Sanatatea Auzului – Despre rolul familiei in sustinerea pacientilor hipoacuzici, cu specialistii Clarfon Baia Mare
0Sănătatea Auzului – Despre rolul familiei în susținerea pacienților hipoacuzici, cu specialiștii Clarfon Baia Mare
Invitaţi: domnul Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon (www.clarfon.ro, www.facebook.com/clarfonro, 031 9111), şi doamna Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare (Str. George Coșbuc nr. 34 C3/62, Baia Mare, jud. Maramureș, 0770.983.296)
Dialog realizat de Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Știți cât de mare este bucuria membrilor familiei unui pacient hipoacuzic după ce acesta se protezează auditiv? De regulă, se vorbește despre bucuria pacientului hipoacuzic care beneficiază de aparate auditive și se bucură din nou de sunete. Dar haideți să vorbim și despre bucuria membrilor familiei acestui pacient! Și aflăm mai multe de la specialiștii Clarfon din Baia Mare!
Ionuț Ștefănescu, director general Clarfon: Clarfon Baia Mare! Clarfon ajută băimărenii să audă! În această lună ne pregătim de Paște. Tocmai de aceea, Clarfon a lansat campania Ajută-i să audă!, pentru că familiile se reunesc și persoanele în vârstă pot fi ajutate de către membrii familiei să-și rezolve problema de auz. Dacă un pacient hipoacuzic are aparat auditiv, noi înlocuim piesa de ureche gratuit, acea piesă de ureche ce se numește olivă. Când cineva cunoaște o persoană hipoacuzică, la fel, să o îndemne să se ducă la cabinetul Clarfon din Baia Mare pentru a-și rezolva această problemă cu oliva. Și nu numai! Pacienții interesați să-și rezolve problema de auz, în luna aprilie, pot intra pe Facebook pentru a urmări promoțiile lunii aprilie. Clarfon te ajută să auzi mai bine! Maramureș, o zonă extraordinară! Tradiție și oameni extraordinari! Tocmai de aceea, reunirea familiei trebuie să fie o bucurie. A auzi te face să zâmbești, a auzi este o bucurie. Vino la Clarfon în luna aprilie și rezolvă-ți problema de auz! Ai tehnologie, ai servicii de calitate și te așteaptă o echipă profesionistă!
Cecilia Caragea: Suntem în Baia Mare și stăm de vorbă cu doamna Oana Agyo, audioprotezist în cadrul cabinetului Clarfon de aici. Aș vrea să vă întreb, înainte de toate, din experiența dumneavoastră, cum se simte familia unui pacient hipoacuzic în momentul în care acesta începe să audă din nou sunete, începe din nou să comunice așa cum ar trebui, în familie, în societate?
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Foarte bună întrebare ați pus! Într-adevăr, familia, să știți, în marea majoritate a cazurilor, observă prima dată dacă este o problemă de auz, pentru că, de multe ori, pacientul roagă familia să repete cuvintele. Sau de cele mai multe ori. „Repetă! Ce ai zis, ce ai zis?” Acestea sunt întrebările pe care le pune pacientul hipoacuzic de obicei. El nu sesizează de la bun început. Sunt pacienți care au impresia că restul lumii vorbește mult mai încet cu ei, când, de fapt, ei au o problemă de auz. Și-atunci, membrii familiei vin cu membrul familiei care are probleme auditive la noi, la cabinet, pentru audiogramă. În funcție de tipul de hipoacuzie pe care o are pacientul, noi putem să-i oferim aparatele auditive care i se potrivesc. Pentru că hipoacuzia are mai multe grade. Este hipoacuzie ușoară, medie, severă, profundă, cofoză. Și-atunci, unui pacient care are hipoacuzie ușoară, automat, nu i se potrivește un aparat auditiv ca aceluia care are o hipoacuzie severă. Membrii familiei, după cum ați întrebat dumneavoastră, sunt foarte mulțumiți. Totodată și persoana hipoacuzică, pentru că altfel comunică, altfel are curajul să iasă în societate. De exemplu, la țară, dacă este un pacient care locuiește acolo, înainte să fie protezat, poate nu mai merge afară să discute cu vecinii, pentru că nu mai aude, nu mai înțelege cum trebuie. Și-atunci, dacă noi reușim și îl protezăm, el va putea merge cu bucurie să stea afară la o discuție cu vecinii din sat, să zicem. Și cei care stau în oraș simt o schimbare majoră, o schimbare importantă în viața lor, deoarece merg la cumpărături, de multe ori, sau merg să-și ducă, probabil, nepotul, nepoata la școală, pot să socializeze cu învățătorul, cu profesorul respectiv altfel și să înțeleagă altfel toate cuvintele. Deoarece un pacient hipoacuzic nu aude sunetele la adevărata lor intensitate, percepția este una eronată. De multe ori, în momentul în care fac o audiogramă, audiogramă vocală, pacientul este instruit să repete cuvintele pe care le aude, iar unul din cuvintele pe care majoritatea le greșesc este cuvântul „fata” sau „tata”. Ei nu pot să facă diferența între cuvântul „fata” și „tata”, deoarece un pacient hipoacuzic anumite consoane din cuvinte nu le înțelege cum trebuie.
Cecilia Caragea: Și înțeleg altceva!
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Și înțeleg altceva, cu totul altceva decât ce ar fi trebuit să înțeleagă.
Cecilia Caragea: Pentru o bună comunicare, este esențial să auzi așa cum trebuie. Dar vreau să vă întreb ceva:există persoane multe care au prejudecăți în a purta aparate auditive?
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Da, să știți că sunt! Dar am avut o situație în care au venit soț – soție la cabinet, prima dată s-a protezat doamna, s-a protezat bilateral, după aproximativ o jumătate de an a venit și soțul la audiogramă. Inițial, el nu a dorit sau a fost destul de reticent cu privire la purtarea aparatelor auditive, dar, făcând audiograma și proba după audiogramă (aceasta este foarte importantă, pentru că proba își spune singură cuvântul), domnul a fost convins și foarte bucuros, totodată, că a auzit mult mai bine și că se va putea înțelege mult mai bine cu soția lui!
Cecilia Caragea: Așadar, la început a fost mai reticent, dar, văzând cât de bine a fost pentru soție să se protezeze auditiv, a spus „trebuie să fac și eu acest pas”, nu?
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este! Văzând-o pe soția lui că înțelege și aude mult mai bine, și-a făcut mai mult curaj și-atunci a venit și el la cabinet și s-a protezat.
Cecilia Caragea: Dar, ca să revenim la cum se simt membrii unei familii care aud normal atunci când un membru al familiei cu deficiențe de auz beneficiază de un aparat auditiv… presupun că sunt foarte bucuroși! Pentru că se pot înțelege altfel cu persoana respectivă! Și, până la urmă, se bucură și ei de bucuria persoanei respective, care din nou comunică așa cum ar trebui.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este! Membrii familiei sunt foarte bucuroși atunci când persoana cu probleme din familia lor se protezează, pentru că ei sunt înțeleși de către persoana cu probleme și viceversa. Am avut o pacientă, de fapt, care a fost foarte încântată, și nu doar ea, ci și soțul dânsei, deoarece, într-o zi, chiar mi-a povestit când a venit pe la cabinet, el asculta o emisiune de bucătărie, se uita la o emisiune de bucătărie cu unul dintre copiii lor. Soția era în bucătărie, făcea de mâncare și, la un moment dat, a venit foarte bucuroasă în cameră spunându-i soțului ei că a auzit, efectiv, cum bucătarul-șef amestecă în oală. Deci a fost un sunet pe care până atunci doamna nu l-a mai auzit de mulți ani… Și-atunci a fost foarte încântată. S-a pus jos, alături de soțul ei și de copil, pe canapea, și au urmărit bucuroși emisiunea până la final.
Cecilia Caragea: A face lucruri împreună este minunat! Și pacienții hipoacuzici care se protezează pot să facă lucruri împreună cu ceilalți. E o bucurie și pentru ei, dar este o bucurie și pentru ceilalți membri ai familiei.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este, într-adevăr!
Cecilia Caragea: Înțeleg că doamna care era în bucătărie a auzit televizorul care mergea în sufragerie, când se difuza o emisiune cu rețete culinare. Și-atunci imediat a mers în sufragerie, bucurându-se, alături de soțul și de copilul ei, de acele sunete, de acele rețete! Putea să afle lucruri noi, noi rețete și să prepare apoi și ea în propria bucătărie acelea rețete.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este, într-adevăr. După cum am înțeles și de la dânsa, și de la soțul ei, ei îi place foarte mult în bucătărie și, într-adevăr, a fost deosebit.
Cecilia Caragea: Da, afli lucruri noi și asta, în sine, este o bucurie!
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Da! Așa este.
Cecilia Caragea: Dar aparatele auditive au și ele un cost. Care este acest cost? Pacienții și-l pot permite? Știu că există aparate auditive din diferite categorii de preț.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Sunt aparate auditive cu un preț accesibil, la un preț mediu și aparate mai performante. Dar, chiar dacă prețul este mai mare, se pot achiziționa, deoarece Clarfon oferă posibilitatea de plată în rate fără dobândă. La aceste aparate care sunt mai performante… Să știți că sunt situații când anumiți pacienți hipoacuzici, nu sunt doar cei în vârstă, sunt și copilași. Și-atunci părinții lor fac eforturi financiare pentru a le achiziționa copiilor aparatele cele mai bune pentru ei.
Cecilia Caragea: Întotdeauna părinții fac eforturi pentru copiii lor, ca să aibă ceea ce este mai bun.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este. Aparatele auditive mai performante pentru copilași sunt mai ușor de utilizat. Și pentru adulți totodată, dar mai ales pentru ei. Pentru că ei, fiind la școală, de multe ori, în pauze, într-un mediu zgomotos… și-atunci aparatele noastre auditive performante au posibilitatea de a-ți da zgomotul de fond mai încet și de a se focusa pe partea de vorbire, de înțelegere. Sunetul transmis în aparate este mult mai de calitate, iar copilul sau adultul purtător de aparat auditiv va înțelege mult mai bine și mult mai clar.
Cecilia Caragea: Deci aparatele se adaptează ele singure atunci când copilul este în clasă, atunci când este afară, în pauză, la joacă.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este. Au posibilitatea de a se adapta singure la mediul sonor în care se află copilul sau adultul. Pentru copii, de regulă, sunt indicate aparatele auditive cu olivă. Oliva reprezintă piesa de ureche pe care o facem noi, audioproteziștii, în cabinetul Clarfon, conform canalului auditiv. La copiii mai micuți este foarte indicată această olivă, față de adulți… acolo sunt mai multe variante.
Cecilia Caragea: De ce anume se recomandă pentru copiii mici aparate cu olivă?
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Aparatele cu olivă se recomandă copiilor mai mici pentru că există șansa de a le pierde și-atunci ele stau mult mai fixe în ureche, sunetul se transmite mult mai bine… Și noi, Clarfon, în luna aprilie, oferim oliva gratuit tuturor pacienților care ne trec pragul.
Cecilia Caragea: Într-adevăr, Clarfon are mereu oferte speciale, oferte cu care vine în sprijinul pacienților hipoacuzici.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este. Încercăm să ajutăm cât mai mulți pacienți, pentru că ei au diferite probleme de sănătate, nu doar pe partea de hipoacuzie… și-atunci noi încercăm să îi ajutăm cât putem pe această parte.
Cecilia Caragea: Într-adevăr, nu toate problemele de sănătate se pot rezolva, dar în privința sănătății auzului există soluții și-atunci merită să vii într-un cabinet Clarfon și să-ți rezolvi aceste probleme! Pentru că, de fapt, dacă există soluții, nu există probleme. Și încă ceva: pe dumneavoastră v-am găsit foarte, foarte ușor, cabinetul Clarfon din Baia Mare este foarte bine plasat, lângă Spitalul Județean, lângă Palatul de Justiție, lângă Biserica Mare!
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este! Cabinetul nostru este foarte bine plasat, lângă Farmacia Mare sau vizavi de Biserică, de Parohia Nașterea Domnului și, într-adevăr, foarte aproape de Spitalul Județean „Dr. Constantin Opriș”. De aici ne vin foarte mulți pacienți pentru audiograme. Sunt medici care îi trimit. În cazul în care suspectează un pacient de hipoacuzie de transmisie, această hipoacuzie poate fi tratată medicamentos sau chirurgical de către medic. Și-atunci ei au nevoie neapărat de audiogramă, făcută la noi, pentru a pune acest diagnostic. Și, bineînțeles, le facem și o timpanogramă. Practic, o testare completă, de care are nevoie medicul specialist ORL-ist.
Cecilia Caragea: Și-atunci le este și foarte simplu, pentru că este foarte aproape cabinetul Clarfon de spital. Dar presupun că și dumneavoastră trimiteți anumiți pacienți, la care constatați anumite probleme, la medicii specialiști ORL de la spital.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Da, de foarte multe ori, când vin pacienți la noi, la cabinet, se întâmplă să-i trimitem direct la specialistul ORL, pentru a rezolva anumite situații, anumite probleme ale urechii. Sau pe alți pacienți putem să-i protezăm direct, fără să trebuiască să meargă la medic.
Cecilia Caragea: În funcție de problema fiecăruia.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este! În funcție de problema fiecărui pacient. Important este ca pacienții să vină anual la câte o consultație, indiferent de vârstă, deoarece trăim într-un mediu zgomotos. Depinde și de locul de muncă al fiecăruia dintre noi. Este foarte important să prevenim sau să conștientizăm cât mai devreme dacă este o problemă de auz sau nu.
Cecilia Caragea: Pentru că, altfel, lucrurile se pot agrava, nu?
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este! Dacă nervul auditiv slăbește foarte mult și partea de înțelegere devine foarte scăzută, atunci este mult mai greu să comunicăm cu cei din jur.
Cecilia Caragea: Și rezolvarea unei probleme mai grave și costă mai mult.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este! Și costă mult mai mult decât ar costa dacă ar fi venit din timp.
Cecilia Caragea: Corect! Ar trebui să avem grijă de sănătatea noastră, ar trebui să înțelegem că noi suntem responsabili, în primul rând, pentru sănătatea noastră și să ne facem toate controalele de rigoare.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Așa este! Cum în fiecare an mergem și ne facem analizele anuale de sânge, ar trebui să vină și la cabinetul Clarfon să-și facă o audiogramă, mai ales că aceasta este gratuită și ar fi păcat să nu beneficiem de această ofertă.
Cecilia Caragea: Corect! Să sperăm că și acest dialog al nostru îi va determina pe cât mai mulți să vină în cabinetul Clarfon să-și facă o testare a auzului!
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Da, așa este. Și recomand să vină la noi la Clarfon, deoarece pot să-și facă, pe lângă testarea gratuită a auzului, și o testare a vederii.
Cecilia Caragea: Tot gratuit?
Oana Agyo audio protezist cabinet Clarfon Baia Mare: Bineînțeles! Tot gratuit! Am o colegă tehnician optometrist care face cu profesionalism consultația gratuită. Avem și oferte la ochelari, 50% reducere la rame și 20% reducere la lentile. Îi așteptăm pe toți pacienții la Clarfon pentru a-și face o testare gratuită a auzului și o testare gratuită a vederii!
Cecilia Caragea: Ceea ce este extraordinar! Pentru că toți suntem grăbiți, toți suntem în criză de timp și-atunci într-un singur loc avem și o testare a auzului, și o testare a vederii. Și avem și soluțiile de rigoare, dacă ne sunt recomandate anumite soluții.
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Da! Avem soluții și avem și oferte lunare deosebite pentru pacienții noștri!
Cecilia Caragea: Vă mulțumim tare mult pentru toate aceste informații și sper, sincer, că din ce în ce mai multă lume să înțeleagă faptul că trebuie să treacă la acțiune, că trebuie să facă lucruri pentru propria sănătate! Pentru că, până la urmă, de noi depinde!
Oana Agyo, audioprotezist Cabinetul Clarfon Baia Mare: Da. Cu atât mai mult cu cât noi venim în întâmpinarea lor!