Targul Mierii de la Blaj
0De vorba cu Alina Mates, director de marketing Apidava, despre Targul Mierii de la Blaj (24-25 martie 2018). O discutie extrem de interesanta, un eveniment de anvergura! Merita sa va programati un week-end la Blaj.
Cecilia Caragea: A venit primavara, ne bucuram de primele zile insorite, albinele au inceput sa zboare, sa-si faca acel asa-numit zbor de curatare, ceea ce inseamna un moment foarte bun pentru apicultori! Este motivul pentru care Apidava a hotarat ca la sfarsitul lunii martie, de fiecare data in ultimul week-end al lunii martie, sa organizeze Targul Mierii de la Blaj! Stam si noi de vorba astazi cu doamna Alina Mates, director de marketing Apidava si organizator al Targului Mierii de la Blaj! Ce sa cautam noi la Blaj in ultimul week-end al lui martie?
Alina Mates, director marketing Apidava: Apicultorii sunt cei care trebuie sa-si caute unelte, utilaje si sa-si pregateasca stupina pentru noul sezon. Este un moment propice pentru ei sa-si faca aprovizionarea cu fagurii de ceara. Ca sa-si pregateasca stupina, de multe ori trebuie sa-si schimbe fagurii vechi de peste iarna cu unii noi. Este un moment bun, in cazul in care stupina are nevoie de suplimente nutritive, de suplimente alimentare, de tratamente sa-si faca aprovizionarea din timp, astfel incat, atunci cand sezonul de productie incepe sa fie pregatiti cu absolut toate uneltele necesare. Fiindca, odata plecat in pastoral, nu mai ai posibilitatea sa primesti oriunde un colet cu produsele care iti lipsesc!
Cecilia Caragea: Dar vrem si noi sa venim intr-un week-end la Blaj si, pur si simplu, sa descoperim localitatea, sa vedem obiectivele istorice, dar si sa ne bucuram de produsele apicole de calitate! Cu ce ati convinge consumatorii din toata tara sa-si petreaca acest ultim week-end din martie la Blaj?
Alina Mates, director marketing Apidava: Intr-adevar, motivul pentru care acum trei ani am luat decizia sa mutam targul apicol (care era initial joi si vineri) sambata si duminica a fost tocmai dorinta noastra de a avea cat mai multi consumatori de produse apicole prezenti la Targul Mierii! A fost un succes, s-a dovedit asta in ultimii doi ani, aceasta schimbare, fiindca oamenii sunt liberi in week-end. Multi dintre ei, din zona Alba, Cluj, Medias, Sibiu, isi aloca aceasta zi de sambata sau cea de duminica pentru a vizita targul, pentru a-si face provizii de produse apicole, dar, mai important, ei vor sa vada toata paleta de posibile produse facute din produse apicole, cum sunt produsele cosmetice, dulciurile cu miere, tot felul de cocktailuri apicole, diferite extracte din plante amestecate cu miere si siropuri pe baza de miere. Si, atunci, targul apicol le ofera toate acestea. Sunt 150 de expozanti – speram sa fie si consumatori pe masura numarului mare de expozanti. Pe langa produsele apicole, de cativa ani, ii avem alaturi pe producatorii din Asociatia Produselor Apicole Alba. Produse traditionale, branzeturile de la noi din judet precum si painea pe vatra sunt nelipsite la Targul de la Blaj!
Cecilia Caragea: Asadar, pe langa produsele apicole mai gasesc si alte produse traditionale, locale, pot sa vina si cei din alte zone ale tarii, pentru ca oricum suntem in anul Centenarului, sarbatorim Romania la 100 de ani si atunci putem sa venim sa ne cunoastem tara, sa cunoastem Blajul, Alba-Iulia, sa vizitam cetatea si atunci sa ne si aprovizionam cu produsele locale!
Alina Mates, director marketing Apidava: Da, este adevarat ca Blajul oricum este intr-o pregatire intensa, pentru ca, in momentul in care are loc serbarea aceasta a Centenarului, Campia Libertatii sa fie puse la punct. Dar asta nu inseamna ca in prezent nu se pot vizita celelalte locuri deosebite din Blaj, cum este teiul lui Eminescu, de unde Eminescu a comparat Blajul cu Mica Roma, sau pot sa viziteze locurile istorice din oras, cladiri care sunt declarate monument si care, de multe ori, duc mai departe traditia scolilor ardelene. Si este important – acest lucru noi am vrut sa-l punctam la Blaj – ca acest oras a dat de-a lungul anilor foarte multe persoane si personalitati care au promovat Romania si in afara tarii. Trebuie sa spunem ca la Blaj a zburat inclusiv Aurel Vlaicu si noi, in acest sens, apropo de zborul de curatire, anul acesta vrem sa venim cu o noutate, cu niste ateliere apicole pentru copii, de cunoastere a secretelor din zborul stupului si, in acest sens, am colaborat cu un atelier de aeromodelism, care vor veni cu machetele gata pregatite pentru copii si si cu un aeromodel, un aeroplan in marime naturala, tocmai in a-i incuraja pe copii sa studieze si sa fie deschisi la secretele din stupina pornind de la zborul albinelor.
Cecilia Caragea: Asadar, toti cei care au copii pot sa isi puna in agenda sa vina in acest week-end 24-25 martie la Blaj si copiii lor vor putea fi extrem de bucurosi participand la asemenea activitati!
Alina Mates, director marketing Apidava: Da, vor fi ateliere de desen pentru copii, vor fi programe la scena deschisa, in special duminica, duminica este ziua copiilor, dar ei pot sa viziteze si in cursul zilei de sambata si sa ia parte la activitatile speciale dedicate copiilor. Este important sa incercam sa-i atragem in a consuma produse apicole prin partea interesanta, prin jocuri, prin carticele despre albine, prin diferite actiuni, astfel incat sa nu fie tematori nici atunci cand trebuie sa intre intr-o stupina, daca au ocazia, dar nici sa nu se fereasca de produsele apicole care, de foarte multe ori, de unii copii sunt percepute ca prea dulci. Aceasta este, de fapt, o lipsa de consum in familie, in familia respectiva nu se consuma produse apicole sau, daca se consuma, doar ca atare, crude. Or, ele sunt in atat de multe feluri, in atat de multe produse – batoane de cereale cu miere, mic-dejun de cereale cu miere poti sa iei, iaurt imbunatatit cu miere… Dar, pentru asta, parintii sunt cei care trebuie sa vina cu copiii si sa invete impreuna cum pot sa consume produsele apicole in diferite forme!
Cecilia Caragea: Asadar, e o educatie pentru o viata sanatoasa, pentru un stil de viata sanatos pentru toate aceste produse apicole de calitate care ne ajuta sa traim mult mai bine, zi de zi si, de fapt, prin alimentatie noi prevenim o serie intreaga de boli si stim ca sa previi este mai usor decat sa tratezi, dar am vazut ca in alte tari exista cursuri de week-end pentru copii in care copiii sunt invitati intr-o stupina si, pur si simplu, ei pot sa vada cum functioneaza o familie de albine, cum functioneaza o stupina si, in acest fel ii apropiem de natura, adica nu ii tinem doar cu nasul in ecranul calculatorului si vad si ei cum functioneaza lumea si devin, pana la urma constienti si de importanta albinelor pentru intreaga noastra alimentatie, ca sunt albinele responsabile de polenizare… asadar, copiii au tot felul de oferte si chiar ma bucur ca si la sarbatoarea mierii de la Blaj au o multime de posibilitati in acest sens!
Alina Mates, director marketing Apidava: De multi ani, de cand am dedicat ziua de duminica copiilor si, de multe ori, inainte de actiunea Sarbatoarea Mierii, avem si degustare de miere in diferite scoli din oras, iar programul artistic pe care il pregatim cu copiii este tot pe teme apicole, astfel incat sa-i atragem in aceasta lume a albinelor – le oferim carti gratuite de colorat cu povestea albinei! Este foarte important copiii sa primeasca totul ca pe o joaca, ca pe ceva distractiv, pentru ca, daca noi ii speriem si le spunem ca albina inteapa, ai grija, atunci si asupra produselor apicole au aceeasi reactie, de teama. Nepotul meu a consumat, cel putin pana la varsta de 14 ani, polen frecvent – de fiecare data cand voia ceva dulce, avea o pungulita de polen in frigider. Si mierea i-am introdus-o in alimentatie dupa 1 an imediat, sistemul imunitar fiind astfel mult mai bun decat la alti copii din clasa lui. Sigur ca, acum, daca a crescut si alege singur ce consuma, am constatat ca obiceiurile bune le pierde usor in favoarea altor produse pe baza de indulcitori mai putin naturali… si atunci munca trebuie reinceputa pentru perioada de adolescenta. Trebuie sa fie complet altfel produsele apicole, trebuie sa ii arati altfel de beneficii, nu doar cele pe care le cunostea din copilarie.
Cecilia Caragea: Si adultilor trebuie sa le prezinti lucrurile astfel incat sa-i convingi de ce sa aleaga aceste produse, pentru ca si adultii sunt foarte usor de ispitit cu tot felul de alte gusturi!
Alina Mates, director marketing Apidava: Avem foarte multe doamne care, plecand de la produsele noastre cosmetice cu miere, laptisor de matca si polen, au inceput sa intrebe: „Dar nu as putea sa consum mierea si ca atare? Dar pot sa o pun si pe fata ca atare?” Au plecat de la un produs care le-a placut si s-au intors la produsul de baza al stupului – mierea! Intr-adevar, daca nu vii in fiecare an cu noutati, ca producator, este dificil sa iti mentii clientela!
Cecilia Caragea: Si care sunt noutatile din acest an?
Alina Mates, director marketing Apidava: Ceea ce noi am lansat acum, de o luna de zile, sunt doua retete deosebite de amestecuri de miere. Una dintre ele este cu un extract din seminte si samburi de struguri, bogata in polifenoli si un puternic antioxidant natural si este un produs complet nou pe piata – se numeste miere cu antioxivita. Al doilea produs este un amestec de miere cu polen si laptisor de matca, pe care il recomandam ca supliment alimentar de consumat in prima parte a zilei, pentru a ne oferi energia de care avem nevoie, dar si pentru a ne stopa putin nevoia de dulce de dupa-amiaza… Este recomadat si doamnelor sa consume acest produs in primele ore ale diminetii, astfel incat sa nu mai resimtim dupa o zi obositoare si stresanta acea nevoie de dulce exact cand n-ar trebui sa o mai resimtim, adica dupa ora 18.00.
Cecilia Caragea: Stiu ca organizati si o serie de cursuri, de seminarii in care cei interesati pot sa invete chiar aceste trucuri – ce sa ia dintre produsele apicole, cand sa ia, cum sa le consume?
Alina Mates, director marketing Apidava: Exact! In ce moment al zilei, pentru ce afectiuni… Intr-adevar, incepe cursul de apinutritie, unde sunt invitati medici care doresc sa obtina competente in apinutritie. Si acolo avem si o reprezentanta de la Blaj, care este specialista in nutritionism si va participa la acest curs. Dar si in ziua de sambata, in Blaj vor avea loc, timp de doua ore, in cadrul conferintelor, prezentari pe teme de apinutritie si apiterapie si vom avea o doamna specialist de la Universitatea din Turcia, care va avea o lucrare foarte interesanta cu efectele consumului de produse apicole, testate in prima faza pe animale, pentru a putea repeta ulterior aceste teste pe oameni.
Cecilia Caragea: Si acum este in faza de testare?
Alina Mates, director marketing Apidava: Este finalizat cursul si sunt niste rezultate obtinute deosebite, in sensul ca au hranit gaini si tot felul de animale de curte… in loc sa le dea clasicele suplimente care se ofera animalelor, le-au oferit polen si amestec de miere cu laptisor de matca si s-a constatat ca s-au ouat intr-un ritm fantastic! Extrapoland aceste beneficii care s-au dovedit asupra animalelor, cu siguranta, ne putem trage concluziile ca aceleasi efecte le au su asupra consumului uman, dar pentru asta trebuie sa fim prezenti la astfel de evenimente, sa ne interesam, sa citim, vor exista doua carti de specialitate la Targul Mierii care se vor lansa. O carte este Abnutritia si este un fel de centralizator al tuturor concluziilor legate de beneficiile consumului de produse apicole publicate in toata lumea. Deci in loc sa citim in fiecare zi cate un articol, pur si simplu aceasta carte centralizeaza toate beneficiile, luate pe rand, ale polenului, ale laptisorului de matca, ale mierii de albine, din diferite studii concrete!
Cecilia Caragea: Deci e un compendiu cu noile cercetari din toata lumea!
Alina Mates, director marketing Apidava: Da, de asemenea, doamna Cristina Mateescu va fi prezenta si va avea o prezentare anume cu beneficiile produselor apicole in apiterapie si vom avea la fata locului si cartea dansei despre beneficiile produselor apicole in alimentatie. Chiar avem parte de specialisti deosebiti in Romania si este important sa-i punem in valoare in cadrul acestor evenimente!
Cecilia Caragea: Asadar, fie ca esti apicultor, fie ca vrei sa te apuci de apicultura, fie ca esti consumator de produse apicole, fie ca, pur si simplu, iti doresti un week-end mai altfel, poti sa vii la Blaj in 24-25 martie si oferta este pentru toate segmentele de varsta, de la copii la adulti, la bunici!
Alina Mates, director marketing Apidava: Da! Si cel mai asteptat moment al targului, de catre tineri in special, din Blaj si din judet, este partea de concert, care are loc sambata seara, concert in aer liber si cu artisti de nivel national si cu band din Alba-Iulia! Anul acesta o sa o avem la spectacolul de scena pe tanara Denisa Moga din Sebes si pe renumita Corina, pe care o stiu poate mai bine bucurestenii si mai putin blajenii.
Cecilia Caragea: Fiecare are deja un brand!
Alina Mates, director marketing Apidava: La Blaj nu a fost… si atunci blajenii asteapta in fiecare an, cu sufletul la gura, ce concert o sa fie la Sarbatoarea Mierii. Deja este partea de distractie a tinerilor care nu au parte in restul anului, in centrul istoric, de niciun alt eveniment. Exista evenimente pe Campia Libertatii, intr-adevar, dar in centrul istoric al Blajului nu exista alt eveniment decat Sarbatoarea Mierii – si atunci este foarte usor pentru oricine, foarte accesibil sa participe la aceste eveniment.
Cecilia Caragea: Sarbatoarea Mierii de la Blaj este, asadar, deja un brand in sine, fiind deja la a unsprezecea editie, cu atatea noutati in fiecare an, vad ca deja s-a impus si este, intr-adevar, un eveniment remarcabil!
Alina Mates, director marketing Apidava: Este, la momentul de fata, cel mai mare targ apicol din Romania, prin numarul de expozanti, dar si prin numarul de participanti si prin toate activitatile!
Cecilia Caragea: Si prin toate aceste actiuni care sunt diferite fata de a vinde doar produse apicole!
Alina Mates, director marketing Apidava: Exact! Toate activitatile astea au venit rand pe rand, pe masura ce a existat o cerere pentru ele. Asa cum si noi in firma lansam produse noi in momentul in care exista cerere pentru ele. Insa ceea ce eu vreau sa punctez: unii apicultori au intrebat daca conferintele se vor da live pe internet! Desi traim in era informatiei, motivul pentru care noi organizam Targul de la Blaj este ca apicultorii sa vina, sa se cunoasca si sa fie alaturi unii de altii, impreuna la fata locului. Eu le-as spune la romani si la apicultori sa nu stea in casa, ci sa faca o plimbare la Blaj si sa vina la fata locului. Prin statul in casa nu miscam lucrurile, nu facem nici miscare si nici nu este sanatos pentru noi ca intr-un week-end sa nu iesim la aer liber!
Cecilia Caragea: Si altfel este interactiunea fata in fata, altfel intelegi lucrurile decat dintr-o filmare, asta este clar!
Alina Mates, director marketing Apidava: Cu atat mai mult cu cat noi am cerut forumurilor de apicultori si grupurilor de pe Facebook sa participe activ. Avem trei forumuri care si-au anuntat membrii ca vor avea intalniri aici la targ si noi le vom oferi diferite beneficii si oferte in cadrul targului celor care se prezinta si isi lasa datele de contact in cadrul forumului, respectiv moderatorilor, ca ulterior sa discute in continuare pe aceste forumuri despre schimbul de experienta de la Blaj!
Cecilia Caragea: Corect! Discutiile pot continua ulterior in online, dar o prima interactiune este bine sa aiba loc fata in fata! Tin minte ca Donald Trump, presendintele SUA, pe vremuri, cand facea un serial, Ucenicul, chiar a spus: „Atunci cand vreau sa fac un business si am nevoie sa comunic cu cineva, prefer sa ma intalnesc fata in fata, chiar daca pentru un minut, pentru doua minute sau douazeci de minute, cate or fi. Si pe urma pot continua la telefon sau pe mail, dar fac efortul sa ma duc o zi intreaga, chiar pentru cateva minute, pentru ca sunt esentiale! Stiu apoi cum sa continui si cu cine stau de vorba, de fapt!”
Alina Mates, director marketing Apidava: Exact! Si pentru consumatori, noi am constatat de-a lungul anilor ca aceasta interactiune a lor cu produsele noastre, cu personalul care sa le explice toata gama de produse si sa poata testa, sa poata gusta mierea si sortimentele de miere, sa poata testa cremele cosmetice a avut un efect foarte, foarte bun. Este momentul oportun pentru ca ei sa cunoasca si beneficiile produselor, sa le fie clar explicate si sa plece acasa cu un bagaj de cunostinte, nu doar cu un produs!
Cecilia Caragea: Si sa stie clar ce produs sa isi ia, ce produs li se potriveste lor si doar lor!
Alina Mates, director marketing Apidava: Si nu mai spun si ca preturile sunt preturi de producator si ofertele din ziua targului sunt de multe ori imbatabile! In restul anului nu prea reusim sa facem astfel de oferte la nivel national!
Cecilia Caragea: Asadar, o multitudine de argumente pentru ca ultimul week-end din martie sa vi-l petreceti la Blaj la Sarbatoarea Mierii!