In Arena – Prezentarea Clarfon la evenimentul Vocea Ta Conteaza 2024
016 aprilie este Ziua Mondiala a Vocii, prilej cu care au loc diferite evenimente și campanii de conștientizare a problemelor vocale, scopul inițial fiind acela de a atrage atenția asupra creșterii incidenței cancerului de laringe și a problemelor cu care se confruntă pacienții laringectomizați. Cu această ocazie, la București a avut loc evenimentul Vocea Ta Contează, la care a fost prezent și Clarfon, companie care are în portofoliu și produse specifice pentru aceste probleme: canule traheale, butoane fonatorii, laringofoane.
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Clarfon participă la un eveniment, la o conferință ORL care se numește Vocea Ta Contează. Practic, prezentăm un segment care se adresează pacienților laringectomizați, acei pacienți care, în urma unei intervenții chirurgicale, au îndepărtat aparatul fonator, laringele. Iar noi venim cu produse și servicii pentru a-i ajuta pe acești pacienți, și anume canule traheale, acel tub prin care pacientul poate să respire, butoane fonatorii, un produs cu care noi ne mândrim, pentru că este o invenție relativ nouă, care ajută pacientul să vorbească imediat după operație. Pacientul care suferă o laringectomie are nevoie să se integreze, are nevoie să-și crească puțin starea de optimism. Și-atunci butoanele fonatoare îl ajută să comunice. Vă dați seama, un pacient care suferă o astfel de intervenție să nu poată nici să comunice, se trezește, practic, după operație fără voce… ar fi o catastrofă pentru psihicul lui. Și noi intervenim cu aceste produse care îl ajută pe pacient, rapid, să se recupereze și să comunice. În cabinetele Clarfon se găsesc aceste produse, deci în toate cabinetele, în 80 de cabinete se găsesc. Produsele respective sunt compensate prin Casa de Asigurări de Sănătate, atât canulele traheale, cât și filtrele Heat and Moisture Exchanger (HME), care ajută pentru o respirație sănătoasă, cât și butoanele fonatoare de care vă spuneam mai devreme. De asemenea, portofoliul se întregește cu laringofoane, pentru pacienții ce nu poartă buton fonator în faza de după operație… sau, dacă în timpul intervenției chirurgicale nu au avut acces sau nu li s-a pus un buton fonator… ei pot să vorbească printr-un laringofon. Este un dispozitiv electronic, care prin vibrație ajută pacientul să comunice, să transmită mesajul vocal. În toate cabinetele Clarfon găsim aceste produse, le găsim și pe site-ul clarfon.ro, astfel încât pacientul le poate comanda și online și poate să aibă acces la aceste produse. Lucrăm cu branduri importante și, pe partea de butoane fonatoare, practic, lucrăm cu cel mai important producător la nivel mondial. Încercăm să oferim pacienților acest suport. Noi am început cu canulele traheale, am început cu butoanele fonatoare, acum pacientul are acces și la aceste filtre de protecție, prin Casa de Asigurări de Sănătate. Și este o noutate, pentru că aceste filtre nu erau compensate acum doi ani, acum un an și jumătate. Deci ele sunt compensate de un an și beneficiază de 15 filtre compensate pe lună, beneficiază de 4 canule traheale pe an și beneficiază, de asemenea, de 2 butoane fonatoare pe an. Deci pacientul primește aceste produse compensate integral, dar și servicii pe care specialiștii din cabinetele Clarfon le pot oferi. Și ne referim aici la suport pe partea tehnică, la suport pe partea morală, să spunem, cum să le utilizeze, cum se îmbunătățește viața… Deci, practic, prin specialiștii noștri, prin rețeaua de cabinete și prin produsele din portofoliu, ajutăm pacienții să vorbească și să respire sănătos. Tocmai de aceea suntem prezenți la Vocea Ta Contează! Eu o să-l las pe colegul meu Aurel Stancu, care face parte din echipa de management Clarfon, să vă vorbească despre datele tehnice ale produselor, să vi le descrie în linii mari, astfel încât pacienții sau aparținătorii să înțeleagă cum funcționează și la ce sunt folosite și ce importanță au aceste produse și de ce să aleagă produse din portofoliul Clarfon!
Aurel Stancu, director zonal Clarfon: Clarfon oferă soluții pentru pacienții care au suferit o intervenție de laringectomie totală sau parțială, cum ar fi canule traheale… Avem mai multe modele, fenestrate, nefenestrate, cu mandren sau fără mandren. Canulă traheală din silicon, fenestrată, care ajută pacientul care a suferit o intervenție chirurgicală de îndepărtare a laringelui să vorbească. Este dintr-un silicon biocompatibil, confortabilă, i se poate atașa și un filtru HME, care ajută să încălzească și să umidifice aerul respirat, astfel încât pacientul să respire mai sănătos, să poată să doarmă mai bine și să îl ajute împotriva virusurilor și a bacteriilor. Canula traheală cu fereastră ajută pacientul care încă are corzile vocale să poată vorbi sau pacientul care poartă un buton fonator să poată vorbi, pentru că aerul trece prin fereastra respectivă către cavitatea bucală. Purtând canulă fără fereastră, pacientul nu va putea vorbi. Îl ajută doar să respire. Există și situații în care pacienții, din cauza anumitor situații chirurgicale sau patologice, nu pot vorbi, ei nu au nevoie să folosească o canulă cu fereastră, ci doar o canulă normală, simplă. Butoanele fonatoare sunt dispozitive medicale, o valvă care se deschide într-un singur sens, astfel încât aerul care ajunge din plămâni către gură să poată trece, dar, invers, lichidele pe care pacientul le bea sau mâncarea să nu ajungă înapoi în trahee, ci să meargă în esofag. Butonul fonator arată așa, este decontat prin Casa de Asigurări de Sănătate, pacientul are dreptul și primește 2 butoane fonatoare pe an compensate. De regulă, se schimbă la medicul ORL-ist, de două ori pe an. Butonul fonator poate să fie folosit împreună cu o canulă traheală cu fereastră, așa cum am arătat mai devreme. Sau, pentru pacienții care s-au vindecat și la care nu mai există riscul să se micșoreze stoma și pot să nu folosească o canulă traheală, mai avem o soluție. Există un adeziv, adezivul peristomal, care se lipește la nivelul stomei, al gâtului. Adezivii peristomali sunt dispozitive medicale pe care pacientul le poate primi, de asemenea, decontate prin Casa de Asigurări de Sănătate. Primește 15 bucăți pe lună. Iar la ele se poate atașa filtrul umidificator HME. Pacienții care sunt vindecați și care nu mai au riscul să li se micșoreze stoma pot să utilizeze doar adeziv peristomal împreună cu filtrul umidificator HME. Bineînțeles, ei poartă și buton fonator. Iar, atunci când dorește să vorbească, pacientul doar apasă pe filtrul HME, astfel încât stoma să fie obturată, iar aerul să meargă, prin butonul fonator, către cavitatea bucală și pacientul să poată vorbi. Respiră în timp ce vorbesc, dar bineînțeles că, pentru ca aerul să poată să ajungă, prin butonul fonator, către cavitatea bucală, ar trebui, cumva, să obturăm stoma pe care pacientul o are a nivelul gâtului. Nu este dificil. Butonul fonator este cea mai bună soluție în privința recuperării vocii după această intervenție. Durează probabil câteva săptămâni, una-două săptămâni după intervenția chirurgicală. Pacientul este ajutat de către personalul medical. Noi, în cabinetele Clarfon, le oferim instrucțiuni despre cum trebuie folosite și curățate aceste dispozitive medicale. Trebuie să le curețe dimineața, seara, după fiecare masă… butonul fonator, la el mă refer.
Indiferent de modelul de canulă traheală, pacientul primește 4 bucăți pe an, decontate prin Casa de Asigurări de Sănătate. În portofoliu avem și filtre HME, decontate prin Casa de Asigurări de Sănătate, 15 bucăți pe lună. Ajută pacientul să respire sănătos și să fie protejat împotriva virusurilor și a bacteriilor. Pacientul primește, decontat prin Casa de Asigurări de Sănătate, 15 filtre HME și 15 adezivi pe lună. În mod normal, pacientul ar trebui să utilizeze cel puțin un filtru pe zi, dar, pentru că primește 15 pe lună compensate prin Casa de Asigurări de Sănătate, majoritatea pacienților schimbă, în general, un filtru la două zile. Pentru adezivi, perioada de schimbare este 48 de ore, deci primește din partea Casei de Asigurări de Sănătate cantitatea necesară pentru o lună întreagă. Doar la filtre, pacienții care necesită suplimentar pot achiziționa din cabinetele noastre, separat de cele decontate prin Casa de Asigurări de Sănătate. Sau de pe site-ul nostru, online!
Mai avem o soluție pentru pacienții care doresc să vorbească mai ușor, cu libertate. Pentru că, în cazul butoanelor fonatoare, pacienții care poartă filtrele HME sunt nevoiți să folosească mâna pentru a obtura stoma, avem o soluție, printr-un dispozitiv handsfree. Adică este un dispozitiv care se atașează la adeziv sau la canula traheală și care se închide atunci când pacientul trebuie să expire, automat, să vorbească. Pentru că pacientul inspiră aerul în plămâni și, când trebuie să vorbească, expiră, vorbim pe expirare. Și-atunci valva respectivă, dispozitivul handsfree, se închide și pacientul nu mai este nevoit să-și folosească mâna. Deci poate să vorbească și în același timp să desfășoare alte activități. Se atașează la canulă sau la adezivul peristomal. Are un filtru inclus. Deci filtrul se atașează dispozitivului handsfree. De asemenea, filtrul va trebui schimbat, o dată pe zi sau la două zile, așa cum am spus mai devreme. Acesta este dispozitivul handsfree, cu ajutorul căruia pacientul poate să vorbească fără mâini. La el se atașează un filtru HME, așa cum am povestit mai devreme. Acesta trebuie schimbat o dată pe zi sau la două zile. El se poate atașa, bineînțeles, la adezivul peristomal, astfel încât pacientul să poată să îl utilizeze și să vorbească handsfree, sau la canula traheală. Canula traheală cea mai potrivită ar fi una din silicon și cu fereastră, bineînțeles. Dispozitivul handsfree blochează aerul atunci când pacientul dorește să vorbească și expiră aerul către stomă. Blochează aerul, astfel încât el să fie direcționat, prin fereastra canulei traheale, către butonul fonator. Valva dispozitivului handsfree se închide datorită aerului pe care pacientul îl expiră. Atunci când vorbim, de regulă, expirăm o cantitate mai mare și cu mai multă forță aerul și atunci, automat, valva de la dispozitivul handsfree se va închide.
Mai avem o soluție pentru pacienții care nu pot folosi buton fonator, din anumite cauze medicale: laringofonul. Laringofonul este un dispozitiv electronic, pe care pacientul îl folosește, de regulă, anexându-l la gât. Este un dispozitiv care vibrează. Cumva, imită mișcarea corzilor vocale. Îl ajută pe pacient să vorbească. Acesta este decontat de Casa de Asigurări de Sănătate o dată la cinci ani. Primește un dispozitiv la cinci ani. Funcționează, de regulă, pe baterie sau cu acumulator. Este o soluție pentru a ajuta pacienții care au suferit același tip de intervenție să vorbească, ca o alternativă la butonul fonator. Este ceva similar cu ce folosea Stephen Hawking.
În portofoliul nostru mai există și alte dispozitive, pentru intervenția de traheostomie, în caz de urgență. Dispozitivul se numește set de traheostomie percutană și poate fi folosit de unitățile medicale de urgență pentru pacienții care au suferit diverse accidente, pentru traheostomia de urgență. Este un kit de instrumentar medical care ajută medicul să efectueze intervenția de traheostomie mult mai rapid și ușor. Este puțin sau cel mai puțin traumatic, pentru că se efectuează cu un dispozitiv de dilatare, nu în modul clasic, chirurgical. Pacienții care se vindecă se pot decanula și zona se vindecă foarte ușor, pentru că se închide natural, fără a fi nevoie de o altă intervenție chirurgicală. De regulă, acestea se achiziționează de către unitățile medicale direct de la Clarfon. Din portofoliul nostru, canule traheale, butoane fonatoare, laringofoane, filtre HME și adezivi peristomali pot fi achiziționate din cabinetele Clarfon. Pacienții le pot schimba singuri, acasă, canulele traheale, de exemplu, și filtrele și adezivii. În cazul butoanelor fonatoare, este necesară o vizită la medicul ORL-ist, pentru că acest dispozitiv se schimbă la șase luni și intervenția respectivă, schimbul, se face de către medicul specialist ORL.
Specialiștii Clarfon oferă suport și instrucțiuni tuturor pacienților care au nevoie de astfel de dispozitive. Răspundem la orice întrebări. Pacientul poate să vină oricând în cabinetele Clarfon și e îndrumat cum să procedeze astfel încât să nu aibă probleme în utilizarea acestor dispozitive medicale. Pentru întocmirea dosarului de decontare a dispozitivelor medicale la Casa de Asigurări de Sănătate, pacientul primește toate informațiile necesare în cabinetele Clarfon, adică lista cu acte necesare care trebuie depuse. Pacienții, de regulă, se ocupă singuri de acest dosar, pe care îl depun la Casa de Asigurări fie personal, completând o cerere, fie prin poștă. La fel, trebuie completată în prealabil cererea și atașate la această cerere documentele necesare. Se poate și online, la anumite Case de Asigurări de Sănătate. Din câte știu eu, majoritatea pot primi fie prin poștă, fie online aceste documente. După ce Casa de Asigurări de Sănătate aprobă dosarul de decontare, pacienții trebuie să se prezinte în cabinetele Clarfon cu decizia de decontare. Colegii noștri din cabinete comandă produsele de la depozit sau, în anumite situații, se pot găsi și în cabinete. Programăm pacientul, îi livrăm dispozitivele medicale, merge cu ele acasă sau la medicul specialist ORL, după caz.
Toate dispozitivele pe care noi le avem în portofoliu sunt produse de top, din materiale biocompatibile, pentru că este foarte important ca acestea să ajute pacientul și să nu îl afecteze, după ce el a suferit o astfel de intervenție. Toate produsele pe care le avem în portofoliu sunt produse de calitate, de la producători de top pe plan mondial, pentru a oferi un maxim de confort pacienților noștri!