Sanatatea Auzului – Despre situatia pacientilor hipoacuzici din judetul Prahova, cu specialistii Cabinetelor Clarfon din Ploiesti
0Sănătatea Auzului – Despre situația pacienților hipoacuzici din județul Prahova, cu specialiștii Cabinetelor Clarfon din Ploiești
Invitaţi: domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111), doamna Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinetul Clarfon Ploieşti de pe strada Gh. Doja (Str. Gheorghe Doja nr. 23, Bl. 34F, Parter, Ploieşti, jud. Prahova, 0771.788.455), şi doamna Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinetul Clarfon Ploieşti de pe strada Romană (Str. Romană nr. 109, Ploieşti, jud. Prahova, 0772.223.601)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Pe vremea economiei centralizate, atunci când se construia o rafinărie sau un combinat, locuri unde, de regulă, lucrau bărbații, se construia și o țesătorie sau o fabrică de confecții, locuri unde, în mod tradițional, lucrau femeile. Tocmai pentru ca în zonele respective să aibă locuri de muncă atât bărbații, cât și femeile. Este, de exemplu, cazul Ploieștiului, unde, pe lângă celebra rafinărie, exista și celebra fabrică de textile Dorobanțu. Însă prea puțini dintre noi ne gândim că și într-o fabrică de textile există un zgomot foarte puternic. Așa că, astăzi, persoanele care au lucrat în aceste fabrici au ajuns să aibă probleme de auz. Iată de ce Clarfon a mai deschis încă un cabinet în Ploiești. Haideți să aflăm mai multe despre situația pacienților hipoacuzici din Ploiești și, de fapt, din întreg județul Prahova!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Clarfon Ploiești! Clarfon ajută Prahova să audă! Pentru că vorbim de Ploiești, unde avem două cabinete de protezare, cu experiență de șapte ani, și avem un cabinet și în Câmpina. Cabinetele din Ploiești: unul este situat pe strada Romană nr. 109, lângă Spitalul Boldescu, iar al doilea este pe strada Gheorghe Doja nr. 23, peste drum de Palatul Justiției. Clarfon le oferă pacienților din Ploiești și din Câmpina, din Prahova servicii de calitate. În luna aprilie avem Luna Mondială a Sănătății și venim cu promoția Ajută-i să audă!. Dacă ești pacient hipoacuzic și porți aparat auditiv, îți refacem piesa de ureche gratuit, acea olivă, indiferent că ai un aparat auditiv vechi, indiferent că ai un aparat auditiv care nu este achiziționat de la Clarfon. Deci vino cu aparatul auditiv și te ajutăm să auzi! Dacă aceia care cunosc pacienți hipoacuzici îi direcționează către cabinetele Clarfon din Ploiești, din Câmpina, la fel, le oferim acea piesă de ureche gratuit. Clarfon te ajută să auzi! Așa cum am denumit campania Ajută-i să audă!, o facem noi, dar și tu poți să o faci. Cei ce cunosc pacienți hipoacuzici îi pot direcționa către cabinetele Clarfon. Îi ajută să beneficieze de toate ofertele Clarfon din această lună!
Cecilia Caragea: Suntem în Ploiești, în noul cabinet Clarfon, deschis în a doua jumătate a anului 2023. Este un cabinet nou, frumos, elegant, deosebit. Stăm de vorbă cu doamna Elena Nedelcu, audioprotezist în cadrul acestui nou cabinet, care este situat și într-o zonă centrală a Ploieștiului.
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Așa este, într-adevăr. Cabinetul este situat vizavi de Palatul de Justiție, în apropierea parcului Mihai Viteazu. Este un cabinet nou, foarte elegant, frumos, care își așteaptă pacienții cu brațele deschise.
Cecilia Caragea: Presupun că majoritatea pacienților dumneavoastră sunt, totuși, persoane de vârsta a treia, pensionari. Ce meserii au avut aceste persoane? Altfel spus, din ce categorii socio-profesionale sunt pacienții dumneavoastră?
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Pacienții noștri sunt foști salariați din rafinăriile din zonă, din fabrica de țesătorie, fosta Dorobanțu. Sunt persoane care au lucrat în fabrica Uzuc, unde era un departament de cazangerie… dacă vă imaginați, acolo era un zgomot infernal. Aceste persoane au început să aibă probleme de auz și acum sunt pacienții noștri. Noi îi așteptăm aici ca să-i putem ajuta, să aibă o viață frumoasă de aici încolo.
Cecilia Caragea: Da, auzisem că foarte mulți bărbați care au lucrat în cazangerii, în diferite combinate siderurgice, în rafinării și așa mai departe au ajuns să aibă probleme cu auzul. Dar înțeleg de la dumneavoastră că și femeile care au lucrat în țesătorii, în fabrici de confecții au început să aibă probleme de auz. Pentru că noi nu conștientizăm câtă gălăgie, cât zgomot permanent este într-o țesătorie, într-o fabrică de confecții. Deci înțeleg că aveți foarte multe femei paciente.
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Așa este, avem și femei, pentru că s-a lucrat foarte mult, în vremurile trecute, în fabrica Dorobanțu. Acolo erau foarte multe războaie de țesut și prezentau un zgomot foarte puternic. Nu știu dacă se foloseau antifoanele în fabrică, dar și cu antifoane auzul a fost pierdut, în marea majoritate a cazurilor. Chiar dacă parțial persoanele și-au pierdut auzul, noi le putem ajuta cu proteze auditive. Pacienții pot beneficia de ajutorul Casei de Asigurări, printr-o decizie care se va elibera în urma unui dosar depus la Casa de Asigurări Prahova. Casa de Asigurări Prahova eliberează o sumă de… cu aproximație, un pic mai mult de 1.200 de lei. Este ceva important pentru pacienți să fie ajutați în acest sens. Pentru întocmirea dosarului pentru CAS Prahova, pacientul are nevoie de audiograma tonală și vocală, certificatul de calibrare al audiometrului, prescripția medicală de la medicul specialist ORL-ist, cuponul de pensie sau, atunci când este cazul, la salariat, o adeverință de salariat. La CAS Prahova se mai completează o cerere tip formular, pe care o completează pacientul respectiv.
Cecilia Caragea: Spuneați de certificatul de calibrare al audiometrului. Ce este acesta?
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Da. Certificatul de calibrare este dovada că audiometrul pe care îl folosim funcționează în parametri. După ce depune acest dosar, pacientul, în timp de aproximativ două săptămâni, va primi acasă, pe adresa dânsului, o scrisoare în care avem o decizie cu număr de înregistrare și o dată. Pacientul este rugat ca în termen de 30 de zile să se prezinte în cabinetele noastre, pentru a putea să eliberăm aparatele corespunzătoare.
Cecilia Caragea: Deci el vine cu acea decizie la dumneavoastră în cabinet?
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Da!
Cecilia Caragea: Și își ia aparat auditiv?
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Da. Pacientul vine cu decizia în cabinet și atunci stabilim, de comun acord, aparatul pe care-l dorește. Dacă dorește un aparat în prețul Casei, noi putem ajuta și aici cu un aparat în prețul Casei. Dacă pacientul dorește un aparat mai performant, atunci se plătește o diferență, în funcție de performanța aparatului.
Cecilia Caragea: Adică, dacă pacientul alege un aparat sub 1.203 lei, cât este suma decontată de Casă, nu mai are de plătit nimic. Dacă alege un aparat care este mai scump, plătește diferența.
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Așa este! Într-adevăr, putem oferi un aparat în prețul Casei, fără să mai plătească absolut nimic. Dar, dacă dorește un aparat mai performant, se plătește o diferență, în funcție de proteza auditivă și de performanța protezei auditive.
Cecilia Caragea: Altfel spus, pacienții pot să beneficieze chiar de aparate auditive gratuite, la care nu mai trebuie să plătească nimic.
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Așa este, nu mai trebuie să plătească absolut nimic în prețul Casei.
Cecilia Caragea: Dar, din ceea ce știu, la noi, Casa de Asigurări de Sănătate decontează doar un singur aparat auditiv. Or, presupun că majoritatea pacienților au nevoie de două aparate auditive, pentru că de regulă scăderea auzului are loc bilateral.
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Așa este, într-adevăr, marea majoritate a pacienților au o hipoacuzie bilaterală. În cazul în care avem o hipoacuzie bilaterală, noi trebuie să punem două proteze auditive, atât pe urechea dreaptă, cât și pe urechea stângă. Dacă vine cu o decizie de la Casa de Asigurări și are nevoie și de celălalt aparat, pe urechea cealaltă, noi venim în ajutorul pacienților cu al doilea aparat.
Cecilia Caragea: Și acest al doilea aparat ar trebui să-l achite ei. Casa de Asigurări de Sănătate suportă doar un aparat.
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Așa este, într-adevăr, dar noi venim în sprijinul pacienților cu reduceri, de fiecare dată. În fiecare lună, noi avem diverse reduceri.
Cecilia Caragea: La acest al doilea aparat?
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Da! Pentru că noi știm foarte bine cât de importantă este protezarea bilaterală. Noi trebuie să avem un auz echilibrat, din ambele urechi, atât urechea dreaptă, cât și urechea stângă. Un pacient pe care l-am protezat bilateral a fost chiar bunicul prietenei fetiței mele. A lucrat în rafinăria Brazi și, de acolo, dânsul o perioadă a stat fără auz. Nu a făcut nimic din acest punct de vedere, nu și-a pus proteze auditive, a crezut că nu există așa ceva.
Cecilia Caragea: Da! Este important să te informezi, să vezi cum se schimbă lucrurile, cum se schimbă lumea, care sunt beneficiile care apar într-un domeniu sau altul. Plus că protezarea auditivă este astăzi cu totul și cu totul altfel decât pe vremuri. Informarea pentru sănătate este esențială.
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Așa este. Bunicul, aflând că eu lucrez în acest domeniu, a venit cu încredere și i-am redat auzul. El s-a integrat din nou în societate, pentru că s-a retras, cumva, nu mai interacționa nici cu vecinii, nici cu prietenii, pentru că nu auzea ce se vorbește în jurul său. În momentul când am pus aparatele la ureche, pentru dânsul s-a deschis o nouă viață. Acum, dânsul merge în parc, se plimbă, se întâlnește cu foștii colegi și se bucură din nou de viață.
Cecilia Caragea: Dar pacienți copii ați avut?
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Da! Deci vreau să vă spun că am avut un… cel mai mic pacient al meu a fost de șase luni. Am avut și eu emoții ca primul pacient să fie așa micuț. Și acum mă bucur, că ne întâlnim în parc, are 10 anișori și s-a integrat perfect în colectivul de copii și în școală. Deci mă bucur și am o satisfacție foarte mare când ne întâlnim. În cabinetele noastre avem soluții atât pentru copii, cat și pentru seniori. În continuare îi așteptăm cu drag pentru rezolvarea problemelor lor.
Cecilia Caragea: Vă mulțumim.
Elena Nedelcu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Gheorghe Doja: Cu drag! Și vă mai așteptăm pe la noi!
Cecilia Caragea: În Ploiești mai există un cabinet Clarfon, amplasat foarte aproape de Spitalul ORL. De ce anume a fost aleasă această locație aflăm de la doamna audioprotezist Ioana Burlacu.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Am ales amplasarea cabinetului în apropierea Spitalului ORL Boldescu, deoarece colaborăm cu medicii de aici. Și nu doar cu medicii de aici, ci și cu medicii ORL din alte unități medicale. Pentru a le fi mai ușor pacienților și mai aproape, colaborăm cu medicii din spital, îi trimitem către aceștia pentru un consult ORL.
Cecilia Caragea: Adică pacienții care vin la dumneavoastră în cabinet s-ar putea să aibă nevoie și de un consult la medicul specialist ORL.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Bineînțeles! Pot avea dop de ceară și atunci trebuie scos și repetată audiograma, pentru a avea o audiogramă corectă.
Cecilia Caragea: Așadar, pacientul vine, vedeți dacă nu cumva are un dop de ceară și îl trimiteți la medicul ORL, pentru că medicul ORL poate să curețe urechile pacientului, nu dumneavoastră.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Bineînțeles! Și nu numai dop de ceară, aceștia pot suferi și de alte afecțiuni și de aceea un medic specialist trebuie să-i vadă.
Cecilia Caragea: Și presupun că de foarte multe ori se întâmplă ca medicii ORL să vă trimită dumneavoastră pacienți.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Bineînțeles.
Cecilia Caragea: Pentru că pacienții pot să afle de la medicul ORL că, de fapt, ei nu mai aud atât de bine și atunci ar trebui să protezeze.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Corect! Îi trimit către noi, noi efectuăm audiograma tonală și vocală, iar în urma acestei audiograme întocmim dosarul pentru Casa de Asigurări. Noi colaborăm și cu Casa de Asigurări. Și îi ajutăm în întocmirea dosarului. Le dăm actele necesare și, cu prescripția de la medicul ORL, merg mai departe către Casă și depun dosarul. După depunerea dosarului la Casa de Asigurări, pacienții se întorc în cabinetele noastre și împreună decidem ce fel de aparat li se potrivește. Dar nu luăm o decizie doar în funcție de audiogramă și de tipul de hiperacuzie de care suferă aceștia.
Cecilia Caragea: Așadar, pentru alegerea unui aparat auditiv se ține cont de mai mulți factori. Bineînțeles, de hipoacuzie, de posibilitățile financiare ale pacienților, dar și de vârsta acestora.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Bineînțeles, și vârsta! Acum avem și hipoacuzici tineri. Din păcate! Pentru că aceștia ascultă muzică la căști, în cluburi…
Cecilia Caragea: Și poate vorbesc la telefon mult prea mult și mult prea tare.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Da! Și nervul auditiv a fost afectat, clar. Și aceștia ajung să aibă nevoie de aparate, însă sunt un pic mai dificili, să zic așa, pentru că doresc aparate micuțe, finuțe, să nu se vadă, să fie cât mai discrete.
Cecilia Caragea: Și spuneați că persoanele mai în vârstă preferă aparatele retroauriculare, pe când tinerii le preferă pe cele intraauriculare. Care este diferența, de fapt, dintre aceste aparate?
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: De regulă, vârstnicii au o hipoacuzie mai profundă și de aceea le recomandăm aceste aparate. Însă și cele intraauriculare sunt la fel de performante ca și cele retroauriculare. Deci ține de stilul de viață al fiecăruia și de preferință.
Cecilia Caragea: Dumneavoastră le prezentați diferitele variante de aparate și, în funcție de stilul lor de viață, au anumite preferințe.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Bineînțeles.
Cecilia Caragea: Important este să se protezeze auditiv dacă au nevoie.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Da! Trebuie să se protezeze la timp, pentru că, altfel, auzul va scădea și mai mult. Este și păcat să nu vină la un consult, atât timp cât este gratuit. Și pot beneficia de două cabinete în Ploiești, atât pe strada Romană, cât și pe strada Gheorghe Doja. Dar mai avem un cabinet în Prahova, în Câmpina, la Spitalul Municipal. În toate aceste cabinete, pacienții pot beneficia de audiogramă gratuită, cu sau fără trimitere de la medicul de familie. Îi așteptăm în cabinete pentru a beneficia de o evaluare gratuită și corectă a auzului și pentru a beneficia și de ofertele noastre din cabinet, lunare.
Cecilia Caragea: Pentru că, lună de lună, în cabinetele Clarfon există oferte la aparatele auditive!
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Bineînțeles! Și oferte avantajoase, pentru a putea ajuta pacientul. Pentru că noi construim cu pacienții noștri relații pe termen lung. Nu doar că i-am protezat. Aceștia vor reveni în cabinetele noastre, pentru o schimbare de olivă, pentru baterii, pentru mulaj.
Cecilia Caragea: Pentru o eventuală curățare a aparatelor auditive.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Bineînțeles! Tot ce au nevoie. Îi ajutăm cu mare drag. Pentru că le suntem aproape de fiecare dată și aceștia au simțit lucrul acesta și se întorc în cabinetele noastre, de fiecare dată.
Cecilia Caragea: Da! Relațiile de succes sunt relațiile pe termen lung, cu beneficii de ambele părți. Relațiile win-win.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Bineînțeles! Așa este.
Cecilia Caragea: Noi vă mulțumim tare mult pentru toate aceste explicații. Și, de fapt, cred că asta înseamnă un brand puternic, cum este Clarfon, un brand care ține la pacienții săi, un brand care știe să fie aproape de pacienții săi.
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Este foarte important să știi să fii aproape de pacienți tăi, mai ales când este vorba de un brand din domeniul sănătății, precum Clarfon.
Cecilia Caragea: Așa este! Vă mulțumim tare mult!
Ioana Burlacu, audioprotezist Cabinet Clarfon Ploiești Str. Romană: Cu mare drag!