auzi!
Cecilia Caragea: Așa e!