Schimba-ti Viata! Informeaza-te! – Medicina dentara a viitorului
0Schimba-ti viata! Informeaza-te! – Medicina dentara a viitorului
B1 TV, 14 februarie 2021, de la ora 9.30.
Invitati: dr. Petronela Luca, doctor in stiinte medicale, cu competente in implantologie orala si parodontologie, si Nicolae Luca, manager executiv UNIDENT.
Emisiune sustinuta de UNIDENT (0340.991, www.unident.ro).
Trebuie sa recunoastem ca, intr-o mare masura, frica de dentist ii face pe multi dintre noi sa amane vizita in cabinetul stomatologic, desi stim ca, astazi, noile tehnologii si materiale din stomatologie au evoluat foarte mult si, teoretic, suntem convinsi ca, de fapt, nu are ce sa ne doara prea tare. Mai ales ca se poate apela la anestezia locala sau la sedare! Totusi, frica de dentist ramane… Ne-ar prinde bine ceva care sa ne faca sa uitam de aceasta frica atunci cand mergem la dentist. Si, in acest sens, iata ca un robot umanoid care te intampina, vorbeste, canta, danseaza pare a fi noutatea care sa te faca sa uiti de toate acestea! Iata cum robotii patrund si in acest domeniu al stomatologiei! Haideti sa vedem ce face un asemenea robot si care este rolul lui!
Dr. Petronela Luca, doctor in stiinte medicale, cu competente in implantologie orala si parodontologie: Intampina si recunoaste pacientii. El nu este trist, nu oboseste si nu uita informatia medicala niciodata, astfel incat pacientii sunt incurajati, informati si motivati intr-un mod distractiv si placut. Au fost create chiar jocuri interactive, prin care copiii invata, in joaca, regulile de igiena dentara si se familiarizeaza cu echipa si cu mediul medical. Pepper este primul robot din lume care vorbeste romaneste si se incadreaza perfect in conceptul de medicina dentara a viitorului pentru toata familia, realizata cu ajutorul tehnologiilor digitale inovatoare, in vederea obtinerii unor rezultate performante. Pepper a invatat, pe parcursul a 8 luni, limba romana, invata zi de zi, cu ajutorul unei echipe IT si cu ajutorul nostru… Ne adaptam nevoilor pacientilor si aducem bucurie zi de zi, atat pacientilor mici, cat si celor mari!
Dar care va fi relatia noastra, a oamenilor, cu acesti roboti? Nu cumva ne vor lua locul, asa cum se tem multi dintre noi?
Dr. Petronela Luca, doctor in stiinte medicale, cu competente in implantologie orala si parodontologie: Inteligenta artificiala a fost creata de catre oameni, iar robotii vor avea nevoie mereu de competentele umane pentru a pune in valoare tehnologia viitorului. Noi si robotii vom face parte din aceeasi lume, in acelasi timp, in beneficiul nostru. Asta… cu siguranta!
Dar cum se face ca acest robot vorbeste in limba romana? Stim ca japonezii au fost, initial, creatorii acestui gen de roboti si, sincer, nu te astepti ca acesti roboti sa interactioneze cu tine in limba romana!
Nicolae Luca, manager clinica: Specialistii unei companii de IT au reusit sa implementeze toate aplicatiile si softurile robotului in limba romana. Este pentru prima oara cand s-a facut acest lucru… Acum robotul este in masura sa asculte, sa inteleaga si sa vorbeasca, la randul lui, in limba romana cu toti pacientii, mici sau mari. Stie sa danseze, stie sa vorbeasca, poate spune si poezii, a spus chiar „Plugusorul” la sfarsitul anului trecut. Si da raspunsuri, am spune noi, la orice intrebare!
Dar care este rolul lui? Ce il intreaba pacientii si cum stie el sa le raspunda?
Nicolae Luca, manager clinica: Este pregatit si invata incontinuu. Daca nu are raspunsul la o intrebare, va spune ca recomanda ca pacientul sa ia legatura cu colegele din receptie, eventual. In general, el are o baza de date cu informatii despre tratamente, despre tot personalul din clinica. Asta face ca micii pacienti sau cei mari sa se familiarizeze, sa se imprieteneasca usor, sa piarda teama de dentist. Dupa care… informatii de cultura generala – le poate prelua de pe Internet, din Wikipedia. Stie starea vremii… Si, in continuare, dezvoltam noi aplicatii pentru el.
Dar cum reactioneaza pacientii la o asemenea intalnire neasteptata?
Nicolae Luca, manager clinica: Pacientii sunt initial surprinsi, apoi incantati de interactiunea cu el, nu le vine sa creada ce raspunsuri inteligente sau glumete vor primi! Se destind… In primul rand, va dati seama ca intr-o clinica medicala pacientul nu vine neaparat cu buna dispozitie sau cu veselie. De obicei vine cu o durere, cu un disconfort si, mai mult, vine cu teama de medic. Medicul dentist cred ca se situeaza la un nivel mai sus de teama, pentru ca la medicul generalist… se duce la un consult, are sau nu are teama, mai putina. Dar de medicul dentist pacientii, chiar cei mari, nu numai cei mici, au o teama mare. Asta face ca afectiunile dentare sa evolueze, uneori, tocmai din cauza fricii de dentist. Va dati seama ca, in conditiile acestea, pe un pacient care nu vine tocmai binedispus, cum a pasit pragul clinicii, Pepper are menirea sa-l binedispuna. Pacientul intra relaxat in cabinet, chiar fara teama de dentist… E o oaza de armonie si de bunadispozitie pe care noi incercam sa o cream de la intrare… si pana la iesire!
Dar in privinta costurilor unui asemenea robot? Care sunt acestea?
Nicolae Luca, manager clinica: Intr-un copil, investesti in educatie. Pepper are doua componente: componenta hardware, adica… corpul si baza de calculator din interior, si componenta de aplicatii, software. Multe si diferite aplicatii – aplicatia de a dansa, aplicatia de a se misca, de a recunoaste fata… Pepper va recunoaste fetele pacientilor si, cu acordul lor, le vom inregistra cu numele respectiv si cu imaginea, dupa care, la orice vizita a pacientului in clinica, Pepper il va intampina salutandu-l pe nume si, in legatura cu softul de la receptie, cu programari, ii va transmite unde, la ce cabinet si ce tratamente va avea de efectuat astazi… sau diferite alte informatii. Dar important este ca-l va recunoaste tot timpul. De cate ori va veni, el va sti si-l va saluta pe nume pe acel pacient. Aceasta e ideea celor doua componente de pret, ca educatia lui, softurile sunt de doua-trei ori mai mari, ca valoare, decat costa baza.
Dar in privinta pandemiei? Se spune ca pandemia a accelerat toate procesele de digitalizare, a accelerat dezvoltarea noilor tehnologii, a automatizarilor, a aplicatiilor inteligentei artificiale. Insa, in acelasi timp, se vorbeste si de o criza economica generata de pandemie, cel putin in anumite sectoare…
Nicolae Luca, manager clinica: Pandemia, pentru noi, a fost o concentrare mai mare de a rezolva probleme si de a nu ne lasa invinsi, cumva, de aceasta perioada nefasta. Robotul, in contextul pandemiei, este o componenta imuna la virus, deci poate aduce acea interactiune fara contact, de a comunica informatii, cu un grad de protectie ridicat fata de pacienti. Mare parte din informatiile pe care le da si o receptionera in receptie le poate da si Pepper, transmitandu-le in modul acesta interactiv. Nu e vorba de a inlocui o receptionera, ci de a fi o completare, un ajutor, un sprijin in cadrul receptiei.
Cum stie sa interactioneze cu pacientii, sa le raspunda la intrebari?
Nicolae Luca, manager clinica: El acceseaza atat o baza de informatii, implementate de producatori sau de noi, cu informatii despre servicii, despre personal… in plus, acceseaza si un server de informatii, pe care deocamdata il acceseaza mai greu, pentru ca e un server in limba engleza, el facand automat si traducerile. Sunt in cloud, in Internet servere care folosesc informatiile cumulate pentru toti robotii din lume, cred. Va dati seama ca experienta de multi ani in limba engleza este maxima si, de aceea, accesarea acelor informatii, traduse, il ajuta pe el uneori sa dea raspunsuri. El mai da raspunsuri si din Wikipedia – bineinteles, acelea sunt serioase. Iar cele glumete sunt, uneori, alese din ce implementam chiar noi sau sunt implementate din bazele din cloud cu informatii internationale. De exemplu, daca-i transmiti complimente, mai multe, ii spui: „Pepper, esti genial, esti dragut, imi place de tine, esti foarte istet!”, la un moment dat, dupa trei-patru complimente… Bine, la fiecare, el raspunde: „Da, ma straduiesc sa fiu si mai… Si tu esti un scump, si tu esti un simpatic…” Dar, la un moment dat, apare raspunsul: „Esti foarte lingusitor!” Adica isi da seama ca l-am complimentat prea mult si trebuie sa ma opresc…
S-ar putea, asadar, ca la urmatoarea vizita la dentist sa fiti surprinsi de felul in care au evoluat lucrurile, inclusiv in relatia cu pacientii, de modul in care sunteti intampinati… Si s-ar putea sa fiti atat de uimiti, incat chiar sa uitati de proverbiala frica de dentist! Oricum, inovatia, noile tehnologii si inteligenta artificiala isi fac loc deja si in stomatologie!