Sanatatea Auzului – De ce audiograma vocala este indicat a se face in limba materna. Cum sa ai grija de sanatatea auzului tau, cu specialistii Clarfon Targu Mures
0Sănătatea Auzului – De ce audiograma vocală este indicat a se face în limba maternă. Cum să ai grijă de sănătatea auzului tău, cu specialiștii Clarfon Târgu Mureș
Invitaţi: domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111), şi doamna Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș (B-dul 22 Decembrie 1989 nr. 25, Târgu Mureș, jud. Mureș, 0731.600.624)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Atunci când mergem să ne facem o testare a auzului, observăm că ni se face și o audiogramă tonală, și o audiogramă vocală. Dar știați că audiograma vocală este recomandat a se face în limba maternă a pacientului? Mai mult despre testarea auzului, dar și despre soluțiile în cazul pacienților hipoacuzici am aflat de la specialiștii Clarfon din Târgu Mureș!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Clarfon Târgu Mureș! Un oraș-etalon pe partea de dispozitive medicale și am putea spune și pe partea de tehnologie, unde sunt cele mai multe firme în acest sector. Un oraș competitiv! Avem două cabinete în Târgu Mureș, vrem să oferim o acoperire cât mai echilibrată, să fim aproape de pacienți. Colega din cabinetul Târgu Mureș din 22 decembrie 1989 are o experiență de peste 20 de ani. Al doilea cabinet este vizavi de Policlinica nr. 2. La fel, o colegă cu experiență, o colegă empatică, care a rezolvat foarte multe cazuri, aș putea spune dificile. Oferim pacienților din Târgu Mureș audiograma gratuită, timpanograma gratuită, al doilea aparat auditiv gratuit la protezarea bilaterală. Aparatele auditive pot fi achiziționate prin Casa de Asigurări de Sănătate, aparatele auditive pot fi achiziționate într-un sistem de rate fără dobândă. Oferim oliva, piesa de ureche, gratuit pentru pacienții din Târgu Mureș în luna aprilie, indiferent de modelul aparatului auditiv, brandul aparatului auditiv și când a fost achiziționat. Se pot adresa colegelor din cele două cabinete și noi le confecționăm piesa de ureche gratuit. Ne bucurăm că suntem prezenți în Târgu Mureș cu două cabinete de protezare auditivă.
Cecilia Caragea: Suntem la Clarfon în Târgu Mureș și stăm de vorbă cu doamna Annamaria Putnoky-Benedek. Aș vrea să ne povestiți, din experiența dumneavoastră, de ce anumiți pacienți hipoacuzici ajung destul de târziu într-un cabinet Clarfon. Ce rețineri au?
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: În primul rând, de foarte multe ori, pacienții nu acceptă starea lor. De cele mai multe ori, scăderea auzului intervine încet, foarte lent, și pacientul poate nici nu observă că începe să nu mai audă păsările din curte sau sunetul fermoarului, de exemplu. Și, încet, încet, de obicei, membrii familiei atrag atenția că ascultă radioul sau televizorul prea tare, trebuie să dea volumul mai jos… Și mai durează până acceptă starea lui și până acceptă că auzul lui este afectat.
Cecilia Caragea: Adică, ei sesizează sau membrii familiei lor sesizează că persoana respectivă nu mai aude chiar așa cum ar trebui, dar totuși nu vine imediat într-un cabinet Clarfon pentru o testare a auzului, pentru că se gândește: „Nu mai aud bine, o să ajung poate la aparat auditiv, ce-o să zică lumea?”
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, sunt foarte multe preconcepții încă. Ne-am mai obișnuit cu ideea aceasta, pentru că tot mai multe persoane poartă aparate auditive. Dar multe persoane ne povestesc că au văzut la vecinul, care are un aparat vechi de… poate 25 de ani și e mare, sună, țiuie… Dar tehnologia a avansat foarte mult. În ultimii 20 de ani, cel puțin de când sunt eu, lucrez în domeniu, foarte mult a evoluat tehnologia și aparatele sunt tot mai mici și tot mai performante.
Cecilia Caragea: Chiar am auzit că se vorbește de aparate auditive invizibile.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, sunt și aparate foarte mici, intraauriculare, care intră în conduct, în canalul auditiv, și nu se văd. Sunt foarte performante, cu multe canale de reglaj. Când vorbim de canale de reglaj, acest lucru înseamnă că putem da amplificare diferențiată la frecvențe. Pentru că, de obicei, când scade auzul, nu scade la fel pe fiecare frecvență. Și cu aceste aparate noi, cu o tehnologie nouă, putem oferi un sunet mult mai natural. Reglajul trebuie personalizat în funcție de auzul fiecărui pacient.
Cecilia Caragea: Și asta faceți dumneavoastră în cabinet, nu trebuie să facă pacientul acasă.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Aici facem, noi, la cabinet. Noi măsurăm auzul, deci stabilim pragul auditiv al fiecărei persoane, după aceea, după alegerea aparatului auditiv, reglăm cu calculatorul, cu computerul.
Cecilia Caragea: Așadar, pacienții ar trebui să nu-și mai facă, de fapt, atâtea probleme, ar trebui să vină cu încredere, cât mai din timp într-un cabinet Clarfon pentru o testare a auzului, mai ales că este gratuită, și apoi pentru protezarea de care au nevoie, cu aparate mici, invizibile chiar.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Fiecare persoană ar trebui să vină măcar o dată pe an la un control audiologic, ca să vedem dacă i-a scăzut auzul sau nu. Și, în clipa în care membrii familiei deja încep să tragă un semnal de alarmă… „te-am strigat de două ori, nu m-ai auzit” sau întreabă ceva și persoana hipoacuzică răspunde altceva, atunci deja eu cred că ar trebui să vină la o testare a auzului.
Cecilia Caragea: Poate că, în prima fază, dacă îți strigi partenerul și nu-ți răspunde, crezi că te aude, dar nu vrea să-ți răspundă. Se poate întâmpla și asta, nu?
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: De multe ori s-a întâmplat, de multe ori am fost și mediatoare în unele conflicte de familie, pentru că mai ales doamnele cred că este vorba de celebrul auz selectiv al bărbaților. Și atunci le explic că, de fapt, domnul nu este vinovat. Pentru că, ce se întâmplă, multe persoane hipoacuzice vin speriate, de multe ori, că poate că nu cu urechea e problema, poate cu capul, cu creierul. „Ce probleme am? Pentru că mi se spune un lucru și nu înțeleg, aud că se vorbește și eu nu înțeleg cuvintele!” Atunci trebuie explicat că auzul nu se pierde la fel pe fiecare frecvență și, când se vorbește, noi percepem literele pe frecvențe diferite. Și, dacă scade auzul diferențiat și, bineînțeles, de cele mai multe ori întâlnim cazuri în care frecvențele înalte scad, asta înseamnă că nu se aud literele S, H, T. Dacă cineva spune un cuvânt în care se regăsesc acele litere, și aceste litere, pur și simplu, pacientul nu aude decât câteva litere din cuvânt și atunci nu mai înțelege. Așa ar trebui să ne imaginăm. E ca într-un rebus. Avem doar câteva consoane, nu putem să ne dăm seama de înțelesul cuvântului dacă nu mai punem câte o literă.
Cecilia Caragea: Și-atunci, dacă tu nu auzi toate sunetele, ci doar o parte din sunete, completezi tu, de la tine, cu imaginația ta, pentru că avem o imaginație bogată, nu? Dar poți să ajungi la un alt înțeles decât cel care a fost spus. Și, de aici, conflicte, posibil!
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Exact! De foarte multe ori se întâmplă asta. Și mai este… Aici revenim la faptul că, de multe ori, oamenii au prejudecăți, au… ceilalți, nu cei care poartă aparate auditive. Cei care ar trebui să poarte au niște preconcepții că „o să râdă oamenii de mine, ce spune lumea”…
Cecilia Caragea: Ar trebui să fim cu toții mai înțelegători față de semenii noștri și ar trebui să nu ne gândim chiar atât de des că este vorba de rea-voință sau că are cineva ceva cu capul, cum spuneați, că vin oamenii îngrijorați. Așadar, s-ar putea să fie vorba de o problemă cu auzul, care poate să fie corectată simplu astăzi.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Exact! Astăzi este deja foarte simplu de corectat. Aparatul se alege personalizat, în funcție de nevoile fiecărui pacient. De multe ori se întâmplă ca pacienții să vină cu niște dispozitive cumpărate de pe internet, din diferite magazine, dispozitive care nu sunt dispozitive medicale. Acele amplificatoare, sau nici nu știu cum să le numesc, nu pot fi reglate, nu pot fi personalizate și, de cele mai multe ori, pot să facă mai mult rău, pot să cauzeze mai mult rău, pentru că amplifică poate prea mult.
Cecilia Caragea: Amplifică totul la fel.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Amplifică totul la fel și foarte, foarte rar se întâmplă ca fiecare frecvență să fie pe același nivel. Și, de foarte multe ori, acele dispozitive nu se pot purta. Toată lumea se plânge după ce începe să le utilizeze, pentru că unele sunete se amplifică poate prea tare. Și asta înseamnă că pacientul este expus la traume sonore. Și-atunci înseamnă că auzul lui va scădea și mai mult. Dispozitivele medicale, aparatele auditive, de fapt, au și un alt rol, nu numai amplificarea sau îmbunătățirea inteligibilității vorbirii, ci încetinesc scăderea auzului, de cele mai multe ori, pentru că stimulează nervul auditiv, creierul, tot aparatul auditiv.
Cecilia Caragea: Probabil mulți aleg asemenea amplificatoare pentru că sunt mai ieftine, dar, fiind mai ieftine, s-ar putea să-ți facă rău, pentru că nu sunt ceea ce trebuie și, așa cum se spune, „leneșul mai mult aleargă și scumpul mai mult păgubește”. Adică mai bine dai niște bani care sunt ceva mai mulți, ce-i drept, dar îți iei un lucru care nu-ți face rău, te ajută și te și ține.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, este adevărat. Și se poate personaliza, se poate regla în funcție de nevoile fiecărei persoane hipoacuzice, pentru că nu prea am întâlnit audiograme identice, praguri de auz identice. Deci trebuie neapărat achiziționat un dispozitiv medical care îi îmbunătățește calitatea vieții.
Cecilia Caragea: Plus că există și o decontare din partea Casei de Asigurări de Sănătate.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, și Casa de Asigurări de Sănătate decontează. Se poate cere acea compensare, acel ajutor de la stat.
Cecilia Caragea: Dar vorbeați de traume auditive, de traume sonore pe care le-ar putea provoca aceste amplificatoare. Aș vrea să vă întreb, de fapt, ce este o traumă sonoră?
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Trauma sonoră înseamnă când persoana respectivă este expusă la sunete mai puternice decât 80-85 de decibeli mai mult timp. Principala cauză a scăderii auzului este trauma sonoră. Foarte multe persoane vin, care au lucrat de exemplu în fabrici, în locuri de muncă unde zgomotul este foarte mare. Interesant, vin, de exemplu, doamne învățătoare, doamne educatoare, din cauza țipetelor copiilor. Urechea nu se poate obișnui cu zgomotul prea puternic, pentru că în urechea internă avem niște celule, celulele ciliate, care transmit sunetele, impulsurile către nervul auditiv. Întotdeauna, când suntem expuși la traumă sonoră, câteva celule încetează să mai funcționeze.
Cecilia Caragea: Mor.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Mor, de fapt, da, mor. Și atunci înseamnă că… de obicei, frecvențele înalte sunt afectate primele… și-atunci observăm, după un timp, că înțelegem tot mai rău, nu mai auzim la fel, păsările de exemplu. Și acest lucru… deci trauma sonoră poate să cauzeze, în foarte multe cazuri, și tinitus, adică țiuit în urechi, ceea ce este foarte neplăcut, pentru că tinitusul acesta înseamnă că este… aude pacientul tot timpul un sunet în cap, în urechi.
Cecilia Caragea: Constant.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Constant și nu poate opri acest sunet.
Cecilia Caragea: Dar știu că la Clarfon există acum soluții și pentru tinitus.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, avem multe soluții pentru îmbunătățirea stării pacienților sau pentru mascarea tinitusului, depinde de fiecare caz în parte. În unele cazuri, tinitusul apare din cauza scăderii auzului, de exemplu, și atunci aparatele auditive ajută foarte mult.
Cecilia Caragea: Dar, ca să revenim la traumele sonore, spuneați de muncitori din fabrici, unde era mult zgomot, de învățătoare, de profesoare, dar ce alte persoane sunt potențial expuse la traume sonore? Mă gândesc la militari, care pot să fie prezenți în cazul multor explozii, la cei care se antrenează să tragă la tir.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, exact! Am avut mulți pacienți și din cadrul Armatei sau din cadrul Poliției. Ajunge să tragă cu arma doar o dată fără protecție și rămâne cu o traumă sonoră, adică îi scade auzul pe frecvențele înalte și rămâne și cu un țiuit în ureche, care este foarte, foarte greu de tratat. Se recomandă folosirea unor dispozitive de protecție.
Cecilia Caragea: Căști și așa mai departe.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, exact!
Cecilia Caragea: Dar în cazul lor există și situații în care nu poți să stai să îți pui căștile de protecție… și atunci e de înțeles.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Sunt multe meserii care se desfășoară în medii zgomotoase, de exemplu meseria de DJ. Și sunt pacienți și din cadrul filarmonicilor, de exemplu, sau sunt tineri care… Am un caz concret, un tânăr care este toboșar într-o formație de rock și are o scădere de auz foarte serioasă, severă. Trebuie să avem foarte, foarte multă grijă de auzul nostru. Se întâmplă și, de exemplu, dacă explodează o petardă lângă noi, ajunge o singură dată și rămânem cu traumă sonoră și țiuit în urechi.
Cecilia Caragea: Așadar, trebuie să fim foarte atenți. Se întâmplă, într-adevăr, să avem o meserie care, în timp, să ajungă să ne afecteze auzul, dar s-ar putea să nu avem o meserie de acest gen. Noi trebuie să fim atenți să nu punem muzica prea tare în căști, să nu aprindem artificii când nu ar trebui și nu suntem autorizați să facem asta și multe alte lucruri de acest gen.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, așa este. Nu ar trebui să folosim telefoanele la un volum foarte ridicat. Tinerii ascultă muzică la volum foarte mare… Deci, în general, trebuie să avem foarte multă grijă de auzul nostru, pentru că este un lucru ireversibil. Dacă începe să fie afectat nervul auditiv sau celulele din urechea internă, nu mai avem cale de întoarcere. Atunci, în schimb, trebuie protezați pacienții.
Cecilia Caragea: Dar pacienții, dacă vin din timp într-un cabinet Clarfon și își fac o testare a auzului, mai ales că este gratuită, după cum spuneam, și eventual o protezare auditivă, pot să-și continue viața așa cum și-ar dori. Dar, pentru că ne aflăm în Târgu Mureș, nu pot să nu vă întreb cum faceți dumneavoastră această testare a auzului. Știu că se face o audiogramă, care este o audiogramă tonală și o audiogramă vocală. Asta înseamnă că se pun anumite cuvinte pacienților și pacienții trebuie să spună ce cuvinte au înțeles.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Exact!
Cecilia Caragea: Pentru că există și persoane care vorbesc limba română ca limbă maternă, și persoane care vorbesc limba maghiară ca limbă maternă, dumneavoastră presupun că vă descurcați în ambele limbi.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, da, mă descurc în ambele limbi. Cu fiecare pacient vorbim pe limba lui.
Cecilia Caragea: Adică dumneavoastră vorbiți fie în română, fie în maghiară.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, exact!
Cecilia Caragea: Pentru că altfel înțelege oricine limba maternă.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, așa este. Și mai ales dacă are și hipoacuzie și oricum înțelege greu. Este mai ușor dacă vorbim în limba maternă fiecărei persoane. Pacienții pot veni cu încredere. Vorbesc și limba maghiară, și limba română, așa că ne vom înțelege. Și, după ce-i protezez, se vede… este foarte vizibilă schimbarea stării psihice a pacienților, pentru că, înainte, am întâlnit foarte frecvent că pacienții încep să se izoleze chiar și de membrii familiei. Îmi spun: „Am întrebat o dată, de două ori, nici a treia oară nu am înțeles și a patra oară nu mai întreb, pentru că ori râd de mine, ori îi deranjez. Îi las să discute între ei și eu mai bine mă retrag.” Și de foarte multe ori se întâmplă acest lucru. După ce sunt protezați pacienții, se vede schimbarea pe fața lor și vin și îmi mulțumesc: „Vai, ce bine că acum înțeleg, pot să iau parte la o discuție între membrii familiei!” Deci li se schimbă viața total. Își aduc aminte cum sună, cum cântă păsările… Am avut o doamnă care s-a tot jucat cu fermoarul ei, pentru că a uitat că sună… Deci uităm, practic. Când începe să scadă auzul, încet, încet, uităm că există unele sunete, că hârtia scoate un sunet când o atingem… Și, când apar aceste sunete iarăși în viața lor, sunt foarte fericiți.
Cecilia Caragea: Te bucuri chiar și de aceste sunete mici, după cum spuneați, zgomotul unui fermoar.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Exact. După protezare, pacienții, când își reamintesc că sunt foarte multe sunete pe care ei nu le-au mai auzit, se pot bucura și de sunetul apei din robinet, de exemplu, cum curge… Este foarte interesant. Contează foarte, foarte mult. Și acum, de atâția ani de când mă ocup eu de protezare auditivă, văd că totuși începe să se schimbe concepția. Ca și cu ochelarii, oamenii s-au obișnuit să vadă persoane purtând ochelari și, în timp, se vor obișnui și cu aparatele auditive.
Cecilia Caragea: Da, pe vremuri, cineva care purta ochelari, tot așa, era strigat cu diferite nume, „aragaz cu patru ochiuri” sau mai știu eu cum, dar, în timp, lumea s-a obișnuit, după cum spuneați. Și să sperăm că se vor obișnui, în foarte scurt timp, și cu aparatele auditive, cu atât mai mult cu cât aparatele auditive, după cum spuneam, pot nici să nu se vadă.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Exact! Ceea ce este interesant, nu știu dacă ar trebui să schimbe un pic mentalitatea și oamenii, deci persoana care suferă de hipoacuzie nu ar trebui să fie afectată de părerea altora sau să gândească „oare ce vor spune”… Importantă e întotdeauna calitatea vieții, cum se simte persoana respectivă, acest lucru este cel mai important. Tehnologia acum evoluează, an de an apar aparate noi, cu tehnologii noi de prelucrare a sunetului, că de fapt asta înseamnă inovația în protezarea auditivă. Contează foarte, foarte mult comunicarea cu ceilalți, mai ales în aceste timpuri, contează mult, auzim foarte multe informații. Foarte mulți părinți tocmai din cauza acestor preconcepții sau prejudecăți nu-și protezează copiii, pentru că le este frică ce vor zice colegii lor la școală. Știm cum sunt copiii…
Cecilia Caragea: Sunt uneori mai direcți, dar o directețe care poate să fie percepută ca agresivă.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Exact, așa se întâmplă. Dar, dacă părinții vorbesc cu cadrele didactice, care le pot explica colegilor de clasă în ce constau aparatele auditive, cât de mult îl ajută pe colegul lor, cât de greu i-a fost până acum pentru că nu a putut, de exemplu, să învețe o limbă străină, nu aude cum se rostesc unele cuvinte, bineînțeles că nu poate să reproducă… Dar este foarte important, în cazul copiilor, să fie protezați.
Cecilia Caragea: Și așa cum spuneați, până la urmă, este vorba de înțelegere. O înțelegere pe care educatorii, învățătorii, profesorii, părinții trebuie să le-o transmită colegilor acelui copil.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, trebuie informați colegii despre aparat, despre ce poate să facă, despre cum îl ajută pe colegul lor și-atunci părinții pot să-și trimită copiii la școală cu încredere, pot să fie liniștiți, pentru că nu vor veni acasă timorați sau necăjiți.
Cecilia Caragea: Și este foarte important că în acest fel tu poți să înveți. Poți să dai adevărata măsură a capacităților tale și dacă ești copil, dar și apoi, ca adult sau ca vârstnic, îți găsești altfel locul și rolul în societate, în comunitate.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Sigur că da. Și, pur și simplu, o conversație nu va mai fi la fel de obositoare, pentru că o persoană hipoacuzică se obișnuiește, încet, încet, să se uite la fața interlocutorului și să citească de pe buze. Asta necesită o concentrare, pentru că nu are cum să înțeleagă din spate, din lateral cuvintele și-atunci exercită un efort foarte mare să înțeleagă cuvintele. Așa se întâmplă și în cazul unui elev, poate avea note mai mici tocmai din cauză că nu a înțeles ce trebuie să facă la școală, nu și-a notat teme pentru acasă. La copiii foarte mici, de exemplu, care-și pierd auzul la un an, la doi ani, deci la copiii foarte mici, este foarte important să se protezeze cât mai curând, ca să poată învăța să vorbească, pentru că un copil care nu aude cum se rostește o literă, un cuvânt, nu are cum să reproducă, nu are cum să învețe să vorbească. Contează mult de tot, și pentru asta părinții trebuie să se informeze, să se ducă la un specialist ca să li se explice despre importanța auzului. Persoanele care au probleme cu auzul pot să vină să își facă o programare, pentru că testăm auzul și găsim soluții de protezare pentru fiecare pacient, pentru fiecare caz în parte. Deci, practic, pentru fiecare nivel sau tip de hipoacuzie, noi avem mai multe soluții și întotdeauna personalizăm aparatele, căutăm soluția cea mai potrivită pentru persoana hipoacuzică, pentru pacienți.
Cecilia Caragea: Noi vă mulțumim tare mult pentru toate aceste explicații și sper să fi contribuit puțin, puțin de tot, la o trecere în uitare a prejudecăților existente, ca lumea să vină cu încredere și să nu mai țină cont de tot felul de idei, de preconcepții, care nu le fac deloc bine, nici sănătății lor, nici comunicării cu propria familie, nici integrării sociale și așa mai departe.
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Da, și eu sper și sunt convinsă că în acest fel își vor regăsi bucuria vieții.
Cecilia Caragea: Așa să fie! Mulțumim!
Annamaria Putnoky-Benedek, audioprotezist Cabinetul Clarfon Târgu Mureș: Mulțumesc și eu!