Sanatatea Auzului – Cum in Galati numarul pacientilor hipoacuzici este mai mare decat in restul tarii, Clarfon a mai deschis un cabinet aici, pe Bulevardul Siderurgistilor
0Sănătatea Auzului – Cum în Galați numărul pacienților hipoacuzici este mai mare decât în restul țării, Clarfon a mai deschis un cabinet aici, pe Bulevardul Siderurgiștilor
Invitaţi: domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111), și doamna Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galaţi (Bulevardul Siderurgiştilor nr. 45, Bloc M3B, Scara 2, Ap. 34, 0771.063.044)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Știați că în Galați numărul pacienților hipoacuzici este mult mai mare decât în restul țării? Industria grea de aici și normele de protecția muncii de pe vremuri au făcut ca, astăzi, persoanele de vârsta a treia de aici să se confrunte mult mai des cu probleme de auz. Bineînțeles, în timp, lucrurile s-au mai schimbat, din foarte multe puncte de vedere. Cert este că în Galați mai era nevoie de un cabinet de protezare auditivă, iar Clarfon, care și-a propus să fie mereu alături de pacienții hipoacuzici, a mai deschis un cabinet în Galați, chiar în cartierul Siderurgiștilor!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Clarfon Galați! Clarfon, calitatea auzului tău! Avem primul cabinet deschis acum șapte ani în Galați, vizavi de Spitalul Județean, un cabinet cunoscut, cu colege specializate și colege care au experiență în protezarea auditivă. Acum am deschis al doilea cabinet, pe Bulevardul Siderurgiștilor nr. 45, unde este Piața Energiei, exact în stația de tramvai din Piața Energiei. Este un cabinet necesar, pentru că Galațiul este un fost oraș industrial. Mai există industrie și în momentul de față… Dar persoanele hipoacuzice au un procent mult mai mare în Galați decât în alte orașe. Galațiul este un oraș mare și, atunci, a trebuit să fim aproape de pacienți. Am deschis acest al doilea cabinet. Vrem să facem diferența! În luna martie, oferim, la al doilea cabinet deschis în Galați, testarea auzului gratuit, timpanograma gratuită, deci măsurarea funcției urechii medii gratuit, măsurarea auzului gratuit, dar oferim gratuit și piesa de ureche pentru pacienții purtători de aparat auditiv. Dacă un pacient poartă aparat auditiv, nu contează de la ce firmă a cumpărat și când a cumpărat aparatul auditiv, noi confecționăm acea piesă de ureche gratuit în luna martie. Trebuie să se programeze, o să-i luăm mulaj și-i facem acea piesă de ureche. Pentru că se potrivește acea piesă de ureche la marea majoritate a aparatelor auditive. Nu contează de unde ai luat și ce brand este aparatul auditiv, noi îți facem oliva, piesa de ureche, gratuit. Bineînțeles că vrem să ne adresăm și persoanelor hipoacuzice care-și doresc o protezare performantă și corectă, cu rezultat. Avem promoția 1+1 gratuit, la toate modelele de aparate auditive, la acest cabinet din Bulevardul Siderurgiștilor, unde este Piața Energiei. 1+1 gratuit înseamnă: și aparatul auditiv de top, și aparatul auditiv din clasa de mijloc, și aparatul auditiv basic intră în această promoție. Plătești unul, al doilea este gratuit. Iar pe cel pe care-l plătești poți să-l achiziționezi și cu ajutorul Casei de Asigurări de Sănătate. Este cea mai bună ofertă pe care o avem, este o ofertă orientată pentru a rezolva problema pacienților hipoacuzici din Galați și din localitățile limitrofe.
Cecilia Caragea: Suntem în noul cabinet Clarfon din Galați, din cartierul Siderurgiștilor, și stăm de vorbă cu doamna Mihaela Bădilă. Înainte de toate, noi am auzit că în Galați sunt mult mai mulți pacienți hipoacuzici decât în restul țării și aș vrea să discutăm puțin despre acest lucru.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Și în Galați, însă și în alte zone industriale din țară, într-adevăr, sunt pacienți hipoacuzici… prin prisma locului de muncă. Fiind vorba de Combinatul Siderurgic, avem pacienți care intră în noul cabinet, pacienți care au lucrat 30 de ani, 40 de ani în secțiile industriale, secții cu zgomot foarte mare, ei fiind supuși zilnic zgomotelor puternice.
Cecilia Caragea: Și presupun că pe vremea aceea nici nu erau regulile de protecția muncii așa cum sunt astăzi. Adică nu cred că muncitorii se protejau așa cum se protejează astăzi, presupun, cu anumite căști speciale…
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Cu siguranță, lucrurile au evoluat și, în momentul acesta, fiind o atenție deosebită către partea aceasta de sănătate și siguranță în muncă, privind protecția muncii, lucrurile stau un pic… sau am evoluat un pic spre bine din acest punct de vedere. Însă acum 30-40 de ani lucrurile nu stăteau deloc așa, ceea ce a influențat și a deteriorat auzul multor oameni, care acum calcă pragul cabinetului.
Cecilia Caragea: Prin urmare, muncitorii de atunci au ajuns la vârsta a treia și se confruntă cu probleme de auz mult mai mult decât muncitorii din alte zone din țară, care au avut alte meserii.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Așa este! Însă unii nu știu că se confruntă de mult mai mult timp cu aceste probleme de auz. Însă, atunci când simt că-i deranjează, când chiar nu mai pot auzi și tot ceea ce se întâmplă în jur, pe stradă, mă refer aici la trafic, de exemplu, devine un pericol pentru ei, atunci îndrăznesc și intră în cabinetul Clarfon.
Cecilia Caragea: Pentru că pierderea auzului, din ceea ce am înțeles, nu se întâmplă brusc. Este un proces care se întâmplă, de multe ori, lent. Și-atunci, s-ar putea să nu-ți dai seama că auzi din ce în ce mai slab și doar atunci când acest lucru devine foarte grav apelezi la specialiști.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Ați fi surprinsă, că, inițial, nu pacientul hipoacuzic este deranjat, ci semenii, familia. Din experiența mea, membrii familiei conștientizează pentru prima dată și, într-adevăr, pentru ei este foarte deranjant. Ulterior, începe și pacientul hipoacuzic să-și dea seama.
Cecilia Caragea: Așadar, la insistențele familiei, mai degrabă, pacienții hipoacuzici trec pragul cabinetului Clarfon. Sunteți în Cartierul Siderurgiștilor. Presupun că vin oamenii din cartier.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Așa este. Și din cartier, dar și din împrejurimi, chiar din întreg județul Galați. Sunt pacienți care locuiesc în comune, în sate și, într-adevăr, ajutați de familii, de copii, de nepoți, ajung în cabinetul Clarfon pentru testare, pentru audiogramă, timpanogramă, în funcție și de recomandările medicului specialist ORL.
Cecilia Caragea: Și, când intră un pacient în cabinetul Clarfon, ce îi faceți prima dată?
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Prima dată, îmi place să cred că încerc… îmi doresc să intre într-un mediu confortabil pentru dumnealui, mai ales că este, pentru mulți pacienți, prima vizită într-un cabinet medical pentru audiogramă sau timpanogramă. Deci, în primul rând, pacientul trebuie să fie relaxat, pentru că relaxarea produce și o ascultare mult mai bună în timpul audiogramei.
Cecilia Caragea: Și sunt puțin stresați, nu știu exact în ce constau toate aceste analize?
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Într-adevăr, pacienții trebuie să urmeze anumiți pași pentru testare. Este ceva nou pentru foarte mulți dintre ei și cei de vârsta a treia sunt ușor timorați din punctul acesta de vedere. Însă are loc discuția cu pacientul, anamneza, prin care aflăm motivul pentru care a sosit în cabinet, problemele prin care a trecut, întreg istoricul pacientului, pentru a continua cu etapele următoare și a înțelege, până la urmă, motivul sosirii în cabinet.
Cecilia Caragea: Și, după aceea, prima analiză pe care o faceți…
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Cu acest otoscop, așa se numește instrumentul, verificăm conductul auditiv, vedem timpanul. Conductul trebuie să fie curat, fără dopuri de ceară. Acesta este primul pas pentru a urma calea audiogramei tonale sau vocale.
Cecilia Caragea: Așadar, cu acest instrument, pe care îl puneți în urechea pacientului, vă uitați în urechea lui, vedeți, pentru că are o lupă, are și o luminiță…
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Exact! Inspectăm foarte bine și cu profesionalism conductul auditiv al pacientului, ne asigurăm că este curat, apoi trecem la efectuarea audiogramei tonale și vocale.
Cecilia Caragea: Și dacă… conductul auditiv nu este curat? Ce înseamnă acest lucru și ce se întâmplă în această situație?
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Sigur, sunt pacienți care ajung întâi în cabinetul Clarfon, ulterior la medic și atunci este foarte important să fie acest conduct inspectat. Dacă întâlnim un dop de ceară, pacientul este direcționat către medicul specialist, pentru a i se curăța urechea. Pacientul revine de la medicul specialist după ce i s-a curățat, după ce i s-a scos dopul de ceară. Rolul meu este să verific încă o dată dacă… conductul auditiv este curat, apoi facem audiograma.
Cecilia Caragea: Așadar, dacă vine cineva și solicită o audiogramă, îi spuneți: „Stați puțin, trebuie să vă inspectez urechile cu otoscopul!”
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Îl invităm să facem împreună acest lucru, da.
Cecilia Caragea: Și, pe lângă dopurile de ceară, cam ce situații ar mai putea să existe? Persoane care au încercat să-și curețe urechile cu acele bețișoare cu vată la capete, a mai rămas câte o bucățică de vată în ureche sau ce anume?
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Sunt diverse situații. Într-adevăr, au existat cazuri în care pacienții au prezentat bucățele de resturi de vată din bețișoarele de urechi. Sigur, atunci, pacientul este direcționat către medicul specialist, pentru a i se curăța canalul auditiv.
Cecilia Caragea: Dar, când pacientul se întoarce de la medicul ORL sau dacă… canalul lui auditiv este curat, puteți să-i faceți audiograma.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Bineînțeles.
Cecilia Caragea: Și ce constatați în urma audiogramei?
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Constatăm un auz normal sau o hipoacuzie. Hipoacuzia poate fi ușoară, medie, severă, profundă.
Cecilia Caragea: Și, în urma audiogramei, dacă… constatați că pacientul are o hipoacuzie, treceți, presupun, la pasul următor, acela al protezării auditive. Dumneavoastră puteți să protezați acel pacient din punct de vedere auditiv, fără ca pacientul să fi fost la un medic ORL.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Așa este! Însă, dacă pacientul are nevoie de acel decont din partea Casei de Asigurări, de 1.203 lei, prin decizia Casei de Asigurări, atunci trebuie să meargă la medicul specialist ORL. Dumnealui îi va nota o prescripție, o recomandare și, cu toate documentele necesare, merge la Casa de Asigurări pentru depunerea documentației și obținerea acestei compensații din partea Casei.
Cecilia Caragea: Așadar, pacienții pot să vină în cabinetul Clarfon, își fac testarea auzului și, dacă se întâmplă să aibă nevoie de un aparat auditiv, puteți să-l faceți. Ei trebuie să meargă la medicul ORL dacă vor să obțină decontarea a 1.203 lei din partea Casei de Asigurări de Sănătate.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Da, așa este. Dar de obicei pacienții ajung la medicul ORL-ist cu audiograma efectuată de specialistul Clarfon și medicul specialist ORL recomandă, în discuție cu pacientul, așa se întâmplă de cele mai multe ori, proteza auditivă.
Cecilia Caragea: Vă întreb toate aceste lucruri pentru că am primit multe mesaje din partea celor care ne urmăresc și care întrebau dacă pot să vină într-un cabinet Clarfon să-și testeze auzul fără trimitere de la medic.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Sigur, pacienții pot veni fără trimitere de la medic în cabinetul Clarfon, pentru audiogramă, pentru timpanogramă, însă, în momentul în care au nevoie de o proteză auditivă și doresc să facă acest lucru, să o achiziționeze prin compensația alocată de Casa de Asigurări de Sănătate, atunci, într-adevăr, au nevoie de această recomandare, prescripție din partea medicului specialist ORL. Și, cu acest document, împreună cu alte documente necesare, vor merge și vor depune dosarul la Casa de Asigurări, pentru a obține această compensare.
Cecilia Caragea: Și, mai mult, în această perioadă, am înțeles că este gratuită atât audiograma, cât și timpanograma, cu ocazia deschiderii noului cabinet Clarfon Galați, din cartierul Siderurgiștilor.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Așa este! Ați aflat bine. Cu ocazia deschiderii noului cabinet, audiograma tonală și vocală este gratuită. Și timpanograma, de asemenea, gratuită pentru pacient. În plus, pacientul beneficiază de 50% reducere pentru aparatele auditive de top, cu ocazia deschiderii noului cabinet. În cabinetul Clarfon pășesc pacienți de toate vârstele. Bineînțeles, foarte mulți din această zonă sunt cei care au lucrat în Combinatul Siderurgic, însă nu numai. Chiar ajung nepoți ai acestor pacienți.
Cecilia Caragea: Care s-ar putea să aibă probleme din alte motive, de exemplu, purtatul căștilor și ascultatul muzicii la căști mult prea mult și mult prea tare.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Exact. Specific adolescenților, specific tinerilor din ziua de astăzi. Unii pacienți, în urma audiogramei efectuate, au nevoie de protezare bilaterală, de exemplu. Asta înseamnă că atât urechea stângă, cât și urechea dreaptă prezintă hipoacuzie. În acest sens, recomandarea este de a purta două aparate, tocmai pentru a avea o calitate mai bună a auzului, pentru a avea o localizare mai bună a sursei sonore, pentru a avea o inteligibilitate mai bună, un echilibru, un câștig în intensitate, în același timp pacientul fiind în confort, fără să forțeze suplimentar urechea. În momentul în care ai hipoacuzie bilaterală, este recomandat a purta două aparate auditive, raportându-ne la normalitate. Ce este normalitatea? Atunci când avem probleme cu dioptriile, purtăm ochelari cu două lentile. Exact același lucru trebuie să se întâmple și în cazul auzului, pentru că aceasta este normalitatea. Avem două urechi, trebuie să auzim cu ambele pentru a trăi în normalitate. De aceea, purtând două aparate auditive, atât… în mașină, de exemplu, în restaurant, în diferite medii zgomotoase, auzul este cât mai aproape de normalitate.
Cecilia Caragea: Cred că nu este dificil de înțeles acest lucru. De exemplu, ne acoperim o ureche și vedem cum ne descurcăm doar cu cealaltă. Ne acoperim un ochi. Vedem cum ne descurcăm doar cu celălalt ochi. Pentru că, dacă auzim cu ambele urechi, ne dăm seama de unde vine sunetul, din stânga, din dreapta, din față, din spate. Cred că, de fapt, problema este financiară, mai mult. Dar, dacă aveți aceste oferte speciale de reduceri, cred că este deja un element care o să-i ajute pe mulți pacienți hipoacuzici să aleagă protezarea bilaterală.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Așa este. În plus, avem și ratele fără dobândă, care se pot face direct în cabinet, ceea ce ajută foarte mult pacientul în achiziționarea protezelor auditive. La partea aceasta de achiziție, pacientul trebuie să conștientizeze că este pentru binele lui. Aparatele, proteza auditivă nu se achiziționează zilnic. E ceva ce investești în tine, tu, ca pacient, pentru a avea o viață cât mai aproape de normalitate, atât pentru tine, cât și pentru familia ta, pentru că ei îți vor mulțumi, cu siguranță, pentru decizia luată.
Cecilia Caragea: Da, este o investiție în sănătate, o investiție pentru sănătatea ta și pentru relațiile tale cu cei din jur, pentru că ușurează comunicarea, îți ușurează și ție viața, le ușurează și lor viața.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Așa este. Conștientizează acest lucru, își fac toate testele necesare, iau decizia achiziției protezei auditive și sunt foarte mulțumiți cu decizia luată.
Cecilia Caragea: Da. Și, după cum bine spuneați, e o investiție pe termen lung, adică e o investiție pentru câțiva ani, pentru că un aparat auditiv îl folosești un număr de ani.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Așa este. Îmi amintesc, în timpul facultății, tehnica nu era cea de acum. Erau aparate mult mai puțin performante față de momentul actual. De aceea, pacienții chiar se regăsesc într-un moment în care au acces la o tehnologie potrivită, performantă.
Cecilia Caragea: Apropo de Facultatea de Bioinginerie Medicală, pe care știu că ați urmat-o în cadrul Universității de Medicină și Farmacie din Iași. V-a atras de mult acest domeniu al dispozitivelor medicale?
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Da, așa este. În momentul în care am ales această facultate, era singura din țară, în acel moment, Facultatea de Bioinginerie Medicală în cadrul Universității de Medicină și Farmacie Iași. Foarte mult m-a atras acest domeniu și mult mai mult mi-a stârnit pasiunea în timpul anilor de studiu, pentru că această curriculă care s-a studiat pe parcursul celor șase ani, în generația mea, a cuprins… a îmbinat, pot să zic, foarte frumos, atât parte de anatomie, fiziologie, biofizică, biochimie, parte tehnică și de tehnologie medicală, ceea ce a creat, pentru un bioinginer medical, o privire globală, de ansamblu, a tot ceea ce înseamnă aparatul auditiv al organismului uman.
Cecilia Caragea: Înțeleg că dumneavoastră ați studiat atât partea medicală, de anatomie, de fiziologie, cât și principiile de funcționare, principiile inginerești pe baza cărora au fost realizate aceste aparate.
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Așa este. Am studiat acest lucru și l-am aplicat cu folos și succes în practica și în experiența ulterioare licenței, după absolvire.
Cecilia Caragea: Sunteți, așadar, specialistul potrivit la locul potrivit!
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Sper că pacienții vor găsi în cabinetul Clarfon specialistul de care au nevoie!
Cecilia Caragea: Cu siguranță, așa e!
Mihaela Bădilă, audioprotezist Cabinetul Clarfon Galați de pe Bdul Siderurgiștilor: Mulțumesc!