Diferente si Esente – Apicolele in cultura popoarelor lumii
0Diferente si Esente – Apicolele in cultura popoarelor lumii
Realitatea TV, 2 ianuarie 2016, de la ora 10.40
Cu: diplomat Ahmet Harrati, avocat Cristiana Uzuna, cercetator Lucretia Brezeanu, consultant in strategii de export Costin Lianu
Emisiune sustinuta de ApiLand
Cecilia Caragea: Traim intr-un timp in care este important, credem, sa descoperim elementele care ne unesc, nu cele care ne dezbina. Albinele, cu intreaga lor incarcatura, de istorie, povesti, legende si traditii, credem ca reprezinta un asemenea element, indiferent de religie, de cultura, de civilizatie. Istoria noastra, a romanilor, se imbina intr-un mod aproape miraculos cu istoria stuparitului, iar apicultura romaneasca poate sa reprezinte un vector important pentru brandul nostru de tara. Daca Dacia uimea lumea antica prin calitatea produselor sale apicole, mult mai apoi Romania a devenit pionier in domeniul cercetarii apiterapiei moderne.
In toate culturile si civilizatiile, mierea si celelalte produse ale stupului sunt considerate daruri ale zeilor, care ne fac viata mai dulce si ne ajuta sa ne pastram sanatatea. Crestini, budisti sau musulmani, de orice religie am fi, cu totii admiram si apreciem albinele, organizarea stupului si produsele apicole.
Diplomat Ahmet Harrati: Mierea este considerata un dar din ceruri, pe care ni l-a oferit Dumnezeu si pe care omul il venereaza, considerandu-l sacru. De ce? Pentru ca ea face mult bine intregii umanitati. De exemplu, la noi, in Maroc, nu exista nicio casa din care sa lipseasca doua lucruri esentiale: uleiul de masline si mierea, benefice pentru sanatatea si pentru bunastarea omului. Acestea nu lipsesc niciodata. Ele se folosesc ca alimente, bineinteles, dar si pentru a arata consideratia gazdei pentru anumiti oaspeti si invitati. Unui oaspete obisnuit nu ii oferi miere, insa atunci cand unui invitat ii pui pe masa miere inseamna ca ai un mare respect pentru el.
Mierea si celelalte produse apicole s-au dovedit esentiale nu numai pentru sanatatea si frumusetea noastra, ci si pentru a ne face sa descoperim valorile care ne unesc, care ne leaga. In spatiile multiculturale, mierea si obiceiurile legate de miere s-au dovedit un adevarat liant, iar astazi, indiferent de radacinile noastre si de profesiile noastre, stim sa apreciem valentele acesteia.
Avocat Cristiana Uzuna: Mierea inseamna sanatate, mierea inseamna frumusete. Noi, femeile, stim foarte bine ca, daca suntem atente si consumam o miere sanatoasa, avem un par mai frumos, un ten mai stralucitor, facem copii mai usor… Mierea inseamna, la nivel de simbol, daca stam sa analizam, in toate culturile umanitatii… un simbol foarte puternic al dragostei. Nu degeaba si in expresiile traditionale, stravechi romanesti se spune “dulce ca mierea”… ca este dragostea… Eu de origine sunt aromanca si, la noi, in foarte multe obiceiuri, mai ales in cele de nunta, de botez, tot ce inseamna bucurie, dragoste intre oameni, mierea este prezenta. Provin dintr-o zona foarte cunoscuta a tarii, Dobrogea, iar acolo, asa cum se stie, sunt foarte multe minoritati alaturi de romani, ma refer la aromani, ma refer la greci, la turci, la tatari, la lipoveni, la armeni… Si toti au un numitor comun: dragostea lor pentru miere. Si nu cred ca este o exagerare sa facem o afirmatie de genul “mierea ii uneste pe toti”, ca un simbol al respectului, al unitatii si al solidaritatii intre oameni.
Noi, romanii, avem o istorie indelungata intr-ale stuparitului, dar se pare ca stiam nu numai sa ne bucuram de binefacerile produselor apicole, ci si sa ne folosim de albine in lupte. Dacii si mai apoi romanii se pare ca aveau obiceiul de a catapulta stupi peste armatele dusmane, iar aceasta folosire a albinelor in lupta se pare ca ne-a ajutat de foarte multe ori, conform povestirilor istorice.
Cercetator Lucretia Brezeanu: Era o breasla a stuparilor, care erau concentrati – cel putin in Tara Romaneasca – foarte aproape de granita… Si, cand intrau straini (armata, in general), albinele erau iritate si… va dati seama ca nu era locsor liber in care ele sa nu intre si sa intepe… cu consecintele de rigoare, caci te scoate din lupta o asa arma cum este acul inveninat al albinelor. Exista un document spectaculos, consemnat de Dimitrie Cantemir, din ce a gasit scrieri, cronici de razboi la Constantinopol – Istanbul, despre modul cum se aparau cu ajutorul albinelor sau cel putin le foloseau ca pe o terta parte in stari conflictuale. Astfel, stuparii faceau parte din structura de aparare a tarii. Ei aveau dirijate stupinele aproape de granita si, cand era un conflict, erau deplasati stupii aproape de locul conflictului, iar albinele erau iritate, se avea grija sa fie iritate, ele interveneau si… nu rezistau… ce scapa de la armuri, din protectia armurilor, era locul lor de ofensiva…
Albinele si produsele apicole sunt studiate in marile universitati ale lumii, iar noi, romanii, avem cu ce ne mandri, tara noastra numarandu-se printre primele tari care au demarat studii de apiterapie moderna, iar cercetatorii romani au fost recunoscuti pentru studiile lor despre miere, laptisor de matca, polen, pastura sau propolis. Iar, prin promovarea cu succes a traditiilor si cercetarilor moderne, produsele apicole au revenit in atentia publicului, tot mai multa lume convingandu-se de binefacerile acestora.
Consultant comunicare si branding Cecilia Caragea: Sunt si o serie intreaga de istorii si legende care vorbesc despre modul de comunicare si de interactiune a albinelor ele intre ele. Si, astazi, studii ale marilor universitati ale lumii demonstreaza ca albinele pot sa opereze cu tot felul de notiuni, de concepte – „sus”, „jos”, „stanga”, „dreapta”… Comunica prin niste dansuri speciale, stiu vreo sase dansuri speciale… Pot sa opereze cu notiuni precum „acelasi”, „diferit”… Sunt foarte, foarte multe lucruri interesante despre albine. Cat despre miere si celelalte produse apicole, de asemenea, sunt extrem de apreciate peste tot. Grecii, de exemplu, apreciaza foarte mult albinele. Se spune ca Zeus ar fi facut albinele tocmai ca sa produca propolisul, acea substanta miraculoasa care are darul de a vindeca si a cicatriza ranile. Bineinteles, si zeii se mai luptau, mai aveau razboaie, probleme, cicatrici… si aveau nevoie de propolisul facut de albine. Ca sa nu mai vorbim de alte si alte legende, inclusiv legende romanesti, despre miere si despre apicultori. La noi se spune ca nu oricine putea sa fie apicultor, ca apicultor era cineva care era, intr-adevar, un om bun, un om curat, un om care era ales de Dumnezeu sa poata sa creasca albine si sa aiba succes in aceasta intreprindere. Tocmai de aceea, el arunca cu toporul sau tragea cu arcul si in locul respectiv isi punea stupii, ca sa fie, de fapt, un loc ales de zei, in acest fel. Cred ca oricine ar citi putin despre albine, miere si alte produse apicole ar ramane placut surprins de lucrurile pe care le-ar descoperi. Si mai trebuie sa spun un lucru, faptul ca Romania este cunoscuta pentru calitatea produselor apicole. Romania a inceput sa exporte produse apicole de foarte multa vreme, daca e sa o luam asa… inca de pe vremea dacilor! Dacii exportau produse apicole in sudul Dunarii, romanilor si asa mai departe…
Apicultura romaneasca poate constitui chiar un vector pentru brandul de tara, produsele apicole romanesti fiind recunoscute peste tot in lume ca fiind exceptionale. Insa, pentru a avea cu adevarat succes, companiile romanesti trebuie sa ofere produse la care valoarea adaugata este mai mare, cum ar fi produsele ecologice, de exemplu, si sa-si construiasca branduri puternice, atat in tara, cat si peste hotare. Promovarea si brandingul sunt esentiale pentru succes, pentru a te impune in piata.
Consultant strategii de export Costin Lianu: Trebuie sa se orienteze foarte mult pe capacitatea de a crea, capta si retine, dezvolta valoare adaugata in tara. Acesta este un obiectiv principal al oricarei natiuni, sa reuseasca sa urce pe scara unor exporturi cat mai competitive, cu valoare adaugata ridicata. Produsele apicole sunt un potential real al economiei romanesti. Pentru produsele apicole romanesti exista doua mari preconditii sau doua mari provocari. O provocare este legata de capacitatea de a livra produse de excelenta, cu calitate ridicata, astfel incat ele sa satisfaca cat mai bine cerintele consumatorilor externi, iar asta inseamna miere ecologica… Pe de alta parte, este vorba de reputatie, brand, promovarea si comunicarea identitatii. Niciun produs nu poate face exceptie de la aceste reguli. Trebuie sa ai o identitate competitiva si trebuie sa o comunici competitiv.
Produsele apicole de exceptie ne pot ajuta, astfel, nu numai pentru mentinerea sanatatii si frumusetii noastre, ci chiar mai mult: pot constitui un drum spre succes, un drum spre cucerirea a noi piete, interne si externe. Apicultura romaneasca poate fi un veritabil vector pentru brandul de tara, iar noi putem redescoperi sanatatea apreciind calitatea.
Cecilia Caragea: Pentru mai multe informatii, va asteptam pe diferentesiesente.ro si pe pagina noastra de facebook si va invitam cu drag sa urmariti si viitoarea editie a emisiunii noastre.
Emisiune sustinuta de ApiLand.