Diferente si Esente – Despre designul nordic
0Diferente si Esente – Despre designul nordic.
Realitatea TV, 12 decembrie 2015, de la ora 10.40
Invitat: Doamna Iraida Paiuc, Director Marketing si Vanzari Romania si Bulgaria, JYSK.
Cecilia Caragea: Designul nordic incepe sa fie din ce in ce mai cunoscut si din ce in ce mai apreciat in Romania. Nu este de mirare, din moment ce combina conceptul de design less is more cu politica preturilor accesibile pentru toti.
Daca, mai demult, in Romania, ca si in alte tari europene, mobila aleasa era si un simbol al statutului social, fiind preferata o mobila cu decoratiuni bogate, astazi, simplitatea nordica a mobilierului, care se potriveste mult mai bine stilului de viata modern, incepe sa fie preferata si la noi. Stilul simplu, curat, modern si functional incepe sa aiba succes peste tot in lume, ceea ce face ca in domeniul mobilierului si al decoratiunilor interioare designul scandinav sa fie astazi apreciat si in tarile din sudul Europei, in tarile Europei Centrale si de Est, dar si pe alte continente, din Canada pana in China. Acesta se remarca prin piese de mobilier in culori neutre, atmosfera fiind inviorata de accentele puternice de culoare ale decoratiunilor.
Iraida Paiuc: Datorita faptului ca in tarile nordice iarna este foarte lunga, zilele sunt foarte scurte… deci ei duc lipsa de lumina… atunci, culorile care predomina sunt culorile deschise: albul, griul deschis, culorile luminoase si foarte simple. Intr-adevar, pentru a crea un contrast sau o pata de culoare, de obicei se asorteaza cu o mica decoratiune intr-o culoare mai puternica: o vaza, un felinar, un servetel… ceva ce rupe putin monotonia de culori. La inceput, ne-a fost frica sa le propunem romanilor mobilier de culoare alba, de exemplu, dar vreau sa va spun ca gama AULUM este una dintre cele mai vandute, desi este mobilier alb. La inceput, am zis ca nu este OK sa introducem asa ceva, adica arata ca un mobilier de spital, dar nu, este foarte de succes si romanii apreciaza produsele.
Confortul, protectia si linistea pe care ti le ofera casa sunt extrem de apreciate de catre nordici. Noptile lungi si frigul de afara i-au facut pe danezi sa aiba chiar un cuvant aparte, huga, intraductibil in alte limbi, prin care se intelege caldura pe care o simti intr-o seara petrecuta acasa, cu oamenii dragi, impreuna cu care te simti bine, fericit si protejat, intr-o casa confortabila si calduroasa, ca un scut impotriva intemperiilor de afara. E momentul in care uiti de griji si-ti acorzi un moment de liniste.
Iraida Paiuc: Danezii au un concept… cum avem noi dorul, care nu poate fi tradus in alte limbi, asa au si danezii conceptul de huga, care inseamna un confort fizic si psihic in casa ta. Ar putea tradus prin… o seara cu prietenii, vizionand un film romantic si cu o cana de vin fiert, de exemplu, sau poti sa stai pe canapea culcusit intre perne si paturici si sa te simti bine cand afara e vijelie, zapada… Deci acesta este conceptul de huga, iar danezii il folosesc foarte des. Desi conceptul de huga poate fi implementat in orice camera din apartament, cel mai bine se preteaza sufrageriei. Sufrageria e locul in care petrecem timp de calitate impreuna cu familia, in care vrem sa ne simtim confortabil… Si atunci… cum cream acest sentiment de huga? Prin aducerea in decorarea camerei a unor elemente simple, de exemplu un sfesnic, o lumanarica, o lampa care are o lumina difuza. In Danemarca, niciodata nu se foloseste o lampa mare, cu lumina puternica, ci multe elemente de decor micute, care sa creeze atmosfera aceasta placuta.
Danezii sunt specialisti in produsele dedicate somnului – saltele, plapumi, perne, lenjerii de pat, pe care le exporta in intreaga lume. Succesul se datoreaza insa si intelegerii diferitelor mentalitati si adaptarii la acestea. Pentru ca exista diferente intre obiceiurile legate de dormit ale unui cuplu de danezi fata de ale unui cuplu de romani, de exemplu.
Iraida Paiuc: Este o diferenta de mentalitate foarte mare intre stilul danez si stilul de a dormi al romanilor. De exemplu, colegii mei din Danemarca nu intelegeau de ce punem atat de mult accentul pe saltelele de pat duble, lenjeriile de pat duble, pilotele duble. In Danemarca, un cuplu nu doarme aproape niciodata pe o saltea dubla sau cu o pilota comuna. La ei este foarte normal ca fiecare sa-si aleaga produsul cu care se simte cel mai bine. La noi, cuplurile prefera sa doarma pe aceeasi saltea si cu aceeasi pilota. De exemplu… va dau un exemplu concret: in sortimentul nostru de lenjerii, acum doi ani, aveam un procent de 75% de lenjerii de pat single si doar 25% duble. Dar, datorita vanzarilor si datorita insistentelor noastre, acum avem un procent mai mare de lenjerii duble decat simple, pentru ca… asa suntem noi obisnuiti, asa dormim. Si atunci… trebuie sa ne adaptam cerintelor clientilor nostri.
Peste tot in lume este insa importanta calitatea produselor si garantia pe care o ofera producatorul.
Iraida Paiuc: La plapumi si perne, umplutura este cea care conteaza cel mai mult. Avem umplutura cu pene si puf de gasca si de rata, avem umplutura cu fibre siliconizate si avem si perne din spuma cu memorie, care sunt din ce in ce mai indragite. Noi avem trei categorii de produse: Basic, Plus si Gold. La produsele din categoria Gold oferim, intr-adevar, o garantie extinsa – la saltele poate ajunge pana la 25 de ani, iar la plapumi, pana la 10 ani. Pentru ca stim ca produsele de calitate sunt foarte importante pentru clientii nostri, incercam sa le oferim toate beneficiile de care au nevoie.
Stilul scandinav inseamna insa mai mult decat culori neutre. Inseamna armonie si functionalitate.
Iraida Paiuc: In Romania, de exemplu, daca doresti sa-ti mobilezi o camera te gandesti sa cumperi mobila de acelasi tip, adica dulapul sa fie la fel ca masuta de cafea, comoda si comoda TV. In stilul scandinav, fiecare piesa de mobilier este o piesa de design, are individualitate proprie si unicitate. La ei nu conteaza atat de mult ca… culoarea sa fie identica pentru fiecare piesa de mobilier, ci conteaza ca ansamblul sa creeze o ambianta frumoasa, calma si relaxanta. Deci nu e atat de important sa asortezi totul perfect, ci sa aduci o individualitate prin fiecare piesa pe care o pui in camera.
Stilul danez cucereste din ce in ce mai multe piete, in ultimele decenii. Si nu doar pentru ca promoveaza piese de mobilier si decoratiuni adecvate stilului de viata modern, ci si pentru ca promoveaza anumite valori de care societatea devine din ce in ce mai constienta. In 1999, antreprenorul danez Lars Larsen a fondat Forest Trust Foundation, care militeaza pentru exploatarea forestiera sustenabila si accepta doar materie prima din surse certificate, cu grija fata de mediul inconjurator. Onestitatea, sinceritatea, simplitatea si bunul simt sunt valori daneze care, pe termen lung, aduc succesul.
Iraida Paiuc: Valorile daneze, care sunt onestitatea, simplitatea si constiinciozitatea, se regasesc in designul produselor noastre, dar si in valorile umane pe care le promovam. Fie ca angajatii sunt din Danemarca, din Polonia, din Cehia sau din Romania, ei cred in aceleasi valori si, fie ca lucreaza in magazin, in sediul central sau in depozit, aceleasi valori ii caracterizeaza… In aceleasi valori credem.
Danemarca isi sustine antreprenorii. Membrii Casei Regale Daneze participa la inaugurarea noilor filiale de peste mari si tari ale companiilor daneze carora le acorda titlul de Furnizor al Casei Regale. Lars Larsen, de exemplu, a fost decorat de Casa Regala Daneza pentru contributia sa generala la exportul danez, in urma succesului pe care l-a avut in domeniul mobilierului si al decoratiunilor. Politica daneza de sustinere a afacerilor nationale poate fi un bun exemplu. Si tot un bun exemplu poate fi si atitudinea manageriala daneza: Ai grija de angajatii tai si ei vor avea grija de clientii companiei!
Simona Carp: Stim sigur ca, daca angajatii nostri sunt multumiti si fericiti, la fel vor oferi si clientilor nostri aceeasi multumire si o calitate excelenta a cumparaturilor pe care le efectueaza. Astfel, ne asiguram ca brandul nostru va creste in fata clientilor nostri.
Iata cum modestia, constiinciozitatea, onestitatea si respectul pot aduce succesul in afaceri.
Iraida Paiuc: Incercam sa combinam conceptul estetic less is more cu o politica de preturi mici, pentru ca aceasta se adapteaza cel mai mult trendurilor moderne, inclusiv pietei din Romania.
Cecilia Caragea: Pentru mai multe informatii, va asteptam pe diferentesiesente.ro si pe pagina noastra de facebook si va invitam cu drag sa urmariti si viitoarea editie a emisiunii noastre.
Emisiune sustinuta de JYSK Romania.