Diferente si Esente – Mierea romaneasca de salcam
0Diferente si Esente – Mierea romaneasca de salcam
Realitatea TV, 20 mai 2018, de la ora 10.40.
Invitati: Domnul Victor Mates, fondator APIDAVA, doamna Alina Ochis-Mates, director de marketing APIDAVA, domnul Kaneshima Kenichi, director de calitate companie japoneza de import miere, si doamna Amano Chiharu, director de achizitii companie japoneza de import miere.
Emisiune sustinuta de APIDAVA.
Cecilia Caragea: Mierea romaneasca de salcam este apreciata de toti cei care ajung sa o cunoasca, sa o guste, din Europa Occidentala pana in Extremul Orient. De ce in Japonia, de exemplu, este considerate nu doar un produs sanatos, ci chiar un produs de lux aflam la Diferente si Esente!
In mod firesc, prima piata externa pe care a patruns mierea romaneasca a fost cea a Europei Occidentale.
Alina Ochis-Mates, director de marketing APIDAVA: Primul export a fost in Italia, fiind foarte cunoscut faptul ca mierea romaneasca era considerata si de calitate superioara, si la un pret foarte convenabil. Dupa primul export, am reusit sa ne facem clienti si in Germania, in Franta… Si ei consuma miere de salcam, chiar daca nu in cantitati foarte mari. Sa spunem ca, atunci cand am exportat prima data primul container de miere de salcam in Japonia, am considerat ca suntem cu adevarat impliniti!
Calitatea mierii romanesti a facut ca aceata sa patrunda si pe pietele Extremului Orient. Japonezii, de exemplu, importa miere romaneasca, careia ii si asigura un transport special!
Alina Ochis-Mates, director de marketing APIDAVA: Importa in container cu temperatura controlata, pentru a se asigura ca, atunci cand mierea traverseaza Oceanul Indian, nu sta la temperaturi ridicate timp indelungat. Este dispus sa plateasca un cost suplimentar pentru a se asigura ca proprietatile mierii sunt intacte din momentul in care a plecat din Romania pana a ajuns in Japonia.
In privinta cantitatii, se poate spune ca aceasta a crescut de la an la an!
Alina Ochis-Mates, director de marketing APIDAVA: Sunt si ani in care am exportat 10, 15 containere, 20, in functie de cum au reusit sa promoveze acolo mierea romaneasca si de ce vanzari au avut pe piata de acolo. A crescut foarte mult in ultimii 5-6 ani, de cand au constatat ca produsele romanesti sunt de calitate foarte buna si au pus accentul pe proprietatile mierii fara pesticide, fara alte reziduuri de neonicotinoide, despre care se vorbeste asa de mult… Atunci, sunt dispusi sa importe cantitati mult mai mari decat in alte tari.
Pentru a ajunge pe piata din Japonia, mierea romaneasca trece o serie de teste foarte riguroase!
Alina Ochis-Mates, director de marketing APIDAVA: Procesul de degustare este unul care are cel putin trei etape. Prima etapa este: gustul, mirosul si culoarea fiecarei mieri de la fiecare apicultor in parte. Pentru aceasta, au loc, de doua ori pe an, in lunile iunie-iulie si in august, timp de 2-3 saptamani, audituri de calitate si de sortare a mierii pe care noi o achizitionam de la apicultori. Daca au trecut aceste teste, respectivele probe trec prin testele rapide de reziduuri de antibiotice, dupa care sunt trimise in Japonia pentru restul analizelor. Ei fac in total aproximativ 300 de analize pe fiecare proba.
Iata si de ce sunt atat de importante testele de depistare a eventualelor reziduuri de substante antibiotice!
Alina Ochis-Mates, director de marketing APIDAVA: Testele acestea rapide de substante… de reziduuri de antibiotice se fac cu scopul de a elimina eventualele sortimente de miere sau loturile in care apicultorul, poate in necunostinta de cauza, a facut tratamente care au ramas si in miere. Si nu este indicat ca acea miere sa fie vanduta nici catre consumul uman din Romania. Ea se poate folosi in continuare ca hrana pentru albine, dar este indicat sa nu se utilizeze sub nicio forma, pentru a nu creste intoleranta umana la acele substante antibiotice.
Iata si ce sortimente de miere sunt apreciate in Japonia!
Alina Ochis-Mates, director de marketing APIDAVA: De 15 ani, ei au selectat mierea de salcam, pentru ca acesta a fost sortimentul cel mai bine primit in Japonia, cel mai apreciat, tocmai prin faptul ca are o culoare transparenta si un gust mai putin pregnant. Japonezii, in general, cauta lucrurile pure, cat mai intacte. Iar atunci cand le-am prezentat si sortimentele urmatoare, poliflora, de tei si de floarea-soarelui, au avut nevoie de cativa ani in care sa promoveze si altfel de gusturi, buchete florale mai intense, pe care sa le introduca in piata si sa le explice consumatorilor, pentru a fi doritori sa incerce si astfel de sortimente!
Insa mierea romaneasca, in general, este perceputa ca un produs natural, sanatos, de foarte buna calitate, este un energizant natural si un ajutor pentru o digestie usoara!
Alina Ochis-Mates, director de marketing APIDAVA: Este cunoscut ca persoanele cu cele mai multe alergii sunt japonezii. Asta si datorita faptului ca muncesc foarte multe ore pe zi la birou si consuma foarte multe produse semipreparate. Si, atunci, au nevoie de produse naturale, vii, care sa lucreze in organism, spre binele sanatatii lor si pentru a le da energia de care au nevoie. Japonia este cea mai mare consumatoare de energizante din lume, iar mierea a fost promovata ca un energizant natural, care este bun de utilizat pentru a avea energie sa muncesti la birou si, dupa aceea, sa te simti bine si acasa!
Romania este vizitata, asadar, periodic de experti japonezi, care se declara cuceriti de mierea noastra!
Kaneshima Kenichi, director de calitate companie japoneza de import miere: In Romania am venit pentru prima data acum mai bine de 20 de ani, cu misiunea de a duce in Japonia miere romaneasca de salcam. Presedintele companiei unde lucrez avea o cunostinta in Romania, care i-a mentionat calitatile mierii romanesti. Asa am ajuns in tara dumneavoastra pentru a importa miere pentru piata din Japonia. In Japonia, consumul de miere e un fenomen nou, dar care ia amploare! In aceasta perioada, in Japonia asistam la o schimbare a regimului alimentar. Noi, traditional, mancam mult orez, insa in ultima vreme a inceput sa creasca consumul de paine si, odata cu introducerea painii in alimentatia cotidiana, a inceput, incet-incet, sa creasca si consumul de miere, un produs sanatos, bogat in enzime digestive. Motivul pentru care am ales mierea romaneasca este simplu: o consideram cea mai buna miere din lume! Eu ma ocup de degustarea mierii si vin in Romania, periodic, pentru acest lucru. Dupa degustari, facem teste rapide, apoi trimitem mostre in Japonia, pentru teste mai complexe.
Asa s-a ajuns ca mierea romaneasca sa fie preferata fata de mierea din alte tari!
Amano Chiharu, director de achizitii companie japoneza de import miere: Eu am venit pentru prima data in Romania anul trecut. Aveti o tara foarte frumoasa, oamenii sunt calzi, natura este extraordinara! Mierea din Romania este foarte buna, foarte aromata, iar varietatea de sortimente de miere pe care o aveti este ceva extraordinar pentru noi! Acum mai multi ani, luam miere de salcam din Ungaria; acum, luam din Romania. Si, in plus, pentru ca este o miere foarte buna, am ajuns sa luam si miere poliflora, miere de floarea-soarelui si miere de tei bio.
Produsele traditionale, naturale romanesti, incep, asadar, sa fie din ce in ce mai apreciate pe pietele externe.
Victor Mates, fondator APIDAVA: Produsele romanesti sunt apreciate foarte mult in tara noastra, judetul Alba e in crestere continua la capitolul productie, dar sunt apreciate si la export. Judetul are excedent, astfel incat suma totala de la exporturi depaseste suma acordata importurilor. Este printre putinele judete din Romania care au ajuns la aceasta performanta. Principala tara de destinatie a produselor noastre este Japonia, unde exportam intre 600 si 700 de tone de miere anual. De asemenea, produsele noastre ajung si pe pietele Europei, in Germania, in Franta, in Spania, dar sigur ca avem clientii cei mai important in Orient.
Foarte utila s-a dovedit a fi promovarea realizata de partenerii externi pe pietele proprii.
Victor Mates, fondator APIDAVA: Mierea romaneasca… si in special mierea romaneasca de salcam a beneficiat de o promovare deosebita in Japonia. Partenerii din Japonia au sustinut si sustin in continuare ca mierea de salcam din Romania este cea mai buna din lume. Este adevarat ca sunt foarte pretentiosi la calitate… si noi ne straduim sa alegem in asa fel incat sa indeplinim conditiile lor de calitate, care nu sunt usor de facut. Si, din acest motiv, mierea romaneasca… mierea de salcam romaneasca este pe primul loc in Japonia.
Aceasta colaborare se dovedeste a fi utila si din alte perspective, creeaza noi oportunitati, aduce idei, dezvolta noi viziuni!
Victor Mates, fondator APIDAVA: Primul lucru pe care l-am luat de la ei a fost ideea de a face cosmetice si alte produse, dulciuri, pe baza de produse apicole. Asta a fost ideea care ne-a propulsat in randul producatorilor de cosmetice cu produse apicole, cu miere, laptisor de matca, propolis… Astfel, pe aceasta nisa de piata ne-am facut putin loc. Speram sa putem dezvolta aceasta nisa de piata, care se adreseaza publicului care apreciaza naturaletea produselor, ingredientelor care intra in aceste produse.
Produsele romanesti, naturale si sanatoase, pot ajunge astfel sa cucereasca noi si noi piete! Iar calitatea constanta a acestora si inovarea de noi produse ne pot ajuta, firesc, si brandul de tara!
Cecilia Caragea: Pentru mai multe informatii, va asteptam pe www.diferentesiesente.ro si pe pagina noastra de facebook. Va multumim si va invitam cu drag sa urmariti si viitoarea editie a emisiunii noastre.
Emisiune sustinuta de APIDAVA.