In Arena – Ce inseamna o afacere de familie in domeniul apicol
0Alina Mates-Ochis, director de marketing Apidava: In general, in aceste business-uri de nisa, cum sunt si apicultura si procesarea mierii, sunt companii de familie in toata lumea. Foarte rar, aceste companii sunt achizitionate de firme mari, de consortii internationale. Motivul este ca aceasta piata este o piata relativ mica pe industria alimentara, cu rulaje care, desi poate par niste cifre foarte mari, ele sunt rulaje de nisa. Produsul in sine este un produs cautat doar de cei care doresc sa consume produse apicole, nu doar alimente in general. Business-urile din domeniul apiculturii, si cele din Romania, dar mai ales cele internationale, toate sunt business-uri de familie, iar acest lucru il putem vedea si in tari a Franta, Polonia, Italia, unde sunt doua-trei generatii care au dus firmele la nivelul de astazi.
In Romania, eu sunt la a doua generatie si sper sa o conducem impreuna cat mai mult timp. Insa nu este o cifra de afaceri foarte atractiva pentru multinationale si este un produs nisat, cautat doar de consumatorii care doresc sa caute un supliment alimentar, nu doar un aliment. Eu pot sa spun ca astazi implinesc aproximativ 20 de ani in companie, pe cartea de munca, dar am crescut odata cu compania si am vazut de la prima eticheta Roua Florilor pana la TIR-ul de miere, primul TIR pentru export, care a venit la noi, intr-un sat de langa Blaj (pentru ca atunci nu aveam compania in Blaj). Am vazut cum a crescut compania si care au fost provocarile – nu au fost putine… Faptul ca am avut alaturi familia si si o echipa cu care lucram de multi ani ne-a ajutat foarte mult, dar trebuie sa spunem ca este o afacere care nu se poate dezvolta decat prin implicare suta la suta din partea noastra, ca familie.