Apicultura romaneasca, reprezentata la SIAL CHINA 2018
0Cecilia Caragea: De la doamna Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava, am aflat ca urmeaza sa participe la cel mai mare targ de produse alimentare din Asia! De ce anume targ este vorba, mai exact?
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Este vorba despre Targul SIAL, cel mai mare targ alimentar, care se tine si se tine in continuare la Paris, dar de anul acesta Romania participa si la Targul SIAL din Asia, care se tine la Shanghai in 16-18 mai si unde vom fi prezenti in pavilionul Romaniei, impreuna cu alte firme producatoare din Romania de produse alimentare, unele traditionale, unele dupa retete specifice romanesti… Si speram sa facem o impresie buna, mai ales ca produsele romanesti sunt foarte apreciate in China!
Cecilia Caragea: Inteleg ca pana acum ati participat doar la targul de la Paris si este pentru prima data cand urmeaza sa participati la acest targ din China!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: SIAL Paris era un loc bun de intalnire pentru firme din domeniul mierii din Europa, dar este o noutate participarea Romaniei cu o firma romaneasca din domeniul apicol la SIAL Shanghai!
Cecilia Caragea: Si ce sperati dumneavoastra in urma acestui targ?
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Sperantele noastre se leaga in primul rand de a reusi sa reusim sa promovam produsele romanesti in China, mai ales ca am fost vizitati in ultimii doi ani de diferite firme care cautau firme romanesti, in special produse alimentare romanesti, Romania fiind renumita pentru faptul ca are zone neexploatate, zone neplouate, unde se practica o agricultura ca la mama acasa.
Cecilia Caragea: Da, chiar am inteles ca anul trecut ati fost vizitati de o delegatie chineza care era in cautarea unor sortimente de miere de calitate pentru piata din China!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Intr-adevar, am avut mai multe delegatii din China, erau firme care doreau sa comercializeze produse apicole de calitate romanesti, dar a fost inclusiv un audit pe calitate din partea Biroului de Import din China, care a auditat, din punct de vedere al trasabilitatii si al produselor apicole, firme din Romania alese dupa cifra de afaceri si dupa felul in care au reusit sa promoveze produsele romanesti in afara tarii. Noi am fost prima dintre aceste firme!
Cecilia Caragea: Asadar, nu era vorba doar de cifra de afaceri, ci si de implicarea companiilor in promovarea Romaniei!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Da, cu siguranta! Primul criteriu a fost daca ne dorim sa exportam produse apicole in China, iar noi eram singura companie care deja faceam export in China, de zece ani, dar aveam un singur partener, o firma care ne-a vizitat si ne cunostea produsele si care vindea produsele romanesti in pachete de lux, alaturi de ceaiuri de foarte buna calitate!
Cecilia Caragea: In pachete de cadou!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Da, in pachete de cadou pentru corporatii din China! Si era o oportunitate pentru noi sa venim si cu toata gama noastra de produse direct la consumatorii din Republica Populara Chineza!
Cecilia Caragea: Care presupun ca sunt in cautarea unor produse de calitate, a unor produse de lux, pentru ca stiu ca mierea romaneasca este considerata un produs de lux in zona respectiva!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Intr-adevar, toate produsele din Europa sunt de lux pentru partea de China si Asia, dar in special produsele alimentare. Mierea de albine este, alaturi de vinurile romanesti, al doilea cel mai apreciat produs de catre chinezi.
Cecilia Caragea: Mai ales ca, din ce am auzit cu totii, in China exista zone foarte poluate, exista zone in care albinele au disparut si am vazut cu totii documentare in care, in anumite zone, chinezii incercau sa fac polenizare manuala pentru livezi de peri!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Da, polenizarea manuala este indicata atunci cand albinele nu mai reusesc sa isi faca treaba. Asa ceva, la noi, in Romania inca nu s-a vazut!
Cecilia Caragea: Si speram ca nu o sa vedem niciodata!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Intr-adevar, au circulat multe filmulete pe YouTube! In Romania, diversitatea naturala, flora spontana si flora naturala si faptul ca nu se fac culturi industrializate si ca partea de industrie, din pacate, nu mai este asa de activa in Romania pentru ei reprezinta un atu, pentru ca inseamna o poluare mult mai scazuta.
Cecilia Caragea: Si, pana la urma, noi ar trebui sa punem accentul pe aceasta directie, sa mergem intr-o agricultura si o apicultura ecologica, pentru ca agricultura si apicultura pot merge impreuna, pana la urma, in aceasta directie a ecologiei!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Acum nu ne mai putem uita inapoi, sa reinviem industria care nu mai exista, dar putem sa nu lasam sa se depopuleze stupine din Romania, asta este foarte important! Noi nu avem cum sa promovam apicultura romaneasca fara sa mergem la baza ei, la popularea stupinelor si a familiilor de albine in Romania si, implicit, prin sprijinul Ministerului Agriculturii si al programelor prin fondurile europene, se doreste acest lucru.
Cecilia Caragea: Dar care ar fi sprijinul de care ati avea nevoie ca sa promovati produsele apicole in afara Romaniei? Pentru ca presupun ca si din acest punct de vedere este necesar un sprijin din partea statului!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Beneficiem si cu ocazia aceasta, la SIAL Shanghai, de sprijinul Ministerului Agriculturii, care pune la dispozitie participarea gratuita a firmelor care au trecut de selectie, ceea ce reprezinta un mare avantaj! Probabil ca pe cont propriu nu ne-am fi permis sa participam la acest targ. Sunt costuri foarte mari si tocmai la acest gen de evenimente foarte cunoscute si foarte apreciate, cum este si SIAL Paris si Anuga, este dificil pentru un producator roman sa participe pe cont propriu.
Cecilia Caragea: Pana la urma, toti producatorii dintr-o tara, dintr-un anumit sector ar trebui sa se uneasca, sa se promoveze impreuna, statul sa ii sprijine si, pana la urma, si diplomatii romani din alte state asta ar trebui sa faca, sa sprijine prin activitatea lor si firmele din tara proprie!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Cu siguranta, standurile Romaniei sunt destul de mici, comparativ cu alte tari, cu ale Greciei, cu ale Frantei, Italiei… nu putem sa ne laudam foarte tare. Deocamdata, suntem doar prezenti, trebuie sa lucram destul de mult si pentru a avea standuri mai mari, dar si pentru a avean o diversitate mai mare de produse cu specific autohton!
Cecilia Caragea: Corect! Ca Grecia, Franta au mult mai multe produce care sunt cunoscute de toata lumea si au branduri de tara foarte puternice, dar aceste branduri au fost facute si prin ajutorul brandurilor de produse de larg consum! Si Romania de aici ar trebui sa plece, de la brandurile produselor de consum. Impreuna pot contribui la brandul nostru de tara!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Cu siguranta! Nu este suficient sa mearga un singur producator roman in afara, este obligatoriu sa fie mai multi, cu produse autentice. Si nu este neaparat necesar sa mergem la aceste targuri internationale doar cu produse alimentare. Sunt si produse de vinificatie, sunt si produse artizanale, uneori, care se prezinta la targurile respective. Dar este important sa fim tot timpul prezenti, nu doar o data!
Cecilia Caragea: Si dumneavoastra acolo organizati degustari de miere romaneasca?
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Da, bineinteles! La eveniment vom avea degustari de miere de salcam, de miere de mana, de poliflora de munte, de tei si de floarea-soarelui!
Cecilia Caragea: Si, cand va veti intoarce de la targul din China, ne veti povesti ce miere le-a placut cel mai mult chinezilor?
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Da, spre surprinderea noastra, gusturile chinezilor difera de ale japonezilor. Ei, in general, apreciaza mierile cu un buchet floral mai puternic, cum este cea poliflora, cea de munte, cea de mana de padure. Dar si ei isi doresc o miere lichida, ceea ce este destul de dificil. Sunt obisnuiti, probabil, cu produsele lor din China… si mierea romaneasca este natural sa cristalizeze. Procesul de cristalizare intervine in primele 2-3 luni de la extractie, in functie si de sortimentul floral si nu toate sortimentele cristalizeaza compact. Daca un borcan de miere de floarea-soarelui cristalizeaza complet, mierea de tei, de exemplu, are parte de o cristalizare pe straturi si, uneori, nu va cristaliza niciodata in toata masa ei.
Cecilia Caragea: Adica vedem acele straturi pe borcan!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Da, si multa lume nu intelege de ce! Tine foarte mult de raportul fructoza/glucoza de care am mai vorbit, dar si de legaturile chimice intre molecule. Tatal meu, profesor fiind de fizica, a fost pasionat de partea microscopica a mierii, unde se vad aceste cristale in starea lor de formare molecula cu molecula.
Cecilia Caragea: Noi, cu totii, ar trebui sa intelegem pana la urma, chiar daca nu suntem toti de structura moleculara!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Ca este un proces natural si ca nu ne dorim neaparat sa nu cristalizeze mierea, pentru ca aceasta presupune o spargere a acestor molecule. Ea se poate face prin diferite procedee, dar nu inseamna ca ii aduce vreo proprietate in plus mierii de albine, din contra! Procesul trebuie foarte bine urmarit, astfel incat sa te asiguri la final ca nu ai distrus valoarea enzimatica a mierii.
Cecilia Caragea: Asadar, va asteptam la revenirea din China, dupa participarea la acest targ sa ne povestiti ce parere au avut chinezii de mierea noastra romaneasca!
Alina Ochis-Mates, director de marketing Apidava: Cu siguranta, o sa venim cu impresii si o sa le impartasim cu dumneavoastra!
Cecilia Caragea: Multumim!