Semnificatia culorilor – GALBEN TAXI. De unde vine numele de taxi
0Emisiune realizata cu sprijinul GoCab (www.gocab.ro,
www.facebook.com/GoCabRo, 021 9595).
Puteti descarca GRATUIT aplicatia de comenzi taxi GoCab de aici:
IOS: https://apple.co/3sCDykA
Android: https://bit.ly/3G3xuHD
Huawei: https://bit.ly/3sA0v8g
Cecilia Caragea: Stiti de unde vine numele de taxi? In cadrul emisiunii noastre despre semnificatia culorilor, asa cum stiti, am aflat de ce sunt galbene taxiurile. Am aflat ca, la inceputul secolului XX, universitatile americane au demonstrat ca aceasta culoare, galbenul, se vede cel mai de departe. Asa ca… companiile de taxi au inceput sa-si vopseasca in galben masinile. Dar astazi vrem sa aflam si de unde vine acest nume, taxi. Vine de la una din cele mai vechi familii din Europa si de la una din cele mai bogate familii din Europa. Este vorba de familia Thurn und Taxis. Dar haideti sa vedem care a fost istoria acestei familii si cum de… de la numele acestei familii noi numim, astazi, taxi masinile care ne duc dintr-un loc in altul atunci cand avem nevoie.
Stramosii acestei familii provin din Cornello dei Tasso, o localitate din Bergamo, din Lombardia, in nordul Italiei de astazi. Vedem numele: dei Tasso. In italiana, tasso inseamna „bursuc”, tassi, la plural, inseamna „bursuci”. Se pare ca si-au luat numele de la faptul ca in zona erau multi bursuci, cu atat mai mult cu cat pe stema, pe blazonul acestei familii de mici nobili exista si un bursuc. Altii considera ca si-au luat numele de la Taxus baccata, numele latin al arborelui de tisa. Asa cum stiti, mai demult, in Europa, inclusiv in Romania, inclusiv in nordul Italiei, erau foarte multe paduri de tisa. Tisa este un arbore care are un lemn de exceptie, un lemn care se lucreaza foarte usor. Taxus asta si inseamna in greaca veche: „a lucra cu indemanare”. Din arborii de tisa se facea mobilier, se faceau arcuri, se faceau diferite arme pentru razboaiele medievale. Dar sa revenim! Fie ca este numele luat de la bursucii din zona, fie ca este luat de la padurile de tisa din zona, de la Taxus baccata, dupa cum spuneam, aceasta familie este mentionata, inca din secolul al XII-lea, ca fiind o familie de mici nobili din nordul Italiei.
S-a remarcat un anume personaj din aceasta familie, Omedeo Tasso, care a dezvoltat un sistem de distribuire de scrisori in nordul Italiei. A dezvoltat, altfel spus, un serviciu postal care incepea sa se dezvolte si sa deserveasca din ce in ce mai multe zone. Astfel, se ocupa de zonele Milano, Venetia, Roma si asa mai departe. Asta in secolul al XIII-lea. Urmasii sai au continuat aceasta munca si, in secolul al XVI-lea, pe la 1500 si ceva, un urmas al lui Omedeo Tasso, mai exact Francesco Tasso, a reusit sa faca mult mai mult. A reusit sa faca sa treaca prin Pasul Brenner scrisori, marfuri, calatori, in deplina siguranta. Asta inseamna ca a reusit sa lege Bolzano, din nordul Italiei de astazi, de Innsbruck, din Austria de astazi. Si, asa, incet-incet, a inceput sa se dezvolte, astfel incat imparatul Sfantului Imperiu Roman sa-i dea onoarea si responsabilitatea de a se ocupa de toate expeditiile sale. Ceea ce inseamna ca el, Franz von Taxis, a inceput sa se dezvolte foarte mult. Si, bineinteles, aceasta onoare si aceasta responsabilitate au venit si cu innobilarea acestuia, asa ca micii nobili din nordul Italiei au devenit baroni, apoi conti, apoi printi, de-a lungul istoriei, pentru ca s-au achitat cu brio, sa spunem, de sarcinile si de responsabilitatile imperiale. Astfel, ei au inceput sa dezvolte acest sistem de distributie de scrisori, de marfuri, de transport de calatori. Bineinteles, si numele s-a mai schimbat. Daca in italiana era della Tore e Tasso, in franceza era la Tour et Taxis, iar in germana, Thurn und Taxis. Dar, bineinteles, chiar daca numele erau diferite, in functie de tara, era vorba de aceeasi familie, care coordona in foarte multe tari din Europa distributia de scrisori, distributia de marfuri si transportul calatorilor, transportul calatorilor, care se facea cu diferite trasuri care erau vopsite cu galben si cu negru, tocmai pentru a se deosebi de celelalte trasuri, de celelalte diligente.
Dar cum a ajuns, totusi, acest personaj, Francesco Tasso sau Franz von Taxis, sa se ocupe de toate scrisorile din aproape toata Europa, de transportul de calatori din aproape toata Europa? Pentru ca, pe langa faptul ca imparatul Sfantului Imperiu Roman i-a dat aceasta responsabilitate, si Filip cel Frumos, care s-a insurat cu Ioana a Spaniei, l-a insarcinat sa se ocupe de trimiterile sale, trimiteri de care avea nevoie, in Spania, in Germania si in alte tari din Europa. Si, in schimb, ii dadea o suma anuala. Insa suma respectiva nu era suficienta. Si, atunci, acest personaj foarte inspirat, Taxis, a obtinut sa poata sa utilizeze caii si postalioanele, sa poata sa inchirieze caii si postalioanele de la diferiti capitani, astfel incat sa utilizeze aceste mijloace ca sa poata sa galopeze intre un post si un alt post, astfel incat sa poata sa asigure in continuare acest serviciu nu numai pentru regi si pentru imparati, ci pentru oricine ar fi platit aceste servicii. Astfel, s-a extins foarte mult in zona privata, ca sa vorbim cu limbajul de astazi. Si si-a permis sa puna la punct un sistem extraordinar. Astfel, din 28 in 28 de kilometri, era cate un birou… de posta, sa-i spunem. Si prin acele birouri postale mesagerii trebuia sa treaca, sa primeasca o stampila si sa predea cutia cu scrisori. Astfel, prin acea stampila, ei aveau dovada ca au predat acea cutie cu scrisori urmatorului personaj, care o prelua si o ducea mai departe. Si, asa, incet-incet, s-a dezvoltat acest serviciu postal in intreaga Europa. Dar nu era vorba numai de scrisori. Era vorba si de marfuri si era vorba si de calatori. Pentru ca erau diligentele, erau postalioanele, care, dupa cum spuneam, erau vopsite in galben si in negru. Iata cum aceste culori, galben si negru, erau utilizate pe diligente si pe postalioane inca inainte de a aparea acele studii in secolul XX, cum ca aceasta culoare, galben, se vede cel mai de departe si ar fi bine ca aceste masini de transport pe care le utilizam noi astazi si se numesc taxiuri sa fie galbene. Iata ca aeasta culoare, galbenul, se utiliza acum cateva secole. Dar sa revenim! Atunci cand o asemenea diligenta, cand un asemenea postalion, cand un asemenea mesager calare ajungea intr-o localitate, obisnuia sa sune dintr-un corn, sa sune dintr-un claxon, sa faca un zgomot, sa-si anunte venirea. Astfel, astazi, pe foarte multe sigle ale multor companii postale exista un claxon. Iata de unde!
Dar sa revenim! Sa faci sa functioneze o asemenea structura in aproape intreaga Europa nu este deloc usor. Acest personaj fabulos, Francesco Tasso, François de Taxis sau Franz von Taxis, depinde de limba in care vorbim, si-a stabilit cartierul general, ca sa spunem asa, la Bruxelles, la inceputul secolului al XVI-lea. Si de acolo isi conducea afacerile in intreaga Europa. Foarte aproape de locul in care statea, pe pajistile de langa, pasteau caii pe care ii utiliza in firma sa de transport, in compania sa de transport. Astazi, in zona respectiva din Bruxelles, exista cladiri de birouri, spatii expozitionale, hoteluri, restaurante si cate si mai cate… Oricum, este zona cunoscuta sub numele de Thurn und Taxis, de la aceasta celebra familie, care a avut acolo sediul central in secolul al XVI-lea. Ceva mai apoi, in secolul al XVIII-lea, avem niste date. Cat facea o scrisoare urgenta, de exemplu, de la Paris la Bruxelles: 36 de ore. Cat facea o trimitere normala de la Bruxelles la Napoli: 14 zile. Oricum, ceea ce se stie este ca, la sfarsitul secolului al XVIII-lea, familia Thurn un Taxis avea un numar de peste 20.000 de angajati, fie ca era vorba de personal administrativ, de personal care se ocupa de livrari si cate si mai cate… 20.000 de oameni, la sfarsitul secolului al XVIII-lea, in intreaga Europa, este fabulos, cel putin mie asa mi se pare. Dar sa revenim!
Ceva mai apoi, cu toate schimbarile din secolul al XIX-lea, familia Thurn un Taxis a decis sa emita propriile marci postale. Astfel, in 1852 a emis propriile timbre. Ceva mai apoi, in 1867, a decis sa vanda toata afacerea din domeniul postei statului prusac, pentru ca lucrurile se complicau din punct de vedere politic in Europa. Dar incepea industrializarea si, bineinteles, familia Thurn und Taxis a ramas cu multe alte afaceri in domeniul industriei. Exista chiar si o bere care are acest nume, o bere care se mai fabrica si astazi, chiar daca si aceasta fabrica de bere Thurn un Taxis a fost vanduta in 1996 unui concern mult mai mare. Iata cum o familie a dat, pana la urma, numele taxi, numele taxiurilor cu care ne plimbam si noi astazi. Iata cum aceasta familie, care astazi traieste in Germania la Regensburg, castelul familiei de la Regensburg se poate si vizita, asadar, daca vreti sa va faceti o vacanta interesanta in Germania, puteti sa vizitati castelul Thurn und Taxis din Regensburg, a dat numele de taxi.
Mie mi se pare foarte interesant ca aflam, in cadrul acestor emisiuni sponsorizate de aplicatia de taxi GoCab (gocab.ro), atatea si atatea lucruri interesante. Pana la urma, din toate aceste istorii ale diferitelor familii si ale diferitelor lucruri pe care le utilizam si noi astazi, chiar daca au aparut acum cateva secole, aflam lucruri interesante despre istoria noastra, despre istoria Europei. Aflam lucruri care pot sa ne ajute, chiar foarte mult, in viata noastra, in cariera noastra. De exemplu, acest personaj, Franz von Taxis, atunci cand a obtinut din partea imparatului Sfantului Imperiu Roman dreptul de a se ocupa de toate trimiterile imparatului, a obtinut acest drept nu numai pentru el, ci si pentru urmasii lui. Era un drept ereditar, care se transmitea pe linie masculina. Pentru ca el s-a gandit si cui lasa afacerea, atunci cand el nu va mai fi. Pentru ca marile companii, marile averi, daca vreti, se construiesc pe termen lung. Si, tocmai de aceea, atunci cand construim ceva, trebuie sa ne gandim ce vom face cu acel lucru si dupa ce noi nu vom mai fi, pentru ca marile constructii trebuie sa aiba un viitor si dincolo de noi.
Eu va multumesc tare mult, inca o data, pentru ca urmariti emisiunile noastre, emisiunile canalului media online ACC Media Channel. Nu uitati ce inseamna ACC: inseamna Arena Content Communications, altfel spus, comunicare in arena prin continut de calitate. Si, bineinteles, multumesc si sponsorului emisiunii, GoCab Romania., aplicatie de taxi gratuita si nationala, aplicatie dezvoltata de IT-isti romani si care functioneaza deja in peste 25 de orase din Romania. Asadar, daca vreti sa aveti acces rapid, comod, simplu la un taxi, puteti sa va descarcati aplicatia GoCab Romania, aplicatie gratuita, dupa cum spuneam, si puteti sa o utilizati atunci cand mergeti cu treaba sau in vacanta, in Craiova sau in Cluj sau in oricare din cele 25 de orase in care aceasta aplicatie este deja prezenta. Si speram ca in curand va fi prezenta in din ce in ce mai multe orase din Romania. Va multumesc tare mult, inca o data. Marturisesc, inca o data, ca in cadrul emisiunii despre semnificatia culorilor avem ocazia sa aflam atatea si atatea lucruri noi si interesante si, bineinteles, va doresc sa va bucurati de culori!
Emisiune realizata cu sprijinul GoCab (www.gocab.ro, www.facebook.com/GoCabRo, 021 9595).