Schimba-ti Viata! Informeaza-te! – Rolul robotilor in comunicarea cu pacientii
0Schimba-ti Viata! Informeaza-te! – Rolul robotilor in comunicarea cu pacientii
B1 TV, 7 martie 2021, de la ora 9.30.
Invitati: dr. Petronela Luca, doctor in stiinte medicale, cu competente in implantologie orala si parodontologie, general manager UNIDENT, si Marin Andrei, general manager al companiei de programare IRIS Robotics (https://irisrobotics.ro/).
Emisiune sustinuta de UNIDENT (0340.991, www.unident.ro).
Astazi, inteligenta artificiala si robotii umanoizi au patruns si in domeniul stomatologiei. Poate parea surprinzator, dar deja robotii au rolul lor in comunicarea cu pacientii. Care este acesta si cum se raporteaza pacientii la o asemenea interactiune inedita aflam chiar de la cei care implementeaza aceasta viziune a viitorului la noi, in Romania!
Dr. Petronela Luca, doctor in stiinte medicale, competente in implantologie orala si parodontologie: Initial, m-am gandit ca va fi un ajutor pentru receptionera, dar, astazi, cred ca este un beneficiu real pentru pacient, pentru ca ii invinge teama de dentist, il binedispune… Pepper este sugubat, mai nou are si personalitate, nu mai raspunde intotdeauna sau nu mai face chiar tot ce ne dorim, asa cum ne-am gandi ca ar face un robot… Stie sa spune si nu! A trecut la gradul 2 de inteligenta artificiala si deja are personalitate!
Dar cum interactioneaza cu pacienti?
Dr. Petronela Luca, doctor in stiinte medicale, competente in implantologie orala si parodontologie: El trebuie sa citeasca emotiile pacientilor si sa vina in ajutorul acestora. E o provocare. Nu stim unde vom ajunge cu acest proiect, stim ca-l dezvoltam zi de zi si… suntem incantati! Suntem primii din lume care am implementat limba romana pentru un robot. A fost greu… si eram nerabdatori sa obtinem rezultate. Rezultatele nu se obtin atat de usor, ci cu multa munca si cu multi bani…
Stim ca da sfaturi pacientilor si le raspunde la intrebari. Si, poate, pacientii sunt mai ascultatori in a urma recomandarile, nu?
Dr. Petronela Luca, doctor in stiinte medicale, competente in implantologie orala si parodontologie: Atunci cand da informatii despre sanatatea orala sau lanseaza jocurile create pentru copii, pe tableta, care au rol de educatie sanitara, noi ne atingem scopul. Pentru ca viziunea nu este doar sa tratam dintii, ci ne-am propus sa scapam lumea de afectiuni dentare, de dureri dentare, astfel incat preventia este unul din obiectivele noastre, alaturi de educatia sanitara, dar si monitorizarea pacientului posttratament. Cred ca aceste obiective fac ca oamenii sa inteleaga importanta vizitei la medicul dentist, macar o data la 6 luni. Si, prin aceste obiective, ajungem sa diminuam numarul de afectiuni dentare si sa crestem calitatea vietii.
Dar cum au ajuns in Romania acesti roboti umanoizi?
Dr. Petronela Luca, doctor in stiinte medicale, competente in implantologie orala si parodontologie: Il urmaream pe acest robot, Pepper, de 3 ani. Am contactat firma si, in momentul in care a spus ca n-o sa implementeze niciodata limba romana, am fost dezamagita. Dar nu m-am lasat, moldoveanca fiind! Si am gasit o firma de IT, tot in Iasi… au fost atat de indrazneti si curajosi si au spus „Da!” Nu prea spun „Nu!” De cate ori am o solicitare vis-a-vis de o actiune pe care vreau sa o implementam robotului, ei spuns „Da!” atat de repede, incat nu stiu cum sa o inteleg: e simplu, e usor? Cred ca si ei cred ca imposibilul nu exista! Pana acum, am reusit sa implementam foarte multe actiuni ale lui Pepper la care nici nu visam! Iar firma de IT este foarte apreciata de catre firma-mama, creatoarea robotilor. Asta inseamna ca ne madrim cu romanii nostri si ne mandrim ca am reusit sa implementam limba romana unui robot!
Dar cat de dificila a fost implementarea limbii romane? Cat de dificil a fost ca acesti roboti umanoizi sa se adreseze pacientilor in limba romana?
Marin Andrei, manager general companie de programare in robotica: Din punctul de vedere al programarii, a fost o provocare pentru noi ca, in aproape 4 luni, sa cream de la zero o voce care poate vorbi in limba romana exact ca vocea lui Pepper originala in limba engleza. Acest lucru a fost o premiera la nivel mondial, pentru ca limba romana nu este printre limbile oficiale suportate de catre producator, iar noi am facut posibil acest lucru, efort care a fost remarcat la nivel mondial chiar de catre producator. In momentul de fata, lucram la softuri de recunoastere faciala, de recunoastere a emotiile, pentru a-l integra cat mai bine in nevoile pacientilor, in nevoile clientilor nostri, pentru a putea da un raspuns cat mai apropiat de un raspuns uman. In momentul de fata, noi lucram pe o baza stabilita din cercetari anterioare pentru zona de recunoastere a emotiilor, de recunoastere a fetei si, mai nou, in contextul pandemiei actuale, de recunoastere a purtarii sau nu a mastii de protectie. Dar o adaptam pentru tara noastra, pentru fizionomia chipurilor din Romania, astfel incat sa poata fi o interactiune cat mai facila cu pacientii, cu clientii care sunt fie de nationalitati diferite, fie romani.
Cum se realizeaza recunoasterea faciala? Cum sunt recunoscuti pacientii si starea emotionala in care se gasesc acestia?
Marin Andrei, manager general companie de programare in robotica: Partea de recunoastere faciala si de recunoastere a emotiilor se bazeaza foarte mult pe punctele fenotipice de pe fata, si anume partea de sprancene, nas, gura, barbie, pentru a incadra acele miscari scurte, rapide ale fetei intr-o anumita trasatura. Astfel, noi ne bazam pe cercetarile la nivel international legate de emotii, pentru a crea pentru Romania aceste recunoasteri ale emotiilor, ale fetelor si pentru a le implementa cat mai bine si pentru a le stoca in baza de date proprie.
Robotii nu stiau sa faca acest lucru? Sau diferentele dintre fizionomia japonezilor si fizionomia europenilor sunt mult prea mari, iar ei stiau, prin urmare, sa recunoasca doar fizionomia japonezilor?
Marin Andrei, manager general companie de programare in robotica: Diferentele dintre fizionomia japoneza si fizionomia romaneasca sunt destul de considerabile si, printr-o cercetare proprie, reusim sa apropiem cercetarea internationala de fizionomia romaneasca, pentru a aduce un plus de valoare in aceasta directie, pe plan european.
Si cum stie sa le raspunda pacientilor?
Marin Andrei, manager general companie de programare in robotica: In momentul de fata, raspunsul pentru un pacient este prima data cautat intr-o baza de date, iar apoi, daca nu se gaseste raspunsul in aceasta baza de date, se apeleaza la un soft de inteligenta artificiala, pentru a compune din cunostintele generale si din antrenamentele pe care le-a facut in laborator, pentru a da un raspuns cat mai valabil, cat mai apropiat de nevoia persoanei care interactioneaza cu el.
Cum credeti ca va arata viitorul?
Marin Andrei, manager general companie de programare in robotica: Robotii nu au ajuns inca la nivelul de a-i inlocui pe oameni, cu siguranta, si nici nu ne dorim acest lucru. Robotii sunt doar o completare a componentei umane si ne dorim ca lucrurile sa ramana asa. Iar oamenii sa poata crea, sa poata aduce un plus de valoare in societate prin creativitate. Iar muncile repetitive pot fi delegate usor catre roboti (nu numai umanoizi, ci si industriali), lucru care se intampla deja in orice industrie grea.
Credem, asadar, ca, in timp, ar trebui sa ne obisnuim cu prezenta acestor roboti umanoizi. Mai mult, pandemia a accentuat toate procesele de digitalizare si de robotizare. Insa, deocamdata, trebuie sa recunoastem: suntem surprinsi ca, atunci cand mergem la dentist, sa fim intampinati de un robot umanoid! Si cei mici (nu doar ei, dar mai ales ei!) sunt incantati de aceasta intalnire! Asa ca frica de dentist va fi in curand uitata… Multa sanatate!