In Arena – Ballad of Escape, in cadrul programului MNTRplusC
0
Sunteti invitati la o noua deschidere in cadrul programului MNTRplusC, la subsolul Muzeului National al Taranului Roman, joi 5 august, incepand cu ora 19:30. De aceasta data, MNTRplusC propune un program integral de arta video sub forma unui comentariu asupra corporalitatii, a terapiei ca metoda de rezistenta si a medierii intre corp si spirit.
Video-show, vernisaj: 5 august, ora 19:30
Artisti: Piotr Armianovski, Olimpiu Bandalac, Marinette Dozeville, Sorin Florea, Halász Glória, Frédéric Liver, Santiago Reyes, Stanca Soare.
Coordonator program si curator: Ilina Schileru
Design de expozitie: Mircea Tancau
In contextul pandemiei declansate in ianuarie 2020, practicile terapeutice incep sa castige teren cu preponderenta in fata celor care antreneaza direct corpul in actiuni fizice. Societatea este in cautarea unor forme de escapism cat mai facile, care presupun efort minim si care pot fi practicate din ingradirea peretilor propriei case. Izolarea prelungita provocata de valul pandemic a condus la alienare si a solicitat la maximum corzile rezistentei individuale. Spre deosebire de generatiile care au mai fost puse in fata unor astfel de incercari, astazi umanitatea s-a putut exprima si in mediul social virtual, unde informatia se propaga instant. Dar multitudinea de instrumente pe care le avem la indemana nu ne-a salvat in mod miraculos de depresie si anxietate, asa cum ar fi de asteptat. La urma urmei, fiecare a fost responsabil pentru propriul program si pentru propria capacitate de autogestionare a crizei si resursei.
„Les Quatre Milles Coups” (37’) ia forma unui experiment realizat de Frédéric Xavier Liver (FR), in care artistul isi propune sa supravietuiasca provocarii pandemice invatand coregrafia lui Maurice Béjart pe Bolero-ul de Ravel. Intalnindu-se in 2016 cu Marinette Dozeville (FR), acelasi Frédéric Xavier Liver exploreaza metode transgresive intre arta si societate, prin prisma preocuparilor celor doi cu raportul dintre angajament, joc si performativ. „Breaking the backboard” (10’33’’) este o utopie coregrafica ce transforma antrenamentul sportiv (simularea batutului mingii de basket) intr-un dans colectiv prin circularea energiilor si a corpurilor proprii a baschetbalistelor care se transforma in perfomeri.
Lucrarea lui Piotr Armianovski (UA), „A Ballade of Escape” (3’12’’), trateaza relatia sufletului in raport cu cea a corpului, intr-o instanta pre-pandemica langa Il Giardini in Venetia (2019), in anul in care acesta expune la Pavilionul Ucrainei. Pe versurile poeziei poetului saptezecist Hrytsko Chubay, care inspira si titlul acestei expozitii, Armianovski ofera interpretarea lui asupra conditiei evadarii, asa cum o descrie marele poet ucrainean.
Pe langa aceste doua instante pre- si mid-pandemice, Olimpiu Bandalac (RO) participa cu exercitii de respiratie pe dublu ecran, intr-un film dublu realizat in 2002 „Respiro” (8’52’’), iar Stanca Soare (RO), o tanara artista tocmai aclimatizata in Bucuresti dupa studiile masterale la Paris, cartografiaza coregrafic miscarea razboiului de tesut utilizat timp de secole in gospodariile traditionale, intr-o tentativa de a lega obiectul de corp si decor. „Cu «I Made War» (6’40’’), ma concentrez pe interactiunea indirecta dintre corp si obiect. Iau ca subiect principal razboiul de tesut, al carui vocabular textil devine pretext al unei compozitii poetice. Un joc cu sensurile multiple ale cuvintelor imi permite asta: «shuttle» (suveica) , «shaft» (urzeala), «horses» (ratiera), «beam» (sul), «warp» (ite). «Naveta», «raza», «caii» nu mai sunt unelte in frazele aratate, ci subiectele unei povesti sugerate. Faptul ca unealta de tesut se numeste in romana «razboi» da titlul video-ului.”
Sorin Florea (RO) descrie statusul de bine relativ actual, prin prisma alegerii emotionale: „…dar e alegerea mea”, in montajul „Catch” (19’).
Santiago Reyes (CO), artist columbian care traieste si lucreaza in Franta, documenteaza un performance realizat de el in 2014: „Ce qui est dansé personne ne me l’enlève” (50’22’’), in care descrie un traseu performativ pornind de la sediul atelierului sau din Noisy-le-Sec pana la Muzeul de Arta Contemporana din departamentul Val-de-Marne, Mac Val. De-a lungul itinerariului care dureaza aproximativ o ora, Reyes calatoreste cu autobuzul si metroul dansand in fata trecatorilor si calatorilor care sunt amuzati sau intrigati de punerea in scena a unei reprezentatii coregrafice in rush-hour-ul parizian.
Cel de-al optulea film, „Three Dances/ Trei Dansuri” (1h15’) este o productie de lungmetraj, un documentar realizat de regizoarea maghiara Glória Halász (HU) care monitorizeaza traiectoria a trei artisti dansatori emergenti care se se antreneaza pentru performanta. Filmul releva eforturile incomensurabile pe care le presupune antrenamentul, esecul si reusita.
Intregul concept expozitional se roteste in jurul dansului si a integrarii corporalitatii in metode de terapie experimentala sau act artistic. Fiind inclusiv o componenta importanta a actelor samanice, dansul este strans legat de conditia umana si transcede barierele de limbaj si culturale, fiind complementar muzicii, un alt teren care comunica nemijlocit oricarei fiinte umane fara nevoia mijlocirii unui translator. Folosirea dansului ca instrument in arta vizuala se leaga intrinsec de actul performativ si inglobeaza o multitudine de reprezentari ale miscarii care implica total sau partial prezenta corpului. In contextul actual dezechilibrat la nivel sociopolitic, tema unei balade escapiste prin terapii care implica atat corpul, cat si psyche-ul devine aproape inerenta.
Expozitia se poate vizita la Sala MNTRplusC pana pe 5 octombrie 2021, prin programare pe email la ilina.schileru@gmail.com sau prin telefon: 0726.343.263. In perioada 13-25 august expozitia va fi inchisa.
Acces din strada Monetariei 3.
Mai multe detalii gasiti pe www.muzeultaranuluiroman.ro.
Printre partenerii media ai evenimentului se numara si revista online www.daciccool.ro si www.accmediachannel.ro